PDA

Vis full versjon : v70 d2 2,0 2016 Dieselfilter



bullxo
04/05/24, 08:11
Hei.
Skal til å bytte dieselfilter på min v70, men etter å ha lest litt her finner jeg ut at det er best å spørre først... Er det bare å peise på og bytte, eller er det mye styr med å få luftet systemet etter på?? D5 ser forholdsvis greit ut, mens d2 1,6 ser ut som mere styr Hvor ender min d2 2,0 på skalaen??

På forhånd takk for svar! :)

volvo245gl
04/05/24, 08:29
Hei.
Skal til å bytte dieselfilter på min v70, men etter å ha lest litt her finner jeg ut at det er best å spørre først... Er det bare å peise på og bytte, eller er det mye styr med å få luftet systemet etter på?? D5 ser forholdsvis greit ut, mens d2 1,6 ser ut som mere styr Hvor ender min d2 2,0 på skalaen??

På forhånd takk for svar! :)

Er nå bare å "gønne på". Men løs toppen på filteret og fyll det fullt med diesel først. da slipper du styret med lufting. Kanskje et par host så går den helt fint.

jiha1968
04/05/24, 20:21
Filterbytte uten lufting kan ofte fungere fint det, men det er et par grunner til at vi ønsker å "vakuumlufte" filteret etter bytte:
Sjekke at det ikke kommer luft inn fra tetningene til filterhuset eller fra slangene/tanken.
Unngå å kjøre HP-dieselpumpen på luft (kan forkorte levetiden)
Unngå luftlommer i rørene til dysene (med påfølgende startvansker, lufting og søl)

Forhåndsfylling av filteret korter ned på luftetiden, og er en mulighet til å "sjokkrense" dysene med f.eks å fylle LiquiMoly DieselPurge rett i filterkoppen, slik at motoren får en mer konsentrert dose før det tynnes ut til normal styrke i tanken via retur-røret.

jerognal
09/05/24, 10:42
Har alltid fyllt filter med dyserens på vår xc70. den har rullet 350.000 nå på samme dysene og alle dysene er framdeles innenfor spec i vida. ANBEFALES PÅ DET STERKESTE.