Vis full versjon : Vålvos 240 prosjekt - mye rust
Heisann
da har jeg vært så (u)heldig å skaffet meg en 240 med ettermontert turbo, er ganske fersk i volvo verden, da jeg stort sett bare har holdt på med Audi og Golf tidligere.
Håper det fortsatt er noe aktivitet på slike forum som kan hjelpe meg i prosjektets gang, da jeg allerede har insett at her kommer det til å bli mange spørsmål :confused:
Utført
- Sveise inn nye kanaler
- sveise nye hjulbuer
- sveise opp vanger
- sveise opp bagasjerom
- lage nye jekkfester
- Sveise gølv
- Bygge om fra mekanisk pumpe til elektrisk i tank med BTR
- 3" JT eksos hele veien
- Gå over el nettet
- kjøpt inn motor for å bygge 300 oppsett, B230 fk fra 95.
Fremtidigeplaner
- ta siste rusta rundt A stolpen
- Bygge motor med rundt 300hk
- mer senk
- M90 kasse
- ny diff
- poly foringer rund baut
Så egentlig veldig grei ut.
https://i.imgur.com/3k8BfLZ.jpeg
Raskt forklart så kjøpte jeg bilen i romjula 2023, å den så relativt ok ut, men da jeg begynte å demontere litt slo tragedien til, Avis papir, tec7, glassfiber, kjemisk metall osv osv, har hatt noen hiacer og trodde jeg hadde sett det meste, men denne tok faktisk kaka. Veldig ergelig når sånt skjer, men her blir det mye rust sveising. Hjulbuer, kanaler, gølv, bæring og egentlig generelt det meste.
legger ved noen av de føste bildene jeg fant, så kommer det en oppdatering til helga
https://i.imgur.com/ak0Ivb6.jpeg
faen...
https://i.imgur.com/3xQvPSo.jpeg
https://i.imgur.com/nhFCKKi.jpeg
https://i.imgur.com/d0uMODf.jpeg
nesten flintstones tendenser her
https://i.imgur.com/nJVsfrU.jpeg
https://i.imgur.com/pLssMho.jpeg
tanken kan nok reddes!
https://i.imgur.com/SNFIhkd.jpeg
Velkommen! Den var pen på utsiden, men du verden for en sveitserost du har kjøpt 'a gitt [emoji23][emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Velkommen! Den var pen på utsiden, men du verden for en sveitserost du har kjøpt 'a gitt [emoji23][emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Takk for det! ja det kan du si.. blir ikke arbeidsledig med det første :rolleyes:
Da har jeg kommet igang med hjulbua bak på passasjer sida, begynt å kappe ut det rustne "stålet"
https://i.imgur.com/3002n54.jpeg
https://i.imgur.com/5Rg6qM2.jpeg
https://i.imgur.com/WTH3em6.jpeg
https://i.imgur.com/MTSAzao.jpeg
https://i.imgur.com/XY6zJfr.jpeg
Også har det blitt litt sliping rundbaut bare for å kartlegge litt, greit å finne ut hvor mange kilo med stålplater jeg kommer til å trenge :mad:
https://i.imgur.com/N8RVB8S.jpeg
https://i.imgur.com/kSGmAiO.jpeg
Skal prøve å få inn en skikkelig økt imorgen og ennten begynne litt på gølvet eller andre hjulbua bak, blir fort litt ensformig og bare holde seg til 1 del når det er så mye juks :eek:
hvis noen vet hvilken fargekode jeg har på bilen, hadde det vært helt knall :)
fikk gjort litt idag også..
https://i.imgur.com/erkdsJ3.jpeg
også fikk jeg sveisa jekkfeste bak til kanalen, brukte 2mm plate her. trodde kanalen skulle være ok når jeg kappa til, men den trenger mere omsorg.. må nok bytte hele:eek:
https://i.imgur.com/qxG5ukg.jpeg
ting tar tid når det ikke går ann å gjøre seg ferdig et sted, alle steder henger sammen, å det dukker bare opp mer og mer rust jo mer jeg kapper :mad:
Heisann
Da har jeg vært så (u)heldig å skaffet meg en 240 med ettermontert turbo, er ganske fersk i volvo verden, da jeg stort sett bare har holdt på med Audi og Golf tidligere.
Håper det fortsatt er noe aktivitet på slike forum som kan hjelpe meg i prosjektets gang, da jeg allerede har insett at her kommer det til å bli mange spørsmål :confused:
Så egentlig veldig grei ut.
https://i.imgur.com/3k8BfLZ.jpeg
Som du nok har sett siden 07.02.2024 så er det nesten bare du som står for aktiviteten på VCCN.no :)
Sannheten er vel at Covid19 nærmest avlivet de fleste forum og her må nesten den enkelts spekulere i hvorfor på egenhånd.
Hvis du i stedet for å tenke på dette som er kommunikasjonsforum anser det som ett sted å legge ut en workblog som holder oversikt på prosjektet ditt, da blir forventningene til andres engasjement nedjustert til ett realistisk nivå.
Ellers er vel erfaringen at de som stiller spørsmål her inne få svar. :)
Håper at du har tid, kapasitet, kompetanse, motivasjon, vilje og utholdenhet til å fortsette å jobbe intensivt og godt på dette påbegynte prosjektet. :)
fikk gjort litt idag også..
https://i.imgur.com/erkdsJ3.jpeg
også fikk jeg sveisa jekkfeste bak til kanalen, brukte 2mm plate her. trodde kanalen skulle være ok når jeg kappa til, men den trenger mere omsorg.. må nok bytte hele:eek:
https://i.imgur.com/qxG5ukg.jpeg
ting tar tid når det ikke går ann å gjøre seg ferdig et sted, alle steder henger sammen, å det dukker bare opp mer og mer rust jo mer jeg kapper :mad:Det er jo sjarmen med rustsveising [emoji23] Det ser heldigvis ut som du gjør godt arbeid uten å jukse, slik som alt for mange andre.... Selv om det ikke synes må det gjøres rett
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Som andre nevner har aktiviteten her på forumet gått veldig ned, trur div facebookgrupper har tatt over i stor grad, det er mykje mindre oversiktleg, eg likte best forumet.
Eg er innom forumet ganske ofte og ser om det er nåke aktivitet, so kjem til å følga med på detta prosjektet.
Det er jo sjarmen med rustsveising [emoji23] Det ser heldigvis ut som du gjør godt arbeid uten å jukse, slik som alt for mange andre.... Selv om det ikke synes må det gjøres rett
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Hehe ja det hører jo med! Hater virkelig når folk tidligere har vært inne og bare juksa til alt..
Aldri helt forstått hvorfor folk i det hele tatt gidder, jeg hadde vært flau.
Som sagt ingen ekspert på rustsveising, finishen blir ikke helt optimal, men arbeidet blir utført ordentlig, her blir det nytt stål og ikke tec7:cool:
Som andre nevner har aktiviteten her på forumet gått veldig ned, trur div facebookgrupper har tatt over i stor grad, det er mykje mindre oversiktleg, eg likte best forumet.
Eg er innom forumet ganske ofte og ser om det er nåke aktivitet, so kjem til å følga med på detta prosjektet.
Personlig også mer glad i forum enn facebook. Så vi får prøve å snu trenden å skape litt aktivitet her:D
Som du nok har sett siden 07.02.2024 så er det nesten bare du som står for aktiviteten på VCCN.no :)
Sannheten er vel at Covid19 nærmest avlivet de fleste forum og her må nesten den enkelts spekulere i hvorfor på egenhånd.
