PDA

Vis full versjon : V70 D5 2004 Dim/instrument har sluttet å virke?



nordan27
30/01/24, 22:32
Hei har en v70 D5 2004 modell Dim begynner å fuske med tall og bokstaver i instrumentet (dårlig lodding) hva passer av andre års modeller i min bil? kan jeg bruke Dim fra en v70 2005 Bensin?

jiha1968
30/01/24, 23:18
Hei, du kan i teorien bruke DIM fra 2003 og 2004 da de to tilhører samme CAN-bus generasjon, men feil drivstoffversjon er lite aktuelt pga turteller.

Rådet mitt er å holde deg til samme år som din egen bil, og om du handler på Bilopphuggeri så pass på å sjekk årsmodell i VIN-nr (10.tegn) på donorbilen, da huggeriene er flinke til å bruke registreringsår fremfor produsentens årsmodell.

Alternativet er reparasjon, flere som tilbyr dette.
(hvis du skal kjøre med bilen uten DIM ved eventuell reparasjon, så må CAN-bus inn/ut av DIM-kontakten kobles sammen for å unngå div. El-symptomer, men du vil uansett få en feilkode fra SRS da airbag-lampen "mangler". Eller la batterijord være av om bilen kan/skal stå)

Jan L
31/01/24, 09:04
Vil anbefale å sende instrumentet til Tunheim Auto som går over alle loddinger og lodder på nytt. Sendte opp det defekte instrumentet fra min 2003 D5 og fikk det tilbake etter få dager i perfekt stand. Da beholder du også riktig kilometer stand.

Flymekanikeren
01/03/24, 16:12
Vil også anbefale å sjekke ut SpeedometerService om man er på Østlandet. God og rask service. Lodder opp kretskortet/reparerer som nødvendig de 2-3 microcontrollerne som må til for å fikse skjermene i DIM.

Brukte de selv og til lik pris som Tunheim Auto skulle ha (husk at frakt må iberegnes om nødvendig).

Endte opp med å få bytte DIM selv da ICC (microcontrolleren) var fysisk brent istykker og fikk en R-serie DIM til en meget hyggelig pris!

Anbefales!!