PDA

Vis full versjon : Antiskrens service erfodras på Xc70 2007



xc90 Krokstadelva
06/02/24, 14:50
Antispinn virker ikke lenger etter bruk på lang og glatt skogsbilvei. Feilkoder er: 0094 communicstion problems with different electronic modul DEM, 1A64 communication with AOC control modul signal missing. Ledningsbrudd mellom CEM og DEM?

jiha1968
06/02/24, 20:36
Vil tro at enten så er kabelen/kontakten til DEM skadet, eller mest sannsynlig defekt sikring til DEM (F23 7,5A?) pga pumpetrøbbel.

xc90 Krokstadelva
06/02/24, 22:57
Sikring nr 23 ved venstre bakhjul inni bilen?

jiha1968
06/02/24, 23:17
Ja, du kan begynne å sjekke den, deretter se hvordan det står til under bilen.
Du kan finne igjen spenning fra sikringen på Blå-Rød ledning nede ved DEM. (Den er først Blå mellom REM og skjøten under baksetet, deretter Blå-Rød)

xc90 Krokstadelva
07/02/24, 16:56
Sikring nr 23 hadde gått men ny sikring fortsetter å være like hel. Måler 2.0 Ohm på pumpa og 12V på kabelen til elektronikken. Vanskelig å måle tilførselen til pumpa men får den 12V fra sikring nr 23?

jiha1968
07/02/24, 17:08
Sikringen leverer spenning til DEM, som igjen regulerer og leverer spenning til pumpen etter behov. (om den får fornuftig beskjed på CAN-bussen)
Jordingene (en Brun og en Svart ledning på kontakten til DEM) bør også sjekkes.
Det holder ikke å måle med voltmeter hvis det ikke samtidig er belastning på kretsen. (Bruk prøvelampe, max 4A/hovedlyspære)
I tillegg bør du sjekke at CAN-bus-ledningene har spenning mellom 2 og 3 volt, målt mot jord med et voltmeter, ikke prøvelampe her. (oscilloskop er riktig måleverktøy, men...)

Hvis strømtilførsel og jording er ok, CAN-bus tilsynelatende ok, så antar vi død DEM. Men prøv gjerne å ta av batterijord i noen minutter.

Feilsøkingstips på pumpen: https://xemodex.com/us/dem-pump-test-procedure-flowchart/
Feilsøkingstips på DEM: https://xemodex.com/us/dem-diagnostic-flowchart-for-2005-2010-volvo-s60-awd-xc60-xc70-xc90/

xc90 Krokstadelva
07/02/24, 17:31
Takk for nyttig info

xc90 Krokstadelva
13/02/24, 15:50
Ser ut som død DEM, får ikke kontakt med feilkodeleser selv om det elektriske er ok

Svirre
13/02/24, 18:14
Anbefaler deg å få loddet opp styreenheten på nytt. Innosund gjør dette for en hyggeligere pris enn det dem gjør her hjemme i Norge. Sist jeg sjekket skulle et firma i Østfold ha nesten 7k for denne jobben. Dette var i 2018..

https://www.innosund.com

vict0r
13/02/24, 19:07
Sist jeg sjekket skulle et firma i Østfold ha nesten 7k for denne jobben. Dette var i 2018..

Sikkert Simco. De er så dyre at det ikke er noe poeng å spørre om pris.

xc90 Krokstadelva
14/02/24, 15:00
8000kr står det på nettsiden til Simco. Lurer på hva Bilia tar for en ny da

xc90 Krokstadelva
14/02/24, 17:24
2400kr hos Innosund. Må en brukt DEM programmeres eller er det plug and play?

jiha1968
14/02/24, 18:49
Brukt DEM fra samme bilmodell og årsmodell kan som regel brukes direkte. I teorien kan du bruke 2006 og 2007, men siden 2007 avviker på mange andre områder fra en 2006, så bør du holde deg til 2007 (sjekk 10. siffer i VIN-nummer da bilopphuggeriene gjerne bruker registreringsdato fremfor produsentens årsmodellbetegnelse)

PS: ikke glem å kontrollere pumpen nøye, da den ofte er årsaken til defekt DEM, bytt pumpen (og filter) om du er i tvil om tilstanden.

