PDA

Vis full versjon : XC60 D4 2014 - Automatkasse og litt nøkking?



Nitrius
26/03/24, 08:34
Hei, Har hatt en XC60 siden Oktober ifjor, meget fornøyd så langt.
Men har merket at det er litt nøkking når automatkassen bytter gir, første bil med automatkasse, så usikker på hva som er normalt..
Kan ikke huske den var slik når jeg først kjøpte den.
Den har runda 141 000km.

Kan sammenlignes med at når man kjører manuell og er litt slapp på giringen.
Noen ideer om dette er normalt på automatkasse eller om noe er i ferd med å bli slitt?

vict0r
26/03/24, 14:57
Girkassen trenger oljeskift. Det går med 17 liter olje når man gjør det med Gibbons method.

jerognal
28/03/24, 13:24
Flushe kassen og resett den så blir den nok fornøyd.

Nitrius
02/04/24, 10:15
Takker for svar.
Antar at dette er noe som ikke inngår i noe service og noe man eventuelt må be om, eller gjøre selv?

Hvordan er prosessen på bytte av girkasseolje kontra vanlig oljeskift? Er dette noe man kunne gjort selv med en guide?

Autosnuskus
03/04/24, 09:00
Jeg ville snakket med verkstedet ditt om det har inngått i service, det ville i tilfelle vært rundt 60k. Jeg vet ikke hvordan det ble på nyere Volvo men på 00-tallet så kjørte Volvo med vedlikeholdsfrie kasser og dette endte i problemer og havari.

Det store spørsmålet ditt er jo derfor om den har vært flushet. Hvis ikke kan det være katastrofalt å gjøre dette for sent, du bør derfor vurdere dette opp mot historikk.

Her står det litt, jeg sitter nemlig og ser på dette selv å får inn priser. Ikke noe jeg hadde brydd meg om å gjøre selv. Du kan skifte olje selv men ikke flushe. https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-det-a-flushe-girkasse