PDA

Vis full versjon : Klimapanel er dødt



Volv0turbo
08/05/24, 15:15
Hele det panelet under radio er dødt etter at bilen sto for lenge med nøkkel i førstehakket og gikk tom for strøm,bytta batteri for det var gammelt,alt annet fungerer,men ikke varmeapparat/vifte/setevarme,ikke lys i panelet heller.
Nytta ikke å fjerne feilkoder
Noen som har opplevd det samme på S80 ?

jiha1968
10/05/24, 13:11
Hvis det ikke hjelper å ta av batteriet igjen (i lengre tid) så bør det sjekkes at CCM (Klimastyringen) har normale driftsspenninger og jording, CAN-bus regner jeg som ok såfremt det ikke er andre moduler/funksjoner som har falt ut. (CAN-databussen går igjennom CCM)
Trenger å vite årsmodell m.m. om du trenger spesifikke råd i videre feilsøking.

Volv0turbo
10/05/24, 13:37
Takk,2002 modell,har send deg en PM

jiha1968
10/05/24, 15:46
Hvilke feilkoder dukker opp rett etter sletting?


Løsne CCM (klimamodulen) og sjekk at den har batterispenning på Rød kabel, pinne 8 (på den kontakten med færrest ledninger) og at jordingen, Brun kabel pinne 16 på samme kontakt ikke har mer enn noen få milliVolt spenning (0 Volt).
Sjekk også at den Lilla-hvite eller rosa-hvite kabelen på pinne 1 (samme kontakt) har 12V .
Målingene gjøres med alle kontakter tilkoblet og tenning på.
Har du ikke Voltmeter så kan du gjerne bruke prøvelampe.

Volv0turbo
10/05/24, 15:58
Skal prøve å måle,disse kodene kom opp.
PDM-003E
CEM-1A55
PHM-0015

jiha1968
10/05/24, 16:04
Når spenningene er sjekket ok, kan du demontere CCM helt for å komme til termistoren i det lille ventilasjonshullet (ser ut som en liten dråpe på to svært tynne skjøre ledninger)
Med modulen tilkoblet bilen og tenning på, kortslutt den lille termistoren (temp-sensoren) med en ledningsstump et øyeblikk. Hvis ikke termistoren allerede er skadet, så må du jobbe svært forsiktig... Våkner ikke CCM nå, så må du kanskje se etter en erstatningsmodul.

Volv0turbo
10/05/24, 16:31
Hva vil skje i det man kortslutter?
Hvilke symptomer vil bilen ha om kun termistor er defekt?

jiha1968
10/05/24, 16:44
Vanligvis er det bare temperaturen i kupéen som blir ustabil, men i noen sære tilfeller har CCM gått i baklås etter utkobling av batteriet ved store avvik/brudd i termistoren.
Kortslutningen "vekker" CCM om den har låst seg av denne årsaken, men i ditt tilfelle mistenker jeg mer spenningsmangel.

Volv0turbo
10/05/24, 16:54
Skjønner,har også mere tro på spenningsmangel siden hele panelet er dødt,er det noen spesifikke sikringer eller rele som kun går til CCM?

jiha1968
10/05/24, 18:35
Klimaanlegget blir tilsynelatende like dødt om det mangler spenning, jording, CAN-bus, eller har gått i temp-sensor-baklås.
Kommer tilbake med info om sikringer og reléer om det blir nødvendig (om du mangler spenning på CCM)

Volv0turbo
11/05/24, 09:37
Løsne CCM (klimamodulen) og sjekk at den har batterispenning på Rød kabel, pinne 8 (på den kontakten med færrest ledninger) og at jordingen, Brun kabel pinne 16 på samme kontakt ikke har mer enn noen få milliVolt spenning (0 Volt).
Sjekk også at den Lilla-hvite eller rosa-hvite kabelen på pinne 1 (samme kontakt) har 12V .
Målingene gjøres med alle kontakter tilkoblet og tenning på.


