PDA

Vis full versjon : Styr unna luftfjæring!



digitaldias
19/01/24, 09:19
Jeg har en "sen 2019" XC90 Excellence med luftjæring, og har opplevd at den slutter å virke når det er kaldt ute, og klager på at den vil ha service.

Fra tidligere tråd her på forumet har jeg hatt greie resultater med å skru av "enkel av/påstigning" men jeg tror at med de temperaturene vi har hatt i det siste, så kan det være greit å nevne at luftfjæring kan gi ekstreme verkstedspriser for å reparere ødelagte kompressorer.

Det er et par ting som kan gå galt når det er kaldt:
- Gummipakninger i kompressoren går i oppløsning
- Fuktighet i lufta suges inn i kompressoren, fryser, og sprenger den

Jeg forsøkte å grille mekanikeren hos Volvo Lillestrøm om hvor mye kulde kompressoren skal klare, men han kunne ikke svare på det. Litt søk på nett gir meg et sted mellom -15 og -20C der de aller fleste bilenes luftfjæring knekker sammen.

Jeg er der at dette er jo nær på latterlig! Jeg som alltid har trodd at volvo er en vinterbil, og så tåler den ikke frost! Er det noen som evt har lagt om til vanlig stålfjæring, og som vet hvor mye krøll og bøll det gav?

HansM
21/01/24, 16:48
Jeg har en "sen 2019" XC90 Excellence med luftjæring, og har opplevd at den slutter å virke når det er kaldt ute, og klager på at den vil ha service.

Fra tidligere tråd her på forumet har jeg hatt greie resultater med å skru av "enkel av/påstigning" men jeg tror at med de temperaturene vi har hatt i det siste, så kan det være greit å nevne at luftfjæring kan gi ekstreme verkstedspriser for å reparere ødelagte kompressorer.

Det er et par ting som kan gå galt når det er kaldt:
- Gummipakninger i kompressoren går i oppløsning
- Fuktighet i lufta suges inn i kompressoren, fryser, og sprenger den

Jeg forsøkte å grille mekanikeren hos Volvo Lillestrøm om hvor mye kulde kompressoren skal klare, men han kunne ikke svare på det. Litt søk på nett gir meg et sted mellom -15 og -20C der de aller fleste bilenes luftfjæring knekker sammen.

Jeg er der at dette er jo nær på latterlig! Jeg som alltid har trodd at volvo er en vinterbil, og så tåler den ikke frost! Er det noen som evt har lagt om til vanlig stålfjæring, og som vet hvor mye krøll og bøll det gav?

Mange lovpriser luft kontra dette andre... så lenge det fungerer :D
Synd Volvo har kuttet ut Nivåmat-dempere på disse.

Er ikke stålfjæring på disse bilene heller, men bladfjær av plast på tvers!
Er forskjellige bærearmer og oppheng. Så er ganske mye som må byttes.

Her er bilde av bak fjæra som er på tvers.
8034

Jærbuen
02/02/24, 12:28
Fikk feilmelding på kompressor temperatur for høy, var innom hos volvo og de bytter dermed kompressoren på garanti, er en 18 modell men har volvo select, så gikk akkuratt innenfor garantien.