Hvis du i stedet for å tenke på dette som er kommunikasjonsforum anser det som ett sted å legge ut en workblog som holder oversikt på prosjektet ditt, da blir forventningene til andres engasjement nedjustert til ett realistisk nivå.
Ellers er vel erfaringen at de som stiller spørsmål her inne få svar. :)
Håper at du har tid, kapasitet, kompetanse, motivasjon, vilje og utholdenhet til å fortsette å jobbe intensivt og godt på dette påbegynte prosjektet. :)
Kompetansen når det kommer til Volvo kan jeg ikke skryte på meg, men skal nok komme i mål med denna også:D har et håp om å være ferdig med rustsveising til April, om det ikke blir for mye å gjøre på jobben. Har stort sett bare tid i helger.
Håper å kunne begynne å se litt på motorplanene nærmere mai/juni :cool:
Kompetansen når det kommer til Volvo kan jeg ikke skryte på meg, men skal nok komme i mål med denna også:D har et håp om å være ferdig med rustsveising til April, om det ikke blir for mye å gjøre på jobben. Har stort sett bare tid i helger.
Håper å kunne begynne å se litt på motorplanene nærmere mai/juni :cool:
Man lærer etterhvert og det viktigste er å unngå å gjøre for mange feilvurderinger og unødvendig kostbare tabber etter hverandre.
Det høres ut som en god plan. :)
Personlig også mer glad i forum enn facebook. Så vi får prøve å snu trenden å skape litt aktivitet her:D
Det tror jeg at mange er, men sett utenifra så blir det utrolig selvsentrert som GenZ er så til de grader indoktrinert til å være. Det man ser er at folk stiller spørsmål og så forventer de at hele verden skal huske alt om akkurat deres prosjekt til enhver tid - og helst uten referanse til noe.
Derfor en en workblog på ett rolig forum MYYE bedre for dem som vil ha innspill og hjelp, spesielt hvis man har fulgt oppfordringen om å ha en ajourført spec. liste i første post. Når det da stilles ett nytt spørsmål 3 mnd. etter forrige post, så er det enkelt å få en oversikt med ett relativ kort gjennomlesning / repetisjon av post 1. Som eksempel søk på Hans Ola sin evigvarende prosjekt tråd som jo har ett par side med informasjon gjennom fremdriften. :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?71172-HansOla-s-944-Turbo!-Evigvarende-prosjekt
Blir en litt tynn oppdatering idag, da undertegnede har fått en solid runde med lungebettenelse og ikke er helt oppe å nikker..
Slik står bilen idag, bare skriker etter pleie:p
https://i.imgur.com/SYBclUs.jpeg
Blir nok nødt til å gjøre noen tiltak her også gitt
https://i.imgur.com/5kgfZMz.jpeg
Tenkte det var greit idag å slenge med noen bilder av motor!
https://i.imgur.com/VN4xpEh.jpeg
Da jeg har null erfaring med gasser turbo hadde det vært ålreit om noen kunne forklart meg hva funksjonen til denne svarte boksen er:confused:
https://i.imgur.com/PsrCuWv.jpeg
Solex gasser ihvertfall, da har jeg hatt på en del golfer også
https://i.imgur.com/SK8nDK9.jpeg
https://i.imgur.com/Pwam58g.jpeg
https://i.imgur.com/o1VNipF.jpeg
da ble det litt dårlig med framdrift denne helga, men sånn er det noen ganger.
Da var det påtide med en oppdatering! Nesten klart for litt grunning og ny tectyl i hjulbua bak på passasjer sida.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/31.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/32.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/33.jpg
Førersida er den jeg gruer meg mest til, her er det veldig omfattende fant jeg ut, etter litt sliping..
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/34.jpg
Vært noen her tidligere med sveiseapparat og ikke glassfiber, ikke at det var noe å skryte av men[emoji28]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/35.jpg
Fikk demontert støtfangern bak også, da det så veldig skummelt ut ved første øyekast.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/36.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/37.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/38.jpg
Etter litt sliping her var det bare å levere lottokupong, for har seiler vi i medvind! Mest overflate.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/39.jpg
Det går ufattelig mange timer til bare sliping, så har et håp om å få gjort ferdig all slipinga denne uka, så fokuset kan være på sveising.
Blir en litt tynn oppdatering idag, da undertegnede har fått en solid runde med lungebettenelse og ikke er helt oppe å nikker..
Tenkte det var greit idag å slenge med noen bilder av motor!
https://i.imgur.com/VN4xpEh.jpeg
Da jeg har null erfaring med gasser turbo hadde det vært ålreit om noen kunne forklart meg hva funksjonen til denne svarte boksen er:confused:
https://i.imgur.com/PsrCuWv.jpeg
Alltid kjekt og interessant å se.
Den svarte boksen samler ladetrykket som kommer fra intercooleren og sender det gjennom forgasseren.
Hovedproblemet her er det samme som for alle andre AT-motorer. Du har den mekaniske bensinpumpen som alltid har gitt alle eiere alle mulige problemer.
Alltid kjekt og interessant å se.
Den svarte boksen samler ladetrykket som kommer fra intercooleren og sender det gjennom forgasseren.
Hovedproblemet her er det samme som for alle andre AT-motorer. Du har den mekaniske bensinpumpen som alltid har gitt alle eiere alle mulige problemer.
Hva slags problemer pleier det å være med de? Er det lurt å ha en slik i resvere kanskje:confused:
Hva slags problemer pleier det å være med de? Er det lurt å ha en slik i resvere kanskje:confused:Helst bygge om til elektrisk pumpe i tank og bruke bensintrykksregulator til forgasserturbo. Malpassi har en fin regulator til formålet
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Hva slags problemer pleier det å være med de? Er det lurt å ha en slik i resvere kanskje:confused:
Disse AT-bensinpumpene virker bare slik de skal i noen år etter at de er nyprodusert så nei, det som er lurt er å ALDRI noensinne bruke disse.
Samtlige mekaniske AT-bensinpumper er derfor defekt som turbo-bensinpumpe nå i 2024 og løsningen er å montere en elektrisk EFI bensinpumpe og en Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo.
Du finner noe info her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&p=519071&viewfull=1#post519071
Disse AT-bensinpumpene virker bare slik de skal i noen år etter at de er nyprodusert så nei, det som er lurt er å ALDRI noensinne bruke disse.
Samtlige mekaniske AT-bensinpumper er derfor defekt som turbo-bensinpumpe nå i 2024 og løsningen er å montere en elektrisk EFI bensinpumpe og en Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo.
Du finner noe info her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&p=519071&viewfull=1#post519071
Leste raskt igjennom tråden du linket til, her var det veldig mye informasjon jeg må sette meg inn i:rolleyes:
Teoretisk sett, om jeg kjøper nytt tankarmatur med pumpe og BTR du viser til, hva vil fordelen bli som bilen er nå? At jeg har en mer driftsikker bil mtp bensinpumpe? Gasserturbo og slik tenning jeg har idag er helt nytt for meg, så vil dukke opp sikkert mange rare spørsmål. Skal såklart sette meg ned på datan en dag å lese litt nøyere imellom. Finnes det noen guider her på forumet for trimming/oppgradering av min type motor kanskje?
Leste raskt igjennom tråden du linket til, her var det veldig mye informasjon jeg må sette meg inn i:rolleyes:
Teoretisk sett, om jeg kjøper nytt tankarmatur med pumpe og BTR du viser til, hva vil fordelen bli som bilen er nå? At jeg har en mer driftsikker bil mtp bensinpumpe? Gasserturbo og slik tenning jeg har idag er helt nytt for meg, så vil dukke opp sikkert mange rare spørsmål. Skal såklart sette meg ned på datan en dag å lese litt nøyere imellom. Finnes det noen guider her på forumet for trimming/oppgradering av min type motor kanskje?
