PDA

Vis full versjon : løs bakaksel



session
24/07/10, 19:45
var ute og prøvekjørte vogna litt i gårkveld/natt og etter noen snurringser og og div spoling så smalt (som om noe knekker) også drar bakenden på bilen ut til siden når den begyner og lade på ordentlig (går som ei harabikkje for di som skjønner hva jeg mener:p) er det momentstaget eller hva det heter som har tatt kvelden, har ikke orka og se under ennå jeg, lei skruing for ei stønn nå. går greit og kjøre med bare man er litt obs på at bakenden kanskje kommer ut :p

henrik940
24/07/10, 20:22
Kan jo være panhardstaget ditt. Den som holder igjen sideveis.

ChrML
24/07/10, 22:23
Er nok panhardstaget, ja. Ville nok sjekket ut det... Kan være en bolt som har knekt eller noe lignende. Kan være litt skummelt for panhardstaget er jo eneste avstivinga bakakselen har sideveis. Uten den så knekker/vrir du istykker alt det andre ganske fort hvis du belaster det sideveis. Litt kjedelig å miste bakakselen i en sving.

Hadde det vært momentstaget så hadde du hørt et heidundranes leven baki der og det hadde hørtes ut som bakstillingen skulle dette frahverandre med en gang du gir litt gass. Mye værre når du hadde fått turbotrykk :p.

Er heller ikke bra for pinjonglageret å kjøre med defekt momentstag. Lageret går istykker ganske raskt.

torfinnt
25/07/10, 14:42
Muligens gummiforingene i momentarmene som er helt utslitte...

Det sitter to alu- stag med foringer i-.....

Sjekk disse

asdf
25/07/10, 16:42
http://hekta.org/~erikab/turbovolvo/DSC00355.JPG

Jeg kjørte ei stund med skakk trekantramme, og da ville gjerne den bolten der skru seg ut...

ChrML
25/07/10, 16:46
Den bolten der knakk 2 ganger på min aksel før jeg bygde om. Hadde originale foringer begge gangene, vet ikke om årsaken lå der. Trekantopphenget var helt og momentstagene var rette. Var ikke voldsomme belastninger det fikk eller bortsett fra litt burning og sladding innimellom med oppjustert FK :).

Resultatet hver gang var et grusomt rabalder med en gang man ga litt gass når det hadde skjedd. Akselen vrir seg voldsomt og krysset på mellomakselen + pinjonglageret får det veeeldig veeeldig vondt!

henrik940
25/07/10, 16:58
Samme opplevde jeg. Forjævlig lyd!

asdf
25/07/10, 17:40
ChrML: Hvor knakk bolten? Inne ved huset, eller ute ved hodet til bolten?

ChrML
25/07/10, 17:42
ChrML: Hvor knakk bolten? Inne ved huset, eller ute ved hodet til bolten?
Knakk akkurat inni klokka begge gangene.

Luigi
25/07/10, 18:33
har opplevd at den bolten har skrudd seg ut en gang på bilen min, hørte heldigvis at bolten ramla på bakken, og dingla litt etter bilen, både jeg og kompisen min var store i øynene når vi fant den store bolten på bakken! lurte på hvor i f denne store bolten kom fra, var nokk og legge seg på kne og titte under bilen, så med en gang hvor den skulle være :p