PDA

Vis full versjon : Nye bremser bak XC70 -12

Larssin
18/05/24, 22:00
Må bytte bremser bak, noe som kanskje innebærer å bytte caliper på begge sider også. Lufte niplene på begge sider er relativt runde etter at verkstedet prøvde å bytte bremsevæske ifm service for 3-4 år siden. Jeg skal gjøre et forsøk selv med å løsne de med litt varme og noen små slag. Men, hvis det skjærer seg, så må jeg bytte de. Tenkte da å kjøpe overhalte og flytte over motor til de nye, men finner ikke så mange som selges uten motor. Jeg vet heller ikke hvilket merke/produsent jeg skal kjøpe og det er stor prisforskjell. Hvis noen har tips, så setter jeg pris på det.

jiha1968
20/05/24, 22:25
Om det blir bytte av kun caliper , vil du som regel trenge nye O-ringer til motorene, da de som oftest er deformert av korrosjon mellom motor og caliper. (i nødens stund kan jo det ordnes på annet vis...)

ATE og TRW er sannsynligvis de beste, men disse selger vel kun komplett med motor, deretter spiller det vel liten rolle hva du velger, men du kan antagelig styre unna Lauber i det minste.
Husk å sjekke at du får caliper for riktig skivetykkelse.

Larssin
22/05/24, 05:41
Om det blir bytte av kun caliper , vil du som regel trenge nye O-ringer til motorene

Takk for tips ang O-ring, det hadde jeg ikke tenkt på. (Før jeg stod der :))

Har sjekket litt mer på priser, dette er for pr caliper. Kjøper man begge samtidig, så vil noen sende fraktfritt.

Scandix inkl frakt og mva, uten motor ca 3050,-
Autodoc, TRW, inkl. frakt og mva, med motor, ca. 1845,- Den her er det snaut 450,- i pant på, men usikker på hvor mye det koster å sende de gamle i retur.
Vparts, Professional Parts Sweden, inkl. frakt og mva, uten motor, ca. 2020,-
Bildeler NTY, den blir evt. hentet, med motor, ca. 2900,-
Volvo, uten motor, ca. 3300,-
Eurodel, BUDWEG, inkl. frakt, uten motor, ca. 2500,-

Umidelbart så tenker jeg at Eurodel og Bildeler utgår pga. produsent.

jiha1968
22/05/24, 08:16
Hadde nok tatt TRW i listen din hvis jeg ikke hadde fått glødet ut lufteskruene. (eller sjekket huggeriene for et par pene calipre)
Ville ikke returnert for pant på dette, da den vinningen går opp i spinningen. Motorene hadde jeg lagt på reservedelshylla.

Larssin
22/05/24, 22:11
Ser at jeg ikke har vært helt våken når jeg fant frem prisene. Glemte å legge til "pant" på caliper i fra Autodoc. Prisen blir da ca. 2300,- inkl. frakt og mva.