PDA

Vis full versjon : Tips til kjøp av 850



Vetle
25/07/10, 02:06
Lurer kanskje på å handle en 850 stasjonsvogn. fikk tilbud om en til 15 000 den har gått 285000km, 1995 modell, 126hk motoren og manuell..

Så da spørr jeg er det lang km? hva burde jeg høre/se etter på drivverk eller sånt?

Og han sa den tikket i ventilene men er det noe jeg burde være veldig redd for? og er prisen så gal egentlig?

Vetle
25/07/10, 02:07
Skal bare være en grei brukis/førstebil billig bil ;) Men går den som en dass??

M.Engelsen
25/07/10, 02:50
tikking kan være så enkelt som litt lite olje..
126hk drar vel ikke skinnet.
Da ville jeg nok hatt en 2,5 20v. eller en turbo utgave..
Men mulig det blir litt lite kraft fra bunn med 126hk :)

Janus
25/07/10, 06:20
Er ganske dau den der ja...se etter en GLT eller 2l turbo hvis du er redd for at den går for dårlig. Men da går åpenbart prisen opp..ganske mye.

Morgis
25/07/10, 09:37
Skjeldent de bilene er ihjelkjørt med "økonomimotoren".
Typiske slitedeler er hjullagre og foringer i forstilling.
Rust på bakluke og vakuumlekkasjer (tørre og sprukne vakuumslanger som resulterer i feilkoder, forbruk og ujevn gange)

MrX
25/07/10, 10:16
Uansett så høres ikke 15 000 mye ut om bilen ser bra ut. 126hk er jo ikke akkorat mye, men holder i massevis om man ikke skal trekke mye henger og slikt.

hgnubel
25/07/10, 11:00
15000 høres billig ut ja, og 126hk-motoren er ok hvis ikke bilen er full eller man kjører med henger som MrX sier.

Vet jeg sporer litt av nå, men hvis bilen ellers er i brukbar stand så snakker vi om 30-35.000 for å bytte til og få godkjent turbomotor. Mindre om du skrur litt selv.

Hvis du da ender opp med en helt ok T-5 til under 50000 så er vel ikke det så gale :)

Nedkvit'n
25/07/10, 12:30
Uansett så høres ikke 15 000 mye ut om bilen ser bra ut. 126hk er jo ikke akkorat mye, men holder i massevis om man ikke skal trekke mye henger og slikt.

At da held i massevis med 126hk vil eg ikkje akkurat gå med på.:p

M.Engelsen
25/07/10, 12:35
Hehe. Min 144hk er ganske så død den og, med mindre du gir den litt turtall :D Da går det greit

Morgis
25/07/10, 12:36
At da held i massevis med 126hk vil eg ikkje akkurat gå med på.:p

Holder fint det om butikken man skal til er i bunnen av bakken, man har medvind, ingen passasjerer og ikke er vandt med T5 ;)

kirkis
25/07/10, 12:54
...og ikke er vandt med T5 ;)

Tror det er det som har mest og si jeg:P

olavxxx
25/07/10, 12:56
fungerer nok helt fint til å kjøre i rushtrafikken

mrstfu
25/07/10, 13:53
som de fleste sier her, er det langt i fra noen racer. du vil måtte dra den langt på gira for å få noe særlig fartsfølelse, men som bruksbil til de ikke fullt så tunge jobbene er den en bra bil. i tillegg til det er den jo forholdsvis billig å kjøre, jeg får ikke min 2.5 10v under 0.8 på mila, så at du ligger på nærmere 0.6, er nok ikke helt i drømmeland det. lykke til, forstillingsproblemer kan være godt skjult, hør etter ujevn gange på motoren, både på pådrag og tomgang, og litt rust på bakluka kommer du nesten ikke unna.

Nero
25/07/10, 13:56
Tror det er en motor som vil funke helt fint fra A-B innenfor norske fartsgrenser. Vet ikke hvor stor forskjell det er på 2.0L 126hk vs 2.5L 144hk, men den motoren klarer fint forbikjøringer, bakker etc. og går ikke så aller verst på litt turtall.
Men en kan ikke forvente seg presentasjoner som en T5 eller liggnende, de er tross alt dobbelt så sterke men ligger langt høyere i pris også.

mrstfu
25/07/10, 16:22
jeg føler ikke jeg har noen mangler med min 2.5 10v, når det kommer til bakker, forbikjøringer osv, bare å gire ned litt det ;)

eneste gangen jeg skulle ønske jeg hadde mer dreiemoment, var da jeg kjørte alt utstyret til bandet mitt fra oslo til eidsvoll. hengeren var stor nok til å laste to Think biler på, og med utstyret veide den nok rundt 1.1 tonn. savna litt bånndrag da bilen ikke gikk over 90km/t på flatmark.

for det aller meste annet, inkludert 'aktiv' kjøring på svingete veier, er den sterk nok til mine evner. litt mer akselerasjon hadde jo ikke vært å forakte, samtidig, på en god dag spoler jeg løs fremdekka på tørr asfalt, så jeg sier meg nesten fornøyd.

hvis du ikke er som resten av oss, kommer du til å være veldig fornøyd med en 2.0liter, da resten av oss kan klassifiseres som fartsidioter. ;)

litt overdrevet kanskje, uansett, lykke til.

Vetle
25/07/10, 20:00
ja skal jo ikke være noe farts maskin jeg ska ha for har jo 240 turbon til litt mer aktiv kjøring er mest på jakt etter billig bruksbil ;) Men vill jo ikke ha en bil man må sitte å gire seg ihjel med heller vær gang den får motbakke hehe :p

andreas y.
25/07/10, 20:07
ja skal jo ikke være noe farts maskin jeg ska ha for har jo 240 turbon til litt mer aktiv kjøring er mest på jakt etter billig bruksbil ;) Men vill jo ikke ha en bil man må sitte å gire seg ihjel med heller vær gang den får motbakke hehe :p

kjøp 140 hk.med automat så har du kongebil så går brukbart

mrstfu
26/07/10, 14:23
føler ikke jeg girer meg ihjel med min 144hk. greit, kommer det en bakke med en del prosent stigning, er det ned i 4, kanskje til og med tredje, men jeg finner fort giret den skal i, uten at den jobber veldig høyt og hardt.

På din må du nok regne med noe mer giring, men ikke noe av Polo MK1 karakter. (Eksen hadde en sånn en, dævvkjørt som juling, måtte gire ned for å komme over fartsdumpa vett). Såvidt jeg veit har vel toliteren M56 kassa (rett meg hvis jeg tar feil), og jeg føler i forhold til endel andre, spesielt nyere, bensinbiler, at den er ganske høyt giret. Du må nok opp i litt mer turtall før du merker momentet enn med 2.5 literen, men både motoren og kassa er lette å jobbe med, sividt jeg vet.

Og ikke kjøp automat, hvertfall ikke etter min mening. Farfar har en 170hk automat, og jeg drar fra han i min 144 hk manuell med eksoslekkasje. Automaten stjæler en del effekt, og øker jo forbruket også.