PDA

Vis full versjon : Bremser som nykker XC70II



j.myrheim@gmail.com
13/04/24, 11:59
Byttet bremseskiver og klosser fremme i fjor sommer. Fant deler på Biltema og leste meg til at det ville fungere. I desember begynte bremsene å ta ujevnt og det har vedvart. Ved svak bremsing på lav fart kjenner jeg tydelig at de tar ujevnt. Ved større fart og oppbremsing rister det både i bil og ratt. Jeg klarer ikke å registrere hvilken side det kommer fra. Lurer nå på om det bare er å bite i det sure eple å bytte til originaldeler fra Volvo. For det er vel bremeskivene som det har blitt kast i. Eller har noen her andre forslag.
Bilen er en Volvo XC70II mod. 2008.

jiha1968
13/04/24, 22:30
Du har mest sannsynlig "parkerings-skader" på bremseskivene, de er neppe skjeive siden du kjenner at de tar ujevnt i lav fart.

Når bilen parkeres med fuktige bremseskiver så ruster det annerledes der bremseklossene ligger an mot skiven enn resten av skiven. (også om bilen står ute i regnvær til vanlig)
Rusten danner porer i bremseskiven som også påvirker belegget av bremseklossemateriale som er baket inn i ytterste skiktet på skiven.

Det kan hjelpe å ta en express-innkjøring/baking av skivene, du trenger en lite trafikkert vei med tørr veibane og høy fartsgrense:
Dra bilen opp i 100-110km/h, trå til på bremsene så hardt at det er like før ABS kobler inn, når farten kryper under 50 km/h slippes bremsepedalen rolig opp i løpet av et par sekunder , bilen må ikke stoppe helt.
Gi øyeblikkelig "full gass" igjen opp til 100-110 km/h og brems igjen, dette gjentas til at bremsene blir så varme at du kjenner at bremseeffekten avtar noe, sannsynligvis ved 6-10 bremserunder, men det er en balansegang da vi ikke ønsker å koke bremsevæsken, men trenger å få skikkelig med varme i skiver og klosser.
Når express-bakingen er ferdig, fortsett kjøreturen hjemover/videre i normalt tempo med minimalt bruk av bremsene for å kjøle dem ned.

Alternativet er å bytte skiver og klosser, eventuelt finne noen som kan dreie av ytterste skiktet på bremseskivene. (ikke vanlig å finne utstyret på dagens bilverksted)

j.myrheim@gmail.com
14/04/24, 12:52
Takk for et godt svar. Tror du har rett i årsaken. Får se hva jeg gjør med saken.