PDA

Vis full versjon : Skifte tannstang på XC90



Siberiantiger
11/04/24, 17:24
Hei

Etter mye feilsøking hos bilverksted, har de kommet frem til at ulydene jeg har hørt en god stund, kommer fra tannstaget. De oppdaget i den forbindelse at det var fuktighet i servo olje og at det kan ha medført slitasje på tannstag.

De foreslo å skifte servo olje og se om ulydene forsvinner. Er ulydene der forsatt, er tannstag defekt og må skiftes.

En sånn del og jobb koster nok en formue.. Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer med dette.

Servo olje må jo skiftes uansett, men er det vits å bare skifte den og håpe og tro at det løser noe eller er det bare å skaffe nytt tannstag - for det må vel skiftes servo olje når tannstag skal skiftes allikevel?

Finnes det evt reparasjonssett til tannstag?

Hører fra dere om erfaringer og annet rundt dette.

Se info om bilen i signaturen min

jiha1968
11/04/24, 22:12
Hvordan høres denne ulyden ut da?
(ser at du hadde en interessant ulyd som angivelig kom fra P-bremsen for et par år siden, går utifra at vi ikke snakker om den lyden)

Det hører med til sjeldenheten å oppleve en tannstang som lager ulyd, utover rakling ved kjøring på ujevnt underlag pga utslitt lagerforing på førersiden.
Normalt sett er det servo-pumpen som lager ulyd ved kavitering/oppskumming av servo-oljen. (kan vel kanskje beskrives som en grynete hyling/murring/surring, ligner litt på lyden fra en hissig kompressormatet motor)

Bytte av servo-olje er ganske kjapt gjort, 3-4 L burde være nok til bytte inkl gjennomskylling, og kan være verdt et forsøk ved misstanke om forurenset olje da kostnaden ikke er så voldsom.
Skulle det bli behov for å bytte tangstang etterpå allikevel, så trenger vel den nye tannstangen en halvliter til en liter olje i tillegg til det allerede utførte "oljebytte", avhengig av hvordan jobben utføres.
Kostnadene her ligger hovedsaklig i tannstangen og arbeidet med å bytte den , oljebytte er ikke rare greiene i forhold til et tannstangbytte.

Rep-sett eksisterer til noen tannstenger, men det er ikke kostnadsmessig forsvarlig å få utført dette på verksted. (det blir i praksis så og si aldri gjort)
Men det finnes renoverte tannstenger fra spesialverksteder som gjør renovering i stor skala i lavkostnads-land.

Siberiantiger
13/04/24, 22:10
Hvordan høres denne ulyden ut da?
(ser at du hadde en interessant ulyd som angivelig kom fra P-bremsen for et par år siden, går utifra at vi ikke snakker om den lyden)

Det hører med til sjeldenheten å oppleve en tannstang som lager ulyd, utover rakling ved kjøring på ujevnt underlag pga utslitt lagerforing på førersiden.
Normalt sett er det servo-pumpen som lager ulyd ved kavitering/oppskumming av servo-oljen. (kan vel kanskje beskrives som en grynete hyling/murring/surring, ligner litt på lyden fra en hissig kompressormatet motor)

Bytte av servo-olje er ganske kjapt gjort, 3-4 L burde være nok til bytte inkl gjennomskylling, og kan være verdt et forsøk ved misstanke om forurenset olje da kostnaden ikke er så voldsom.
Skulle det bli behov for å bytte tangstang etterpå allikevel, så trenger vel den nye tannstangen en halvliter til en liter olje i tillegg til det allerede utførte "oljebytte", avhengig av hvordan jobben utføres.
Kostnadene her ligger hovedsaklig i tannstangen og arbeidet med å bytte den , oljebytte er ikke rare greiene i forhold til et tannstangbytte.

Rep-sett eksisterer til noen tannstenger, men det er ikke kostnadsmessig forsvarlig å få utført dette på verksted. (det blir i praksis så og si aldri gjort)
Men det finnes renoverte tannstenger fra spesialverksteder som gjør renovering i stor skala i lavkostnads-land.

Litt usikker på hvordan jeg skal beskrive lyden, men ved stillestående til bevegelse - med rattutslag, kommer det en knatre / knekk lyd. Det kan være et knatt eller flere etterhverandre. Ikke alltid den kommer. Merkes sjelden under vanlig kjøring. Det smeller liksom litt, som om den ikke treffer et hakk eller hopper over. Beklager dårlig beskrivelse. Håper det var noe å gå etter. Jeg hører ikke den lyden du beskriver om servo pumpen. Ihvertfall ikke innenfra bilen.