Ja, der finner de fleste det meste de trenger fra A til Å. :) Bruker du den som guide blir resultatet som vist i den tråden.
Problemet med de originale, nå eldgamle, mekaniske AT-bensinpumpene er i praksis at de ikke klarer å øke bensintrykket i forhold til turbotrykket slik de klarer når de er nye. Det som da skjer er at motoren starter å går helt fint, men når man skal kjøre med noe gasspådrag og litt turbotrykk, da går motoren bare en liten stund før den fusker og nesten dør. Når det skjer forsvinner turbotrykket og da klarer bensinpumpen å fylle opp forgasseren igjen og motoren går normalt. Helt voldsomt irriterende.
Med EFI bensinpumpe og Malpassi regulator unngår man dette problemet og du kan kjøre med full gass så mye og så lenge du bare orker.
Du har jo en Volvo original "liksom-tøyse-"intercooler"", så da trenger du bare en slipt forgassernål og 3" eksosanlegg eller en bleed ventil / manuel boost controller for å skru opp turbotrykket til grensen hvor den originale clutchen slurer løs.
Ja, der finner de fleste det meste de trenger fra A til Å. :) Bruker du den som guide blir resultatet som vist i den tråden.
Problemet med de originale, nå eldgamle, mekaniske AT-bensinpumpene er i praksis at de ikke klarer å øke bensintrykket i forhold til turbotrykket slik de klarer når de er nye. Det som da skjer er at motoren starter å går helt fint, men når man skal kjøre med noe gasspådrag og litt turbotrykk, da går motoren bare en liten stund før den fusker og nesten dør. Når det skjer forsvinner turbotrykket og da klarer bensinpumpen å fylle opp forgasseren igjen og motoren går normalt. Helt voldsomt irriterende.
Med EFI bensinpumpe og Malpassi regulator unngår man dette problemet og du kan kjøre med full gass så mye og så lenge du bare orker.
Du har jo en Volvo original "liksom-tøyse-"intercooler"", så da trenger du bare en slipt forgassernål og 3" eksosanlegg eller en bleed ventil / manuel boost controller for å skru opp turbotrykket til grensen hvor den originale clutchen slurer løs.
Det er ingen tvil om at du er en gud når det kommer til gasserturbo ihvertfall! Har ikke lest tråden du linket til nøye enda, men slik jeg har lest det så har jeg den dummeste motoren for å ta ut litt hk? (B230)
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/40.jpg
Hvordan er det å hente ut feks 250hk med denne motoren? Er det mulig uten å dreie stempler? I førsteomgang skal bilen rustsveises og gjøres minimalt motormessig med, hadde tenkt om det lot seg gjøre å ta noen enklere grep med en annen turbo, så jeg kunne fått kjørt litt med den iår, og eventuelt gått grundigere til verks neste vinter.
Dette den dårlige fordelern?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/41.jpg
Kan du se hva slags turbo dette er?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/42.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/43.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/45.jpg
Kan du gi meg en anbefaling på hva du ville gjort i min situasjon nå? Det er ikke så nøye om det er 200hk oppsett eller 300hk i førsteomgang, vil bare ha en litt kvass motor iår uten splitting [emoji4]
Har ikke lest tråden du linket til nøye enda, men slik jeg har lest det så har jeg den dummeste motoren for å ta ut litt hk? (B230)
En B230 krever noe mer innsats enn en gammel B21 motor fordi det er mer arbeid som MÅ gjøres for å får redusert kompresjonforholdet ned til ett nivå som er velfungerende på Norsk pumpebensin.
Hvordan er det å hente ut f.eks. 250hk med denne motoren? Er det mulig uten å dreie stempler?
Det korte svaret er ja, men det er er mye dyrere og mye dårligere enn å kjøre med korrekt kompresjonsforhold.
Hvis det bare er "hestene" som er målet, så er stort sett en god turbotrimkam og en STOR turbo som skal til for å flytte nok luft til 250 hk. Så må det tilsettes nok bensin.
I førsteomgang skal bilen rustsveises og gjøres minimalt motormessig med, hadde tenkt om det lot seg gjøre å ta noen enklere grep med en annen turbo, så jeg kunne fått kjørt litt med den iår, og eventuelt gått grundigere til verks neste vinter. Turboene som ble brukt i R-sport / AT-turbo satsene er større enn de Volvo brukte på sine B21ET/FT motorer og kan rekke til 200 hk.
Dette den dårlige fordelern?
Det er en stiftefordeler med stor vakumklokke, så den trenger bare en tenningsforsterker med tilhørende coil for å bli god nok. Det står ett delenr. på siden av fordeleren som er av interesse.
Kan du se hva slags turbo dette er?
Det ser ut som en Volvo original R-Sport / AT-turbo som er bygget av Garrett T3 deler
Kan du gi meg en anbefaling på hva du ville gjort i min situasjon nå? Det er ikke så nøye om det er 200hk oppsett eller 300hk i førsteomgang, vil bare ha en litt kvass motor iår uten splitting [emoji4]
Hvis du absolutt ikke vil "splitte" motoren, men likevel ha så mye effekt som mulig ut av en AT-sats, så kan følgende vurderes:
1. EFI pumpe i tanken og Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo er uansett ett must.
2. En intercooler som faktisk kjøler og helst kjøler veldig godt. Helealuminium med tette turbulatorer er ett absolutt must for høykomp og pumpebensin. Noen kinacoolere er gode nok, men DO88 universal er en favoritt. https://www.do88.se/sv/artiklar/intercooler-450x300x76-3.html
3. Hullborre luftfilterboksen frem mot lykten slik at turboen lett får tak i mye og kald luft - og uten å måtte suge denne inn gjennom en "tett" luftfilterboks.
4. 3" eksosanlegg. Senker alle temperaturer og gjør at motoren puster bedre. Ett modifisert WG lokk etter dette prinsippet er å anbefale på det sterkeste: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegatehus-t3_t04e-stal.html
5. 74 graders termostat fra Pedersen Racing. https://www.pedersenracing.no/butikk/vannkjoling-2/kjoledeler-volvo/volvo-700900-kjoledeler-volvo/termostat-74-240740940/
Hvis ikke dette oppleves som godt nok, da blir det å montere flere forgassere, oppgradere AT-turboen din med ett større kompressorhjul og sette i en velfungerende turbotrimkam.
En B230 krever noe mer innsats enn en gammel B21 motor fordi det er mer arbeid som MÅ gjøres for å får redusert kompresjonforholdet ned til ett nivå som er velfungerende på Norsk pumpebensin.
Det korte svaret er ja, men det er er mye dyrere og mye dårligere enn å kjøre med korrekt kompresjonsforhold.
Hvis det bare er "hestene" som er målet, så er stort sett en god turbotrimkam og en STOR turbo som skal til for å flytte nok luft til 250 hk. Så må det tilsettes nok bensin.
Turboene som ble brukt i R-sport / AT-turbo satsene er større enn de Volvo brukte på sine B21ET/FT motorer og kan rekke til 200 hk.
Det er en stiftefordeler med stor vakumklokke, så den trenger bare en tenningsforsterker med tilhørende coil for å bli god nok. Det står ett delenr. på siden av fordeleren som er av interesse.
