Vis full versjon : HansOla's 945 +T
Ny bil, ny prosjekttråd! Denne gang en 945 1994 med b230fd.
For noen år tilbake bygde jeg og en kompis en litt sliten 945 med planer om isbane. Jeg bygde motor, og han skaffet deler.
Spec liste ble som følger:
B230fd
Lavkompstempler 7.8:1
Pyntet litt på 531 toppen
Vx3 kam
74° termostat
Stor 600*300*76 intercooler
50mm kinaturbo på org manifold
300 oppsett
Sachs 763 med organisk lamell
M90
3" eksos
Gule koni og 60/40 senk
Det hele fungerte over all forventning, men det ble ikke god nok is for isbane de to årere den var godkjent... Etter det ble den stort sett bare stående rolig.. Helt til nå i sommer, da kjøpte jeg den billig fordi jeg hadde så mye deler på den at et salg til noen annen hadde blitt komplisert for oss begge. Jeg legger ved noen bilder fra byggeprosessen.
Oppdatert specliste 2024:
B230FD bunn
7.8:1 ish kompforhold
Lett frisert 530 topp med org ventiler, V kam og justerbart kamdrev
Foreløbig kun f innsug (e innsug blir montert bare jeg får borret dysehull i toppen)
74° termostat
The Kangaroos Team turbomanifold
Turbonetics E50 stg3 ar.63
"No-brand" extern wg 45mm
3" eksos med 1 demper
600*300*76 alu intercooler
Det berømte 300-oppsettet med bosch 968 dyser og 012 lmm
Enkelmassesvinghjul, sachs 763 og m90 girkasse
Nyovermalt 1031 med 3.54 og Aussie Locker
GFB digital boostcontroller med mac-ventil
Aem bredbåndslambda
TLAO chipper i innsprut og "gullhjerne" for 968 dyser og 012 lmm
Hevet tenning med 3 grader ved å jorde pin 18 og 19 i tenningshjerne
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/32.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/33.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/34.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/35.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/49.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Siden jeg fikk tak i den, har det blitt endel delehandel. Jeg har fått tak i komplett grått delskinn, mye deler for å få den gjennom eu-kontroll, bytta topp grunnet dårlig komp på #4(defekt ventil), retta litt bulker og rota frem litt andre felger.
Bilen hadde selvfølgelig ikke skilt, så det pågår en liten jobb med å få den klar for eu-kontroll. Litt deler har jeg laget selv, så jeg får brukt printern min til noe nyttig [emoji23] Bilen i seg selv er sliten, men brukbar [emoji3]
Jeg byttet til en 530 topp som er pyntet litt på, med v kam.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/36.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/37.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/38.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/39.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230821/d6b533f9504c067cf7a31d6c767a5e73.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230821/56bcd63d835424b3f56c02b3004d9906.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230821/e4244b5e4a708342de562bacebb6f042.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230821/6bee47f7b6c15e4e42c3399d8099fc55.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Fiksa ny manifold og turbo til den i dag. Gik manifold og e50 turbo. Blir intern wg, atp baklokk med garrett -34 aktuator
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/41.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/42.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/43.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
27/08/23, 12:53
Som alt du rører så blir vel denne bra å:)
Vel, det er vel til dags dato ingenting som er ferdig hos meg da [emoji23] Jeg starter på noe nytt før jeg er ferdig med noe annet... Det er veldig veldig lurt
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Om det er god plass til downmount turbo med intern wg? Nei absolutt ikke...[emoji23] Porta opp hull i eksoshus i samme slengen
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/46.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/48.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Å så gøy det er å ligge ute i grusen å skru bil igjen... Degraderte eksosen i kveld, til nytt org anlegg med kat. Mangler litt montering for jeg gikk litt lei [emoji23] Byttet rør fra vannpumpe til varmeapparat og blendet tappepluggen i blokka også så jeg fikk fjernet alt fra oljekjøleren. Det er ikke plass til noe av det når det skal monteres org eksos, merkelig nok..
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/09/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/09/4.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Om det er god plass til downmount turbo med intern wg? Nei absolutt ikke...[emoji23] Porta opp hull i eksoshus i samme slengen
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/46.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/08/48.jpg
Dette var kjekke saker. :D
Ikke dum den der! Jeg har ikke fått prøvd det i bil enda, men tror det skal passe [emoji85] Litt dum vinkel ut fra turbo, men det er ikke så ille som det ser ut. Blir bare en liten ekstra sving rundt clutchhuset
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Sveist om frontrøret og fått på plass katalysator igjen, sveist inn lambdauttak lengre frem og montert org eksos. Jeg har også åpnet pandoras eske i form av et håpløst ledningsnett, som også antagelig har skyld i plutselig død bensinpumpe. Det er også koblet opp en uorginal alarm som lever sitt eget liv...
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/09/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/09/18.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/09/19.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/09/20.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg fikk start på bilen igjen etter jeg var ute med bensinpumpa, muligens dårlig kontakt i gjennomføringen på armaturet..[emoji848] uansett, jeg hekta på strobelampa for å sjekke tenning, og jeg syns den gir veldig mye fortenning!
750: 12°
1500: 28°
2000: 32°
2500: 35°
3000: 35°
Nå skal det sies at jeg fortsatt bruker 300 oppsettet på sugemotor også.. så det er vel det som gir høy fortenning. Muligens jorde en pin eller to i tenningshjernen for å senke den litt? 32° allerede på 2000omdr høres mye ut spør du meg. Nå har jeg ikke kontroll på vakum i forhold til turtall da jeg ikke har måler i bilen
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Har kjørt noen tester med en OBD2 avleser på flere "nyere" biler og ser at de går med tildels vanvittig høy tenning i forhold til hva vi er vant til å se når det trimmes på gamle rødmotorer. ;)
Kan også nevne at på Ford 2,9EFI V6 motorer så MÅ man trickse for å justere tenningen korrekt ved å lese av tenningstidspunktet med "strobelampa". Grunninnstillingen er i nabolaget 12 grader på tomgang, men når man bare leser av med strobelampa på vanlig måte, da ser man langt over 20 grader som er det motoren faktisk går med i praksis.
Minner om: " Antagelser er moren til alle "fakk apps." :D
Så det jeg leser av på strobelampe er ikke nødvendigvis korrekt? [emoji848]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Joda, du leser av det som motoren går med i praksis der og da, men med LMM er det nok mye tennings advance fordi det er lavt fløde og lavt sylindertrykk.
Dette er jo mappet inn av fabrikken og vi ser at de er noen HELT annet enn det vi normalt sett driver med når vi amatørklør og grissler med disse motorene.
I stedet for å være skeptisk kan du vurdere å ta på elevhatten og lære av det du ser. ;)
For 2,9 motoren er tenningen så ustabil på tomgang at det ikke nytter å justere den uten lurium 1100.
Da får jeg få på meg brillene og studere litt [emoji851] Det er ikke lett å finne tenningskurven for en b230f på nett, men det er uansett ikke mye å få gjort med den annet enn å flytte den opp eller ned
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Det sies at man finner alt på internett, men når man roter med gamle motorer, så oppdager man at det ikke er tilfellet.
Her må man høre med en som kan lese chip eller så er det strobelampe, kraftig tape og ett GOPRO . e.l. som filmer reimhjulet, turtelleren og turbotrykkmåleren.
Man kommer iallefall ett steg næremre noe. :)
Det sies at man finner alt på internett, men når man roter med gamle motorer, så oppdager man at det ikke er tilfellet.
Her må man høre med en som kan lese chip eller så er det strobelampe, kraftig tape og ett GOPRO . e.l. som filmer reimhjulet, turtelleren og turbotrykkmåleren.
Man kommer iallefall ett steg næremre noe. :)
Hehe, det siste forslaget der lyser det oppfinnsomhet over [emoji51] Jeg fant et tenningskart fra en 207 tenningsboks:
7000 4000 750
Low 36 34 32 30 30 30 30 28 28 25 25 23 15 12 15 15
42 40 40 38 37 37 37 37 36 36 34 33 25 22 17 15
42 41 41 40 39 39 39 39 38 37 35 35 28 24 21 15
TQ 38 38 38 38 38 38 37 32 30 30 27 25 20 19 15 13
33 35 35 34 34 34 29 27 26 25 23 18 16 16 13 11
30 31 31 29 28 28 25 26 22 21 21 16 15 15 12 9
28 28 28 25 24 22 19 20 17 15 18 15 13 13 9 8
High 25 25 25 25 22 18 15 15 14 12 14 12 12 12 7 5
Her står det hele opp-ned og feil vei, men det var vel på den måten det står i chippet
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Hehe, det har vært noen øvelser ja.
F.eks å sette bilen på bukker og bruke bremser og håndbrekk i stedet for rulle når det skal mappes sugemotor. :D
Etter dette prinsippet:
https://www.youtube.com/watch?v=4RwiQcflRF4
Det der var ikke godt å forstå.
Klarer du å forklare det?
Da kan jeg sette det opp med grafer.
Hehe, oppfinnsomheten har ingen grenser [emoji51] Slik jeg forsto det så er det forskjellige tenningskurver ut fra flow og belastning målt av lmm. Tenningskartet starter opp til høyre, og ikke nede til venstre som tenningskart vi er kjent med i dag. Skal se om jeg ikke kan få lagt det inn mer oversiktlig i et excel ark
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Nå er dette slik jeg tolker denne tabellen, uvisst om det stemmer. Men low, tq og high er vel basert på informasjon om airflow og turtall fra styresystemet
High 7000
5
7
12
12
12
14
12
14
15
15
18
22
25
25
25
8
9
13
13
15
18
15
17
20
19
22
24
25
28
28
9
12
15
15
16
21
21
22
26
25
28
28
29
31
31
11
13
16
16
18
23
25
26
27
29
34
34
34
35
35
TQ 4000
13
15
19
20
25
27
30
30
32
37
38
38
38
38
38
15
21
24
28
35
35
37
38
39
39
39
39
40
41
41
15
17
22
25
33
34
36
36
37
37
37
37
38
40
40
Low 750
15
15
12
15
23
25
25
28
28
30
30
30
30
32
34
Nå er dette slik jeg tolker denne tabellen, uvisst om det stemmer. Men low, tq og high er vel basert på informasjon om airflow og turtall fra styresystemet
High 7000
5
7
12
12
12
14
12
14
15
15
18
22
25
25
25
8
9
13
13
15
18
15
17
20
19
22
24
25
28
28
9
12
15
15
16
21
21
22
26
25
28
28
29
31
31
11
13
16
16
18
23
25
26
27
29
34
34
34
35
35
TQ 4000
13
15
19
20
25
27
30
30
32
37
38
38
38
38
38
15
21
24
28
35
35
37
38
39
39
39
39
40
41
41
15
17
22
25
33
34
36
36
37
37
37
37
38
40
40
Low 750
15
15
12
15
23
25
25
28
28
30
30
30
30
32
34
En grei begynnelse, men vi har både turtall og belastning på Y-aksen og ikke noe på X-aksen.
Vi kan sette det opp X-aksen slik at den første raden er 750 o/min og den siste er 7000 o/min.
