PDA

Vis full versjon : I disse EU kontroll tider.. Lys (parklys og tåkelys)



Siberiantiger
18/03/24, 12:52
Jeg sjekker selvfølgelig de helt enkle tingene når man skal på EU kontroll med bilen. Lys er en av de.

Hvilke lys skal lyse bak (hvor fysisk på bilen/lampa skal tåkelyset komme fra på bakenden?)

Så ser jeg at det er de 2 ytterste oransje lysene på frontlykten som lyser konstant, ikke de som er midt under i hovedlykten (hvitt "frostet" glass - ved siden av front blinklys).

Antar begge parklys pærene er gåen og skal skifte de, men er det riktig at de små orange helt ytterst på lykten skal lyse i tillegg?

jiha1968
18/03/24, 13:33
De oransje markeringslysene i hovedlykten er parallell-koblet med de hvite parkeringslysene under hovedlykten, så de skal nok lyse samtidig ja.

Tåkelys bak, kun 1 på venstre side bak, i "refleksen" nede på støtfangeren.
Eventuelle tåke/kurve-lys foran har egen bryter ved siden av "tåkelys bak", og skal ikke benyttes samtidig med nærlys.

Lurer meg på om ikke den boken ingen leser inneholder informasjon på dette...

Siberiantiger
18/03/24, 13:57
Jiha1968, jeg sjekket boken etterpå og fikk en forklaring. Ser ut til at jeg må skifte begge parklys foran og det ene tåkelyset nederst til høyre (sett bakfra), bak. (hva er sjansen for at det skjer samtidig :confused: ). Hadde tenkte å slette innlegget, men da hadde du allerede vært så flink og snill å svare meg :)

jiha1968
18/03/24, 14:47
Tror ikke du finner så mye fornuftig bak høyre refleks, kun på venstre (førersiden).
De tidligere modellene av XC90 har pæreholder i refleksen kun på venstre side, men jeg mener det er tillatt med doble tåkelys nå for tiden (dessverre) , så det skader jo ikke å ta en titt.
Samtidig? Nja, kan jo hende at det er 2 år siden sist noen sjekket lysene grundig, så de har nok fått tid på seg til å gå sin vei i tur og orden:rolleyes:

Lykke til med PKK'en:)

Siberiantiger
18/03/24, 18:53
Tror ikke du finner så mye fornuftig bak høyre refleks, kun på venstre (førersiden).
De tidligere modellene av XC90 har pæreholder i refleksen kun på venstre side, men jeg mener det er tillatt med doble tåkelys nå for tiden (dessverre) , så det skader jo ikke å ta en titt.
Samtidig? Nja, kan jo hende at det er 2 år siden sist noen sjekket lysene grundig, så de har nok fått tid på seg til å gå sin vei i tur og orden:rolleyes:

Lykke til med PKK'en:)

Ja, nå fikk jeg 2 nye pærer til parklys foran. Satte inn den venstre (førersiden) og pæren lyste et sekund eller 2 før den ble hvit og døde. Prøvde en annen og det samme skjedde. Er det kortslutning? Noe måte jeg kan teste dette på?

Sjekket også tåkelys bak. Som du sa, på venstre side (førerside) og der var sokkelen brun rustet/varmgang?

Får vel skifte sokkelen der, men noe har skjedd.. Om det har vært fuktig eller noe..

jiha1968
18/03/24, 19:07
Du har hatt "flaks" og funnet 2 pærer der Halogen-gassen har lekket ut. Det hvite belegget er Tungsten-Trioksid (https://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten(III)_oxide) som dannes når Tungsten fordamper (brenner) i oksygenholdig atmosfære.

Reklamer på pærene, eller kjøp nye på et annet sted.


Skal nok ikke se bort ifra at det kan bli fuktig nede på støtfangeren bak, med påfølgende dårlig kontakt, og varmgang om noen våger seg på å tenne tåkelyset.