Så igjennom riller i panelet før demontering,og den termosensoren var avbrent,hang bare 2 tynne ledninger igjen inni dær.
Rød kabel pinne 8 har 12v
Brun kabel pinne 16 har 0v
Lilla-hvit kabel pinne 1 har 12v
Kortslutta termosensor med en ledningsbit et par sekunder men skjedde ikke noe.
Hva blir neste steg?

jiha1968
11/05/24, 10:09
Spenningene ser fine ut. En eller annen (passasjer) har nok pillet på den sensoren/"støvdotten" en gang for mye:rolleyes:

La bilen sovne (ut med tenningsnøkkel, klem igjen alle dør og luke-låser, vent ca 15 minutt)
Ta av batteriets jordingskabel i noen minutter,
koble inn kortslutningen på termistoren,
Sett tenningsnøkkelen i stilling II ("tenning på")
Koble tilbake batteriets jordingskabel uten nøling.
Ta bort termistor-kortslutningen.


Hvis ikke CCM-modulen våkner nå, så ser det ut til at du trenger enten omlasting av programvare i CEM/CCM på et Volvoverksted, eller i beste fall en "ny" CCM fra huggeriet.
Hvis du velger å prøve "ny" CCM, pass på at den kommer fra samme årsmodell (10. siffer fra venstre i VIN-koden, 2002-modell er kun kompatibel med 2002-elektronikk på CAN-bus) sjekk også at motortype er lik (diesel/bensin), og at Resirkuleringsknapp har samme symboler, at setevarmeknapper er tilstede , og knapper under CCM har minst samme funksjoner. (plassering av knappene nederst er ikke like nøye, det kan som regel ordnes)
Hvis du bare skal teste en CCM, så holder det som regel med modul fra samme årsmodell, men for full funksjonalitet må vi være mer nøye med detaljene.

jiha1968
11/05/24, 14:32
Her googlet litt og ser at noen har lyktes med å vekke CCM til live gjennom å stenge/åpne sentrallåsen 5 ganger på rad via fjernkontrollen, eller å koble på startkabler fra en annen bil som går, men tilbakemeldingene ser ut til å vise flertall på tilfeller som dette ikke gir respons på. Men det koster ikke mye å prøve.

Det ser ellers ut til at fenomenet med skinndød CCM (gjerne pga batteri-bytte/utladning og def. termistor i CCM) kun forekommer på 2002-modellene, svært sjelden på andre årsmodeller, så selv om det ikke akkurat hjelper deg direkte, så bør du i det minste sjekke at termistoren ser hel ut på den eventuelle CCM-en du bytter til.

Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det går:)

jiha1968
11/05/24, 17:49
Ch.nr på bilen er YV1TS58K921255ÆØÅ
Er det produksjonsår eller registreringsår som 10 siffer (2) indikerer?
Bilen er jo registrert AB/1-2002.

Når du sier klem igjen aller dør og lukelåser,mener du da å lukke alt fysisk eller bare å vippe inn låsemekanisme med feks et skrujern å la bakluke/dør stå åpent ?
(jiha1968 har redigert/anonymisert innholdet noe i Volv0turbo's sitat ovenfor her)

VIN-nummeret viser det eneste året vi er interessert i ved delebytte: produsentens modell-år.
Enkelte deler kan også skille på chassisnummer i løpet av et modellår.
En 2002-modellår bil var mulig å kjøpe fra høsten 2001 til sensommeren 2002, eventuelt så lenge som den aktuelle bilforhandleren hadde bilen stående på lager som usolgt.
Problem med brukdelkjøp kan oppstå da huggeriene gjerne bruker registreringsår som "årsmodell", slik at en tidlig registrert 2002-modell selges som 2001-modell deler, mens en overligger/demobil kan plutselig blir til 2003-deler.
Med registreringsår mener vi når myndighetene registrerer skiltene på bilen, ikke når produsenten stempler VIN-nummeret "i ramma" på bilen.
I tillegg har Volvo som andre produsenter noe som kalles struktur-uke, hvor det forekommer små endringer i f.eks programvare, som kan gjøre at deler fra samme modell-år ikke nødvendigvis passer om hverandre i bilens datasystem.
(Noen moduler er i tillegg VIN-kodet som f.eks CEM og ECM, eller giftet sammen på annen måte, som f.eks lydmoduler i MOST-systemet)

