Logg inn

Vis full versjon : Ulyder i forstilling - hvordan finne synderen



soulberg
24/05/24, 14:25
Har kjørt noen uker med en slags knake/klunk'e-lyder fra forstillinga på v70en (fwd). Lyden kommer som regel når bilen står stille og kommer i bevegelse, og stort sett ved bakkestart. Virker å komme fra høyre side, men ikke helt sikker.
Ingen ulyder ved svinging. Men får ofte en liten klunk' når jeg slipper gassen fort.

Mistenker foreløpig;
indre drivknute (siden det ikke er ulyd ved svinging)
Bærearm høyre side (har knirka fælt fra denne på en langtur, men det gav seg)
Clutch/dmf (det kan tidvis nappe i clutchen på flatmark inn i første gir, så det er definitivt slitt inni der)

Den har gått 340k så det er sikkert en sum av mange ting. Men blir fort kostbart å bytte alle mistenkte deler...
Noen som har vært borti liknende og har no tips? :)

vict0r
27/05/24, 00:27
Har kjørt noen uker med en slags knake/klunk'e-lyder fra forstillinga på v70en (fwd). Lyden kommer som regel når bilen står stille og kommer i bevegelse, og stort sett ved bakkestart. Virker å komme fra høyre side, men ikke helt sikker.
Ingen ulyder ved svinging. Men får ofte en liten klunk' når jeg slipper gassen fort.

Beskrivelsen passer vel med et dårlig motorfeste.

soulberg
27/05/24, 12:00
Takk for svar! Motorfeste har jeg ikke tenkt over. Noe triks for å sjekke hvorvidt de er dårlige?

vict0r
27/05/24, 23:25
Det kan være ganske åpenbart ved inspeksjon. Begynn med "upper torque mount".

Du kan også stå ved siden av bilen mens panseret er åpent for å høre etter ulyd og se på motor bevegelsen* mens noen sitter bak rattet og gjør bakkestart.

*motorfestet kan være dårlig selv om motoren ikke beveger seg for mye

soulberg
02/07/24, 13:55
Vient å få tid til å skru, men nå har jeg fått lagt meg under bilen igjen. Hva er innafor med klaring på disse festene? Skal de være helt tight, eller gi litt slæck?
Her er video av nedre og øvre:
https://www.flickr.com/photos/194008818@N06/53830538610/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/photos/194008818@N06/53830439859/in/dateposted-public/

vict0r
02/07/24, 16:29
Det skal være ganske tight.

Det øvre feste ser tvilsomt ut, men du viser ikke hvordan du beveger på det.

soulberg
01/08/24, 16:52
Virker som det øvre festet er ganske gåent eller? Har en del vibrasjon på tomgang.
https://www.flickr.com/photos/194008818@N06/53895835370/in/dateposted-public/

Ellers ga knakinga seg ved et uhell/flaks. Fikk litt dårlig tid i noen lyskryss. Knakinga forsvant. Så da må noe ha knekt helt... eller fikset seg selv på magisk vis :rolleyes:

vict0r
01/08/24, 19:55
Virker som det øvre festet er ganske gåent eller?

:rolleyes:

mrstfu
02/08/24, 20:00
Virker som det øvre festet er ganske gåent eller? Har en del vibrasjon på tomgang.
https://www.flickr.com/photos/194008818@N06/53895835370/in/dateposted-public/

Ellers ga knakinga seg ved et uhell/flaks. Fikk litt dårlig tid i noen lyskryss. Knakinga forsvant. Så da må noe ha knekt helt... eller fikset seg selv på magisk vis :rolleyes:

Det øvre festet der er helt kake, ingen tvil engang:D det nedre ser også modent ut, selv om hovedoppgaven er å begrense bevegelse i lengderetningen, skal bolten sitte rimelig pal uten nevneverdig sidelengs bevegelse. Tipper hylsa innenfor gummien har slipt fra gummien, eller at gummien er slitt bort. Heldigvis, dette er de vanligste motorfestene å bytte, gir stor endring i opplevelse (spesielt polyurethanforinger, masse god motorlyd i kupéen), og de er både enklere å bytte og billigere i innkjøp enn de vakuumstyrte foran og bak blokka. Bytt de to, og du vil nok få en betydelig forbedring.

soulberg
17/09/24, 16:50
Bytta det øvre festet og nå merker jeg tomgangs-ristinga enda bedre :rolleyes: Må være flere fester som er dårlige da. Skal få bytta det nedre. Kan man se på de vakuumstyrte hvorvidt de er dårlige? Bilen går godt ellers, så jeg skulle tro at selve vakuumsystemet er i orden.

jiha1968
17/09/24, 19:38
Så lenge motorfestene holder brukbart på vakuumet så kan du regne med at de er ok.
(lettest å sjekke med en vakuum-handpumpe, eller vakuummåler og avklemming av slanger)
Men det kneppet/klunken du hadde tidligere ved oppstart var mest sannsynlig bakre motorfeste, men siden bilen har rullet noen km, så er mest sannsynlig fremre og bakre modent for utskifting.
Ikke glem å kontrollere tilstanden på høyre motorfeste (motor - subframe) , hvis det er druknet i olje eller har kollapset, bytt.
Nedre momentfeste er heller ikke evigvarende, men har mer med giring/lastveksling å gjøre enn vibrasjoner.

