Vis full versjon : 2008 V70 2.0D med DSTC feil og motorlampe m/ nødmodus
2008 Volvo V70 2.0 D (P3 m/ PSA motor)
Har problemer med at bilen, under akselerasjon (gjerne over 3000rpm) tenner DSTC lampen og skrur av systemet.
Av og til går bilen også i nødnodus da med tekst i DIM om feil både på DSTC og motorfeil.
Leser ut disse feilkodene med Icarsoft VOL2:
P003A17
P13351C
P003A16
P023800
P226373
C006164
C003A07
C003707
U040168
Noen som har ideer om hvor man begynner å lete etter feil?
Solenoid til turbotrykk er skiftet, IAT skiftet og MAP sensor skiftet. Dieselfilter er nytt og bilen servet for 6000 km siden.
Tipper at bilen har feil i kabelstammen ved siden av/under batterikassen og/eller hull i ladetrykk/vakuum-slanger.
Men sjekk f.eks spenningene og verdiene rundt turboens posisjonssenor, gjerne samtidig med at du tilfører vakuum fra håndpumpe til VNT-reguleringen, sjekk også verdiene fra ladetrykkssensor opp mot BARO fra ECM.
Ta en titt på EGR, den vil gjerne kødde med 5 Volten som deles av flere sensorer om den er full av gørr i elektronikken.
Men feilkodene fra bakhjulssensorene tyder på feil i kabelstammen hvis vi antar at de er relatert til samme feilkilde som alle motorstyringsfeilene.
(Det er selvfølgelig mulig å f.eks ha to defekte bakhjulslager som forårsaker BCM-feilkodene, men det er sjeldent med feil på begge bakhjul samtidig)
Ved sjekk av sensorverdier i diagnoseutstyret må du passe på å ikke la deg lure av at motorstyringen bruker kalkulerte verdier for f.eks MAP når noe er galt. Du kan kontrollere dette med å sjekke i standard OBD-modus eller gjerne kontrollmåle sensorverdiene med Voltmeter.
Hvis jeg har rett i kabelstamme-feilen er den kanskje enklest å finne med å forfølge feilkoden på hjulsensorene, om de lar seg fremprovosere. (om ikke bilen har dobbel feil på f.eks bakhjulslagrene/sensorene)
Litt forklaring til feilkodene:
ECM-P003A17
Motorstyringen klager over at verdien fra turboens posisjonssensor ikke stemmer overrens med beregnet verdi utifra tilført regulering fra TCV-solenoiden.
Sannsynlige årsaker:
Lekkasje vakuumslanger, treg VNT-justering på turboen, TCV-solenoid eller Posisjonssensor for turbo.
ECM-P13351C
Motorstyringen klager over at kalibreringen (adapsjon) av EGR viser feil eller usannsynlige verdier
Sannsynlige årsaker:
Fastkilt EGR , EGR kiler seg fast periodisk, kontaktfeil i EGR/kabler, feil EGR-posisjonssensor.
ECM-P003A16
Motorstyringen klager over at turboens posisjonssensor gir for lav verdi i forhold til reguleringen av TCV, se ECM-P003A17 øverst her
ECM-P023800
Motorstyringen klager over at ladetrykkgiverens signal viser verdier som ikke stemmer med beregnet verdi.
Sannsynlige årsaker:
Kortslutning i signalkabel, feil på spenningstilførsel til ladetr.sens., feil på ladetrykkssensoren
ECM-P226373
Motorstyringen klager over at posisjonen på turboens VNT ikke stemmer med kommandert posisjon gjennom TCV-solenoiden.
Sannsynlige årsaker:
Kontaktfeil , luftlekkasjer, tette vakuumslanger/nippler, feil på TCV, Turbo-posisjonssensor eller VNT/Turbo
BCM-C006164
Bremsemodulen klager over at signalet fra Yaw-rate sensoren (BSC) ikke stemmer med kalkulerte verdier.
Sannsynlige årsaker: Løs BSC-modul/bøyd brakett for BSC eller intern feil i BSC (eventuelt kalibreringsfeil)
Denne feilkoden kan muligens også dukke opp pga feilkode i motorstyringen.