Jeg har ikke lykkes med å finne hva som definerer belastningen som skal inn i y-aksen enda, annet enn de 8 linjene som er fordelt på low, tq og high
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg har ikke lykkes med å finne hva som definerer belastningen som skal inn i y-aksen enda, annet enn de 8 linjene som er fordelt på low, tq og high
Jeg har nå fått sett litt på det.
X-aksen er delt inn i turtall og Y-aksen, først i Low, 2, 3, TQ, 5, 6, 7, og High, deretter med 0,5Volt signalet fra LMM som load. Med tanke på kunnskap fra NO CHIP tråden, interessant ble det. :)
Tenker da på airflow cut ved 224 whp på original LMM.
Folk slenger turbo på B230F motorene med resultat bedre enn: "Direkte fiasko!", ikke sant?
Det gir mening nå og sugetrimming av en B230F motor motor uten tilpasset tenningschip eller en B19A - B21A blokkmontert fordeler virker umulig.
Denne er jo av litt interesse muligens? Fra ez116k tuning.http://forum.vccn.no/img-dump/2023/10/24.jpg
108 oktan høres ut som B230K. :)
Da kjører vi. :)
Først utgangspunktet sånn ca.
https://i.imgur.com/P1bQqQm.jpg
Så med hver serielinje omgjort til 0-5V signalet som LMM gir ut.
https://i.imgur.com/qSAMcyA.jpg
Når man endrer fra Volt via luftfløde til hk.
https://i.imgur.com/JhUeF8Y.jpg
Hvordan tenningstidspunktet varierer på ett gitt turtall når LMM varierer Volt til ECU.
https://i.imgur.com/GdvxKSf.jpg
Oversiktsbilde,
https://i.imgur.com/RnH2DAR.jpg
Når man bruker Volt fra LMM og Hk på X-aksen.
https://i.imgur.com/NxonpOU.jpg
Her er det muligheter ser vi. ;)
Søkeord Tenningskart TenningskartB230F Ignitionmap ignitionmapB230F
Nei sett på faen, nice [emoji3] Da spørs det hvor mange forskjellige tenningskurver det finnes til de forskjellige tenninghjernene [emoji50] Du fikk litt jobb med den der!
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Helt nøyaktig er det nok ikke, men det bør være i nærheten.
Dette skal være B230FK utgaven konvertert til MAP, sånn ca. iallefall, som vi kan sammenligne med.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/12/23.jpg
Etter flere dager med rydding, og forflyttet et helt sagbruk med byggematerialer fra garasje til uthuset (som nå er fyllt omtrent til taket) så ble det endelig plass til en bil til i garasjen. Sykkelen fikk også litt bedre plass i sitt eget hjørne
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/11/8.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
I dag fant jeg ut jeg skulle klargjøre ny bakaksel før montering. Løs rust ble fjernet med slagghakke og stålbørster, og benga rett på rust ble penslet på. Resultatet ble ganske bra! Sveiste også inn forsterkning til momentstagene. Så er det selve rosinen i pølsa.....bakakselen hadde pinjonglagerhavari [emoji1787]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/12/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/12/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/12/3.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231211/b7414b581c71a51034d4bd402223b8ff.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231211/a7104446a5039541e3afe6267b5b5611.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Varmepumpe er også innkjøpt, så nå skal dieselkanona ut!
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/12/4.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Etter mange uker med lite til ingen aktivitet i verkstedet, så var det på tide å børste støv av litt verktøy igjen. Vi åpna isbanen lørdag 20.1, og bilen er selvsagt ikke klar. Hvert, jævla, år...[emoji23] Rota frem en aussie locker og fikk den på plass i det minste. En helvetes dritjobb for diffen var jo såklart sveist [emoji36] Nå må jeg bare få malt akselen litt og få den i bilen, for det klør i fingrene etter litt iskjøring
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/01/11.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Old-school garasjeskruing, i kaldgarasje.. Ikke det jeg savner mest akkuratt. Men, bilen må jo på eu uansett hvor lite lyst jeg har til å skru i minusgrader! Så første steg er fjørbytte før ny bakaksel skal på plass. Håper på kontroll i neste uke en gang. Har igjen endel kosmetisk innvendig som må på plass først
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/01/12.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Måtte jo sveise inn forsterkning på denne også, og nytt feste til brekkwire. To lag med sort benga, og det ble plutselig mye trivligere å se på. Dette tror jeg er den mest rustne bakakselen jeg har sett noen gang... Ja banka av rustflak på opp mot 1cm på diffhuset [emoji15] Skal lure på hvor mye gods som er igjen..[emoji848]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240128/fe1b1dd9b95d5c7dc65ed58ae74bd78c.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240128/f195a2a60544780aadffdd46d72c87b6.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240128/d0ba7b2fcc76efeca7bb6323af83aa6a.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
29/01/24, 08:57
Blir knall :)
Etter mange uker med lite til ingen aktivitet i verkstedet, så var det på tide å børste støv av litt verktøy igjen. Vi åpna isbanen lørdag 20.1, og bilen er selvsagt ikke klar. Hvert, jævla, år...[emoji23] Rota frem en aussie locker og fikk den på plass i det minste. En helvetes dritjobb for diffen var jo såklart sveist [emoji36] Nå må jeg bare få malt akselen litt og få den i bilen, for det klør i fingrene etter litt iskjøring
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/01/11.jpg
Her er noe å være klar over.
Selv om man ikke kjører dragracing eller noensinne skal kjøre dragracing, så er det slik at dersom man ønsker at bilen skal være så rask og velfungerende som mulig i forhold til den aktuelle motoren, så er det slik at motoren MÅ opp i det turtallet på 4. gear hvor den avgir maks effekt ca. 390 M etter en stående start. Sånn er det bare. Ingenting er så brutalt ærlig som hastigheten på 402M dragracing og motoren MÅ få anledning å avgi sin maksimale effekt FØR målgang for at potensialet skal kunne realiseres, selvsagt. :)
Hvis motoren ikke klarer dette, da er kombinasjonen diff. utveksling og hjulstørrelse fra for tung til ALT for tung og bilen går unødvendig dårlig. :)
Hvis vi sier at oppsettet ditt puster til 120 hk fra den teoretiske sugemotoren og du lader 1,5 BAR, så blir potensialet 300 hk og vi kan si på 5400 o/min. da VX-kam og kinaturbo ikke drar turtall.
Hvis vi sier at bilen i praksis veier 1710 kg (3800 lbs) når den blir kjørt med full gass, så er potensialet 160 km/t over 402M streken.
Øker fra 128 km/t over 201M streken til 160 km/t over 402M streken i løpet av 5 sekunder på 4. gear. :) )
Hvis du skal klare dette med ett motorturtall på ca. 5500 o/min med 225/45/17 hjul som er 25" høye, så er det KUN 4,10:1 diff utveksling som er det rette valget.
Det må testes bare jeg får på igjen en turbo. 3.54:1 utveksling på denne bakakselen og m90 girkasse [emoji106] eu kontroll nå på torsdag, så jeg bare tid og vei. Tok ut gamle bakaksel nå i kveld og absolutt alt var enten rustet fast, rustet sammen, utslitt eller ødelagt.. Så jeg må virkelig rote i delehaugen etter bærebruer med polyforinger, panhardstag, brekkwire og nye bremseslanger.. Jeg var ikke klar over at det sto så ille til baki der
Nå er snart alt i bakstillingen nytt, og jeg hater!! gamle bremser og bremseslanger... Fant igjen et brukbart panhardstag med hjemmelagd justering på også. Alt i håndbrekk er også nytt. Jeg ble ferdig i går kveld, men fikk utsatt eu til i morgen siden litt andre problemer dukket opp, blant annet at bilen ikke gikk helt rent og hadde lav effekt. Den var litt sein å få opp på turtall og hadde litt dårlig gassrespons. Uvisst årsak, så skal dobbelsjekke register og prøve å bytte hjerner, dyser og lmm i dag. Speedometer funket heller ikke, selv med ny bakaksel med riktig speedoring. Så jeg skal prøve instrumentet fra den lyseblå 940en og se om det funker. Ellers fungerte bakaksel helt prima! Kan ikke skjønne hvorfor alle klager på Aussie-locker? Syns den var fin jeg, spant piruetter små som en 5kroning [emoji106] Tikkinga var ikke så høy som forventet og det blir jo litt stillere etterhvert (blir det påstått av produsent)
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/2.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
gamle bremser er ikkje det kjekkaste som finnst nei :)
Nei det er det værste jeg driver med [emoji23] Bilen er forøvrig friskmeldt etter montering av org styreenheter, lmm og dyser. Tok komptest på den også, og med varm motor (men glemte å ha åpent gasspjeld) ligger den på 10bar på alle 4. Under feilsøking la jeg merke til plugg på nr4 var mye mørkere enn de andre. Sikkert noe de forferdelige 968 dysene har forårsaket, for det ble vertfall i orden med org gule dyser, org styreenheter og lmm.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/4.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
... for det ble vertfall i orden med org gule dyser, org styreenheter og lmm.
Det tror jeg på! :D
Husk at LH2,4 har en eneste dysedriver og en eneste ledning som åpner alle dysene samtidig. Sylinder til sylinder variasjon i AFR kan derfor kun komme av dårlige dyser og/eller dårlig innsugsmanifold.
Jeg har kontakt med en kar som holder på med ett budsjettbygg hvor det skal prøves noen gode, men "ikke-så-mye-brukte-dyser-på-LH2,4" samt to stk. custom postordre chip.
Vi ser frem til det i tilfellet det fungerer bedre enn det vanlige LH2,4 Chip resultatet som nå også du har fått erfare. :D
Hvilke dyser er det? Jeg har sett noen gamle porsche dyser har blitt brukt, men de fås ikke nye lengre..
Bilen ble nesten eu godkjent, bare en beltelås og to varsellamper (srs og abs) som manglet pære. Abs veit jeg funker, så den er det jo bare sette inn igjen pære på, men srs kan være værre [emoji51][emoji51] Men, med tanke på bilen tilstand syns jeg resultatet var bra [emoji23]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Helt i orden er den jo ikke. Den er sløv, mister motorkraft under hard belastning, føles lat, og ved hard langvarig grisekjøring blir eksosmanifold rødglødende som på en fk med 13c[emoji1787] Jeg har konkludert med at det må være for lav tenning, eller feil tenning, og jeg har lagt på 3* ekstra. Hjalp nesten ingenting. Register er rett, bytta til justerbart kamdrev og kjørte litt adv på kammen, sjekka komp, sjekka fordelelokk og rotor, sjekka plugger og gnist, prøvd annen coil, ny bensin og bensintrykk er 3bar uten vakum... Eneste jeg tror kan være årsaken nå er bankesensoren som kødder. Tar jeg den av får jeg motorlampe, så den funker, men den senker muligens tenning litt vel mye pga annen støy den tror er tenningsbank?