Svirre
15/02/24, 10:33
Brukt DEM kan fint brukes, men du må ha samme SW innlastet på den brukte modulen som den du har til bilen din. Dvs at du kan avvike på årstall, men konfigurasjonen på bilen må samsvare med din bil som fra donorbilen (diesel, awd (selvfølgelig), enkelte med eller uten aktivt understell etc).

Årsaken til at jeg fremmer opplodding av DEM er kort og greit fordi dette er syken på elektronikken. Den sitter rett ved eksosen og blir utsatt for store temperaturendringer hele tiden. Å kjøpe en brukt en kan ofte resultere i det samme, men man vet jo aldri. Når min var inne til rep. så betalte jeg 2800SEK da det var noen andre komponenter som var defekte, men da fikk jeg en "ny" elektronikk tilbake.

Jeg fikk pris på 14 løk ferdig programmert i 2018 fra Bilia. Det var med hyggelige rabatter, den gangen.

xc90 Krokstadelva
15/02/24, 18:22
Får vurdere å sende den til Sverige da. Skulle brukt bilen av og til men har ikke sjekket om man kan kjøre uten DEM en uke eller 2…

jiha1968
15/02/24, 20:37
Jeg hadde mest sannsynlig prøvd å fått tak i bruktmodul sik at bilen kan kjøres (med eller uten fungerende AWD alt etter hvor mye flaks man har) og eventuelt reparert den gamle modulen i tillegg.
Årsaken til valget er at det begynner å bli lite med moduler å få tak i, og om man skal ha bilen så lenge som mulig så er det kjekt med reservedeler. (selger du bilen, så er det alltids noen som trenger en fungerende DEM...)

Angående XC70 årsmodeller osv, så er det kun 2007 XC70 og eventuelt 2006 XC70 som kan brukes i din bil uten omprogrammering/kloning, 2005 har annen versjon Haldex, 2004 og gamlere har feil CAN-bus generasjon (datahastighet) i tillegg. Men det er som Svirre skriver at det kan være ulik versjon programvare mellom to helt like biler, så garantier er det dårlig med.
I teorien burde 2007 og 2006 gå om hverandre, men det er flere ulikheter mellom de to årene enn det ser ut til, og gudene vet om en "Volvo 2.0" oppdatert 2006 er lik nok en 2007 til at det fungerer...

xc90 Krokstadelva
20/02/24, 14:44
Fikk oppgitt delenr 36001751 på min modul av Bilia. Fant en brukt modul på bildelsbasen som var xc70 2007, den hadde 109366-01 og 5wp22246-01

xc90 Krokstadelva
20/02/24, 15:50
En annen brukt DEM på bildelsbasen hadde riktig delenr ifølge bilopphogger. Men det delenr kan ikke jeg se av lappen på boksen. Forvirrende

jiha1968
20/02/24, 22:32
Du har fått ett delenummer fra Volvo som erstatter 30713163, 30759702 og 30783061, men delenummerene er tilnærmet ubetydelig, det som er interessant er programvaren inni, og den ser du ikke på noe delenummer utvendig.

For å ha størst mulig sjans til å lykkes, trenger du en DEM fra en XC70 med tallet 7 på tiende plass i VIN-nummeret (teller fra venstre til høyre) ,
du kan ikke stole på at bilopphuggeriet sier de har en 2007-modul, når mange av huggeriene ikke vet forskjell på registreringsår og modellår, så sjekk VIN-nr fra donorbilen.
Men som nevnt tidligere så er det ingen garanti for at to 2007-modeller er kompatible med hverandre, men sjansen er størst der... Lykke til:)

xc90 Krokstadelva
22/02/24, 17:49
Vil en modul fra xc90 fra 2007 være en mulighet? Samme motor som xc70 som meg

jiha1968
22/02/24, 18:04
Ikke samme programvare, og vil neppe fungere, men skulle du være så heldig at den vil kommunisere med bilen din, så vil parametrene for oppførselen til DEM/AOC være feil.