BCM-C003A07
Bremsemodulen klager over at høyre ABS-sensor bak avviker fra de andre
Sannsynlig årsak:
Mekanisk feil ved høyre bakhjul, som f.eks hjullager, sensorring, eller skadet sensor
BCM-C003707
Bremsemodulen klager over at venstre ABS-sensor bak avviker fra de andre, se BCM003A07 rett over.
BCM-U040168
Bremsemodulen klager over at den ikke mottar fornuftige data fra ECM (motorstyringen)
Årsak: feiltilstand i motorstyringen
EDIT: ser at du skriver at symptomene stort sett kommer ved gasspådrag gjerne rundt 3000rpm, det gir ikke mye samsvar med "feil i kabelstammen", som jeg skrev i starten, men heller problem med regulering av ladetrykk, så da er jeg tilbake ved sjekk av verdiene fra fra f.eks ladetrykksgiver, VNT-posisjon og EGR, inkl måling av 5 Volt og jording til sensorene, og spenning på sensorenes signalledning. Og sjekk av vakuum/trykkslanger.
En sletting av feilkodene for å se hvem som dukker opp umiddelbart kan også gi en pekepinn på hva som foregår.
Har nå hatt av EGR-røret fra innsug til EGR, og sprayet EGR rens inn i EGRen. Sprayet også rens inn i luftinntaksslangen (etter MAF) med forhøyet tomgang.
Rengjorde også IAT og MAP ( var ikke noe sotet/tilgriset).
Sjekket også etter dårlige vakumslanger uten å se noen som så skadet ut.
Prøvekjørte med flere pådrag helt opp til 4000 rpm både i motbakke og flatmark. Fikk ikke opp lampe/feil på DSTC eller nødmodus.
Leste så av koder på nytt og to koder ligger på ECM, ECM-P003A17 og 16.
Disse kodene vet jeg har lagt der/vært tilstede i hvertfall 1 år. Kan det tenkes at VNT går tregt/henger seg ekstra opp innimellom og da setter nødmodus?
Nødmodus kommer alltid sammen med DSTC feil, aldri kun nødmodus/motorservice kreves. DSTC kommer ofte alene ved "brått" pådrag med girskift fra 2. til 3. ved ca. 3000rpm. hvis det indikerer noe.
Turboens posisjonsensor er det den som sitter med 3 stk stjerneskruer på turboen eller er dette aktuatoren til VNT-armen?
Martin
Turboens posisjonssensor er festet med tre skruer på enden av vakuumklokken for VNT justeringen ja.
Men istedenfor å sveive igang delebyttebaletten igjen, så bør du begynne å se på hva som skjer med f.eks ønsket turbotrykk kontra det motorstyringen måler når du belaster motoren, se hva som skjer med posisjonssensoren på turboen om du tilfører gradvis vakuum til VNT-klokken (vakuumaktuatoren på turbo for VNT-justeringen) og samtidig observere om bevegelsen til VNT-aktuatoren er jevn og rykkfri.
Treg/rykkete VNT og fastkilt EGR er ikke akkurat uvanlig. Vi snakker jo tross alt om en grisete mobil sotfabrikk:rolleyes:
Angående DSTC-feilmeldingene som kommer alene så kan de være relatert til BCM-C006164 (YAW-sensor) og BCM-C003A07/BCM-C003707 (ABS-sensorene bak) , men DSTC-feilmelding kommer også automatisk når ECM (motorstyringen) har feilkoder som gjør at BCM (bremsemodulen) ikke får relevante motordata til å gjøre sine kalkuleringer for DSTC-funksjonene.
Bedre sent enn aldri med en liten oppdatering.
Ble konstatert mekanisk feil i VNT mekanismen (mest sannsynlig kokset igjen) og ingen feil på ledninger (hverken signal/strøm eller vakum)
Ble derfor kostet på en splitter ny original turbo fra Garret og (nesten) alle feilkoder er forsvunnet. Bilen går bedre og drivstofforbruk har sunket.
Fremdeles noe lugging innimellom, men ligger fremdeles kode på EGR. Hvis jeg gidder så blir det nok skifte av EGR-ventil til ny. Ikke så ille pris, og i mine øyne sparer jeg den inn på å slippe og gnikke og rengjøre den gamle med usikkert resultat.
Martin
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.