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Helt i orden er den jo ikke. Den er sløv, mister motorkraft under hard belastning, føles lat, og ved hard langvarig grisekjøring blir eksosmanifold rødglødende som på en fk med 13c[emoji1787] Jeg har konkludert med at det må være for lav tenning, eller feil tenning, og jeg har lagt på 3* ekstra. Hjalp nesten ingenting. Register er rett, bytta til justerbart kamdrev og kjørte litt adv på kammen, sjekka komp, sjekka fordelelokk og rotor, sjekka plugger og gnist, prøvd annen coil, ny bensin og bensintrykk er 3bar uten vakum... Eneste jeg tror kan være årsaken nå er bankesensoren som kødder. Tar jeg den av får jeg motorlampe, så den funker, men den senker muligens tenning litt vel mye pga annen støy den tror er tenningsbank?
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
I første post står det 531 topp med VX kam, men så har du oppgradert til 530 topp med V-kam og da skal det være i orden. :)
Ja her ser du hvorfor jeg er så opptatt av man alltid bør kjører med en eldre blokkmontert fordeler på ALLE rødmotorer. Det åpner opp for store muligheter. :)
Hva med å legge bankesensoren i en fille og prøvekjøre?
Akkurat, det er som forventet det. :)
531 topp, VX kam og tung diff. utveksling kan ikke gi annet enn NØYAKTIG den opplevelsen der. ;)
Bytter du til portet 530 topp med A-kam og gir bilen KORREKT det som er diff., utveksling i forhold til den aktuelle motoren, så kommer du, som alle andre som har gjort dette før deg, til å få en stor positiv overraskelse. ;)Har bytta til 530 med v kam [emoji17] Den toppen jeg har pynta på litt støpefeil og utvida under ventil. Diffen er for tung, men jeg har aldri kjørt så lat b230. Greit nok den har under 8:1 i kompforhold, men det skal ikke utgjøre så mye
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
I første post står det 531 topp med VX kam, men så har du oppgradert til 530 topp med V-kam og da skal det være i orden. :)
Ja her ser du hvorfor jeg er så opptatt av man alltid bør kjører med en eldre blokkmontert fordeler på ALLE rødmotorer. Det åpner opp for store muligheter. :)
Hva med å legge bankesensoren i en fille og prøvekjøre?
Ja jeg har ikke oppdatert førstepost, for dette er egentlig bare midlertidig mens den er i "eu kontroll" modus. Jeg skal forsøke å skru den av, og om det funker så kan jeg legge mellom m8 skive mellom blokk og sensor
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Hvis ikke det funker så er det nok tenningschippet som er overivrig i forhold til å tenningsretardere. En A eller E-motor fordeler med sveiste vekter hadde løst problemet.
Ikke så mye man kan gjøre med det bortsett fra å montere større LMM eller ett tenningschip som er satt opp for en motor som har korrekt kompresjonsforhold for å kjøre hyggelig ladetrykk på norsk pumpebensin.
Har bytta til 530 med v kam [emoji17] Den toppen jeg har pynta på litt støpefeil og utvida under ventil. Diffen er for tung, men jeg har aldri kjørt så lat b230. Greit nok den har under 8:1 i kompforhold, men det skal ikke utgjøre så mye
En lokal fullvoksen Amcar dude gikk nærmest amok når han hørte at en lokal ungdom bygget seg Volvomotor med 6,8:1 i kompresjonsforhold og han garanterte fiasko. Noen måneder senere fikk han være med i bilen både på vei og på Rudskogen. Han kunne ikke tro det han fikk oppleve. ;)
Det er IKKE kompresjonsforholdet som er synderen her og en AT-sats hadde nok vist det med stor tydelighet. :)
Bilen ble adskillig bedre med 1stk m8 skive mellom bankesensor og blokk [emoji123][emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Og den drikker mengder med olje [emoji51] antagelig ventilstyringer, for bunndelen er bra i følge komptest. Det hører vel med til histoerien at bilen har ligget på 4-6000omdr i hele dag da...[emoji2957] Det fungerte veldig godt med ispigg forran som styrehjul og vanlige hakka8 bak. Det satt akkuratt passe til å holde lange kontrollerte skrenser og kunne holde hele bana på en lang sladd
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/8.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Hva er oddsen, alle 6 skruene til gamle bremseskjold løsna! [emoji38] Gammel abs-sensor måtte gi tapt dessverre... Nye abs-ringer kjøpte jeg også, og gjett om de passa [emoji849]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/11.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/13.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
13/02/24, 16:53
Har aldri engang tenkt over at man kan bytte abs-ringen... Koster jo så lite for komplett hjullager [emoji28]
Dog har jeg bytta for hjullagerets skyld, ikke abs-ringen.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Tjææ, 700,-*2 bare for to ringer som koster 90,- hver, jeg jobber på budsjett med den her [emoji51] Jeg får rengjøre de gamle så godt jeg kan og håpe de er gode nok... De er bare pressa på så du løsner de enkelt med et par lette donk med hammer
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
13/02/24, 17:10
Jeg har vel bytta hjullager på alle mine relativt fort etter kjøp, så jeg har ferske ringer over alt [emoji23]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Ingenting som en ring i god stand, si [emoji2957][emoji86]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg er av typen som liker bremseskjold.. de er der for en grunn [emoji3] Abs-ringene ble rengjort som best jeg kunne med den redskapen jeg har til rådighet i garasjen. Hjullagrene fikk nytt mobil1 hjullagerfett (hjullagrene bak fikk også det når jeg fikset opp akselen). Nye abs-sensorer og en ny bankesensor ble montert. Tårnstag fikk den også, en ny dab+radio og nye høyttalere. Det begynner å ligne mer en bruksbil enn isbil, men skitt au [emoji1787]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240214/aea13db21be457226502c5181533ba9b.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240214/eb27db6279206a2a86320dbc998648d1.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Endelig full pott [emoji106] Iskjøring igjen i morra, men rekker ikke turbomontering før tidligst til neste helg dessverre..
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/16.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Nydelig dag på isen! Sol og fint vær. Mange besøkende og god stemning. Det begynner å komme fler og fler pro driftere og besøker banen vår, så nivået begynner å bli høyt [emoji16][emoji108] Bilen går nå mer normalt og bruker mye mindre olje... Den bruker derimot mer enn nok bensin [emoji23]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/17.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Alt blir så mye lettere med mange valg... Gik, kangaroo eller std 90+ turbomanifold?[emoji23] Og hvilken turbo? Det er stor sansynlighet for at det blir en e50, men det ble litt dårlig plass til intern wg når det var en abs-sentral der. Hadde bilen vært org turbobil (sentral på sjaførsiden) eller uten abs så har det ikke vært noe problem.. så tror nok det må bli en extern wg fra asia-avdelingen. Den andre kangaroo-manifolden skal i den blå 944n. Har fått tak i twin scroll 0.82 eksoshus til gtx3071 om jeg vil opp på litt større turbo i den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/18.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Alt blir så mye lettere med mange valg... Gik, kangaroo eller std 90+ turbomanifold?[emoji23] Og hvilken turbo? Det er stor sansynlighet for at det blir en e50, men det ble litt dårlig plass til intern wg når det var en abs-sentral der. Hadde bilen vært org turbobil (sentral på sjaførsiden) eller uten abs så har det ikke vært noe problem.. så tror nok det må bli en extern wg fra asia-avdelingen. Den andre kangaroo-manifolden skal i den blå 944n. Har fått tak i twin scroll 0.82 eksoshus til gtx3071 om jeg vil opp på litt større turbo i den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/18.jpg
Det kan argumemtetes for at det avhenger av hvor høye krav man stiller, hvor høyt budsjettet er og hvilken oversikt man har over alle de forskjellige mulighetene.
På den ene siden klarer man i dag å hente ut 500 hk på en 30 år gammel, lett sprukket 940 manifold med en billig turbo med integrert wastegate. :D
På den annen side kan det ikke være tvil om at The Kangaroos Team egentlig har gjort alle andre eksosmanifolder overflødig for dem som har budsjett til en slik .
I tillegg åpnet den manifolden opp for enkel bruk av gode, lett tilgjengelige og billige kvalitetsturboer uten integrert wastegate som det jo er veldig mange av.
Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hørt noen være misfornøyd eller som har hatt noe å utsette på funksjonen til en E50-A/R0.63 turbo eller en fullsize 3071 turbo, tvert i mot.
Det finnes sikkert noen, men de har bare en overivrig fantasi eller de er vant til å leke med de virtuelle dukkene sine, såkalt gaming visstnok. :D :)
En GTX3071A/R0.82 turbo montert på TheKangarossTeam manifolden er helt opp imot det "optimale" oppsettet for en registrert gatebil med B230 motor som faktisk brukes i praksis. :)
Det kan argumemtetes for at det avhenger av hvor høye krav man stiller, hvor høyt budsjettet er og hvilken oversikt man har over alle de forskjellige mulighetene.
På den ene siden klarer man i dag å hente ut 500 hk på en 30 år gammel, lett sprukket 940 manifold med en billig turbo med integrert wastegate. :D
På den annen side kan det ikke være tvil om at The Kangaroos Team egentlig har gjort alle andre eksosmanifolder overflødig for dem som har budsjett til en slik .
I tillegg åpnet den manifolden opp for enkel bruk av gode, lett tilgjengelige og billige kvalitetsturboer uten integrert wastegate som det jo er veldig mange av.
Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har hørt noen være misfornøyd eller som har hatt noe å utsette på funksjonen til en E50-A/R0.63 turbo eller en fullsize 3071 turbo, tvert i mot.
Det finnes sikkert noen, men de har bare en overivrig fantasi eller de er vant til å leke med de virtuelle dukkene sine, såkalt gaming visstnok. :D :)
En GTX3071A/R0.82 turbo montert på TheKangarossTeam manifolden er helt opp imot det "optimale" oppsettet for en registrert gatebil med B230 motor som faktisk brukes i praksis. :)
Jeg var jo så heldig å få 2 for 1 på manifold, for jeg kjøpte fra første utgave.. så jeg må trikse litt for å få den til å passe, men det går [emoji106] Den er såpass dyr at jeg hadde nok ikke tatt meg råd til 2stk nei!
Angående turbo så er det nok helt sikkert at det blir e50 turbo, og en kina wg jeg har fra før. På ladetrykkstyring blir det en GFB digital boostcontroller som jeg har liggende. Der legger du inn og kan styre ladetrykket "som du vil" med intensitet, hvor mye, ramping av trykk osv. Og sikkerhetsfunksjoner som overtrykk++
Det kommer nok et e-innsug også, men det blir ikke før isbanesesongen er over. Det skal tross alt lages en annen topp med dysehull og porting++ for å det i orden, og det tar litt tid (som jeg ikke har).