Fikk tilbud fra Nardo på 35000,- for bytte av tannstang. Tannstang kostet 20000,-

Verdkstedet jeg var på (et MECA verksted) fant frem til løsningen ved hjelp av spesial mikrofoner de installerte og tok en kjøretur.

jiha1968
14/04/24, 01:47
Det som vanligvis lager lignende symptomer er veldig trege (indre) styreledd, rattakselkryss og fjærtårnlagre, men det ser ut til at de har feilsøkt nøye nok til å fastslå hva som lager ulyden, såfremt teknikerens hode er minst like bra som måleutstyret, hmm.
Tviler på at oljebytte vil gjøre endring på dette symptomet. (oljen byttes selvfølgelig ved bytte av tannstang)

Måtte jeg bytte tannstang, så hadde jeg nok luktet på en pent brukt tannstang fra Sverige (https://www.bildelsbasen.se/nb-no/pb/S%C3%B8k/Bildeler/s1/Volvo/VOLVO-XC90/2007_2014/Framvagn-&-Fj%C3%A4dring-&-Styrning/Tannstang&Servosnekke/Alle?limit=10&page=1&sort_column=vehicle_model_year&sort_direction=desc) og spart 10-15.000 kr til noe mye morsommere, og det er forhåpentligvis heller ikke umulig å finne et verksted som kanskje har en timepris under 3000kr eller som ikke regner seg to betalte 15-minutt kaffepauser pr. time inkl valgfri Napoleonskake/Thai-massasje:rolleyes:

Siberiantiger
14/04/24, 12:59
Det som vanligvis lager lignende symptomer er veldig trege (indre) styreledd, rattakselkryss og fjærtårnlagre, men det ser ut til at de har feilsøkt nøye nok til å fastslå hva som lager ulyden, såfremt teknikerens hode er minst like bra som måleutstyret, hmm.
Tviler på at oljebytte vil gjøre endring på dette symptomet. (oljen byttes selvfølgelig ved bytte av tannstang)

Måtte jeg bytte tannstang, så hadde jeg nok luktet på en pent brukt tannstang fra Sverige (https://www.bildelsbasen.se/nb-no/pb/S%C3%B8k/Bildeler/s1/Volvo/VOLVO-XC90/2007_2014/Framvagn-&-Fj%C3%A4dring-&-Styrning/Tannstang&Servosnekke/Alle?limit=10&page=1&sort_column=vehicle_model_year&sort_direction=desc) og spart 10-15.000 kr til noe mye morsommere, og det er forhåpentligvis heller ikke umulig å finne et verksted som kanskje har en timepris under 3000kr eller som ikke regner seg to betalte 15-minutt kaffepauser pr. time inkl valgfri Napoleonskake/Thai-massasje:rolleyes:

Fjærtårnlager var det ikke (selv om det på høyre siden måtte byttes nylig - til tross for at det var nytt i fjor høst) - tilsvarende lyd som den ga ja. Men de hadde sjekket det.
Mulig jeg skal spørre verksted om dette likegodt kan være rattakselkryss kryss.. Bare for å ha spurt..

Hvis indre styreledd kan lage sånn lyder hvis de har gått tørr/i stykker, så skal jeg spørre om de har sjekket dette også. Det er vel i nærheten av tannstang både rattakselkryss ledd og indre styreledd..

MECA verkstedet har gitt meg tilbud på ca 25000,-for jobben og del. Da skifter de servo olje, skifter tannstang og tar 4 hjulskontroll. Delen er av merket DRI til 10450,-.

Har funnet en del på autodeler24.no til ca 5800,- som kan sendes til Norge. Den siden du oppga fikk jeg ikke noe valg om sending.

jiha1968
14/04/24, 14:11
Nettsiden som jeg lenket til inneholder det som tilbys fra Svenske huggerier, og i likhet med de Norske huggeri-sidene så må du som regel sende en forespørsel for frakt osv. via meldingssystemet på siden.

Hvis det aktuelle huggeriet ikke vil sende til Norge, eller at de setter frakten skyhøyt av samme grunn, så kan det være en mulighet å ta en titt hos www.bil1din.no , de har samarbeid med noen av de Svenske huggeriene, og tar seg av hele handelen fra Sverige og helt hjem til deg. (jo selvfølgelig koster det ekstra)

Selvfølgelig er det et sjansespill med brukte deler, men det er en måte å fa tak i best mulig kvalitet til en levelig pris. (såfremt ikke km-stand er alt for høy)
Hvis det skulle oppstå problemer med den nymonterte tannstangen, så er det nok mest hjelp å få om det er "verkstedets egen" tannstang det må reklameres på.

Vurder å bytte styreledd, og gjerne rattakselkrysset, når verkstedet uansett må løsne/flytte dette mellom gammel og ny tannstang.

Siberiantiger
15/04/24, 07:01
Nettsiden som jeg lenket til inneholder det som tilbys fra Svenske huggerier, og i likhet med de Norske huggeri-sidene så må du som regel sende en forespørsel for frakt osv. via meldingssystemet på siden.

Hvis det aktuelle huggeriet ikke vil sende til Norge, eller at de setter frakten skyhøyt av samme grunn, så kan det være en mulighet å ta en titt hos www.bil1din.no , de har samarbeid med noen av de Svenske huggeriene, og tar seg av hele handelen fra Sverige og helt hjem til deg. (jo selvfølgelig koster det ekstra)

Selvfølgelig er det et sjansespill med brukte deler, men det er en måte å fa tak i best mulig kvalitet til en levelig pris. (såfremt ikke km-stand er alt for høy)
Hvis det skulle oppstå problemer med den nymonterte tannstangen, så er det nok mest hjelp å få om det er "verkstedets egen" tannstang det må reklameres på.

Vurder å bytte styreledd, og gjerne rattakselkrysset, når verkstedet uansett må løsne/flytte dette mellom gammel og ny tannstang.

