PDA

Vis full versjon : Problemer med ryggesensor på V70 2012



Norman
09/08/23, 07:15
I går sluttet ryggesensorene mine å fungere, det kom opp en melding hvor det står Parkeringshjälp Serv. erfordras.
Noen som har vært borti dette og kan si meg hvordan jeg fikser dette selv, eller må jeg kjøre på verksted?

jiha1968
09/08/23, 08:20
Før du går til innkjø/leie/lån av en Volvotilpasset feilkodeleser (minimum Jula*/Biltema*) , så kan du prøve å lokalisere PAM-modulen i bagasjerommet og se etter fuktskader på kontaktene (grønn korrosjon) , visuell sjekk av sensorene på baksiden av støtfangerplasten kan også være greit, men mest sannsynlig har en av sensorene dødd.

*Har ikke sjekket om disse kan lese PAM-feil, men de burde kunne det.

Norman
09/08/23, 10:54
Når jeg setter bilen i revers så kommer det normalt opp bide av bilen på skjermen som piper og viser avstand bakover, det skjer heller ikke nå. Mener du at det er sensorene bak selv om jeg ikke får dette opp på skjermen i revers?

jiha1968
09/08/23, 11:57
Når systemet* som skal generere avstands-info til "skjermbildet" er ute av drift ,
så får ikke "displayet" noen avstandsdata å vise deg der,
og du får følgende feilmelding: "Parkeringshjälp Serv. erfordras" , og bilen får en skjerm uten parkeringshjelp-grafikk/lyd.

Ved de fleste feil i dette systemet skal all "parkeringshjelp" kobles ut, for at du ikke skal komme ut for at "sensoren(e)" feilaktig viser klar bane der det i virkeligheten er hindringer.


Om det er sensorer, modul eller kabler (f.eks musegnaging) er ikke godt å si før noen gjør feilsøking visuelt/elektronisk.



*PAM: Park Assist Module