PDA

Vis full versjon : (LØST) 2009 V70 2.0D - Feilkode P2121



OleAasgaard
14/09/23, 22:45
Hei

Jeg har fått "motorlampe/feilmelding" på min V70.
Displayet i instrumentet sier "motor styring krever service" og feilkodeaparatet får opp feilkode "p2121 - Throttle/Pedal position Sensor/Switch D circuit Range/Performance. General failure"
Noen som har vært borti samme? Og evt. har noe tips om hvor/hva som er enklest å begynne med?

vict0r
15/09/23, 14:28
Slett koden og se hvor raskt den kommer tilbake.

jiha1968
15/09/23, 22:47
Hei
Jeg har fått "motorlampe/feilmelding" på min V70.
Displayet i instrumentet sier "motor styring krever service" og feilkodeaparatet får opp feilkode "p2121 - Throttle/Pedal position Sensor/Switch D circuit Range/Performance. General failure"
Noen som har vært borti samme? Og evt. har noe tips om hvor/hva som er enklest å begynne med?

Hei, sjekk sikring F4 på CEM under hanskerommet.

Disse enhetene kan være koblet til sikring F4 på CEM, avhengig av bilens utstyrsnivå:
Switch, heated rear seat
Accelerator pedal sensor
Auto-dimming rearview mirror
PTC-element i varmeapparat

Hvis sikringen er ok, og feilen er tilstede (aktiv feilkode) så trenger du et diagnoseapparat som kan vise deg gasspedalens verdi direkte fra motorstyringen som er koblet til gasspedalen via en kabel med pulsbreddemodulert spenning og gasspedalverdi i CEM som er koblet på analog sensorledning fra gasspedalen (CEM sender gasspedalsignalet videre til ECM via CAN-bus)

Det analoge gasspedalsignalet kan du måle med et voltmeter på pedalkontaktens pinne 2 Gul-Oransje ledning som går til CEM, kontakt C2, pinne 29. (antar 0,5-4,5 Volt)

Du kan også måle spenningen fra gasspedalen på motorstyringens kontakt C, pinne 29 , Blå-Hvit kabel. (samme farge helt til pedalen)
Hvis denne måler fornuftig ved bruk av pedalen (tenning på, motor av), så må resten av gasspedal-systemet feilsøkes.
(NB: signalet er pulsbreddemodulert, og et oscilloskop er å foretrekke, da voltmetre reagerer ulikt på slike spenninger/signaler)




PS: sjekk også at det ikke står spenning på gasspedalens jording, svart-grønn ledning på pedalens kontakt pinne 4 .

OleAasgaard
18/09/23, 19:43
Slett koden og se hvor raskt den kommer tilbake.

Kommer umiddelbart tilbakeetter sletting. Mulig mitt diagnose apparat ikke egner seg for slike typer feil (Icarsoft Vol II)

OleAasgaard
18/09/23, 19:44
Hei, sjekk sikring F4 på CEM under hanskerommet.

Disse enhetene kan være koblet til sikring F4 på CEM, avhengig av bilens utstyrsnivå:
Switch, heated rear seat
Accelerator pedal sensor
Auto-dimming rearview mirror
PTC-element i varmeapparat

Hvis sikringen er ok, og feilen er tilstede (aktiv feilkode) så trenger du et diagnoseapparat som kan vise deg gasspedalens verdi direkte fra motorstyringen som er koblet til gasspedalen via en kabel med pulsbreddemodulert spenning og gasspedalverdi i CEM som er koblet på analog sensorledning fra gasspedalen (CEM sender gasspedalsignalet videre til ECM via CAN-bus)

Det analoge gasspedalsignalet kan du måle med et voltmeter på pedalkontaktens pinne 2 Gul-Oransje ledning som går til CEM, kontakt C2, pinne 29. (antar 0,5-4,5 Volt)

Du kan også måle spenningen fra gasspedalen på motorstyringens kontakt C, pinne 29 , Blå-Hvit kabel. (samme farge helt til pedalen)
Hvis denne måler fornuftig ved bruk av pedalen (tenning på, motor av), så må resten av gasspedal-systemet feilsøkes.
(NB: signalet er pulsbreddemodulert, og et oscilloskop er å foretrekke, da voltmetre reagerer ulikt på slike spenninger/signaler)




PS: sjekk også at det ikke står spenning på gasspedalens jording, svart-grønn ledning på pedalens kontakt pinne 4 .

Takk for utdypende svar, skal prøve å få sjekket dette når jeg har anledning :)

vict0r
18/09/23, 23:06
Mulig mitt diagnose apparat ikke egner seg for slike typer feil (Icarsoft Vol II)

Dette apparatet skal takle dette. Nå vet du at du må feilsøke, f.eks. slik jiha1968 foreslår.

OleAasgaard
19/09/23, 19:54
Problemet løst!

I dette tilfellet var det sikring F4 i CEM, Slik som jiha1968 nevnte. All takk for hjelp!

jiha1968
19/09/23, 20:11
Gratulerer med resultatet, skulle feilen dukke opp igjen (bank i bordet) så vet du hvilke enheter som kan være tilkoblet den sikringen og kan fortsette feilsøkingen.