Angående gtx-turboen og den blå 944n så har tanken slått meg mange manger at efr7064 turboen egentlig er for liten og at motoren har litt for høy grunneffekt for å ligge optimalt i kompressorkartet. Synd, men den kan helt sikkert brukes på en annen motor. Jeg har en efr7670 også, men den er liksom øremerket en T5 motor litt frem i tid. En gtx3071r med twin scroll ar0.82 på en ekte twin scroll manifold passer nok akkuratt den motoren bedre mtp kompressorkart osv. Om det skulle bli aktuelt så har jeg en gtx til [emoji1787] Og to eksoshus med intern wg, ett i 0.63 og ett i 1.06. Begge i T3 og med mulighet for doble downpipes. Ford xr6 (med barra turbo) har gt30 med slike eksoshus originalt, så enkelt å skaffe fra ebay eller Australia om det ikke dukker opp på finn. Jeg fant det t3 1.06 huset på finn til 600kr f.eks
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/24, 11:24
Bare en advarsel om elektronikk fra GFB: de liker ikke kulde [emoji23] har en elektronisk boost controller i 940'n, å den nekter å skru seg på før den er gjennomvarm... Så på vinteren går det en halvtime med originalt ladetrykk og varmeapparatet på fullt før den våkner [emoji849]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Bare en advarsel om elektronikk fra GFB: de liker ikke kulde [emoji23] har en elektronisk boost controller i 940'n, å den nekter å skru seg på før den er gjennomvarm... Så på vinteren går det en halvtime med originalt ladetrykk og varmeapparatet på fullt før den våkner [emoji849]
Sent fra min SM-G996B via TapatalkFaan [emoji23] de er ikke plaget med minusgrader i Australia må du skjønne[emoji1787] Det er nå ikke sikkert det er bare negativt at den går med redusert trykk til den blir varm heller da [emoji51][emoji51]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/24, 12:56
Faan [emoji23] de er ikke plaget med minusgrader i Australia må du skjønne[emoji1787] Det er nå ikke sikkert det er bare negativt at den går med redusert trykk til den blir varm heller da [emoji51][emoji51]
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkHadde vært greit om den faktisk gikk etter motortemp... Men du må få god temp på motor, god temp inni bilen og høy nok lufttemp til at den lille plastskjermen er varm tvers gjennom [emoji23] har jo gjerne hatt normal driftstemp i 20-30 minutter innen den er gjennomvarm på en kald dag...
Fungerer jævlig bra på sommeren da! Lett å forstå og justeres på sekunder, selv under kjøring.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Hadde vært greit om den faktisk gikk etter motortemp... Men du må få god temp på motor, god temp inni bilen og høy nok lufttemp til at den lille plastskjermen er varm tvers gjennom [emoji23] har jo gjerne hatt normal driftstemp i 20-30 minutter innen den er gjennomvarm på en kald dag...
Fungerer jævlig bra på sommeren da! Lett å forstå og justeres på sekunder, selv under kjøring.
Sent fra min SM-G996B via TapatalkMed andre ord, min tanke om å montere den i luftdysa på sjaførside var ganske lur [emoji23][emoji108]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/24, 18:05
Med andre ord, min tanke om å montere den i luftdysa på sjaførside var ganske lur [emoji23][emoji108]
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkTror den blir jævlig plagsom i mørket, men ellers smart [emoji23] plager meg at det ikke går an å endre lysstyrke eller farge på den... Jeg har min nede ved askebegeret, men likevel sjenerende i mørket [emoji28]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Tror den blir jævlig plagsom i mørket, men ellers smart [emoji23] plager meg at det ikke går an å endre lysstyrke eller farge på den... Jeg har min nede ved askebegeret, men likevel sjenerende i mørket [emoji28]
Sent fra min SM-G996B via TapatalkÅåfanken... Blir i hanskerommet da forstår jeg [emoji38] skulle ønske jeg hadde den nyeste for den har egt-føler integrert også
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/24, 18:43
Ååfanken... Blir i hanskerommet da forstår jeg [emoji38] skulle ønske jeg hadde den nyeste for den har egt-føler integrert også
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk[emoji23] Skal sies at jeg har en gammel g-force II, mulig noen av disse tingene er bedre på nyere versjoner.
Den er jo ellers så fin at jeg med glede kunne investert i en ny en om jeg hadde visst at det med temp var fiksa.
Så lenge den funker så fort man skrur på tenninga kan den jo fint gjemmes bort, trenger jo ikke å trykke så mye på den at man ikke kan åpne hanskerommet...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
[emoji23] Skal sies at jeg har en gammel g-force II, mulig noen av disse tingene er bedre på nyere versjoner.
Den er jo ellers så fin at jeg med glede kunne investert i en ny en om jeg hadde visst at det med temp var fiksa.
Så lenge den funker så fort man skrur på tenninga kan den jo fint gjemmes bort, trenger jo ikke å trykke så mye på den at man ikke kan åpne hanskerommet...
Sent fra min SM-G996B via TapatalkJa er en gforce 2 jeg har også, aldri prøvd den før. Men den virker ganske fin ja. På org motorstyring er det enklere å styre ladetrykkskurven med en slik enn med pysventil vertfall [emoji51] forresten, g-force III hadde bredbåndslambda-inngang, ikke egt. Og du kan slå av lyset på g-force II også [emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/24, 20:56
Ja er en gforce 2 jeg har også, aldri prøvd den før. Men den virker ganske fin ja. På org motorstyring er det enklere å styre ladetrykkskurven med en slik enn med pysventil vertfall [emoji51] forresten, g-force III hadde bredbåndslambda-inngang, ikke egt. Og du kan slå av lyset på g-force II også [emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkEt litt dårlig kompromiss å skru helt av, men bedre enn ingenting. Ideelt skulle det vært dimbart og alt annet enn hvitt [emoji28] men kan ikke huske å ha sett noe i menyen, så jeg må kanskje laste ned boka igjen...
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Et litt dårlig kompromiss å skru helt av, men bedre enn ingenting. Ideelt skulle det vært dimbart og alt annet enn hvitt [emoji28] men kan ikke huske å ha sett noe i menyen, så jeg må kanskje laste ned boka igjen...
Sent fra min SM-G996B via TapatalkHar du ikke 6 farger å velge mellom da? Mener jeg leste det i manualen tidligere
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
19/02/24, 22:17
Har du ikke 6 farger å velge mellom da? Mener jeg leste det i manualen tidligere
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkJoa, men bare på knappene på siden. Selve displayet er hvitt og lyst uansett.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Joa, men bare på knappene på siden. Selve displayet er hvitt og lyst uansett.
Sent fra min SM-G996B via TapatalkÅfanken, upraktisk
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
En god gammel Turbonetics pynter opp et traust motorrom [emoji3] Det ble meget enkelt å lage trykkrør denne gangen, jeg mangler bare en liten bit med rett rør mellom turbo og IC.
Ellers så sitter turbo ganske høyt og langt frem, så en mye større turbo er ikke å anbefale.. Jeg burde nok ta ut matta under panseret og sette bleie på eksosshuset. Vanntanken i plastikk er nærmeste nabo til turboen [emoji849]
Uansett, godt i gang og håper det blir liv i den før helga igjen!
Jeg mangler:
Downpipe
Wastegate og screamerpipe
Oljekjøler (den originale vannveksleten inntil videre)
Oljetur og retur
Sveise inn dumpventil på rør mellom turbo og ic
Sveise inn an10 i bunnpanna
Bytte dyser og hjerner
Koble opp bredbåndslambda og ladetrykkstyring
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/19.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/20.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/21.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Dette er en fryd å se.
Well done. :)
Dette er en fryd å se.
Well done. :)Ja sett bort fra at jeg beholder lh2.4, så tror jeg det er et bra utgangspunkt. Det viktigste nå er å få den opp å gå så fort som mulig for å ikke miste kjøretid på banen.
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja sett bort fra at jeg beholder lh2.4, så tror jeg det er et bra utgangspunkt.
Det viktigste nå er å få den opp å gå så fort som mulig for å ikke miste kjøretid på banen.
Hvis du kjører så hard fjær som du kan i en ekstern wastegate, uten bleed ventil eller lignende, så går det nok bra skal du se og,,,
NEMLIG!! :)
Hvis du kjører så hard fjær som du kan i en ekstern wastegate, uten bleed ventil eller lignende, så går det nok bra skal du se og,,,
NEMLIG!! :)Jeg aner ikke hvilken fjær som sitter i kina wastegaten min, så jeg får ta det jeg får og justere resten med mac-ventilen. Den kan programmeres til å holde helt stengt til jeg vil den skal åpne, helt til jeg får litt overboost før den stabiliserer seg på innstillt trykk. Litt som bleedventil med kule og fjær.
Jeg fikk smidd en overgang fra 38mm to-bolt flens over på 45mm v-band til wastegate i kveld, og henta et lass med deler fra verkstedet for å ha litt å jobbe med
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Nytt lass med deler på vei fra Pedersen... Jeg ønsker å få et bedre gjennomført resultat enn sist den gikk med turbo [emoji1787] Enklere å gjøre en bra jobb med motorrom når man eier bilen selv og ikke driver med gratisarbeid til tidligere eiere [emoji28] Jeg har jo hull i eksoshus og en egt måler ekstra, kansje jeg også legger opp egt måling bare for å se hvor høy eksostemp chippet lh2.4 har, med de værste flaskehalsene fjernet [emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg aner ikke hvilken fjær som sitter i kina wastegaten min, så jeg får ta det jeg får og justere resten med mac-ventilen. Den kan programmeres til å holde helt stengt til jeg vil den skal åpne, helt til jeg får litt overboost før den stabiliserer seg på innstillt trykk. Litt som bleedventil med kule og fjær.
Jeg fikk smidd en overgang fra 38mm to-bolt flens over på 45mm v-band til wastegate i kveld, og henta et lass med deler fra verkstedet for å ha litt å jobbe med
Hehe, jepp og det er da turboene spooler ifra LH2,4. ;)
Jo større avstand mellom selv wg ventilen og ett fellesareal i eksosmanifolden, jo bedre for LH2,4. :)
Ja faen stemmer det, det ble et problem med "no-chip" volvoen.. Jeg får teste og se om jeg har treig nok turbo [emoji51]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja faen stemmer det, det ble et problem med "no-chip" volvoen.. Jeg får teste og se om jeg har treig nok turbo [emoji51]
Ekstern wastegate og de vanlige "grom"-greiene saboterer vanligvis mye, så her er det håp. :)
Screemer pipe inn igjen i downpipen saboterer også spool up så her er det muligheter. :)
Hehehe, ja og fra kina atpå til, så er den nok ikke tett på en flekk [emoji16] Nei det blir åpen wastegate her, må høre når den åpner [emoji41]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
High-end fabrikering på gang [emoji23] Her blir det ikke rustfritt og tig nei...får holde med svartstål og mig! Ikke blir det direkte pent heller, men funksjon før form [emoji106] For å ikke tømme hele systemet ved åpen dumpventil så tok jeg bare 27-28mm hull til den. Fikk startet på downpipe, laget uttak for tomgangsmotor og en an8 på innsugsrør til veivhusventilasjon
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/22.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/23.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/24.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/25.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Vil vise annerkjennelse for både vurderingene som ligger til grunn og for utførelsen av dette arbeidet. :)
Unntaket er plasseringen av ett åpent luftfilteret inne i motorrommet som pisser vekk minst 8% av effektpotensialet. :(
Jeg synes at TheKengaroosTeam og Turboentics E50 fortjener bedre. :)
2,5 BAR MAP + 8% = 2,7 BAR MAP så den ugunstige luftfilterplasseringen stjeler tilsvarende 0,2 BAR ladetrykk i respons, dreiemoment og effekt.