xc90 Krokstadelva
22/02/24, 18:16
Skjønner, men kan den kodes om? En på Finn.no selger en boks fra xc90 07 med samme motor

jiha1968
22/02/24, 18:41
Hvis den mot all formoding skulle snakke med bilen din må den inn til Volvo for omlasting av programvare (om de skulle lykkes med det)
Eller hvis noen kan benk-programmere den til "Virgin mode" så kan Volvo programmere den som om den var ny, men dette blir bare rot i forhold til å spore opp en XC70 DEM fra en 2007-bil, som fungerer med 90% sjanse uten endringer.
Kloning via betalt løsning i vDash kunne kanskje vært en mulighet hvis den gamle hadde kommunisert.

xc90 Krokstadelva
22/02/24, 18:43
Ok takk for at du hjelper oss som tror vi kan skru

jiha1968
22/02/24, 19:03
Så lenge man har troen så er det ikke noe problem, resten er bare en utfordring!
Ser at den 2007 XC70-DEM'en som lå hos en eller annen hugger når denne tråden startet har blitt solgt, så da må du kanskje se i Sverige eller satse på at det dukker opp nye donorer her til lands. Lykke til med jakten:)

xc90 Krokstadelva
22/02/24, 22:32
Dukket opp et tips om et firma i mitt nabolag som heter Tunetech, mulig de reparerer DEM’n uten at det koster skjorta

Flymekanikeren
01/03/24, 16:33
Selv er jeg i den "uheldige" sitausjonen at DEM sender CAN-bus feil i hele bilen når den får *hikke* til tider. Så blir å finne et forma som kan ta den inn og lodde/feilsøke det som er galt. Endte opp med å nappe ut pluggen under venstre baksete for et halvt år siden etter anbefaling/feilsøking fra Volvo bilverksted som en temp rep.

Noen gode forslag ideer om hvor man bør starte?
Ser at XeMODeX har noen skremmende eksempler på hvor (unnskyld ordvalget) *jævlig* korroderte de kan være inni... (Også verdt å merke seg at nesten samtlige fraskriver seg ansvar/reparasjon om enheten er åpnet hvis man skal ha en oversikt først på hvem som ville tatt en slik jobb). Snuser selv på Innosund i Sverige etter godt tips i tråden her :p


Volvo XC70 2005 D5

xc90 Krokstadelva
20/03/24, 14:03
Har fått tilbake DEM etter opplodding hos Tunetech.no. Like død som før, kodeleseren melder om ingen kontakt med modulen

jiha1968
20/03/24, 14:16
Kjedelige greier, og du har målt spenning på CAN-bus ledningene (og +/-) både med pluggen tilkoblet DEM'en og med løs plugg?

PS: deretter kan du høre om dette demonteringsobjektet (https://www.bruktdel.no/nbf/Delebiler/volvo/xc70-2005-08/_demonteringsobjekt_/3902-291858/) hos Haldorsen AS fremdeles har modulen du trenger.

xc90 Krokstadelva
20/03/24, 15:19
Litt begrenset med bare et multimeter. Men jord er ok, 2 stk canbus måler mellom 2 og 3 volt med spenning på bilen, pluss 12 volt selvfølgelig

jiha1968
20/03/24, 16:00
Da ser det dessverre ut til at du trenger en annen modul for å komme videre. (elle så må noen reparere modulen på komponentnivå)
Til testing så vil enhver Volvo-DEM 2006-2007 fra P2-chassis kunne plugges inn for å se om kommunikasjonen gjenopprettes, selv om det eventuelt vil resultere i midlertidige konfig/SW-feilkoder om modulen er lite kompatibel.

vict0r
20/03/24, 21:19
Har fått tilbake DEM etter opplodding hos Tunetech.no. Like død som før, kodeleseren melder om ingen kontakt med modulen


Litt begrenset med bare et multimeter. Men jord er ok, 2 stk canbus måler mellom 2 og 3 volt med spenning på bilen, pluss 12 volt selvfølgelig

Hæh? Du måler at DEM gir ut kommunikasjon på canbus men kodeleser har ikke kontakt? Kanskje det er brudd i kommuniksjonsledningen da?

xc90 Krokstadelva
20/03/24, 21:42
Har ikke målt noe med DEM tilkoplet. Bare målt uten boks og pumpe tilkoplet.

xc90 Krokstadelva
20/03/24, 21:43
Den skjøten under baksetet, er det under bilen eller inni?

jiha1968
20/03/24, 23:28
Skjøtekontakten er på innsiden av bilen ja, bortimot under seteryggen/hjulhus-polstringen, på førersiden.
Vipp opp sitteputen, dra unna den svarte tynne matten, så burde du se noen av kontaktene, lengst ut mot siden, og bakover mot hjulhuset .

