PDA

Vis full versjon : Melding "Bakluka åpen". LØST!



jerognal
23/04/24, 14:38
XC70 2005/2006
Har fått denne meldingen. Finner ikke feilen. Konstant melding i display.
Gått over ledningsnett fra lås til godt nedi bagasjerom. Ledninger er strøken og som ny.
Sjekket mikrobryter. Byttet til en annen brukt lås. Sammenkoblet ledninger til microbryter.
Så nå trenger jeg tips fra menigheten.

jiha1968
23/04/24, 18:53
Sjekk om mikrobryterens rosa ledning får jord når låsen lukkes, jordingen til mikrobryteren går igjennom den brune ledningen via noen tråder i bakruten (glassbrudd-detektor) før den ender opp i samme jordpunkt som bakrutevarmetrådene.
Jordingen sjekkes med en liten prøvelampe fra batteri + .

Får ikke mikrobryteren jord, hverken på rosa eller brun ledning, koble den brune ledningen fra bryteren direkte til bakrutejord eller jording til skiltlyset. (sjekk at varmetråder/skiltlys virker)
Hvis du finner at jordingen er ok på mikrobryteren, sjekk at du får samme måling på den rosa ledningen fra mikrobryteren nede på REM (Pinne 2 i kontakt F) med bakluken helt lukket.

El-feil i bakluken skyldes vanligvis kabelbrudd ved hengselen til bakluka, "inne i bilen" oppunder taket.

jerognal
24/04/24, 09:45
Takk for tips Jiha. Alt annet funker i bakluka.

jerognal
25/04/24, 18:53
Da takker eg for tips Jiha og tar meg en kald øl på torsdagkvelden og feirer at meldingen er vekke.
Jordet den brune ledningen og da funka det igjen. Trakk bare en jording inn på viskermotor. Lys tenner og slukker med bakluka åpen/lukket og det irriterende maset i display er borte vekk. Orket ikke demontere all plasten en gang til for å finne bruddet.

jiha1968
25/04/24, 20:55
Gratulerer med resultat, lykke til med feiringen:)