PDA

Vis full versjon : Tilgang på nødbrems (uten mekanisk håndbrekk)?



FroBe
19/02/24, 12:19
Knappen for elektrisk parkeringsbrems skal også kunne brukes som en nødbrems når bilen er i fart, men på min 2012 XC70 sitter den gjemt foran venstre kne under rattet. Dermed er det umulig å få tilgang til knappen når jeg lærekjører med barna mine. På Leaf sitter denne knappen lett tilgjengelig mellom setene, slik at jeg kan bremse fra passasjersetet før det skjer noe kritisk.

Er det noen som har erfaring med flytting eller duplisering av denne knappen?

8035


Det er også ulogisk å trykke ned knappen for å bremse, og trekke opp for å løsne bremsene.
Et mekanisk håndbrekk trekkes opp for å bremse, og frigjøres ved å trykke på knapp og dytte ned.
På Leaf betjenes knappen som et håndbrekk.

jiha1968
19/02/24, 21:29
Ikke noe krav om at veileder skal kunne bremse under øvelseskjøring (men jeg skjønner ønsket om allikevel å kunne stoppe bilen)

P-bryteren på Volvo P3-chassis er en snodig sak, betjeningen var nok tenkt som en videreføring av utløser for mekanisk fot-parkeringsbrems alá XC90, der man drar i utløseren ("knappen") for å koble ut P-bremsen og trykker inn/ned pedalen for å aktivere bremsen.

Ekstra knapp blir ikke enkelt, da bryteren består av en 6-polt vekselbryter med "unormalt" koblingsmønster, så det enkleste vil være å midlertidig flytte hele knappen til f.eks ene drikkeholderen i midtkonsollen, med å forlenge de 9 lederne til bryteren.
(få tak i reservebryter, lodde løs kontakten fra bryteren og koble opp lang kabel mellom bryter og løs kontakt, for så å koble inn dette istedenfor den vanlige P-knappen.
NB: En parallell-løsning med to fungerende knapper er neppe praktisk gjennomførbart uten en god del ekstra elektronikk. (knappen er ikke "død"/utkoblet i midtstilling)

jiha1968
20/02/24, 00:28
Rettelse, har nistirret på diagrammet for P-bremsbryteren, og det lar seg ordne å få til ekstra knapper for P-brems av/på til ledsager.

Du trenger 2 stk " 3PDT ON-(ON) " trykkbrytere f.eks MPG306F (https://no.mouser.com/ProductDetail/TE-Connectivity-Alcoswitch/MPG306F?qs=Im7Ui%252B8riBXkyuCKlvW%2FoQ%3D%3D) (en bryter til "på" og en bryter til "av") , en liten boks til å montere bryterne i, hvor man kobler en sinnrik krysskobling mellom de 18 pinnene på bryterne (jeg kan bistå med tegning) og en 6-leders kabel (3 ledere til bryterparet i boksen, og tre ledere tilbake) som kobles inn imellom original P-bremsbryter og PBM-modul, der du har klipt 3 ledninger bak P-bryter.

Dette skal i teorien beholde funksjonen i original P-bryter, og gjøre det mulig for ledsager å aktivere/deaktivere P-brems, men har ikke idiotsikret løsningen , slik at man bør ikke betjene sjåførens og ledsagers P-bryterne samtidig, det vil kunne føre til uønsket funksjon på tastene...
(idiotsikring vil kreve 6 ekstra ledere til ledsagers P-bryterboks, og en "3PDT ON-ON"-bryter, slik at ledsager kan koble ut elevens P-knapp, men beholde sine egne)

jiha1968
20/02/24, 20:19
Joda, det ble en liten tegning til den som måtte få lyst til å prøve på eget ansvar:
https://i.imgur.com/vmHhwtt.jpg

ola normann
24/02/24, 21:51
på min 12 v70 så hvis man skrur på håndbrekket i fart så går brekket på og så umiddelbart skrur det seg av igjen

jiha1968
24/02/24, 22:17
P-brems-knappen må holdes inne for å aktivere nødbrems, og bilens hastighet må være høyere enn 10km/h.
Det største problemet med denne løsningen er at hvis gasspedalen trykkes ned så kobles nødbremsen ut :rolleyes:
Vilkårene for aktivering og oppførselen på "nødbremsen" vil mest sannsynlig variere med årsmodell/programvare.
Alternativet blir vel skolebil-pedaler, alá: (men det er fremdeles ikke noe krav om "ledsagerbrems" ved øvelseskjøring)
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/26.jpg

ola normann
24/02/24, 22:20
P-brems-knappen må holdes inne for å aktivere nødbrems, og bilens hastighet må være høyere enn 10km/h.
Det største problemet med denne løsningen er at hvis gasspedalen trykkes ned så kobles nødbremsen ut

aha.. må testes

FroBe
24/02/24, 23:46
på min 12 v70 så hvis man skrur på håndbrekket i fart så går brekket på og så umiddelbart skrur det seg av igjen

Det samme skjedde da jeg testet med Leaf.
Bilen hoppet litt før den fortsatte i samme fart som før.
Det var før jeg leste at den kun bremset mens man holdt på bryteren.