Litt måleteknikk:
Måling av spenningstilførsel/jording med Voltmeter i en ubelastet krets er så godt som verdiløs...
Kjappeste måte å sjekke om DEM virkelig får noe å leve av, er å koble en 21-55 Watts "prøvelampe" mellom +/- på kontakten til DEM under bilen, der front-probing av kontakten utføres med forsiktighet for å unngå å vide ut terminalene.

Lyser lampen normalt sterkt er både jording og plussmating ok, skulle den ikke lyse normalt kan du kontrollmåle med Voltmeteret (med lampen tilkoblet) for å finne ut hva som mangler av +/- , eller hente jord eller pluss fra f.eks batteriet til ene siden av prøvelampen, for deretter å sjekke om du får kontakt eller ikke, med motsatt polaritet i kontakten.

CAN-bus må fremdeles måles med Oscilloskop eller "måles" med Voltmeter i nødens stund, og det må måles med kontakten tilkoblet og utilkoblet modulen, for å finne ut om CAN-signalet kommer fram til modulen fra "bilen", eller om det bare er DEM som roper etter de andre modulene på bus'en.

Med strømløs bil kan man Ohme CAN-bus'en for å se om den viser ca 60 Ohm på kontakten til DEM (ikke en fullgod test, men en god indikasjon på at DEM har kontakt med både CAN-H og CAN-L ledningene)

xc90 Krokstadelva
09/04/24, 15:25
Da er endelig ny(brukt) modul montert og jeg er ett skritt videre tror jeg. Ikke feilkode med bare modulen tilkoblet men med pumpa tilkoblet går den berømte sikringen.

jiha1968
09/04/24, 16:38
Så det vil vel si at pumpen ikke ble sjekket før modulbytte, hmm, noen liker å spille lotto.
Du får bytte pumpen og krysse fingrene for at modulen overlevde.
(joda, den ha nok overlevd, men med tanke på hvor lett det er å få tak i ny modul så...)

xc90 Krokstadelva
09/04/24, 16:59
Pumpa er testet med 12 volt og gikk fint da jeg testet den for noen uker siden. Evt at det var fukt i kontakten nå etter å ha brukt bilen med bare litt tape som beskyttelse.

jiha1968
09/04/24, 17:05
hmm, ser ut til at du bør teste den en gang til da;)

xc90 Krokstadelva
10/04/24, 16:53
Ny test av pumpe med strøm direkte fra et 12 batteri, pumpa går fint. Tilkoblet modulen går sikringen. Må bare bytte pumpa tror jeg

jiha1968
10/04/24, 18:19
Jo, startmotoren på bilen din fungerer fint på 12V den også, selv om den drar 180 Amp. :rolleyes:
Så med å teste pumpen, så tenker jeg ikke bare på om den går eller ikke, men også strømtrekket siden det er den vanligste årsaken til havarert DEM.
Skal allikevel ikke plage deg til flere målerunder under bilen, for pumpen drar sannsynligvis for mye strøm, og trenger bytte ja.

xc90 Krokstadelva
10/04/24, 22:24
Testet med en start booster som har et 12v 5A sigaretttenner-uttak som jeg har ordnet krokodilleklemmer på til denne testen. Litt jalla men funka

jiha1968
11/04/24, 22:43
Testet med en start booster som har et 12v 5A sigaretttenner-uttak som jeg har ordnet krokodilleklemmer på til denne testen. Litt jalla men funka
Det var forsåvidt en helt grei måte å gjøre testen på, men i og med at vi ikke vet hva den strømforsyningen gjør når belastningen blir "for stor" så er det ikke så enkelt å bli klok på om det er strømforsyningen som begrenser strømtrekket, eller om det er pumpen som ikke trekker mer strøm enn grenseverdien på strømforsyningen.
Så om behovet for en lignende testing skulle dukke opp igjen, bør pumpens strømtrekk og spenningsnivå måles.

Så da venter vi i spenning på hva som skjer når ny pumpe er på plass:)