I dag bremset jeg sånn passe i en nedover bakke. Ikke så bratt bakk og heller ikke stor fart og ikke hard på bremsen. Da kom det frem en knekk/knett lyd. Vil det kunne komme en slik lyd fra tannstang ved bremsing?

Siberiantiger
15/04/24, 07:09
Du skriver at utover "rakling ved kjøring på ujevnt underlag pga utslitt lagerforing på førersiden." da mente du en foring på tannstangen som kan forårsake rakling?

jiha1968
15/04/24, 07:40
Ja, radial slakke i tannstangens innvendige venstre glidelager.
Slakken blir ofte feildiagnostisert som slakke i indre styreledd.
Det er en justeringsskrue for dette (egentlig for klaringen/"preload" i mellom tennene på pinjong/tannstang) som Volvo tillater én justering av, før bytte av komplett tannstang .
Denne slakken gir ikke ulyd ved stillestående bil, men i lav fart på ujevn vei (grusvei/brostein/hullete asfalt) så vil det høres klapring/rakling ala et veldig slakt styreledd/krengningshemmer-stag.


I dag bremset jeg sånn passe i en nedover bakke. Ikke så bratt bakk og heller ikke stor fart og ikke hard på bremsen. Da kom det frem en knekk/knett lyd. Vil det kunne komme en slik lyd fra tannstang ved bremsing?
Neppe, men det er klart at om noe står i spenn og er i ferd med å "glippe over" og lage ulyd, så kan det påvirkes av at hjulene ved bremsing forsøker å presse bærearmen bakover og legger litt mer press på styreleddene, som igjen dytter på tannstangen.

Siberiantiger
15/04/24, 22:07
Ja, radial slakke i tannstangens innvendige venstre glidelager.
Slakken blir ofte feildiagnostisert som slakke i indre styreledd.
Det er en justeringsskrue for dette (egentlig for klaringen/"preload" i mellom tennene på pinjong/tannstang) som Volvo tillater én justering av, før bytte av komplett tannstang .
Denne slakken gir ikke ulyd ved stillestående bil, men i lav fart på ujevn vei (grusvei/brostein/hullete asfalt) så vil det høres klapring/rakling ala et veldig slakt styreledd/krengningshemmer-stag.


Neppe, men det er klart at om noe står i spenn og er i ferd med å "glippe over" og lage ulyd, så kan det påvirkes av at hjulene ved bremsing forsøker å presse bærearmen bakover og legger litt mer press på styreleddene, som igjen dytter på tannstangen.

MECA verkstedet sier de ikke er 100% sikker på at det er tannstangen, så for å feilsøke litt til, vil de altså skifte servooljen for å høre om lyden endrer seg. Så da får de gjøre det i morgen. Selv om jeg riktignok ikke ser for meg at dette løser noe med den ulyden. Gir beskjed her når jeg vet resultatet i morgen. Er ganske sikker på at det er tannstangen.. Dessverre, men gir det en sjans her.. Men om det er tannstangen i seg selv eller rattkrysset evt indre styreledd.. Det er jeg usikker på. Uansett høres det ut som slitasje pga den raklingen.

Siberiantiger
16/04/24, 10:56
MECA verkstedet sier de ikke er 100% sikker på at det er tannstangen, så for å feilsøke litt til, vil de altså skifte servooljen for å høre om lyden endrer seg. Så da får de gjøre det i morgen. Selv om jeg riktignok ikke ser for meg at dette løser noe med den ulyden. Gir beskjed her når jeg vet resultatet i morgen. Er ganske sikker på at det er tannstangen.. Dessverre, men gir det en sjans her.. Men om det er tannstangen i seg selv eller rattkrysset evt indre styreledd.. Det er jeg usikker på. Uansett høres det ut som slitasje pga den raklingen.

Svar fra verksted : "Vi har byttet servoolje og lyden forsvant ikke. vi har løsnet mansjetter på tannstag. ser på innside att det er en låsering som ikke er på plass. vi ser det att det er tannstaget som er gåent. derfor har du den lyden du har hørt."

Hva har låseringen å si for kjøring når den mangler?

jiha1968
16/04/24, 20:38
Antar at de mener at låseringen er der, men at den har løsnet og ikke er på riktig plass.
Såfremt den aktuelle låseringen er på førersiden av tannstangen, da vil den kunne komme i konflikt med tennene på tannstangen og henge seg fast i tann for tann, spesielt ved svinging til venstre vil jeg tro.
Er skadene mer omfattende slik at låseringen, eller deler av den har fulgt med tannstangen forbi/inn til pinjongen, så vil det kunne "låse seg"/lage ulyd i hvilken som helst retning/posisjon på rattet.
Ett bilde fra verkstedet hadde nok vært selvforklarende i dette tilfellet, for jeg tipper at de ser skader på låsering og omgivelser.

jerognal
26/04/24, 06:39
Var da voldsomme priser gitt. Skiftet mitt tannstag for 2 år siden på min xc70. 12700,- inkl. arbeid. Bosch Tannstag.

jiha1968
26/04/24, 07:59
Var da voldsomme priser gitt. Skiftet mitt tannstag for 2 år siden på min xc70. 12700,- inkl. arbeid. Bosch Tannstag.