Det bør gi en WOW! opplevelse og det er FØR vi snakker om kompressorens effektivitet, ladelufttemp, baktrykk og ikke minst TENNINGSBANK.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/02/333.jpg
Takk for det, fint med gode tilbakemeldinger [emoji3] Ja jeg er så absolutt enig angående luftfilteret, men nå i første omgang blir det plassert der. Dette av den enkle grunn at jeg ikke har tid til å finne en bedre plassering, med både batteri, abs-sentral og trykkrør i veien. En løsning kan være å lage en avskjerming mot motor og åpne opp for friskluft enten i innerskjerm eller fra under lykt. Eller flytte batteri til bagasjerommet. Dette får bli et prosjekt når vintersesongen er over, og jeg får litt bedre tid. [emoji3][emoji106] Jeg har valgt lavkomp, 74* termostat, stor intercooler, ny manifold, 3" eksos og åpen wastegate med hensikt å minske sjansene for tenningsbank, høy innsugstemp og baktrykk i manifold og downpipe. Det må også nevnes at dette er et low-tech budsjettbygg med deler jeg har fra før, og gjort på enklest måte. Det er tross alt "bare" en isbil.
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jepp, "Hvis det var enkelt hadde alle gjort det riktig og fått gode resultater.", men dette blir nok tilfredsstillende likevel skal du se. Det meste er jo helt korrekt. ;)
Jepp, "Hvis det var enkelt hadde alle gjort det riktig og fått gode resultater.", men dette blir nok tilfredsstillende likevel skal du se. Det meste er jo helt korrekt. ;)Takk gud for kinaproduserte grenrør, turboer og kammer.. for ikke å glemme "044" pumpe, blingbling btr og kopi 968 dyser[emoji1787]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Takk gud for kinaproduserte grenrør, turboer og kammer.. for ikke å glemme "044" pumpe, blingbling btr og kopi 968 dyser[emoji1787]
Tenker at det er han på andre siden som er ansvarlig for det der. :D
Tenker at det er han på andre siden som er ansvarlig for det der. :DJa det stemmer nok mye bedre [emoji1787]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Da er jeg kommet dit, før jeg gikk tom for sveisetråd... Så jeg ble ikke ferdig med downpipe eller oljeretur. Koblet opp igjen org varmeveksler på oljekjøleren, og laget downpipe til både wg og turbo. Mangler å koble sammen med resten av eksosanlegget. Dobble lambdauttak for smal -og bredbåndslambda. Fikk på litt lakk på trykkrør bare for å pynte opp litt
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/27.jpg http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/28.jpg http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/29.jpg http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/30.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jomfruturen gikk i dag til Bøverdalen. Jeg har bestillt nye dyser, for den gikk ujavnt og magert. Jeg husker jo selvsagt nå at jeg hadde det problemet før jeg satte inn f-dyser... Selv med én eller flere dårlige dyser og mager blanding, så har jeg positivt ladetrykk på 2000rpm i 5.gir kun ved en kjapp berøring av gasspedalen. 0.3bar er der umiddelbart, men høyere ville jeg ikke prøve pga høy afr på belastning. Jeg må kjøre pent hjem igjen og håpe jeg ikke havarerer [emoji1787] Jeg kunne selvsagt montert et dre-sprut jeg allerede har, men da hadde dette sporet fullstendig av og bilen hadde blitt stående enda lengre i garasjen. Jeg har lyst til å kjøre gammel turbobil igjen!
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/03/1.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Det er godt jobbet og grattis med prøveturen. :)
Fin oppdatering i 1. post, men jeg finner ikke info om chippet.
Det er jo faktisk slik at ett bensinchip bare kan trekke av bensin :confused: (redusere åpningstiden / dyseduty) og ett turbochip trekker av mye mer åpningstid på rolig kjøring enn det ett sugemotorchip gjør. Grunnen er at turbomotorer går med MYYE større dyser enn det sugemotorene gjør.
(Jo "større" chip, jo mer trekker det av. :D En fullgassbryter som jorder signal ledningen fra ECU til dysene vil bekrefte dette.)
Det kan virke som du trenger større dyser og ett tilpasset turbochip, eller en forgasser eller to. :D
Nå ser du også tydelig hvorfor jeg er så stor tilhenger av å alltid sette dysene i en portet 530 topp. Da kan dysene i F-manifolden styres av ett enkelt tilleggsprut, :) og bilen er på veien hele tiden.
Jeg har byttet tilbake til turbohjerner og de er chippet med tlao 300 chipper begge to. Det er ikke bare det at den er mager under belastning, den er mager hele tiden.. Jeg får opp motorfeil-lampe på for mager blanding til og med på tomgang [emoji51]
Jeg bestillte nye bosch 968 dyser for jeg tror jaggu det er noe kopigreier jeg har fra før... Og de er jo helt totalt ubrukbare! Antagelig de som har skylda i havari forrige gang, da en eksosventil hadde skallet av og en voldsom eksostemp.
Skulle jeg ikke klare å bli kvitt problemet får jeg koble opp et datasprut.
Det skal monteres et e-innsug, men jeg må ordne en annen topp til den først. Jeg tenkte å porte den endel mere enn jeg har gjort på den som er montert nå, men beholde originale ventiler.
Jeg har nemmelig ikke tenkt å koste på den mer enn jeg må, og dermed ikke hprofil råder eller større ventiler.
Edit: oppdatert førstepost
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja ser man det du. Det gir veldig mye mening, kinesium. :(
Poenget med budsjettbygg er jo å bruke mest mulig Volvo original. Større ventiler gir soleklare fordeler når man har 96 mm borring, men helt NØDVENDIG er de jo ikke. :)
Ja ser man det du. Det gir veldig mye mening, kinesium. :(
Poenget med budsjettbygg er jo å bruke mest mulig Volvo original. Større ventiler gir soleklare fordeler når man har 96 mm borring, men helt NØDVENDIG er de jo ikke. :)Ja jeg har alltid trodd de var ekte bosch, men etter litt research på nett har jeg funnet ut at de bare er en god kopi. De har tidligere fungert helt topp, helt til de ikke gjorde naturligvis... Jeg har helt sikkert liggende et sett eller to med oversize ventiler, fra da jeg var shopping-gal [emoji1787] Det får nøye seg med nyslipte orgventiler med back cut
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja jeg har alltid trodd de var ekte bosch, men etter litt research på nett har jeg funnet ut at de bare er en god kopi. De har tidligere fungert helt topp, helt til de ikke gjorde naturligvis... Jeg har helt sikkert liggende et sett eller to med oversize ventiler, fra da jeg var shopping-gal [emoji1787] Det får nøye seg med nyslipte orgventiler med back cut
Jepp, det er akkurat det de utnytter.
Nyslipte multivinkel ventilseter er alltid fordelaktig og back cut på innsugsventilene også, men ALDRI noensinne på eksosventilene da bedre eksosfløde inn i sylinderen igjen er det siste vi vil ha.
Jepp, det er akkurat det de utnytter.
Nyslipte multivinkel ventilseter er alltid fordelaktig og back cut på innsugsventilene også, men ALDRI noensinne på eksosventilene da bedre eksosfløde inn i sylinderen igjen er det siste vi vil ha.
Ja selvfølelig, back cut bare på innsugsventilene ;D Jeg skal se om noen i nærheten kan frese multivinkel ventilsete for meg. Jeg har bare enkeltfreser med 15, 45 og 60* vinkler, men for en bakgårdsmekaniker er det ikke lett å få alle seter like på det viset.
Vi prøver ekte Bosch denne gangen, og håper det fungerer bedre [emoji3]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/03/4.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja tenk om flere kunne gjort akkurat det samme.
Dette er jo dyser til 4V motorer som pisser en dobbelstråle i V-form, men når de står i toppen og nært ventilene, så gjør ikke det noe. :)
For 650kr stk burde flere gjøre det samme, kopidysene koster jo omtrent det samme [emoji16] Det med forstøvningsbilde tenkte jeg også, men med dysene montert i toppen får de jo en vinkel som gjør at bensin treffer omtrent direkte på baksiden av innsugsventil, og det må jo være ganske kurrant. Etter litt googling har jeg funnet en 60mm lang Siemens Deka 440cc/3 bar dyse med single cone forstøvning, men jeg er usikker på om det er genuin Siemens det er snakk om.
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
For 650kr stk burde flere gjøre det samme, kopidysene koster jo omtrent det samme [emoji16] Det med forstøvningsbilde tenkte jeg også, men med dysene montert i toppen får de jo en vinkel som gjør at bensin treffer omtrent direkte på baksiden av innsugsventil, og det må jo være ganske kurrant. Etter litt googling har jeg funnet en 60mm lang Siemens Deka 440cc/3 bar dyse med single cone forstøvning, men jeg er usikker på om det er genuin Siemens det er snakk om.
Helt klart, men du vet nå hvordan det er i praksis.
Jeg finner noen "shorty dyser" og så Mini Cooper dysene: https://www.fiveomotorsport.com/4891574ab-46lb-srt4/
Bytta dyser, og bilen er i orden igjen. Triksa litt med ladetrykkstyringen, og med "gain" på max så klarer jeg 0.95bar på 2500rpm. Dette er i 4.gir fra 2000rpm og 60kmt. Dette er vel max spool up jeg klarer på 2500rpm, og det er mer enn godt nok. Justerte det litt ned igjen fordi lh2.4 var litt i treigeste laget med å feite opp blandinga syns jeg (mer en feit nok når den først fikk mer bensin da...) Kjører foreløbig på 1.1bar og den går utmerket [emoji106] Jeg har jordet pin 18 eller 19 i tenningshjernen for å senke tenningen. Usikker på hvem av dem jeg jorda, men det er nå 3 eller 6 grader fratrekk på tenning
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Bytta dyser, og bilen er i orden igjen.
Triksa litt med ladetrykkstyringen, og med "gain" på max så klarer jeg 0.95bar på 2500rpm. Dette er i 4.gir fra 2000rpm og 60km/t.
Det tror jeg på. :)
Det er såpass ja? Nice, det gir muligheter. :)
Det tror jeg på. :)
Det er såpass ja? Nice, det gir muligheter. :)Ja boostcontrollern har en "hold peak boost" så når jeg slipper gassen så blinker max oppnådde ladetrykk på det pullet. Jeg ble overrasket selv også, for når jeg legger på så mye belastning fra veldig lave turtall så legger jo lh2.4 på bensin så det holder (afr 10 ish), og det hjelper jo sikkert ikke i noen positiv grad
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Her er en ny bosch 968 mot en av de gamle som var montert. Antagelig kinadyser som har blitt montert tidligere
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/03/5.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja boostcontrollern har en "hold peak boost" så når jeg slipper gassen så blinker max oppnådde ladetrykk på det pullet. Jeg ble overrasket selv også, for når jeg legger på så mye belastning fra veldig lave turtall så legger jo lh2.4 på bensin så det holder (afr 10 ish), og det hjelper jo sikkert ikke i noen positiv grad
Det er en fin finesse. :)
Kvaliteten på det "mappet" som er lagt inn på disse chippene er ett stadig tilbakevendende tema. Vi kan mistenke at du kjører med komisk mye tenningsretard og da får du godt med ladetrykk, men det er ikke noe særlig tak i motoren.