Nei, klart du må ligge i bagasjerommet med lokket igjen og vente for å koble ut batteriet som alle oss andre, selv om det ikke er like romslig som i en V70, så du får i det minste være glad for at du har S80 og ikke S60!
For hva gjør man ikke for å slippe unna kjærring, unger, nabo og det som verre er, i en liten stund.
Nei, det holder nok å ta et kjapt vipp ved skrujernet i låsemekanismene for de dørene/lukene du vil ha tilgang til under veis i jobben, for bilen er ganske så lettlurt.
Men husk å løse ut låsen (åpne) før du smekker igjen bakluken eller døren når batteriet er tilkoblet igjen... :rolleyes:

Volv0turbo
11/05/24, 18:16
Hehe,bra jeg slapp å ligge baki ;)
5 på rad med fjernkontrollen funka ikke.
Ser noen snakka om å lodde på ny termistor, er det noen som har gjort det? Tips til hvor den kjøpes i så fall? Skal vist være
"Thermistor 10 kOhm 25C"

jiha1968
11/05/24, 18:33
Jeg har i lignende tilfeller heller skaffet en brukt CCM og tatt deler fra den/brukt hele, så får jeg gjenværende "reservedeler" på kjøpet. (selv om en termistor vil være billigere)

Hvis du ikke finner en passende termistor på nett ett eller annet sted kan du bruke en 10kOms motstand eller et potensiometer på min. 10kOhm til testing, slik at bilen tror det er 25'C i kupéen.

PS: tror det ligger en 2002 CCM på Finn, men har ikke sjekket den videre.

Volv0turbo
11/05/24, 19:10
Har alle s80 en slik termistor?
Fant ikke så mange brukte varmeapparat med samme "spec" alså ekstrautstyr knappene helt nederst.
Den på finn var solgt

jiha1968
11/05/24, 19:29
Så vidt jeg vet er det samme termistor i alle P2 før facelift på V/XC70 og S60, som din S80.

Ved komplett CCM går det fint om den nye har flere knapper på nedre rad, såfremt dine funksjoner er tilstede, se også etter hele delebiler både på Finn og hos huggeriene.

jiha1968
12/05/24, 09:15
Hvis du trenger en CCM å teste med så er denne i det minste hyggelig priset (https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/volvo/s80-1999-03/varme-og-ac-system/varmeapparat-betjening(8691949)/3761-262696/), selv om det kan være avvik på Resirc og DSTC/STC-knapp m.m. så vil jeg tro det er bedre med muligheten til å justere varmeapparatet enn slik bilen er nå.

Synlig URL til delen for den som har avvikende nettleser: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/volvo/s80-1999-03/varme-og-ac-system/varmeapparat-betjening(8691949)/3761-262696/

Det ligger også et par aktuelle CCM (https://www.bildelsbasen.se/nb-no/pb/S%C3%B8k/Bildeler/s1/Volvo/VOLVO-S80/1999_2003/Kj%C3%B8ling-&-Varme/Varmergulering/Alle?limit=10&page=1) i Sverige

Volv0turbo
12/05/24, 09:32
Den fra bruktdel.no ser anderledes ut på baksia enn min, hvordan legger jeg ut bilder fra kamera rull i ett innlegg hær på forumet?

jiha1968
12/05/24, 10:07
Må være betalende medlem, eller lage delbar link fra skylagringen din, ev. lage deg gratis konto på imgur.com og laste opp bilde der

jiha1968
12/05/24, 10:14
Hvis du har versjonen med utvendig grønn plugg til tempsensor-viftemotor på baksiden av CCM, så har du CCM fra 1999-2001, og den burde vel egentlig ikke virke i bilen din uten omlasting av programvare:confused: Mulig Volvo har brukt det gamle designet med utvendig plugg til temp-vifte litt lengre enn jeg trodde, men endret programvaren til å passe 2002-modell... Og isåfall skal 2002-modul med skjult plugg virke helt ok i bilen din så vidt jeg kan forstå.

jiha1968
12/05/24, 10:29
Etter ditt chassisnummer å bedømme så skal du ha CCM med pn: 8691949 (ch.nr opp til og med 335089)
Mens ch.nr 335090-390089 bruker 8691875
Og ch nr 390090- bruker 30782688