Utvilsomt heftige priser ja, for i dag koster Bosch tannstangen omtrentlig det samme som din totalpris, pluss en timepris som ligger tett på 2000kr hos noen verksted, gjerne med 50% påslag bare sånn i tilfelle at styrestagene skulle være litt vanskelig å løsne:rolleyes:

Siberiantiger
07/05/24, 15:57
Vannvittig. Nå har verkstedet skiftet tannstangen som de var sikre på var defekt. Erstattet med en ny (uorginal), men har samme ulyden fortsatt. De har åpnet alle mulige plasser for å se om de finner noe unormalt uten å finne noe. Så de skal feilsøke mer i morgen når de har besøk verkstedet de lånte mikrofonene fra. Dette er bare helt utrolig.. Noen som har noen innspill til hva dette kan være?

volvo245gl
07/05/24, 18:28
Vannvittig. Nå har verkstedet skiftet tannstangen som de var sikre på var defekt. Erstattet med en ny (uorginal), men har samme ulyden fortsatt. De har åpnet alle mulige plasser for å se om de finner noe unormalt uten å finne noe. Så de skal feilsøke mer i morgen når de har besøk verkstedet de lånte mikrofonene fra. Dette er bare helt utrolig.. Noen som har noen innspill til hva dette kan være?

Be de skjekke stabilisatorstagene på forstillingen. De kan lage en "knekke" lyd når de begynner å bli slitte

jiha1968
07/05/24, 20:50
Vannvittig. Nå har verkstedet skiftet tannstangen som de var sikre på var defekt. Erstattet med en ny (uorginal), men har samme ulyden fortsatt. De har åpnet alle mulige plasser for å se om de finner noe unormalt uten å finne noe. Så de skal feilsøke mer i morgen når de har besøk verkstedet de lånte mikrofonene fra. Dette er bare helt utrolig.. Noen som har noen innspill til hva dette kan være?

ooh, skal ikke se bort ifra at teknikeren som tok første prøvetur ble litt lang i masken og serverte noen vakre ord da...

Har du kjent noe i rattet/føttene/sete når ulyden kommer, eller er den bare hørbar og ikke følbar?

Har du hørt en lignende lyd på noe annet, f.eks som et sykkelkjede som glipper taket og hopper over et par tenner, manøvrering av bil med fult rattutslag på våt speilblank is eller kald tørr is med et lett snødryss på, gjenstridig (topplokks-) bolt som løsner rykkvis, grov ankerkjetting som hales inn over en kant, sliten dørstopper på en bil, noen som knipser med fingrene, eller noe helt annet?

Hva er sikreste måte du har for å fremprovosere ulyden, og har den vært like ille i hele vinter og vår, påvirkes den av temperatur eller type underlag bilen står på (snø/is/sand/asfalt/gress), og er det noen forskjell med sommer eller vinterhjul?

Og til slutt et skudd fra hofta:
Tråkk ned parkeringsbremsen akkurat så mye at P-bremselampen er tent, gjerne uten at bremsen tar tak hvis mulig, og test om ulyden lar seg fremprovosere mens lampen lyser.

Siberiantiger
07/05/24, 22:39
ooh, skal ikke se bort ifra at teknikeren som tok første prøvetur ble litt lang i masken og serverte noen vakre ord da...

Har du kjent noe i rattet/føttene/sete når ulyden kommer, eller er den bare hørbar og ikke følbar?

Lyden høres tydelig og den merkes på en slik måte at en det på en måte føles.

Har du hørt en lignende lyd på noe annet, f.eks som et sykkelkjede som glipper taket og hopper over et par tenner, manøvrering av bil med fult rattutslag på våt speilblank is eller kald tørr is med et lett snødryss på, gjenstridig (topplokks-) bolt som løsner rykkvis, grov ankerkjetting som hales inn over en kant, sliten dørstopper på en bil, noen som knipser med fingrene, eller noe helt annet?
En slags knekk/knatre lyd, men også som om noe glipper over.. Ikke noe konkret jeg klarer å ta frem som eksempel nei...

Hva er sikreste måte du har for å fremprovosere ulyden, og har den vært like ille i hele vinter og vår, påvirkes den av temperatur eller type underlag bilen står på (snø/is/sand/asfalt/gress), og er det noen forskjell med sommer eller vinterhjul

Sikreste måte er blant annet når en stopper opp gjerne med litt sving på rattet, setter bilen i revers og kanskje svinger andre veien igjen samtidig. Men kommer også om man bare kjører fremover med sving. Så det går på ratt utslag uansett. Høres ikke når jeg kjører ellers om jeg svinger eller bremser etc. Mest fra stillestående til å kjøre igang eller rygge egentlig. Men klarer å fremprovosere også ved å kjøre fremover og svinge til en side (husker ikke om ser var til vestre eller høyre eller begge).

Klarer ikke si noe om det er forskjell på når det er kaldt ute eller ikke.. Kanskje oftest når bilen ikke har blitt varm ennå om du skjønner. Men mest når det er mer belastning på styringen, som når du parkerer, for da er det mer friksjon.

Og til slutt et skudd fra hofta:
Tråkk ned parkeringsbremsen akkurat så mye at P-bremselampen er tent, gjerne uten at bremsen tar tak hvis mulig, og test om ulyden lar seg fremprovosere mens lampen lyser.