Det er derfor jeg er så stor tilhenger av å alltid sette en blokkmontert fordeler med vakumklokke på enhver rødmotor. Det åpner opp for store muligheter.
Innledningvis bruker man bare rotoren til å sende gnisten til rett sylinder, men etterhvert så har man tilgang til ett helt eget map som kan manipuleres med vekter, fjærer og vakumklokke. :)
Nå det er sagt så tar jeg dette også som ett tydelig tegn og en bekreftelse på at en portet 530 topp med V-kam, TheKengaroosTeam manifolden og E50A/R0.63 turboen, er akkurat en så god kombinasjon som man hadde mistanke om. :D
Du går formentlig fort tom for dyser her. ;)
Ja det er nok latterlig lav tenning i bunn, for som du sier, mye trykk og lite skyv. Turbo blir også ganske så varm og glødende, og litt rødfarge på manifold. Men det var sikkert ikke så rart for jeg drev mest på hard belastning på lavt turtall og lav tenning.
Du skal ikke se bort fra at det havner et dre-ecu og 630cc dyser i den i sommer så den blir mer driftsikker og får bedre kontroll på bensin og tenning før neste års isbanesesong [emoji16]
Ingen tvil om at det fungerer godt, selv til å være en 54mm turbo! Tørst(ere) ble den også[emoji23] Jeg er nok redd dysene tømmes fort ja [emoji51]
For å si det sånn, det er myyye morro for lite penger dette her selv med en litt dyr turbomanifold
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja det er nok latterlig lav tenning i bunn, for som du sier, mye trykk og lite skyv. Turbo blir også ganske så varm og glødende, og litt rødfarge på manifold. Men det var sikkert ikke så rart for jeg drev mest på hard belastning på lavt turtall og lav tenning.
Du skal ikke se bort fra at det havner et dre-ecu og 630cc dyser i den i sommer så den blir mer driftsikker og får bedre kontroll på bensin og tenning før neste års isbanesesong [emoji16]
Ingen tvil om at det fungerer godt, selv til å være en 54mm turbo! Tørst(ere) ble den også[emoji23] Jeg er nok redd dysene tømmes fort ja [emoji51]
For å si det sånn, det er myyye morro for lite penger dette her selv med en litt dyr turbomanifold
Jepp, disse trimchip tenningskartene som legges inn er nok tilpasset en motor med ugunstig høyt kompresjonsforhold, ugunstig mild kam, alt for liten turbo, en ikke fungerende intercooler, ca. 90 graders termostat. og ett tett eksosanlegg + at du har jordet pinner for ekstra retard i tillegg.
Hele poenget med oppsettet ditt er å redusere behovet for tenningsretard maksimalt så ett sugemotor tenningskart uten jording av pinner er det rette utgangspunktet.
Bilen vil gå bedre og forbruket blir redusert.
Tenk på at en høykompmotor har bruk for tenningsretard fra 0,05 BAR ladetrykk. Jeg har sett lokale lavkompmotorer som fungerer best med sugemotor tenningskurve opp til 1,0 BAR ladetrykk på norsk pumpebensin. :)
E50 turboen er oppgitt til 47 lb/min med luft. Hvis du vil kjøre 12:1 i AFR ved maks. 80% dyseduty, så trenger du 4 stk. 770 ccm dyser som ett minimum. Det forutsatt at bensinpumpen faktisk klarer å holde bensintrykket minst 3,0 bar høyere enn ladetrykket ved maks effekt, noe folk flest IKKE engang er i nærheten av å klare.
De korrekte dysene til en E50 turbo er derfor 4 stk. 800 - 870 ccm som gir fin forstøving. Alternativt 8 stk. gode IKKE-kina-dritt 400 - 450 ccm dyser. ;)
"For å si det sånn, det er myyye morro for lite penger dette her".
Det er akkurat sånn det skal være, men du, som alle andre, er nok veldig sabotert av dårlige chip for øyeblikket. :)
https://dwautokonsult.se/guider/volvo-lh-2.4-chip
Jeg må jobbe mer med tenningsdelen ja, det var bare under testkjøring jeg har senket tenningen. Jeg skal ta av lasken igjen, kansje også øke tenningen? Jeg har tross alt gjort mange tiltak for å minske sjansen for tenningsbank. Lavkomp, endret forbrenningskammer, 7er plugger, 70° termostat, godt eksosanlegg og åpen wg, highflow turbomanifold med god turbo og stor alu intercooler. Men, det er vanskelig å vite hvor jeg ligger i tenningskartet når jeg ikke vet hva tenningen er til enhver tid pga det forskrudde lmm-signalet... Det blir nok ikke mer enn 300-320hk i denne her, det er helt org innmat her [emoji51]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Du har gjort riktig gode valg her, ja.
Kan bare minne om hva vi avslørte i NO CHIP tråden. :) http://forum.vccn.no/showthread.php?77089-B230FK-enkel-NO-CHIP
Jeg kan ikke se at du har behov for ett billig universal-hvermansen-"trim"-tennings-chip.
Originalt er ett steg i riktig retning, men
En blokkmontert fordeler fra en A- eller E-motor modifisert med sveiste vekter kunne vært tilkoblet sin egen tenningsmodul og coil og satt på 20 grader. Hvis du da merker god forbedring så er det bekreftelsen på at trimchippet er helt på jordet fordi det er tilpasset en original motor.
Jeg kan prøve tenningshjerne fra org FD motor og se hva som skjer da [emoji3] om det skulle by på tenningsbank så kan jeg montere org tenningshjerne fra FT motor [emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
En blokkmontert fordeler fra en A- eller E-motor modifisert med sveiste vekter kunne vært tilkoblet sin egen tenningsmodul og coil og satt på 20 grader. Hvis du da merker god forbedring så er det bekreftelsen på at trimchippet er helt på jordet fordi det er tilpasset en original motor.
Lh2.4 skal klare seg kun med beninhjerne sies det så lenge det får et turtallsignal. Hvis ezk ikke går helt i nødmodus kan man muligens bruke ezk kun som en vr conditioner slik at man kan bruke 60-2 svinghjulet som de er levert med for turtallsignal. Da kan en koble vekk ezk og montere en enkel ledning fra ezk til lh(ezk #17 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=17) -> lh #1). Da kan man bruke stiftefordeler også [emoji16] Spennende om noen hadde prøvd dette [emoji3]
Her er litt mer info hvor det brukes hallfordeler fra b230a til å gi turtallsignal til lh2.4. https://turbobricks.com/index.php?threads/standalone-lh-2-4-no-ezk.288874/
Lh2.4 skal klare seg kun med beninhjerne sies det så lenge det får et turtallsignal. Hvis ezk ikke går helt i nødmodus kan man muligens bruke ezk kun som en vr conditioner slik at man kan bruke 60-2 svinghjulet som de er levert med for turtallsignal. Da kan en koble vekk ezk og montere en enkel ledning fra ezk til lh(ezk #17 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=17) -> lh #1). Da kan man bruke stiftefordeler også [emoji16] Spennende om noen hadde prøvd dette [emoji3]
Her er litt mer info hvor det brukes hallfordeler fra b230a til å gi turtallsignal til lh2.4. https://turbobricks.com/index.php?threads/standalone-lh-2-4-no-ezk.288874/
Stilig! Det hadde vært morro å prøvd en gang ;D
Lh2.4 skal klare seg kun med beninhjerne sies det så lenge det får et turtallsignal. Hvis ezk ikke går helt i nødmodus kan man muligens bruke ezk kun som en vr conditioner slik at man kan bruke 60-2 svinghjulet som de er levert med for turtallsignal. Da kan en koble vekk ezk og montere en enkel ledning fra ezk til lh(ezk #17 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=17) -> lh #1). Da kan man bruke stiftefordeler også [emoji16] Spennende om noen hadde prøvd dette [emoji3]
Her er litt mer info hvor det brukes hallfordeler fra b230a til å gi turtallsignal til lh2.4. https://turbobricks.com/index.php?threads/standalone-lh-2-4-no-ezk.288874/
Når det gjelder motorstyring så deler jeg prosessen inn i 3 deler.
1. Signaler inn.
2. Signalbehandling.
3. Signaler ut.
I dette tilfellet kobler man bare ett vekslende relé inn på minus / ut-signal ledningen som går mellom den originale tenningsmodulen og coilen.
Kontakt 30 går til coilen og 87 og 87a er signaler inn fra de to tenningsmodulene.
Så monterer man den blokkmonterte fordeleren med tenningsmodul (Hall giveren er signal inn og vekter, fjærer og stor vakumklokke er signalbehandling.) og så trekker man minus / signal ledningen fra tenningsmodulen til den blokkmonterte fordeleren opp til reléet.
Da kan man veldig enkelt veksle mellom LH2,4 tenningsmappet og "blokkfordelermappet" med en bryter som aktiverer reléet. :)
Litt forenklet forklart kan man så kjøpe seg ett nytt datasprut eller ett gammelt, enkelt, billig og godt datasprut på finn.no og koble dette inn mellom blokkfordeleren og tenningsmodulen. Da har man plutselig fått datasprut / 3D tenningsmap på bilen uten at bruksbilen har vært tatt av veien en eneste dag. :)
Jeg kan prøve tenningshjerne fra org FD motor og se hva som skjer da [emoji3] om det skulle by på tenningsbank så kan jeg montere org tenningshjerne fra FT motor [emoji106]
Det er en god idé. :)
Jeg har nå økt tenning med 3° på gullhjernen, justert og testet forskjellige ladetrykk og prøvekjørt i mange mil i dag. Jeg landet på 1.6bar ladetrykk, 1.3bar ved 3000rpm. Jeg er nok snart tom for dyser for afr kryper opp på 11.1-11.2 på høyt turtall, så tenker jeg stopper max trykk på 1.6bar. Mye mindre varme i motorrom, det er helt sikkert! Med åpen wg er det vanskelig å høre tenningsbank, men jeg merker ikke noe lugging/effekttap på bilen i lange harde pådrag vertfall. Bilen spinner lett på 2. og sliter med å finne feste når jeg girer opp til 3. gir. Riktignok på vinterdekk, men det er 100% sperre i vertfall. Mere testing etterhvert, mulig jeg prøver forskjellige tenningshjerner når våren kommer og sommerdekka er på.