Volv0turbo
12/05/24, 12:19
1

volvo245gl
12/05/24, 13:41
Hehe,bra jeg slapp å ligge baki ;)
5 på rad med fjernkontrollen funka ikke.
Ser noen snakka om å lodde på ny termistor, er det noen som har gjort det? Tips til hvor den kjøpes i så fall? Skal vist være
"Thermistor 10 kOhm 25C"

Er du dyktig med loddebolten så finner du de her:
https://www.elfadistrelec.no/en/search?q=Thermistor+10+kOhm+25C&sid=585cf585fb5fc3bdb37ea11444826574a39b1534

https://no.farnell.com/vishay/ntclp100e3103h/ntc-thermistor-40-to-85deg-c-3977k/dp/3518736

Volv0turbo
12/05/24, 21:30
Etter ditt chassisnummer å bedømme så skal du ha CCM med pn: 8691949 (ch.nr opp til og med 335089)
Mens ch.nr 335090-390089 bruker 8691875
Og ch nr 390090- bruker 30782688

Det står 8651241 på en liten lapp bak på CCM.
Når jeg googler nummer ser det helt likt ut som det jeg har.
Produksjon på bilen kom opp med uke 50 i 2001 på diagnose verktøy om det er til noe hjelp ?

jiha1968
12/05/24, 22:30
Du har fremdeles en 2002-modell, (2001-modellene ble sluttprodusert sommeren 2001)
Når det gjelder Volvo og visuelt delenummer på deler med programvare i, så er det ofte et sammensurrium.
I praksis betyr delenummeret svært lite, det er hvilken programvare som delen har fått ved installasjon i bilen som egentlig er det interessante.
Problemet er at det ikke er så enkelt bestandig å finne ut hvilken programvareversjon delen har.
Så det vi vanligvis gjør er å holde oss til deler fra samme CAN-bus-generasjon, og for din bil betyr det kun 2002-modell deler (med programvare i) som passer.
Dessverre så er det ikke så enkelt heller, for hvis Volvo gjorde større endringer i programvaren mellom to struktur-uker, så vil ikke delen fungere, samme hvis en av bilene det byttes deler mellom har fått større oppgraderinger av sin programvare i løpet av levetiden.

Kort fortalt: finn en CCM som er fra 2002, gjerne fra en bil med chassisnummer som ikke er så alt for langt ifra ditt eget om du kan velge, utseende bak og delenummer er neppe det viktigste her.

Eneste haken er om Volvo av en eller annen grunn hadde andre årsskifter for CAN-bus generasjon på S80 enn S60/XC/V70, men jeg har ikke kommet over informasjon som tyder på det, og som du ser av andre 2002-modeller hos huggeriene så har de CCM med skjult kontakt for temp-sens.viften. (men de har riktig nok ch.nr som er ca 20000 høyere)
Og i VIDA som jeg hentet delenumrene fra så er det bare ett delenummer som dekker 1998-2002, men de får som sagt ulik programvare når de monteres som helt nye i bilen, derfor mener jeg det er tryggere å velge riktig årsmodell fremfor utseende på baksiden for å ha størst mulig sjans for at programvaren/CAN-bus generasjonen går over ens.

Volv0turbo
20/05/24, 23:09
Fikk lånt et varmeapparat fra en v70 i dag,flytta over printplata inni,da blei det lys i alle knapper og kupe vifta virka på alle hakkene :)
Men når jeg tar ut nøkkel lyser fortsatt bakgrunns belysning i varmeapparatet.
Alt annet slukker som vanlig..
Kan det være at i v70'n var det programert til å stå på ei viss stund ekstra etter at nøkkel er tatt ut ?
Slik som taklys kan programmeres.
Eller er di bare forskjellige og ikke kan mixes?

jiha1968
20/05/24, 23:55
Mest sannsynlig så er ikke "låne-CCM" kompatibel med bilen din.
Det er hovedsaklig LSM (lysbrytermodulen) som bestemmer lysene, men CEM er også med på det laget, og det ser ut til at låne-CCM ikke forstår lys-kommandoene som kringkastes på CAN-bussen.