Det ser ut som en Volvo original R-Sport / AT-turbo som er bygget av Garrett T3 deler
Hvis du absolutt ikke vil "splitte" motoren, men likevel ha så mye effekt som mulig ut av en AT-sats, så kan følgende vurderes:
1. EFI pumpe i tanken og Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo er uansett ett must.
2. En intercooler som faktisk kjøler og helst kjøler veldig godt. Helealuminium med tette turbulatorer er ett absolutt must for høykomp og pumpebensin. Noen kinacoolere er gode nok, men DO88 universal er en favoritt. https://www.do88.se/sv/artiklar/intercooler-450x300x76-3.html
3. Hullborre luftfilterboksen frem mot lykten slik at turboen lett får tak i mye og kald luft - og uten å måtte suge denne inn gjennom en "tett" luftfilterboks.
4. 3" eksosanlegg. Senker alle temperaturer og gjør at motoren puster bedre. Ett modifisert WG lokk etter dette prinsippet er å anbefale på det sterkeste: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wastegatehus-t3_t04e-stal.html
5. 74 graders termostat fra Pedersen Racing. https://www.pedersenracing.no/butikk/vannkjoling-2/kjoledeler-volvo/volvo-700900-kjoledeler-volvo/termostat-74-240740940/
Hvis ikke dette oppleves som godt nok, da blir det å montere flere forgassere, oppgradere AT-turboen din med ett større kompressorhjul og sette i en velfungerende turbotrimkam.
Takk for gode og utfyllende svar!
Jeg får begynne jakten på en motor jeg kan bygge på! Skrik ut om du vet om noe, vil anbefalingen være å få tak i en B21? Hvis jeg ønsker en godt fungerende motor med 300hk? :cool:
Tenker at i førsteomgang nå så virker det du anbefaler etter mitt ønske som en ok løsning.
Har du mulighet til å linke med de komponentene jeg trenger? Vil det også være gunstig å slipe forgasser nål til dette? Isåfall er dette kanskje noe du kan hjelpe meg med?
3" eksos har jeg på lur.
Værsågod.
Hvis du skal bygge deg en motor fra grunnen av, så spiller det egentlig ikke så stor rolle om du velger B21 eller B230 fordi du bygger den slik du vil.
En 2,3L motor gir alltid høyere peak dreiemoment enn det en 2,1L motor gjør og høyere dreiemoment krever sterkere clutch og drivverk.
En kar her inne har klart å ta ut over 300 whp på en B21AT, men flere forgassere og lavere ladetrykk hadde nok vært en bedre løsning over tid.
En original turbo forgassernål rekker til ca. 0,5 BAR ladetrykk og jo mer turbotrykket økes over dette jo større blir behovet for en slipt nål.
Jeg bistår ved reelt behov, ja. :)
Du finner det meste av info. og linker i forgasserturbotråden, men hvis det er noe spesielt så kan du etterspørre det her.
Værsågod.
Hvis du skal bygge deg en motor fra grunnen av, så spiller det egentlig ikke så stor rolle om du velger B21 eller B230 fordi du bygger den slik du vil.
En 2,3L motor gir alltid høyere peak dreiemoment enn det en 2,1L motor gjør og høyere dreiemoment krever sterkere clutch og drivverk.
En kar her inne har klart å ta ut over 300 whp på en B21AT, men flere forgassere og lavere ladetrykk hadde nok vært en bedre løsning over tid.
En original turbo forgassernål rekker til ca. 0,5 BAR ladetrykk og jo mer turbotrykket økes over dette jo større blir behovet for en slipt nål.
Jeg bistår ved reelt behov, ja. :)
Du finner det meste av info. og linker i forgasserturbotråden, men hvis det er noe spesielt så kan du etterspørre det her.
Takker og bukker! Jeg begynner hvertfall jakten på motor.
Kommer forsåvidt til å bestille BTR og bensinpumpe som du anbefalte lengere opp, greit å ha dette på stell uansett:D
Bare hyggelig. :) Når alle hensyn er tatt nå i 2024, så er nok en B230 motor med 1989 eller nyere råder og B230 turbostempler dreide til å ha en 76x4,5 mm grop det beste valget for de aller fleste.
Flott, det er en riktig god avgjørelse. Sjansene for suksess gikk nå fra 0 - 100. :D
Tusler litt i påsken også.
Kommet ganske langt på denne sida nå, så da var det påtide å få på plass den ny hjulbua. Blir å gå over med litt owatrol der det er brunt og få malt over med litt benga før tectyl.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/03/32.jpg
Så har det blitt litt små lapping rundt om når knekken inntar.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/03/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/03/34.jpg
Det går sakte men sikkert framover, jobber med bortover med innerkanalen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/7.jpg
Tanken har sett sine bedre dager
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/9.jpg
Slipte ned og smørte inn med owatrol og benga, ser ikke så aller værst ut nå. Holder nok en god stund til tenker jeg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/10.jpg
Så var jeg å henta ny motor, tror denne er ganske lik min nåværende motor, ifølge selger sitter det overhalt turbo, annen toppakning og svinghjul fra B21. Blir nok å bygge på denne og bruke nåværende for EU.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/11.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/15.jpg
Hvis stemplene er uskadet i den der blir jeg overrasket. :)
Hvis stemplene er uskadet i den der blir jeg overrasket. :)
vi får se når jeg begynner på den, har uansett en plan om full overhaling av denne :eek:
vi får se når jeg begynner på den, har uansett en plan om full overhaling av denne :eek:
Ja, det blir interessant det. :)
God aften
Jeg har handlet inn de bjelkene som går fra kanal til vangen foran, men syntes de er alt for korte.. på bilde under har jeg den helt innat kanalen, men da får jeg en ganske solid glippe mot vangen, pluss at den biten helt nederst til venstre som skal gå over bolten er 6cm for kort[emoji28]
Den orginale som satt der var helsveiset her, men det var ikke gjort på fabrikk. Noen som har et tips her?
Hele forumet har byttet utseende også..
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/20.jpg
Effektiv helg med rustsveising unnagjort. Begynner å se enden på det nå.
Gulvet på passasjersida er så godt som ferdig, tenkt å bestille noen lydisolerende matter istedet for å gjenbruke de orginale svampene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/31.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/32.jpg
Kanal tilpassa, fikk da endelig gjort meg ferdig i hjulbua
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/34.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/35.jpg
Så ble det litt tjuvstart på fører sida, kappa ut det som er rustent i gulvet og byttet en del av innerkanalen
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/04/36.jpg
Det har ikke stoppet opp, bare nesten[emoji6] vært mye mas nå i mai så Volvon har havna litt ned på lista.
Fått sveisa på siste halvdelen av kanalen foran.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/11.jpg
Sveisa på setekassa og smørt over skjøtene med karroserikjitt i både svart og hvit
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/12.jpg
Fått på karroserikjitt, nye bremser og skjold også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/14.jpg
Så har jeg begynt litt i hjulbua på andre sida, både litt foran og bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/16.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/17.jpg
Jekkfeste foran på førersida er totalt skrot, dette får jeg ikke reddet. Hvis noen sitter på et brukt som er i noe bedre stand enn mitt ønsker jeg veldig gjerne å kjøpe det, helt umulig å få tak på.
Trenger bare "armen" hyl ut om noen har ett liggende.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/19.jpg
Godt stykke arbeid [emoji3][emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Da har det blitt noen timer i garasjen denne helga også.