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Den går faktisk såpass brukbart nå at den er litt farlig på forbikjøring i 3.gir, om man gir den full pupp for tidlig. Bakenden vil ut [emoji28]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Den går faktisk såpass brukbart nå at den er litt farlig på forbikjøring i 3.gir, om man gir den full pupp for tidlig. Bakenden vil ut [emoji28]
Flott. :)
Da er nok bunndrag og mellomregister i nærheten av det det skal være ja. :)
Ja den skyver godt når trykket kommer [emoji106] Jeg antar jeg er rundt 300 hk i motor nå, muligens rundt 275hk på hjul om jeg har ca 105hk fra den teoretiske sugemotoren. Med manifolden og kammen har jeg muligens mer, men lh2.4 kan sabotere mer enn jeg tror.
Forrige gang denne toppen og kammen ble brukt, bremsa jeg 230whp på 1.15bar husker jeg. Det er 107whp som sugemotor. Så med bedre turbomanifold og en bedre turbo, kansje jeg skal skryte på meg 110whp? 110hk x 2.6bar = 286whp.
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja den skyver godt når trykket kommer [emoji106] Jeg antar jeg er rundt 300 hk i motor nå, muligens rundt 275hk på hjul om jeg har ca 105hk fra den teoretiske sugemotoren. Med manifolden og kammen har jeg muligens mer, men lh2.4 kan sabotere mer enn jeg tror.
Forrige gang denne toppen og kammen ble brukt, bremsa jeg 230whp på 1.15bar husker jeg. Det er 107whp som sugemotor. Så med bedre turbomanifold og en bedre turbo, kansje jeg skal skryte på meg 110whp? 110hk x 2.6bar = 286whp.
Ett gitt oppsett leverer nesten utelukkende i forhold til AFR og tenningstidspunkt. Hvordan dette styres betyr lite så hvis tenningsmappet ikke er helt på jordet, så er det ikke så mye effektsabotering akkurat der. :)
Den B230E motoren som har 10,3: i kompresjonsforhold har 530 topp og med V-kam er den oppgitt til 129 - 133 hk så vidt jeg husker.
Som "Laus motor" (som de sier her, dvs. uten drivverk, uten bilens eksosannleg osv osv ) i en motorbremsebenk med 1,6 BAR ladetrykk, så hadde nok 300 hp blitt passert med glans forutsatt 0,36 eller lavere L/hp/hr.
Det er her fokuset på bensintrykk, dyseduty, fuelflow, AFR, airflow B.S.F.C og eksostemperatur kommer inn i bildet. :)
Ett gitt oppsett leverer nesten utelukkende i forhold til AFR og tenningstidspunkt. Hvordan dette styres betyr lite så hvis tenningsmappet ikke er helt på jordet, så er det ikke så mye effektsabotering akkurat der. :)
Den B230E motoren som har 10,3: i kompresjonsforhold har 530 topp og med V-kam er den oppgitt til 129 - 133 hk så vidt jeg husker.
Som "Laus motor" (som de sier her, dvs. uten drivverk, uten bilens eksosannleg osv osv ) i en motorbremsebenk med 1,6 BAR ladetrykk, så hadde nok 300 hp blitt passert med glans forutsatt 0,36 eller lavere L/hp/hr.
Det er her fokuset på bensintrykk, dyseduty, fuelflow, AFR, airflow B.S.F.C og eksostemperatur kommer inn i bildet. :)Ja en b230e fra 740, som har v kam, er oppgitt til 136hk. I 240 har den a kam og er 131hk(129?). Så bare jeg får montert e innsuget skal den ha ca likt effektpotensiale. Med 13% drivverkstap så er det 118whp. Med 1.6bar ladetrykk har jeg da nådd mitt mål med 300whp.
Jeg har 3.9bar bensintrykk på tomgang uten vakum, og i tanken har jeg en walbro gss340 pumpe. Dessverre på org ledningsnett enn så lenge. Org bensinrør og slanger.
Når jeg får montert portet 530 topp med e innsug, dysene i toppen og justert meg inn på ladetrykk og tenning så hadde det vært morro å ta en tur til Almli mek på Dovre, og kjøre noen runder i benken for å se hvilken effekt dette faktisk gir [emoji1]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Ja en b230e fra 740, som har v kam, er oppgitt til 136hk. I 240 har den a kam og er 131hk(129?). Så bare jeg får montert e innsuget skal den ha ca likt effektpotensiale. Med 13% drivverkstap så er det 118whp. Med 1.6bar ladetrykk har jeg da nådd mitt mål med 300whp.
Jeg har 3.9bar bensintrykk på tomgang uten vakum, og i tanken har jeg en walbro gss340 pumpe. Dessverre på org ledningsnett enn så lenge. Org bensinrør og slanger.
Når jeg får montert portet 530 topp med e innsug, dysene i toppen og justert meg inn på ladetrykk og tenning så hadde det vært morro å ta en tur til Almli mek på Dovre, og kjøre noen runder i benken for å se hvilken effekt dette faktisk gir [emoji1]
Dette drivverkstap greiene er ett stort tema som jeg har valgt å forhold meg til med ordene: " xxx hp målt på Nav."
Vi såg nylig en kar som benket bilen sin til ca. 210 hk i motor. Papiret viste rundt 135 whp, altså mellom bakdekk og rulle. Det er hele 35,7% "drivverkstap" p.g.a. tung diff.utveksling og formentlig store dekk med lite luft.
Bilen kan helt umulig gå godt over den virtuelle 201M streken eller 402M streken etter lyskrysset. :)
Ser man i forgasserturbotråden så benket min B23AT-motor med nesten utelukkende alt av det kjipeste av deler, ca. 221 hp mellom bakdekk og rulle og fikk estimert ca. 249 hp i motor. Det er 11,2 % "drivverkstap" som er nok.
Derfor er det slik at ingenting er så stabilt, så pålitelig og så ærlig og så brutalt avslørende som farten over 402M streken, til nød 201M streken da denne ikke gir like DØNN stabile resultater. Dessverre lite utbredt i dette landet.
Ja, det hadde vært morro. Har han Dynapack eller rulle? For Glory-pullet med tung diff. utveksling på rulle bør effekttesten tas på 3. gear med riktig hyggelig lufttrykk i dekkene.
Hvor høy effekt man har opp til 155 km/t burde være mer interessant enn hvor høy effekt man har etter 200 km/t.
300 Hp målt på Nav / 2,6 BAR MAP = 115,4 Hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren. Vi har gjentatte ganger på gjentatte oppsett klart over 160 Hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren med "velfrisert" 530 topp med BSRT5+ kam og 940 eksosmanifold, så jeg tenker at du ligger godt an. :)
Dette drivverkstap greiene er ett stort tema som jeg har valgt å forhold meg til med ordene: " xxx hp målt på Nav."
Vi såg nylig en kar som benket bilen sin til ca. 210 hk i motor. Papiret viste rundt 135 whp, altså mellom bakdekk og rulle. Det er hele 35,7% "drivverkstap" p.g.a. tung diff.utveksling og formentlig store dekk med lite luft.
Bilen kan helt umulig gå godt over den virtuelle 201M streken eller 402M streken etter lyskrysset. :)
Ser man i forgasserturbotråden så benket min B23AT-motor med nesten utelukkende alt av det kjipeste av deler, ca. 221 hp mellom bakdekk og rulle og fikk estimert ca. 249 hp i motor. Det er 11,2 % "drivverkstap" som er nok.
Derfor er det slik at ingenting er så stabilt, så pålitelig og så ærlig og så brutalt avslørende som farten over 402M streken, til nød 201M streken da denne ikke gir like DØNN stabile resultater. Dessverre lite utbredt i dette landet.
Ja, det hadde vært morro. Har han Dynapack eller rulle? For Glory-pullet med tung diff. utveksling på rulle bør effekttesten tas på 3. gear med riktig hyggelig lufttrykk i dekkene.
Hvor høy effekt man har opp til 155 km/t burde være mer interessant enn hvor høy effekt man har etter 200 km/t.
300 Hp målt på Nav / 2,6 BAR MAP = 115,4 Hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren. Vi har gjentatte ganger på gjentatte oppsett klart over 160 Hp målt på Nav fra den teoretiske sugemotoren med "velfrisert" 530 topp med BSRT5+ kam og 940 eksosmanifold, så jeg tenker at du ligger godt an. :)
Jeg har sett det er brukt til dels ekstreme drivverkstap for å kunne vise frem store tall på bremsepapiret ja... Det beste er whp eller 1/4 mila, det er stabile måleenheter. Jeg tror Almli har 4wd rulle, men jeg er ikke helt sikker. Har aldri vært der før, bare vært hos Dre på Flisa.
Det er nok ingen sak å klare 300whp nei, men jeg tenkte å få det til på lh2.4 [emoji51] Ser man på Turbothomas sin, der jeg portet toppen, så klarte den jo 170whp på den teoretiske sugemotor. Det var en rimelig kraftig portet 530 topp, det ble ganske store kanaler.. Med mindre porter, modifiserte org ventiler og v kam skal jeg vel likevel greie 130+ whp
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Jeg har sett det er brukt til dels ekstreme drivverkstap for å kunne vise frem store tall på bremsepapiret ja... Det beste er whp eller 1/4 mila, det er stabile måleenheter. Jeg tror Almli har 4wd rulle, men jeg er ikke helt sikker. Har aldri vært der før, bare vært hos Dre på Flisa.
Det er nok ingen sak å klare 300whp nei, men jeg tenkte å få det til på lh2.4 [emoji51] Ser man på Turbothomas sin, der jeg portet toppen, så klarte den jo 170whp på den teoretiske sugemotor. Det var en rimelig kraftig portet 530 topp, det ble ganske store kanaler.. Med mindre porter, modifiserte org ventiler og v kam skal jeg vel likevel greie 130+ whp.
Med LH2,4 så handler i grunnen ALT om disse tenningschippene som har voldsomt overdrevet boost-retard da de er tilpasset optimistiske kunder med religiøs overbevisning om at høyt kompresjonsforhold, lavt oktantall og en liten turbo med oppjustert ladetrykk er er en god kombinasjon. Å ta en titt på hvordan den teoretiske sugemotoren presterer er ALDRI ett tema for disse.
Får motoren den tenningen den vil ha og trenger for å levere, så burde ikke 130 whp med LH2,4 være noen umulighet, så jeg skal følge med her. :)
Jeg skal teste og forsøke å oppnå et godt resultat på lh2.4, med de delene som er planlagt montert. Hittil virker det lovende, og om jeg finner en god tenningskurve så har jeg trua på at det blir et tilfredsstillende resultat.
Om jeg trøbbler med tenning og boostretard så monterer jeg heller datasprut. Det er ingen ekstrakostnad siden jeg allerede har liggende.
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Bilen er i drift, men ikke så mye brukt. Alt funker og den går fortsatt bra. Men, den kan oppføre seg helt forskjellig fra gang til gang den er i bruk, så jeg tror nok en oppgradering av styresystem er på tide... Jeg fikk bytta fjører og lagt på sommerdekk her for et oar dager siden.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/05/8.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Det er ikke så mye å melde fra min garasje i sommer.. Ferien har blitt brukt på hus og verandabygging, men bilen blir jo brukt! Den fungerer helt ok, sett bort fra uling fra bakaksel og slitsom sperre. Den bruker utrolig nok bare 1L pr mil på lokalkjøring [emoji16]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/43.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/08/45.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
TurboThomas
12/08/24, 06:07
Hehe, så aussie lockeren var slitsom likevel? [emoji28]
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Ferien har blitt brukt på hus og verandabygging, men bilen blir jo brukt! Den fungerer helt ok, sett bort fra uling fra bakaksel og slitsom sperre.