Forsåvidt er det en sjanse for at flere moduler har fått problemer etter strømfeilen og kan lage kødd med belysningen, men inntil videre satser jeg på at det holder at du får tak i kompatibel CCM.

Volv0turbo
23/05/24, 23:46
Liten oppdatering mens jeg venter på et panel fra s80.
i mellomtiden blei et fra en v70 prøva,med typen innebygd vifte bak tempsensor.
Hele panelet er utformet anderledes så passer ikke rett i dasjen på s80,flytta over printplata,da funka kupé vifta og alt annet borsett fra den nederste rekka med knapper avhengig av ekstrautstyr.
Det er greit,var kupé vifta som var viktig å få opp å gå så man ikke dugger helt ned når det regner.
Eneste minuset var at den lille vifta til temp.sensor slo seg ikke av når nøkkel blei tatt ut,så dro ut kontakten til den.
Krysser fingrer for at det panelet som er på tur "snakker" med bilen og alt fungerer som det skal da

jiha1968
25/05/24, 01:28
Temp.føler-viften skal ikke stoppe samtidig med tenningen, men når bilen begynner å sovne...

Volv0turbo
31/05/24, 15:16
Du har helt rett som vanlig,setter stor pris på hjelpen.
Satt i pluggen for temp-vifta å den slo sæ av ei lita stund etter at nøkkel blei tatt ut.

Liten oppdatering:
Prøvde enda ett s80 panel uten suksess, nå står det orginale varmeapparatet med "innmat/printkort" fra 2002 mod v70.
Dær virker alle funksjoner bortsett fra 2 knapper, den jeg tror er til bevegelses sensor alarm og STC knappen.
Er di 2 noe som kan programmeres /aktiveres med diagnose tror du?
Eller må man ha en donorbil med akkurat samme ekstrautstyr og knapper på nederste rada?

FroBe
31/05/24, 16:28
Knappene skal i utgangspunktet fritt kunne plugges inn eller flyttes fra posisjon til posisjon, og er man ikke i stand til å skaffe korrekt knapp (ekstralys) kan andre knapper modifiseres om man har en loddebolt.
Det står litt om det i disse to trådene:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=104077
https://www.drive2.ru/l/465110462053220548/

jiha1968
31/05/24, 18:24
Du har helt rett som vanlig,setter stor pris på hjelpen.
Satt i pluggen for temp-vifta å den slo sæ av ei lita stund etter at nøkkel blei tatt ut.

Liten oppdatering:
Prøvde enda ett s80 panel uten suksess, nå står det orginale varmeapparatet med "innmat/printkort" fra 2002 mod v70.
Dær virker alle funksjoner bortsett fra 2 knapper, den jeg tror er til bevegelses sensor alarm og STC knappen.
Er di 2 noe som kan programmeres /aktiveres med diagnose tror du?
Eller må man ha en donorbil med akkurat samme ekstrautstyr og knapper på nederste rada?

"Redusert Alarm"-knappen reagerer ikke før du har slått av tenningen (og funksjonen kan bare aktiveres før dørene åpnes).
Hvis den ene bilen har DSTC og den andre STC så vil jeg tro at det er årsaken til funksjonsmangelen i STC/DSTC-knappen.
Utover dette er det en mulighet for at CCM-programvaren fra V70 er lik nok S80-en din til at modulen våkner, men ikke så lik at kommunikasjonen med CEM går smertefritt.

Ved å lese av feilkodene for CEM og CCM så kan du finne ut hva som forårsaker knappe-problemet.

Volv0turbo
31/05/24, 19:51
Ok,begge bilene har STC knappen,men rekkefølge på knappene er ikke lik på V70 kontra S80. Vet ikke om dette har noe å si.
Skal prøve å få lest av feilkoder

FroBe
31/05/24, 22:53
Rekkefølgen på knappene kan du velge selv, ved å bytte om på dem.
Alle posisjonene har identiske kontakter i CCM, mens knappene er forskjellige og gir unike signaler når man trykker dem inn.
Tror alle knapper er like for de ulike P2-platform biler, men kun S80 har nakkestøtte-knapp.

Du kan sette inn knapper med funksjoner du ikke har, men de vil ikke gjøre noe om de ikke er støttet av bilen.