Kappet ut litt snacks fra hjulbua på førersida
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/20.jpg
Sveisa på setekassa og fått på benga på fører sida, det går jaggu framover.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/21.jpg
Hvis man ser på bildene i forrige innlegget ser man hvor ille det egentlig var her, har kappet og knotet og kommet inn i en god periode her føler jeg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/22.jpg
Alltid like skummelt å kappe vekk hjulbuer syntes jeg, biten som er igjen av den indre bua er kunn for å ha noe å gå etter når ny skal på plass, så det ikke blir total bom.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/23.jpg
Denne forsterkningsplata mot indre hulbue var ikke på andre siden, har nok vært noen der engang å prøvd seg på noe.http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/24.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/25.jpg
Ble anbefalt noen dempematter fra ground zero av en bekjent, så har gått i innkjøp av noen slike,det er fortsatt en liten stund fram i tid før montering men kjekt å ha de på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/26.jpg
Liten oppdatering igjen
Har kappet vekk ytterkanalen på førersida, har vært noen ikke så fingernemme på innsiden her tidligere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/4.jpg
Fått gjort litt i hjulbua også, helsveisa innerskjermen og nesten ferdig tilpassa ytterdelen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/5.jpg
Mista litt motivasjon her en kveld og tenkte jeg kunne bruke litt tid på enklere ting, som å bytte kupevifte… det ble ikke mindre frustrerende[emoji6]
Volvo har tydeligvis bygd bilen rundt varmeapparatet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/6.jpg
Lå noen høstsesonger her inne
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/7.jpg
Må være lov å si at festepatenten til vifta er noe av det dårligste jeg har vært borte i, med mindre det bare er jeg som har vært for jøde og bestilt de dårligste gummiene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/8.jpg
Da er varmeapparatet på plass igjen og vifta virker, håper jeg slipper å gjøre det igjen med det første.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/30.jpg
Det er helt helsikkes rottereir med diverse ledninger her, tror halvparten ikke er koblet til no, må nok gå over litt her etterhvert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/31.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/32.jpg
Viftebrytern hadde også tatt kvelden, så ble invistert i ny brukt bryter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/33.jpg
Så har jeg fått kappa og sveisa inn siste biten av innerkanalen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/34.jpg
Godt igang med tilpassning av ytterkanalen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/06/35.jpg
Godt å få rydda opp i sånt ledningsrot. Brukte mykje tid på det på ein 240 eg hadde og. Blir bra detta når rusten er tatt
Ny uke, nye ting unnagjort!
Nå er kanalen og hjulbua ferdig sveisa, mangler sliping, sparkling, pussing og farve såklart.
Har vært litt på tanken å kanskje bare rulle hjulbuene med benga da det vil bli farge forskjell uansett[emoji848]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/2.jpg
Bytta bensinrøret jeg presterte å borre hull i også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/3.jpg
Nå er det faktisk bare jekkfeste og et lite felt i vangen som gjenstår så er sveisejobben ferdig! Jekkfeste er det ingen som vil selge meg, så her må jeg lage nytt selv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/5.jpg
Så har jeg bestilt nytt eksos anlegg i 3" og byttet bremsene på fører sida også
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/6.jpg
Denne har gjort sitt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/7.jpg
Når det er ferie får man gjort litt.
Offesielt ferdig med sveisinga, fikk omsider rota meg til å lage jekkfeste.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/16.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/17.jpg
Har fått tectylert litt også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/19.jpg
Montert bensintanken
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/20.jpg
Grovsparkla 1 lag på hjulbuene også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/21.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/22.jpg
Så har eksosanlegget kommet, 3" jt med 2 lydempere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/23.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/24.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/25.jpg
Hvis det er noen som har et bilde av hvordan feste til downpipen skal være hadde det blitt satt pris på, mangler tydeligvis noe her, det gamle satt festa med patentbånd her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/26.jpg
Har også tjuvstarter litt med montering av interiøret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/27.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/28.jpg
Trenger en vask nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/29.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Artikkel 9 - 16 her: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/volvo/240-260/fuel-exhaust-system-4/exhaust-system-3/exhaust-system-240-b19et-b21et/index.html
God aften
Da har bilen endelig kommet seg på hjul igjen etter et halvt år svevende, startet som bare det gjore den også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/44.jpg
Har blitt flere lange dager i garasjen den siste tida, rart hvor mye man får gjort når man får holdt på mer enn 2 timer av gangen[emoji848]
Valgte å ikke legge noe særlig tid i sparkling nå da jeg tidligere har gjort slike omfattende sveisejobber også har stålet brukt noen måndter på å sette seg så må man gjøre det en gang til uansett, planen nå er å få den eu godkjent så jeg kan få brukt den før vintern kommer også ta en ordentlig sparklejobb og ta rusta under frontruta til vintern igjen.
Har byttet gummiforinga til mellomaksern, denne hadde veldig mye vandring.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/45.jpg
Ny på plass med hel fjør!
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/46.jpg
Så har det blitt veldig mange timer med feilsøking på elnettet,vindusviskerne og spylepumpe har ikke hatt antydning til liv i det heletatt, sikringen røyk momentant i det tenninga vris om, da var det bare å legge seg å bru og begynne å leite mellom jungern av tidligere dårlige løsninger og kabel rot.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/48.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/49.jpg
Kan jo begynne å lure hva folk egentlig driver med..
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/50.jpg
Tilslutt fant jeg synderne, det var 2 smeltebrudd på kabelen i motorommet som går til spylemotorn også var pinnene på innsiden her montert feil så alle tappene var i kontakt hele tiden, tuten piper konstant så må av med rattet og se der, men hadde ikke stor nok langpipe fant jeg ut, så må på handletur imorgen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/51.jpg
Det er også noen oljelekksjer som må finnes ut av, den første var røret til peilepinnen, kunne drass ut med lillefingern, skal det ikke være en O-ring her??
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/52.jpg
Så lekker det mellom blokk og oljefilter adaptern? Litt usikker på hva denne egentlig heter, pleier å sitte en pakning over disse men klarte ikke å finne den på noen nettsider, noen som vet hvor man får kjøpt dette?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/53.jpg
Går optimistisk høyt ut og satser på EU kontroll om 2 uker, da blir det også montering av malphassi BTR og nytt tankarmatur med elektrisk pumpe.
God aften
Da har bilen endelig kommet seg på hjul igjen etter et halvt år svevende, startet som bare det gjorde den også.
Så lekker det mellom blokk og oljefilter adaptern? Litt usikker på hva denne egentlig heter, pleier å sitte en pakning over disse men klarte ikke å finne den på noen nettsider, noen som vet hvor man får kjøpt dette?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/53.jpg
Går optimistisk høyt ut og satser på EU kontroll om 2 uker, da blir det også montering av Malpassi BTR og nytt tankarmatur med elektrisk pumpe.
Mårnings. :)
Jepp, det gjorde den nok. :)
Det der er ett adapter for oljekjøler med termostat. Det ligger en o-ring lignede den på oljefilteret på innsiden av adaptere også. Denne tetter på samme måte som ett oljefilter.
Kan ikke huske å ha fått med meg at du har lagt opp returrør fra BTR tilbake til tanken, men alltid kjekt å høre at intank bensinpumpe og Malpassi BTR skal brukes. :)
Mårnings. :)
Jepp, det gjorde den nok. :)
Det der er ett adapter for oljekjøler med termostat. Det ligger en o-ring lignede den på oljefilteret på innsiden av adaptere også. Denne tetter på samme måte som ett oljefilter.
Kan ikke huske å ha fått med meg at du har lagt opp returrør fra BTR tilbake til tanken, men alltid kjekt å høre at intank bensinpumpe og Malpassi BTR skal brukes. :)
Det stemmer at jeg ikke har gjort enda, da jeg hadde en kjedelig runde på EU kontroll på en annen bil hvor de førte opp en 2er for "overflødig slange/rør".. derfor har jeg ikke gjort dette enda :)
Akkurat.