Det har jeg ikke testet. Men rart at mikrofonene fanger opp lyd foran ved tannstangen når parkbremsen er på bakhjulene..

Takk for innspill / forslag. Må vel bare vente til i morgen med å finne ut mer av det..

jiha1968
08/05/24, 00:50
Hofteskuddet var ment å rikosjettere fra park.bremsene slik at det treffer DEM (AWD-systemet), som da kobler ut Haldex-clutchen og fjerner påkjenningen på vinkeldrevet og hylsen, som står ganske nært tannstangen. Men det er svært liten sjanse for at det treffer ja.
EDIT:
Forklaring: Rotasjonsforskjellen mellom fram og bakhjul er størst med fult rattutslag, som gir stor belastning på vinkeldrevets koblingshylse ved igangsetting av kjøretøyet. Når P-bremselampen tennes kobles bakhjulsdriften ut, og belastningen på AWD-mekanikken forvinner.

PS: Ville også ha inspisert ytre drivakselledd foran nøye, men går utifra at det allerede er gjort.

Siberiantiger
08/05/24, 14:33
Hofteskuddet var ment å rikosjettere fra park.bremsene slik at det treffer DEM (AWD-systemet), som da kobler ut Haldex-clutchen og fjerner påkjenningen på vinkeldrevet og hylsen, som står ganske nært tannstangen. Men det er svært liten sjanse for at det treffer ja.
EDIT:
Forklaring: Rotasjonsforskjellen mellom fram og bakhjul er størst med fult rattutslag, som gir stor belastning på vinkeldrevets koblingshylse ved igangsetting av kjøretøyet. Når P-bremselampen tennes kobles bakhjulsdriften ut, og belastningen på AWD-mekanikken forvinner.

PS: Ville også ha inspisert ytre drivakselledd foran nøye, men går utifra at det allerede er gjort.

Da har jeg fått snakket med verkstedet som har friskmeldt bilen. Ulyden er helt borte etter at de har justert tannstang etter montering. Så de hadde bare "glemt" å justere. Henter bilen i morgen og er spent på om jeg får samme opplevelse av bilen som de da de tok testtur. Ikke alltid det stemmer overens..

jiha1968
08/05/24, 17:09
hmm, tannstangen leveres ferdig justert (backlash/dreiemotstand) og skal aldri være nødvendig å etterjustere når den er ny.
Justering tillates kun én gang i tannstangens brukstid etter produksjon/renoverings-justering, og utført etterjustering skal markeres med gul/hvit maling på justeringsskruen for å unngå missforståelser.
Hvis det virkelig var slakke i tannstangen som forårsaket ulyden, så burde tannstangen ha blitt returnert av verkstedet.
I tillegg oppfører seg ikke den slakken (som kan justeres på tannstaget) på den måten du beskriver symptomet på, og jeg blir såpass misstenksom av dette at jeg ikke kjøper forklaringen fra verkstedet, men for din del så spiller det nok liten rolle så lenge bilen er kvitt ulyden, for prisen ville nok minst bli den samme uansett hva som virkelig var årsaken.

Lykke til på Kristi himmelfarts-turen:rolleyes:

Siberiantiger
09/05/24, 16:11
hmm, tannstangen leveres ferdig justert (backlash/dreiemotstand) og skal aldri være nødvendig å etterjustere når den er ny.
Justering tillates kun én gang i tannstangens brukstid etter produksjon/renoverings-justering, og utført etterjustering skal markeres med gul/hvit maling på justeringsskruen for å unngå missforståelser.
Hvis det virkelig var slakke i tannstangen som forårsaket ulyden, så burde tannstangen ha blitt returnert av verkstedet.
I tillegg oppfører seg ikke den slakken (som kan justeres på tannstaget) på den måten du beskriver symptomet på, og jeg blir såpass misstenksom av dette at jeg ikke kjøper forklaringen fra verkstedet, men for din del så spiller det nok liten rolle så lenge bilen er kvitt ulyden, for prisen ville nok minst bli den samme uansett hva som virkelig var årsaken.

Lykke til på Kristi himmelfarts-turen:rolleyes:

Ja, og nå har jeg hentet bilen. Og det første som dukker opp etter at jeg kjører bilen ut fra parkeringsplassen, er at det kommer opp en melding om antiskrens trenger service. Det blir en kort tur hjem, så jeg får ikke testet bilen skikkelig, men hørte ikke de samme lydene denne gangen på samme manøvrene. Men er ikke helst sikker på om jeg hørte en lyd ved nedbremsing på veien hjem. Skal ha en litt lengre kjøretur for testing senere.

Men ja, jeg er veldig spent på hvordan det blir fremover med styringen.

Hva er det du mener virkelig kan være årsaken?

jiha1968
10/05/24, 00:22
Med den nye antiskrensfeilen i tillegg til "justeringsbehovet" så gjetter jeg at det ble gjort en monteringstabbe med rattaksel/tannstang 360' ute av stilling, slik at båndkabelen i SAS (rattsnella) ble revet av i første sving ut porten på verkstedet, og tekniker innser tabben i samme øyeblikk som Airbag-feilen dukker opp, fortsetter testkjøringen for å bekrefte at ulyden er borte, før han informerer deg om at de fortsatt har problemer og trenger en ekstra "justerings-dag" som brukes til å få tak i en SAS, montere denne og slette feilkoden, men glemmer så å kalibrere SAS, og du får feilvarslet på Antiskrens underveis på turen hjem...
Dette er åpenbart bare oppspinn og overdreven mistenksomhet fra meg, for tilfeldige feil kan selvfølgelig dukke opp, uten videre sammenheng, spesielt på en XC90, men...

