PDA

Vis full versjon : BLIS 2009 V70



thundercat97
06/04/24, 14:14
Jeg har byttet BLIS sensor i speilet på høyreside av min 2009 Volvo V70, pga feil på sensoren. Etter byttet får jeg feilmelding på at CEM ikke får kontakt med PDM via LIN bus. Slik jeg forstår koblingsskjema brukes LIN bus mellom CEM og PDM til å kommunisere med BLIS sensoren i døra. Mitt spørsmål er må CEM og/eller PDM reprogrameres etter bytte av BLIS sensor?

jiha1968
06/04/24, 22:48
Har ikke sett så mye på BLIS at det gjør noe, men CEM kommuniserer med PDM via CAN-bus , ikke LIN-bus.
LIN-bus'en på PDM går kun lokalt i den døra, og til bakdøren på samme side.
Kommunikasjon mellom framdørene (og CEM) går via CAN-bus.

Hvis PDM ikke snakker på CAN-bus etter at noen har vært inne i døra, så er sjansen stor for avglemt/utglidd kontakt, klemte kabler, feil på dør/speil-moduler, brudd i kabelstammen ut til døra. En eventuell defekt RCM burde ikke få PDM til å gå i kne.

Ser ikke ut til at ny BLIS trenger programvare/å programmeres, og du ville nok få feilmeldinger relatert til dette i så fall. (Ukjent enhet, feil ID, initialisering/konfigurasjons-feil osv)

Men om du har kjøpt "ny" BLIS-modul på Ebay fra Engelsk bil kan det bli krøll, da RCM derfra forventer å snakke med en Driver-DM ikke Passenger-DM. (har ikke sjekket om det vil bli et problem, det er bare en teori fra meg)



RCM/LCM = "BLIS-modulen" i speilet
PDM/DDM = "Dørmodulen" for Passasjer / Fører
CEM = Hovedelektronikk-modul

thundercat97
08/04/24, 20:45
Feilmedlingene jeg fikk før bytte av BLIS-sensor var: PDM-B11B915 og PDM-B1B7087. Etter bytte av BLIS-sensor fra en norsk bil har jeg fremdeles PDM-B1B7087. Så du mener LIN-bus feilen ligger internt i høyre fremdør eller i høyre bakdør?

jiha1968
08/04/24, 22:10
PDM-B1B7087 kommer når PDM ikke får noe svar på LIN-bus fra RCM i speilet.
PDM varsler med dette at LIN-bus 2 som går til RCM-modulen i speilet ligger død.
Feilen ligger etter alt å dømme fortsatt i passasjerdøra/speilet.

(Bakdøren går ikke på samme LIN-bus som RCM/Kameraet om jeg leser feilkodebeskrivelsen riktig, og hvis du kan kjøre vindusheisen på den bakdøren ifra førerdøren, så er LIN-bus 1 på PDM ok)

Kontaktene og LIN-bus ledningen fra PDM og helt ut i speilet bør sjekkes for korrosjon og skader, deretter sjekke at ledningen (grønn-hvit, pinne 4 på PDM) har forbindelse helt fra PDM til siste punkt inne i speilet, og ikke ligger til jord/pluss.

Den tidligere PDM-B11B915 kommer når RCM/kameraet ikke trekker strøm fra PDM, og når den koden er borte så antar vi at strømforsyningen/RCM/kameraet er ok.

Tilleggsinfo PDM-B11B915 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/PDM-B11B915) og PDM-B1B7087 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/PDM-B1B7087)

thundercat97
14/04/24, 22:20
jiha1968, takk for et meget godt svar. Fant feilen i dag. Den grønn-hvite LIN-bus 1 kabelen mellom PDM og RCM var irret av inne i kontakten under speilet.

jiha1968
14/04/24, 22:41
Flotte greier, gratulerer med vellykket jakt!:)