Disse EU kontrollene er nesten like unødvendig, belastende og ødeleggende som hele EU griseriet.
Akkurat.
Disse EU kontrollene er nesten like unødvendig, belastende og ødeleggende som hele EU griseriet.
kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.
kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.
Akkurat sånn er det og i tillegg må vi huske at det totalt sett er overraskende lite penger på å selger nye biler. ALL inntjening foregår via verkstedet og delesalget.
Har hørt om sjapper som har mekanikerliste på veggen som viser hvilken mekaniker som har tatt inn mest penger fra kundene.
Heldigvis finnes det noen tradisjonelle konservative sjapper med mekanikere som er kjent med at Karma er for real og som gjør ærlig og godt arbeid.
Problemet er å finne dem. :)
Bare denne uken reddet madammen en kollega fra ett presentert merkeversted"pristilbud" på kr. 33 000,- og ned til ca. 13000,- på det lokale universalverkstedet.
kunne ikke vært mere enig i det du skriver, 10 år tilbake syntes jeg EU kontroll hadde fokus på viktige ting som bremser og styring,de så bort ifra tulleting som skiltlys pærer, overflødige slanger og hvordan batteriet var festet.. fokuset var på faktisk sikkerhet.. idag handler det kun om å finne mest mulig feil for å ikke godkjenne biler som ikke går på dildobensin.
Då går du på feil verkstad, som mekanikar og eu-kontrollør syns eg det er blitt meir rom for sunn fornuft no enn det var før ifølge reglane kontrollørane skal forholda seg til. Det heiter seg jo at kontrolen handlar om sikkerhet og miljø, og statens vegvesen, som skal kontrollera kontrollorgana påpeikar ofte at me ikkje skal pålegga kundane unødvendige reparasjonskostnadar. Er det tvil om ein feil skal anmerkast og det blir vurdert at det ikkje er farlig eller miljøskadeleg, skal det normalt godkjennast. Unntak er når det f eks er 25% rust på bremseskjeva eller fjørbrudd, det skal anmerkast uansett kor lite betydning det har.
Og ja, det skal vera oring på peilerøret
Då går du på feil verkstad, som mekanikar og eu-kontrollør syns eg det er blitt meir rom for sunn fornuft no enn det var før ifølge reglane kontrollørane skal forholda seg til. Det heiter seg jo at kontrolen handlar om sikkerhet og miljø, og statens vegvesen, som skal kontrollera kontrollorgana påpeikar ofte at me ikkje skal pålegga kundane unødvendige reparasjonskostnadar. Er det tvil om ein feil skal anmerkast og det blir vurdert at det ikkje er farlig eller miljøskadeleg, skal det normalt godkjennast. Unntak er når det f eks er 25% rust på bremseskjeva eller fjørbrudd, det skal anmerkast uansett kor lite betydning det har.
Har prøvd meg på flere verksteder for EU kontroll de siste åra og de er alle helt håpløse, de sier ofte at dem ikke har noe valg da kontrollørene fra svv er innom hver 14 dag og tar de på fille ting og risikerer å miste tillatelsen. Kanskje jeg burde ta kontrollen hos deg istedet [emoji1]
Da har Volvon kjent frisk luft for førstegang siden romjula ifjor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/62.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/63.jpg
Gikk over en rask runde med hageslangen og leverte den på verksted for EU kontroll, nye dekk og hjulstilling, får vi krysse fingra for at det ikke blir for mange punkter!
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/64.jpg
Bare for å nevne det så hvis man kikker litt nøye på første bilde kan man skimte noen baklykter på en 240, ble et lite impuls kjøp i ferien.
B230F med porta og plana topp, H kam, forsterka clutch, letta svinghjul og 2,5" rak eksos også følgte det med ganske mye rust også, katta inspiserer og tenkte nok "enda en bil" [emoji13]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/07/65.jpg
Har prøvd meg på flere verksteder for EU kontroll de siste åra og de er alle helt håpløse, de sier ofte at dem ikke har noe valg da kontrollørene fra svv er innom hver 14 dag og tar de på fille ting og risikerer å miste tillatelsen. Kanskje jeg burde ta kontrollen hos deg istedet [emoji1]
Høyrest ut som kontrollørane til svv er strengare i andre delar av landet. Dei kjem innom her og av og til, og dei er nøye på at alt på lista skal sjekkast, og på rett måte, men skal ikkje bedømmast for strengt heller.
Da har dommen kommet, det ble ikke godkjenning på første forsøk, men det var ikke de værste feilene å få!
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/5.jpg
Har justert og retta på hovedlyktene, så disse er nå i orden, det er værre med blinklysene, alle virker som de skal på førersiden, men det er ingen reaksjon på passasjersiden. Vet ikke hvorfor jeg har fått feil på kjørelys bak, disse lyser som bare det.
Når jeg prøver å blinke til høyere jobber releet dobbelt så fort, men ingen lys i pærene, når jeg skrur på nødblinken er det også bare førersiden som blinker, har prøvd følgene uten hell.
1. prøvde et releet jeg vet virker, ingen endring.
2. byttet alle pærene til nye pærer.
3. byttet alle lyktene fra andre bilen, ingen endring.
4. byttet nødblink bryten.
Sitter nå å tenker kanskje jeg har et brudd eller mangler en kabel et sted, skal ikke se bort ifra det på denne bilen.. hvis noen har et godt forslag eller erfaringer med dette tar jeg imot tips!
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/8.jpg
Jeg glemte å ta bilde av sikringsracket, mange punkter som mangler ledninger her, noen som kanskje har et oversiktbilde av dette?
Da var syndern lokalisert, noen har klipt kabelen som gir strøm til blinkerne på høyre side og koblet en egen kabel for ekstra sigarett tenner…
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/10.jpg
Det var også litt utfordringer med den ene framlykta, ikke rart kontrollørn sa den lyste rett opp, alle festene inni var ødelagte så tjuvlånt lykta fra andre Volvon,
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/11.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/12.jpg
Feil på kjørelys bak og tåkelys hadde jeg også fått, det var nok fordi sokkern til grøftelyset på høyre side ikke får strøm, så lasket gjennom en kabel her, tror det er noe feil med "arket". Dette får være en midlertidig løsning til kontrollen er gjennomført.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/13.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/14.jpg
Høyrest ut som kontrollørane til svv er strengare i andre delar av landet. Dei kjem innom her og av og til, og dei er nøye på at alt på lista skal sjekkast, og på rett måte, men skal ikkje bedømmast for strengt heller.
Nå skal jeg ikke være dømmende, men her jeg holder til er jeg ganske sikker på at kontrollører som er ansatt hos SVV får utbetalt bonuser utifra hvor mange verkesteder de kan gi anmerkninger eller inndra løyve til..
pratet litt med en bekjent som driver verksted som utfører blandt annet EU kontroller, han hadde fått inn en bil som skulle ha stor service og EU, han utførte stor servicen først (naturligvis) en av tingene som inngår i storservice er å bytte bremseveske, når dette var utført gikk han over til EU kontrollen, han valgte å ikke teste bremseveska siden han visste denne var 2 timer gammel og i orden, da kom kontrolløren fra SVV og mente han hadde brutt en av de viktigste reglene innenfor EU kontrollen... Han har nå mistet godkjenningen for å utføre EU pga detta, han har innhentet en advokat men dette er ikke en del av poenget, jeg som ikke jobber eller har noen relasjoner til bil verksteder uten pålagte EU kontroller sitter værtfall med oppfatningen av at de kun er ute etter å ta verksteder for å være vanskelig.
