PDA

Vis full versjon : Lekkasje på tannstang XC70 2004



Steinar_xc70
22/05/24, 16:05
Jeg har fått oljelekkasje der rattstammen går ned på tannstang. Ser for meg et mulig tannstangbytte. Sliter litt med å finne riktig delenummer på tannstang. I følge VIDA er det 36050361, men denne ser ut til å være SMI system. Tannstang er byttet på denne bilen tidligere, ca. 14 år siden. Ser det er ZF servosystem på bilen nå. Finner ikke delenr. på tannstanga ved inspeksjon. Er det noen som vet hvilken tannstang/delenummer som passer? Chassinr. YV1SZ799741142972. Foreløpig forsøker jeg med servotetting fra biltema i oljen og krysser fingrene.

jiha1968
23/05/24, 01:08
Siden vi ikke vet delenummeret på tannstangen det ble byttet til, så hjelper det lite med korrekt delenummer på den originale tannstangen.
(Det er ikke godt å vite hvor mye av systemet som ble byttet den gang, både servorør og pumpe kan ha blitt byttet til annen versjon i samme slengen)

Rådet mitt blir å se på hvilken type hydraulikk-tilkoblinger det er på tannstangen nå, og eventuelt plasseringen av hullene for tynt/tykt rør, deretter finne en XC70-tannstang som er lik.