Du får se om du (verkstedet) får rettet på antiskrens-feilmeldingen og sjekke om bilen virkelig har blitt kvitt ulydene, og isåfall godta at alt er i orden uten videre "ondsinnede" spekulasjoner fra meg, selv om jeg har litt problemer med å svelge denne "justeringen" av tannstangen.

Siberiantiger
10/05/24, 09:20
Med den nye antiskrensfeilen i tillegg til "justeringsbehovet" så gjetter jeg at det ble gjort en monteringstabbe med rattaksel/tannstang 360' ute av stilling, slik at båndkabelen i SAS (rattsnella) ble revet av i første sving ut porten på verkstedet, og tekniker innser tabben i samme øyeblikk som Airbag-feilen dukker opp, fortsetter testkjøringen for å bekrefte at ulyden er borte, før han informerer deg om at de fortsatt har problemer og trenger en ekstra "justerings-dag" som brukes til å få tak i en SAS, montere denne og slette feilkoden, men glemmer så å kalibrere SAS, og du får feilvarslet på Antiskrens underveis på turen hjem...
Dette er åpenbart bare oppspinn og overdreven mistenksomhet fra meg, for tilfeldige feil kan selvfølgelig dukke opp, uten videre sammenheng, spesielt på en XC90, men...

Du får se om du (verkstedet) får rettet på antiskrens-feilmeldingen og sjekke om bilen virkelig har blitt kvitt ulydene, og isåfall godta at alt er i orden uten videre "ondsinnede" spekulasjoner fra meg, selv om jeg har litt problemer med å svelge denne "justeringen" av tannstangen.

Svar fra verkstedet : "Det er ikke utført kalibreringen av styresnekken i seg selv, men heller plasseringen, som var problemet. Det var det ene røret som forårsaket problemet og produserte en lyd etter at vi byttet styresnekken.

Det var ikke nøyaktig samme lyd, men den var en ulyd, og vi klarte bare å gjenskape den når vi virkelig provoserte den.

Vi har justert hjulstillingen og spesielt spising etter at tannstangen ble byttet. Justeringen ble gjort på det ytre endeleddet."

Når der gjaldt antiskrens feilmeldingen så ville de ha inn bilen til feilsøk. Jeg skal koble på en diagnose tester selv og se hva jeg får ut av feilmeldinger før jeg tar kontakt med de igjen.

jiha1968
10/05/24, 09:29
Ahh, det ble adskillig mer forståelig med et kranglete servorør, så da stiller jeg meg i skammekroken en liten stund.

Siberiantiger
11/05/24, 22:25
Innlegget gjaldt i utgangspunktet tannstang, men i samme omgang ble også hjullager skiftet foran på høyre side, da det var varmgang i hjul etter litt kjøring. De feilsøkte aldri på det men valgte å installere det "nye" hjullageret jeg hadde sendt med (SKF) som jeg hadde kjøpt på finn, riktignok med noen overflaterustflekker, men bare fordi det hadde ligget i en garasje. Aldri blitt montert på bil. Verkstedet påstod etter utlevering av bil at de hadde testet en god runde uten å gå frem varmgang i felgen. Men da jeg tok meg noen småturer så ble felgen veldig varm igjen. Verkstedet mener det "nye" komplette lageret var veldig likt med det som stod på bilen, også med små overflaterustflekker.. Men at de mente der kunne likevel være noe galt med en kule i lageret som stod på. Nå skal bilen inn på verksted igjen på tirsdag uken som kommer. Jeg tror det er bremsene som henger litt/evt at det er bittelitt kast i skiven.. Men da burde jeg vel ha merket det med vibrering ved bremsing. Det gjør jeg ikke. Så satser på at det "bare" må smøres opp. Men så kom også den antiskrens feilen opp når jeg hentet bilen. Det er her verkstedet mener det kan være noe feil med magnetringen i hjullageret som gjøre at ABS sensoren ikke får kontakt / god nok kontakt. Jeg prøvde å sette på feilsøkingsadapteret jeg har, men av en eller annen grunn virket ikke lisensen slik de skal, så jeg fikk ikke lest ut kodene. Spørsmålet mitt er hvor sannsynlig det er at et komplett lager har en en abs magnetring som ikke fungerer? Hvor ofte skjer slikt? Ettersom feilen ikke var der ved innlevering men var der da jeg hentet bilen, er det rimelig for meg å si at dette har oppstått under verkstedets jobb og at dette må rettes av de, gratis? Ja, selvfølgelig dersom de ikke kan bevise at det "nye" lageret er defekt da..

jiha1968
12/05/24, 01:28
XC90-hjullager foran har ikke noen magnetring eller pulsring av noe slag, der er det i likhet med resten av P2-chassiet drivakselen som har Reluktorringen for ABS-sensoren. Stort sett eneste problemet med disse ringene er at de sprekker pga rustspreng fra drivakselen etter et tiår eller to, uten å spørre om lov...