Da er bilen EU godkjent og klar til bruk.
Har aldri fått kjørt den ordentlig før nå, viser seg at den lader 0,5bar med maks pådrag! Klarte selvfølgelig ikke få bilde av det ser jeg…
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/15.jpg
Det lukter litt bensin fra bilen, så blir nødt å gå over klemma fra påfyllingsrøret til tanken, er hvertfall ingen synelige lekkasjer.
Neste på listå nå blir å montere nye tankarmaturet og BTR, ser at dette armaturet har 3 nippler, skal den korteste blendes kanskje? Den gule ledningen tror jeg skal jordes i armaturet, litt usikker her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/16.jpg
Tur nippern var enorm, så her må jeg bestille større slange..
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/17.jpg
Så har jeg spent opp " byggemotorn", håper å begynne med litt demontering i helga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/19.jpg
Så fant jeg en artig liten lapp i motorommet.
Ser ut som den er klistret over en annen, prøvde pirke litt men henger for godt fast i den nederste, var dette vanlig når de ble bygd om?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/21.jpg
Dette var kjekt å se. :)
Den korte nippelen er til lufting og må ikke plugges.
Den store nippelen sier mye om hvor dårlig dimmensjonert den mekaniske bensinpumpen er.
Klistrelappen indikerer at bilen er bygget om hos Volvo så turbosatsen din, inkl. turboen, bør da være helt original og helt komplett. :)
Dette gir store muligheter og er en fordel i forhold til godkjenning.
Du har med tydelighet vist oss at du er en kar som får jobben gjort, så dette er noe å se frem til. :)
Takk for varme ord mr Batland :)
Begynte med litt demontering av byggemotoren idag, ser nå at dette er en helt annen turbo enn det som sitter på den i bilen, slanger går også til forskjellige ting.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/22.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/23.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/24.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/25.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/26.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/27.jpg
Han som solgte meg motorn har nok ikke vært helt ærlig om hvor lenge den har vært lagret og at den gikk når han tok den ut.. så følsen din var dessverre korrekt Batland.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/28.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/29.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/30.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/31.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/32.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/34.jpg
Tror det mest riktige her er å få tak i en ny motor, siden jeg fikk den til den prisen jeg gjore så var det greit mtp mye bra deler hvertfall..
Surra litt med tankarmaturet også, monterte pumpa og filteret, så da er denne klar til å monteres bare jeg får slangene jeg har bestilt, holder det virkelig med bare denne pumpa i tanken og BTR? Føler jeg mangler ei ordentlig pumpe[emoji28] også må jeg si patenten med jording til ei pumpe som skal stå neddi en full bensintank høres sketchy ut, 1 gnist…..
Hvor i motor rommet pleier folk å montere BTR? Det er sikkert noen som har en god lokasjon å anbefale?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/35.jpg
Bare hyggelig. Det er fortjent. :)
Har dessverre sett lignende før og når man ser kombinasjonen knøttliten turbo til EFI motor og en fordeler uten stor vakumklokke, da er sannsynligheten for at motoren har knekte stempler og defekt toppakning veldig veldig stor. Blåsilikon på div. pakninger bekrefter det tekniske nivået og forklarer hvorfor motoren ikke står i en bil som er på veien.
Forutsatt at det er en kapabel EFI hovedpumpe og ikke bare en høyvolum lavtrykk forpumpe så ja, denne og en BTR er alt som trengs.
Noen vil ha BTR synlig og andre ikke. Hvor som helst på førersiden er riktig plassering.
Her rett ved siden av bremsekraftforsterkeren som har fungert godt.
https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ
Da har det omsider kommet litt essensielt materiell for å kunne fortsette.
Etter litt tilpasning på nye armaturet er dette nå på plass i tanken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/71.jpg
Fikk også demontert Batlands værste fiende, kunne løsne boltene med fingerne..
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/73.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/74.jpg
Glemte selvfølgelig å ta bilde av BTR og rundt, men manglet selvfølgelig slangeklemmer for å på et manometer osv, skal en tur på teman imorgen også får vi se om den starter. Syntes jeg har lest at det burde være 3bar, stemmer dette Batland?
Litt jålete å bestilte meg tettelokk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/75.jpg
Så har jeg vært på tur å demontert en motor som jeg vet starter å går, prøvekjørte bilen før jeg tok ut motorn.
B230 FK? Fra 940, håper jeg kan bruke denne, ser det er toppmontert fordeler, denne må bygges om til foran på blokka.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/76.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/77.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/78.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/79.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/80.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/81.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/82.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/83.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/84.jpg
Da har jeg hvertfall fått start på bilen, men får ikke målt bensintrykket. Montert manometer både før og etter BTR og det rikker seg ikke. Testet manometere med luft så jeg vet det virker. [emoji848]
Kan det være at pumpa som sitter på armaturet er så svak eller er jeg på ville veier med plasseringen kanskje?
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/85.jpg
Ja du ser jo tilstanden på den mekaniske blokkmonterte turbo bensinpumpen. Det er denne som er hovedgrunnen til AT-motorenes ufortjent dårlige rykte.
Ett T-stykke på slangen mellom BTR og forgasseren kobles til en ladetrykksmåler. Så justerer du til du har ca. 0,3 BAR, ikke 3,0 BAR som er for EFI.
Signalslangen til BTR MÅ! kobles til trykkboksen, IKKE innsugsmanifolden slik som er vanlig på EFI oppsett. :)
Så har jeg vært på tur å demontert en motor som jeg vet starter å går, prøvekjørte bilen før jeg tok ut motorn.
B230 FK? Fra 940, håper jeg kan bruke denne, ser det er toppmontert fordeler, denne må bygges om til foran på blokka.
Der har du ett godt fundament å bygge suksess på. :)
Jeg har samlet mine innspill og tips her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?79795-Bergen-StreetRacing-Team-BSRT-oppsettet-B230Turbo&highlight=bergen+streetracing+team
http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&highlight=forgasserturbotr%C3%A5den
God kveld
Da har jeg omsider fått justert inn trykket, følgte rådet til Batland å brukte en ladetrykksmåler istedet for manometer og da gikk det, syntes dog dette var veldig pussig, noen som kan forklare meg årsaken? http://forum.vccn.no/img-dump/2024/09/3.jpg
Kobla pumpa til tenninga så da får det bli en test tur imorgen.
Nå som jeg har elektrisk pumpe og BTR, hvor høyt ladetrykk kan jeg kjøre med? Lader 0,5 idag og kunne tenkt meg litt mere, må sliping av nål til før jeg øker for å være på den sikre siden?
Hva mener du er pussig?
Dellorto forgasser skal bare ha 0,18 BAR bensintrykk, men Strømberg og Holley forgasser tåler mer.
In-tank EFI bensinpumpen og BTR tåler lett 2,5 BAR ladetrykk så det er ingen problemer der.
De originale nålene er designet for å kjøre 0,35 BAR ladetrykk målt i innsugsmanifolden, men takler opp til 0,5 BAR på den bensinen de var designet for. Flere har tatt kontakt fordi A-motorene deres ikke fungerer skikkelig med dagens bensin. Grunnen er at motorene går for magert noe som merkes spesielt godt rett over tomgang og på lett gasspådrag i jevn hastighet.
Du bør derfor slipe nålen. Det letteste er å ta en Biltema diamantfil og file de nederste 15 mm til en D-form. Dette funker alltid og det er helt trygt.
Etterhvert som ladetrykket økes må du file høyere og høyere opp på nålen og plutselig har du slipt for mye og da er nålen ødelagt. Det er dette som er utfordringen. :)
Det påstås at det finnes rundt 900 forskjellige nåler til SU forgasserene og grunnen er at forskjellene er så små at de måles i 0.01 mm.