Den bruker utrolig nok bare 1L pr mil på lokalkjøring [emoji16]
Ja, er det ikke rart hvor godt saker og ting fungerer når det er gjort i retning av riktig. :) :D
Hehe, så aussie lockeren var slitsom likevel? [emoji28]
Sent fra min SM-G991B via TapatalkBittelitt [emoji23]Det var værst på tørr asfalt..
Ja, er det ikke rart hvor godt saker og ting fungerer når det er gjort i retning av riktig. :) :DTil å være lagt minimal innsats og ganske billig, så fungerer det helt greit [emoji3] Forbruket er vel det som forbauser meg mest, jeg har kun 5% og 100% gass [emoji23] Girkassa begynner å bli lei nå da, må mellomgasse endel ved nedgiring 4-3-2
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
TurboThomas
12/08/24, 16:14
Bittelitt [emoji23]Det var værst på tørr asfalt..
Synes min er ubrukelig under sånn ca 40km/t hvis man må svinge [emoji28][emoji1751] Du kan sikkert få kjøpe den om du vil, så har du en ekstra [emoji28]
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Synes min er ubrukelig under sånn ca 40km/t hvis man må svinge [emoji28][emoji1751] Du kan sikkert få kjøpe den om du vil, så har du en ekstra [emoji28]
Sent fra min SM-G991B via TapatalkGanske slitsom i rundkjøring vertfall [emoji51] neida jeg skal ikke ta fra deg den gleden [emoji16][emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
vangsfreaken
12/08/24, 17:01
Ganske slitsom i rundkjøring vertfall [emoji51] neida jeg skal ikke ta fra deg den gleden [emoji16][emoji106]
Sent fra min M2007J20CG via TapatalkSyns ikke Thomas sin var så fæl i rundkjøring... Måtte bare ha 40-50 km/t inn i rundkjøringa sånn at man var sikker på å komme seg rundt og helt ut igjen med clutchen inne [emoji2957] full stopp i T-kryss derimot... [emoji23]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Syns ikke Thomas sin var så fæl i rundkjøring... Måtte bare ha 40-50 km/t inn i rundkjøringa sånn at man var sikker på å komme seg rundt og helt ut igjen med clutchen inne [emoji2957] full stopp i T-kryss derimot... [emoji23]
Sent fra min SM-G996B via TapatalkJa må ja god fart og trille [emoji23] Skarpe svinger fra stillestående er ikke behagelig, men å kjøre fort på tørr asfalt er jo værre enn å kjøre med sveist diff...bilen vil rett frem, men ikke jeg[emoji16]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
TurboThomas
12/08/24, 20:17
Ja må ja god fart og trille [emoji23] Skarpe svinger fra stillestående er ikke behagelig, men å kjøre fort på tørr asfalt er jo værre enn å kjøre med sveist diff...bilen vil rett frem, men ikke jeg[emoji16]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Rundkjøring må man enten være godt på gassen, bestemt og høy fart, ellers må man trå inn clutch. Hvis ikke rykker det helt intenst. Det er egentlig kun på e6 det er behagelig [emoji28] Eneste fordelene jeg ser kontra sveist er at jeg ikke har ødelagt stikkaksling med den enda, og at det har gått igjennom EU..
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Anders Dybvadsskog
20/08/24, 07:12
Kan sikkert kjøpe lockeren jeg hvis dere misliker den sånn:p
TurboThomas
20/08/24, 08:39
Min kommer nok for salg i høst, når jeg får demontert den. Men du er advart [emoji28]
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
vangsfreaken
20/08/24, 11:10
Kan sikkert kjøpe lockeren jeg hvis dere misliker den sånn:pIKKE gjør det... Det er faktisk hyggeligere å kjøre sveist.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Kjøpte denne i fjor til min 240, veldig fornøyd med den. Helt stille, og fin og kjøre med.
https://www.pedersenracing.no/butikk/bakakseldrivverk/tenaci-torsendiff-dana-30-27-splines-volvo-1030-1031-1041/
TurboThomas
21/08/24, 20:03
Kjøpte denne i fjor til min 240, veldig fornøyd med den. Helt stille, og fin og kjøre med.
https://www.pedersenracing.no/butikk/bakakseldrivverk/tenaci-torsendiff-dana-30-27-splines-volvo-1030-1031-1041/Jepp, denne har jeg mer tro på. Har en liggende som blir montert så fort jeg har tid
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
vangsfreaken
21/08/24, 21:08
Jepp, denne har jeg mer tro på. Har en liggende som blir montert så fort jeg har tid
Sent fra min SM-G991B via TapatalkEr jo sånn som sitter i min... Har aldri opplevd en lyd eller et eneste napp/nykk med den, det er nesten så man glemmer at den er der til man kjører i snø eller dumper clutch [emoji16]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det har ikke vært særlig med oppdatering her heller ser jeg, men frykt ikke, jeg er ikke død! Høsten har bestått av alt for mange timer på jobb, 1stk vraket caddy(ublidt møte med enden på autovernet), mye traktorskruing, og litt bil. Denne bilen funker jo helt greit, utrolig nok. Den bruker litt over 1l på mila med tung høyrefot og mye lek [emoji3] Det har jo dukket opp litt ymse problemer under veis..den har fått akselhopp ved hjulspinn og for godt feste, og i kveld gikk 3.gir ut i juleferie.. ellers tipptopp vinterbil. Akkuratt passe stygg, og veldig morro å kjøre [emoji106]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/6.jpg
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
Det var bra for man har kunne begynt å lure, men hadde en mistankte om at jobb og livet hadde overtatt det meste av tiden. :)
Er det ikke rart med det hvordan dette med gamle, enkle oppsette leverer mye valuta pr. utlagt kr. :)
Dette er ett billig oppsett som leverer mye kjøreglede og eierglede for pengene. :)
Oppdatert specliste 2024:
B230FD bunn
7.8:1 ish kompforhold
Lett frisert 530 topp med org ventiler, V kam og justerbart kamdrev
Foreløbig kun f innsug (e innsug blir montert bare jeg får borret dysehull i toppen)
74° termostat
The Kangaroos Team turbomanifold
Turbonetics E50 stg3 ar.63
"No-brand" extern wg 45mm
3" eksos med 1 demper
600*300*76 alu intercooler
Det berømte 300-oppsettet med bosch 968 dyser og 012 lmm
Enkelmassesvinghjul, sachs 763 og m90 girkasse
Nyovermalt 1031 med 3.54 og Aussie Locker
GFB digital boostcontroller med mac-ventil
Aem bredbåndslambda
TLAO chipper i innsprut og "gullhjerne" for 968 dyser og 012 lmm
Senket tenning ved å jorde pin 18 og 19 i tenningshjerne
Det var bra for man har kunne begynt å lure, men hadde en mistankte om at jobb og livet hadde overtatt det meste av tiden. :)
Er det ikke rart med det hvordan dette med gamle, enkle oppsette leverer mye valuta pr. utlagt kr. :)
Dette er ett billig oppsett som leverer mye kjøreglede og eierglede for pengene. :)
Ja det var jo dette livet som har tatt innersvingen på meg siste halvåret.. Men, det er godt å slappe av i verkstedet igjen en gang i blant [emoji2] Ene onkelbarnet mitt kjøpt seg 70talls 245 som vi overhaler en b23 til og parrer sammen med m46, så det går med litt tid der. Viktig å rekrutere de unge i denne galskapen [emoji106]
Oppsettet fungerer over all forventning, men jeg har nok litt i overkant egt fortsatt, selv om jeg endte opp med å forhøye tenning med 3°. Dette hjalp mye på egt og ikke minst respons på motor
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
Ja det var jo dette livet som har tatt innersvingen på meg siste halvåret.. Men, det er godt å slappe av i verkstedet igjen en gang i blant [emoji2] Ene onkelbarnet mitt kjøpt seg 70talls 245 som vi overhaler en b23 til og parrer sammen med m46, så det går med litt tid der. Viktig å rekrutere de unge i denne galskapen [emoji106]
Oppsettet fungerer over all forventning, men jeg har nok litt i overkant egt fortsatt, selv om jeg endte opp med å forhøye tenning med 3°. Dette hjalp mye på egt og ikke minst respons på motor.
Det er vel slik det vanligvis går for de fleste.
Ja, helt klart viktig å bidra og hvis ungdommen hvordan man kan gjøre dette og få gode resultater på en god måte.
Ett velutviklet 3D tenningsmap er det soleklart viktigste for en turbomotors sluttresultat.
Ett Lurium 1000 trics er så bruke ladetrykksaktiverte brytere til å jorde tenningsretard pinnene 18 og 19 for å unngå å kjøre med boost retard på lave ladetrykk når det ikke er behov for det.
Ja jeg har vel klart det store nå, og antagelig knekt toppakningen [emoji16] Etter endel justering av boostkontroller har jeg klart å få 1.45bar på 3000rpm og 1.7bar max. Lh2.4 var nok ikke helt klar for det og mest sansynlig banka høl på pakninga.. Afr danser litt hit og dit, og det lugger litt nå og da. Vannet blir borte og den bruker noe mere olje...
Uansett, b23n til onkelbarnet mitt er nå eksplodert utover verkstedet og toppen er på operasjonsbordet. Den får en "steg 1" ish porting med en eksosventil på 30*34mm som mal. Den får nok også en D kam tenker jeg, men ellers kliss org b23
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/10.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/11.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/12.jpg
Noe annet morro har dukket opp også, he-he-he [emoji51] Kammer, innsug, spjeldhus, filtere og trompeter, ventilfjører++ til 16v. Svinghjul, clutch og mye annet flott er på tur fra KL. Så da ser dere vel tegninga på hva som er i anmasj her.. Jeg har lyst til å bygge 16v sugemotor, vertfall nå som turbomotoren fikk en aldri så liten knekk
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/13.jpg
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
Styringene var ganske slitt, så de ble presset delvis tilbake for å slipe bort gods rundt styringene også. Nå går ventilen helt gjennom kanalen og ut i forbrenningskammer. Siste bilde er av org innsugskanal. Ganske stor forskjell på originale og modifisert! Det ble gjemt igjen èn av fire sylindre for å vise bileier hvor lite som skal til for å utgjøre utrolig forskjell
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/14.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/15.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/16.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/17.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/12/18.jpg
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
Endelig ble det en liten tur i verkstedet igjen. Toppen har fått en tur i planfresen og blitt 1mm lavere, jeg har pressa inn nye styringer, brotsjet de, frest ventilseter og slipt ventiler. Nå gjenstår kun montering, før bunndelen får en gjennomgang. Der måtte vi på lageret og finne ei ny veiv, men den "nye" trenger også en liten tur i dreibenken for polering før montering.. Fortsettelse følger!
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/02/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/02/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/02/3.jpg
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.