På bakhjulslagrene derimot, der vil verkstedet finne magnetringen sin hvis de fremdeles leter etter den...
Bakhjulslagrenes magnetring kan skades av magnetisme... slag og fall, men som regel er det rust som spiser dem opp, eller rustflak som fester seg på overflaten og lager lesevansker for sensoren.

Den dagen du kjører en bil som har så dårlige hjullagre at de skaper varme nok til at felgene blir varme, så vil jeg tro det høres ut som du sitter ombord i en C-130 Hercules uten hørselvern.
Så og si i alle tilfeller der en felg/bremseskive blir nevneverdig varmere enn de andre på bilen, skyldes at bremsen(e) ligger på, av en eller annen grunn.
Det vanligste er korroderte caliperstempel, rustspreng bak tetningsringen for stempelet i caliper, at noen har byttet ut de originale rustfrie glidepinnene til rustpinner, smurt glidepinnene med ett eller annet som får gummien til å svelle ut og klemme fast pinnene, rustspreng ved bremseklossenes glideflater, spesielt bak glideblikk for bremser som har dette, og f.eks litt sjeldnere tilfeller med innvendig kollaps i bremseslangene som forhindrer retur av stempelet etter bremsing.

Om verkstedet har jobbet med det aktuelle "hjulet" som har ABS-feil (om det nå er det som skaper feilvarslet) så bør de ha en god forklaring for å slippe unna, men det er selvfølgelig ingen automatikk i at alle feil som måtte oppstå ved verkstedbesøk har noe med verkstedet å gjøre, som oftest er det bare tingenes iboende djevelskap som morer seg på din bekostning.
Den klassiske antiskrensfeilen på XC90 er fuktskadet YAW-sensor pga badekartilstander nede i mellomgulvet, spesielt på bil med soltak... Så vi får se:rolleyes:

Siberiantiger
14/05/24, 19:08
Ahh, det ble adskillig mer forståelig med et kranglete servorør, så da stiller jeg meg i skammekroken en liten stund.

Da har bilen vært tilbake på verkstedet i dag. Jeg fortalte i om varmgang i høyre hjul foran og feil med antiskrens sensor. I tillegg fikk jeg frem en knett/knekk lyd da jeg kjørte hjemmefra og når jeg parkerte hos verkstedet. Begge ved lav hastighet og stort ratt utslag (parkering / rygging). Kun 1 lyd, ikke flere etterhverandre. Fortalte også om knatring ved kjøring på grovt underlag, som feks sement (parkeringsgarasje).

Ang hjulet så var visst også dette hjullageret gåent. Gikk tregt rundt. Så de sier at det er hjullageret som lager varmgang i felg og også feil på antiskrens sensor.

De har nå gitt meg pris på nytt lager og arbeid for å skifte. ProMeister del.

Når det gjelder den knatt/knekk lyden ved ratt utslag, undersøker de dette fortsatt. De får hjelp fra et annet verksted de samarbeider med. Ble altså ikke ferdig med det i dag kl 16:00 når bilen hadde time kl 10:00. De sier de kanskje mistenker tannstang og har forsøkt å komme i kontakt med leverandør av tannstangen. Gjenstår å se hvordan det ender opp.

Når det gjelder knatring på grovt underlag, så har de igjen testet alle stag etc uten å finne feil så det er et mysterium fortsatt. Mulig NAF kan finne ut av de hvis de har bedre test apparater?

Arbeidet med ca 1 time feilsøking + tilbud på hjullager og arbeid med å skifte denne ble på ca 8K

Er spent på om jeg har bil som kan benyttes på 17 mai

Noen kommentarer på det jeg sliter med på bilen?

Siberiantiger
14/05/24, 20:01
Ah, min feil ang magnetring. Bare jeg som har antatt det.. fra tidligere biler jeg har hatt som hadde det.

Jeg opplever ingen brumling eller andre typiske symptomer av at hjullager foran er så kaputt at det skaper varmgang i felg. Jeg har opplevd kaputte hjullager før, så jeg vet hvordan det høres/føles ut som.

Samtidig sier verkstedet at de har sjekket caliper og finner ingen feil der.

YAW sensor har vært byttet tidligere, riktig nok ikke med NY del, men brukt.

Venter på svar fra verkstedet i morgen ang ulydene.. knett/knekk lyden

jiha1968
14/05/24, 21:21
Bytte til Noname-kinahjullager* for 8000kr selv med en ekstra feilsøkingstime hørtes spenstig ut, men når de uansett tar dobbel pris for sine hjullagre så er vel sluttsummen forståelig allikevel. (*NB: jeg vet ikke hvem som produserer lagrene som ligger i "ProMeister"-eskene , men tviler på at det er ompakkede FAG/SKF/Timken, heller billigste tilbyder på samme vis som Biltema/ProPartsSW/NK/osv)
På en annen side spiller kvaliteten på lageret liten rolle når verkstedet må stå for reklamasjonsretten i 5år. (kremt, det forklarer den saftige deleprisen)