Så høy er presisjonen vi snakker om her.
https://youtube.com/clip/UgkxuRTsoy8do6jZL-VJ25PLbokdind7XR8e?si=6Mt5AItCYCm9dcuG
Hva mener du er pussig?
Dellorto forgasser skal bare ha 0,18 BAR bensintrykk, men Strømberg og Holley forgasser tåler mer.
In-tank EFI bensinpumpen og BTR tåler lett 2,5 BAR ladetrykk så det er ingen problemer der.
De originale nålene er designet for å kjøre 0,35 BAR ladetrykk målt i innsugsmanifolden, men takler opp til 0,5 BAR på den bensinen de var designet for. Flere har tatt kontakt fordi A-motorene deres ikke fungerer skikkelig med dagens bensin. Grunnen er at motorene går for magert noe som merkes spesielt godt rett over tomgang og på lett gasspådrag i jevn hastighet.
Du bør derfor slipe nålen. Det letteste er å ta en Biltema diamantfil og file de nederste 15 mm til en D-form. Dette funker alltid og det er helt trygt.
Etterhvert som ladetrykket økes må du file høyere og høyere opp på nålen og plutselig har du slipt for mye og da er nålen ødelagt. Det er dette som er utfordringen. :)
Det påstås at det finnes rundt 900 forskjellige nåler til SU forgasserene og grunnen er at forskjellene er så små at de måles i 0.01 mm.
Så høy er presisjonen vi snakker om her.
https://youtube.com/clip/UgkxuRTsoy8do6jZL-VJ25PLbokdind7XR8e?si=6Mt5AItCYCm9dcuG
Det jeg mener er pussig er at manometeret ikke klarte å måle bensintrykket, 0bar uansett mens med ladetrykksmåler ble det utslag!
da blir det sliping av nål, forstod det som at du tok på deg slike oppdrag? Sender deg en PM :)
Det jeg mener er pussig er at manometeret ikke klarte å måle bensintrykket, 0 bar uansett mens med ladetrykksmåler ble det utslag!
Da blir det sliping av nål, forstod det som at du tok på deg slike oppdrag? Sender deg en PM :)
Det ser ut til at manometeret ditt går til 7 BAR og 0,3 BAR av 7 BAR er bare 4% utslag.
Med ladetrykksmåleren blir 0,3 BAR av 2,0 BAR = 15% utslag:)
Den er god.
Liten oppdatering idag, har vært 70timers uker siste måndtene så har blitt lite garasjetid dessverre.
Har startet med å pelle bygge motorn i deler!
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/2.jpg
Typisk, jeg som håpa å kunne bruke stempler på nytt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/4.jpg
Nesten tom nå
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/7.jpg
Vaska med høytrykk og sterk avfetting 5 ganger, blir ikke reinere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/11.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/12.jpg
Har også selvfølgelig plaga Batland masse på pm for å spørre og grave, så i slutten av måndten blir det bestilling av nye stempler og råder + litt annen snacks for så og sende disse til dreing! Planen er fortsatt å bygge gasserturbo med forhåpentligvis 300hk, fra tid til annen kommer det noen tanker om at jeg kanskje burde droppe gasser og gå for insprøytning istedet.. rart hvor ubesluttsom man blir til tider!
Katta prøver å hinte til at folkevogna må prioriteres også[emoji28]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/11/13.jpg
Har også selvfølgelig plaga Batland masse på pm for å spørre og grave, så i slutten av måndten blir det bestilling av nye stempler og råder + litt annen snacks for så og sende disse til dreing! Planen er fortsatt å bygge gasserturbo med forhåpentligvis 300hk, fra tid til annen kommer det noen tanker om at jeg kanskje burde droppe gasser og gå for insprøytning istedet.. rart hvor ubesluttsom man blir til tider!
Det har ikke vært en plage så det går helt fint. :)
Hvis man ikke setter seg ett fast mål og har ett bestemt budsjett så vil ønsket om å oppgradere og gjøre det bedre alltid være der.
Problemet er at det alltid blir fra dyrere til mye dyrere.
Folk her inne har tatt ut over 300 hp med en modifisert og videreutviklet AT-sats og over 400 hp med en BT-sats.
(Som er to stk. forgassere på en AQ140 manifold, Cosworth plenum, 51 - 55 mm turbo og DataTenning eller programmerbar 123 fordeler.)
Hansi86 kjører også med en velfungrende BT-sats:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den&p=1111488&viewfull=1#post1111488
Bjørnar har inne brukte 2 stk. doble 40mm Dellorto forgassere med 35 mm halsringer og fikk gode resultater og Hissimann her inne valgte 2 stk. doble 45mm Weber forgassere med 36 mm halsringer og fikk også gode resultater, men de ble ikke dynokjørt så vi VET ikke tallene.
Datasprut er gode greier det, men innkjøp, montering, GODE dyser, GOD bensinpumpe med tilstrekkelig kapasitet på 6 BAR bensintrykk og mapping gjør at dette i praksis blir kostbart uten at effektuttaket nødvendigvis er høyere eller resultatene bedre.
Liten oppdatering her.
Bilen fikk ikke nok bensin når ladetrykket kom (0,5bar) så da var det behov for litt bistand. Sendte avgårde gasser og innsug for modifisering hos mr Batland for en liten stund tilbake.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/8.jpg
Så kom den tilbake med diverse oppgradering og slipt nål.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/9.jpg
Ny innsugspakning
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/10.jpg
Så kom probleme, den nekta å starte!
Det var mye baksmell ved kinning og ikke antydning til liv, trodde jeg hadde loklisert feilen når jeg sjekka fordelerlokket, at denna har gått tidligere er imponerende[emoji15]
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/11.jpg
Utrolig nok var ikke dette feilen og nytt lokk samt rotor hadde ingen effekt.
Begynte da prossesen med å ta opp hele fordelern, mistenkte at kanskje noe kunne være knekt og den satt jammen godt..
Ingen synlige avvik her heller..
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/12.jpg
Når motoren stod i TDC stod rotoren slik, noe som egentlig er ganske feil.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/13.jpg
Tok ut fordelern igjen og omorganiserte rekkefølgen på tenningskabelene og vips så starta den! Mistenker at forrige eier har montert regreima feil eller at den har hoppa over, så da blir det bestilling av ny regreim, sikkert lurt å bytte vannpumpa når jeg først tar reima.
Må hvertfall utdype en stor takk til Batland for jobb og bistand, nå fungerer bilen bedre enn noen gang :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/05/1.gif
Sent from my iPhone using Tapatalk
Værsågod og bare hyggelig. :D
Takk for en fin tilbakemelding.
Som du ser så er det sjelden selve forgasseren som er synderen når folk har problemer med AT-oppsettene sine. ;)
Nå er det kontroll av at såkalt "Total timing" er 36 grader, at vakumklokken retarderer tenningen 10 grader når ladetrykket er høyere enn 1,0 BAR og deretter er det bare å øke ladetrykket til du finner ut hvor grensene på ditt oppsett er. :)
Det blei regreim bytte i helga da jeg ikke fikk lurt noen til å bistå som hjelpeman for testing av tenningsretard, så får se om noen har mulighet neste helg.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/1.jpg
Gammel
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/2.jpg
Ny, blei tett på første forsøket også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/3.jpg
Stod litt feil faktisk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/4.jpg
Retta på.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/5.jpg
Bytta også ut den gamle termostaten med en 74’ etter anbefaling fra mr Batland.
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/7.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.