Så til det egentlige problemet: vibrasjoner på tomgang, for å skuffe deg så kommer det neppe til å bli bedre med nye motorfester (som du har oppdaget med det øvre) såfremt de ikke har kollapset helt , for mest sannsynlig så kommer vibrasjonene av ujevn forbrenning pga slitte dyser, eventuelt ujevn kompresjon.

soulberg
03/01/25, 23:01
Takk for bra svar! Har hatt det med dysene i bakhodet. Fikk litt høyere måling på avgass under EU. Og mulig litt mer svartrøyk under fullt pådrag. Hva er best måte å leite frem en dårlig injektor på mon tro? Ser jeg kan få målt forbrenning og fuel correction i vida. Er det flere tester jeg kan gjøre her?

jiha1968
04/01/25, 00:01
Begynn med det du har funnet i VIDA, og se om det dukker opp noe interessant.
(Dysene er garantert godt slitte etter 340'Km, men kan fungere tilfredsstillende allikevel)

Euro3-motorer har noen merkelige dyse-korreksjonsverdier i VIDA, mens Euro4 (DPF og hvirvelspjeld) har verdier du kan bruke direkte.
Du kan lese mer om fenomenet her: (http://forum.vccn.no/showthread.php?80328-Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-dyseverdier-xc70-2004-D5) http://forum.vccn.no/showthread.php?80328-Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-dyseverdier-xc70-2004-D5
I tråden finner du også min teori på å få ut noe fornuftig av Euro3-dysekorreksjonsfaktorverdiene. (kalkuleringsforslag) (http://forum.vccn.no/showthread.php?80328-Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-dyseverdier-xc70-2004-D5&p=1103592&viewfull=1#post1103592)

soulberg
04/01/25, 20:26
Var litt små variasjoner etter hvert forsøk, men her er de siste jeg tok:
https://flic.kr/p/2qDzRwF
https://flic.kr/p/2qDzRxh

Ser ut som at dette var greie verdier gjør det ikke? Men ja, de er nok godt slitt uansett. Har det noe for seg å kjøre noe dyserens egentlig? Har ikke gjort det i mitt eie.

jiha1968
04/01/25, 21:11
Minst fart og mest korreksjon på sylinder 3 lukter litt lav kompresjon på den sylinderen kanskje.
Se om du finner kompresjonstest i VIDA for din motor, og skulle den vise at syl.3 har høyest rpm-tall i den testen så er lav kompresjon trolig årsak. (større sylinderlekkasje) , men hvis kompresjonstesten viser ok/lavere rpm-tall på syl.3 så er nok dysen problemet.
Individuell sot-innsnevring av innsugskanaler kan tulle til resultatet, men det er ikke så vanlig på D5-motorene pga måten PCV og EGR er konstruert.

Dyserens er en langvarig prosess når vi snakker om luriumfludium som tilsettes i tanken.
(Man hører gjerne umiddelbar forskjell på motorens gange ved tilsetning, men det skyldes mer endringen i drivstoffets egenskaper pga tilsetningen, enn at det har renset noe akkurat da, ting tar tid.)
Min favoritt er LiquiMoly Diesel Purge, men skal man få noe fortgang på rensingen så må man rigge til en ekstern "tank" med tur-returslange (og pumpe hvis Euro4 motor) og kjøre kun DieselPurge i denne "tanken" til du har kjørt igjennom 2-5 flasker.
Men LM DieselPurge fungerer også om det helles i filterhus ved bytte og resten i tanken, gjentatt en gang i blant.

soulberg
05/01/25, 11:35
Ja det har du rett i. Nå har jeg en referanse-måling så kan jeg se hvordan det utvikler seg. Da blir det DieselPurge og evt injektorbytte når kulda har gitt seg. Finner ikke noe måling av kompresjon i vida, bare guide til hvordan man skal teste ved hjelp av eget verktøy via glødeplugg-porten. Skal det ikke være en injector-resett av noe slag i vida når man setter inn en ny? Har leta en del, men finner bare « after replacing injectors the ecm must be reprogrammed» uten noe link til aktivering.

jiha1968
05/01/25, 20:19
Vida i "offline-versjon" kan ikke programmere inn dyseverdiene i ECM (Motorstyringen) , men mener at det lar seg gjøre med vDash.
Euro3-motorer trenger vanligvis ingen dyseprogrammering, men Euro4 (som du tilsynelatende har) skal programmeres.
Motoren vil kunne kjøres uten innprogrammering av dyseverdiene men det anbefales ikke.

soulberg
06/01/25, 21:22
Hm nei, men jeg fant det ikke noe valg for det da det stod kobla inn i bilen heller. Får nerde litt på det. Sikker på at vi gjorde noe kalibrering når vi bytta swirl flaps for noen år siden… Euro 4 så vidt jeg forstår ja. 4 er det 8. nummeret i VIN. Stort takk for gode svar!