Er lageret tregt så er det nok greit å få byttet det uansett, for det kan jo være at du virkelig har "det eneste hjullageret" som lager vesentlig varmgang av 100stk dårlige, ting kan tyde på det siden verkstedet ikke finner annen årsak.
Men har vært borti at liten skjevhet i skiven klarer å subbe frem nok varme til at bremsene begynner å legge seg på litt mer etter noen mils kjøring, og så eskalerer varmeproduksjonen. (hvis alle de andre delene i bremsesystemet er i god stand/godt vedlikeholdt, så påvirkes det ikke så lett av skiveskjevheten på den måten. Det må gjerne flere sammenfallende ting til)

Feilrenoverte Calipre eller dårlige nyproduserte kan også skape problemer om ikke sporet for tetningsringen til caliperstemplet har riktig profil, slik at stemplet ikke trekkes nok tilbake etter bremsing. (tetningsringen må ha plass i ytre del av sporet til å vippe litt utover sammen med stempelet, for så å hjelpe stemplet med returen for å gi nok klaring mellom skive og klosser)

YAW-sensor var bare et skudd i mørket, regner med at verkstedet har kjørt diagnose og vet hva BCM klager over nå.
Hvis de mener at "hjullageret" er årsaken til Antiskrensfeilen, så antar jeg heller at de etter hvert kommer tilbake til deg med pris for å bytte ABS-sensoren eller reluktorringen, eller kanskje en SAS hvis du har skikkelig "flaks", vi får vel se.
(en feilkodeavlesning ville nok spart oss for noen av disse spekulasjonene, men når utstyret ikke vil så...)
EDIT: ser at du skriver at verkstedet har pekt ut "antiskrenssensoren", det burde bety YAW-sensoren...

Det var jo kjedelig at ulydene ikke forsvant helt, og det kan være verdt å ta en titt på anleggsflatene for de bakre subframeforingene (på "rammevangene" rett bak framhjulene) i tilfelle røret i foringen "vandrer", det har av og til blitt nødvendig å punktsveise fast foringen pga slitasje for å hindre at den forskyver seg og lager ulyder når den plutselig "glepper festet"/posisjonen, men synes ikke at dette stemmer helt med symptombeskrivelsen da det som regel skjer ved større karosseribevegelser.

Siberiantiger
16/05/24, 22:59
Kjøpte meg hjullager til 1400,- i dag. Leverer det til verkstedet som skal montere det på tirsdag ettermiddag. Men de har ennå tilgode å gi meg en forklaring og løsning på de andre ulydene - som de mistenker litt kommer fra tannstang. Så det går jeg ikke vite mer om før tidligst etter den verkstedtimen.

Siberiantiger
21/05/24, 20:15
Da har bilen fått nytt hjullager igjen. Denne gangen kjørte de et stykke for å teste. Ingen ekstra varmgang i høyre hjul foran, der hjullager ble skiftet. Så da er den i boks. Håper de tok vare på det de tok ut, slik at jeg får det med meg og får igjen pengene for det hos kjøper - som avtalt.

Når det gjaldt den lyden de har feilsøkt på lenge nå, så hadde de ennå ikke funnet endelig årsak. De jobber videre med det.

Så var det abs antiskrens feilmeldingen da.. Du hadde rett, det var noe med SAS. Ratt vinkelsensor klaget. De måtte kalibrere den. Men det fikk de ikke til og sa de hadde mistet kontakten med den og at de måtte kalibrere den manuelt ved å gå inn ved ratt krysset.

Nå må jeg si jeg ble veldig paff.. SAS ble byttet av Volvo verksted i fjor og den var ny. Så jeg håper de ikke har kludret det til med den... Da skal de få erstatte den. Tydelig at de ikke vet hva de holder på med..

Men de skulle fikse dette på torsdag morgen denne uken.

Så bilen er altså ikke i orden ennå..

Den er kjørbar, men ikke fit for fight.. Vil helst ikke kjøre den i tilfelle jeg gjør vondt verre eller det oppstår en ny (følgefeil) her..

jiha1968
21/05/24, 22:36
Tja SAS kan vel forsåvidt "kalibreres" ved å justere styrestagene slik at "rett fram" endrer posisjon på SAS (posisjon 0) til samme posisjon på rattet ved kjøring som før.
Normalt sett så klager ikke SAS såfremt rattet (styrestag/spissing og camber) er justert riktig ved bytte av deler i forstillingen. Det betinger selvfølgelig at at rattet sto rett under kjøring før jobben begynte, og at f.eks SAS ikke allerede er kalibrert med eksisterende avvik i hjuloppheng/vinkler. (det kan lett ha skjedd)

Kommunikasjonsproblemet med SAS kan like godt skyldes diagnoseutstyret som bilen, så det trenger ikke nødvendigvis å være krise.

Når det gjelder hjullageret så må jeg si at det er litt spesielt at bilen i første omgang har et hjullager som ser noenlunde nytt ut, men som lager varme ved kjøring, for så å bli byttet til et nytt lager fra "Finn" som ser omtrentlig likt ut med det som allerede står på bilen (små rustflekker) som også lager varme ved kjøring, og symptomet ble ikke bra før at det ble byttet til det lageret du kjøpte nå sist til kr1400. (om jeg har forstått "saksgangen" riktig)
Her misstenker jeg at du har fått falske "SKF-lager" fra Kina to ganger på rad. (ikke uhørt med falske SKF-lager akkurat)