PDA

Vis full versjon : Matepumpe S60 D3 2011



JohnE
30/07/23, 20:31
Hei. Min datters s60 sin matepumpe tok kvelden. Fikk tak i en fra v60 d2 2012. Ser identisk ut, men mater lite. Vet noen hvor mye trykk den skal mate med? Og hvor mye trykk trenger matepumpa på d3 høytrykkspumpe til å fungere? Får diesel til høytrykkspumpa, men ikke ut av den.

PS, ingen feilmeldinger på bilen(lest med vida)

jiha1968
01/08/23, 01:18
Mener matepumpen på D52x4Tx på Euro 4 og nyere gir ca 3 Bar eller ca 3 liter/minutt.
Høytrykkspumpen på disse motorene må ha trykk fra matepumpen for å fungere, hvor lavt grenseverdien for HT-pumpen ligger vet jeg ikke, men tipper at under ca 1,5 Bar gir startvansker når rail-trykket ikke bygges opp nok til å starte åpning av dysene.

Hmm, 2012 V60 D2 burde ha en D4162T-motor, og disse troddde jeg hadde totrinns HT-pumpe som egentlig ikke trenger matepumpe i tanken, så jeg lurer på om den for svak til din motor, men mulig jeg blander med gamle D4164T...
2012-modellene og nyere utgaver av S60/V60 med D52x4Tx motorene har annen pumpestyring (egen modul), og jeg mener de bruker en annen pumpe:

S60 med D52x4Tx motorer har matepumpe 31273964 (31372903 fra og med ch.nr FC1: 1287563 / FC2: 287599)
V60 med D4162T motor har matepumpe 31321069 (31372889 fra og med ch.nr 166973)

Kan kanskje bli nødvendig å måle strømtrekk/spenningstilførsel til pumpen, og sjekke at kamakselen går rundt når veivakselen roterer...

NB: Opplysningene i dette innlegget må tas med en klype salt, da jeg ikke har dobbeltsjekket dem.

JohnE
03/08/23, 14:36
Takker for svar
Hadde mistanke at det er for lite trykk på matepumpa. Er under 1 bar på den. Da vet jeg hva jeg gjør videre med den. Finne en pumpe som gir høyere matetrykk, så se om den vil starte.

Børge Vikebø
04/08/23, 16:46
På S60/V70 rundt 2011 så er det en kjent svakhet med dårlig kontakt i stikket inn på tankarmaturet. Hadde 2011 V70 D3, der sluttet pumpen å gå. Demonterte stikk, hadde vært varmgang i stikket. Sjekket i kontaktstykket på armatur, såg ut som stikket ikke var skadet der. Volvo selger rep.kitt til armaturet, byttet stikk og pumpen gikk igjen. Bilen går enda meg bekjent (solgte den noen år etterpå).

Edit; hadde heller ingen feilkoder, men kunne ikke høre pumpen starte. Den går noen sekunder etter at du tar på tenning (hold inne startknapp uten å røre bremse).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
04/08/23, 16:48
Børge Vikebø: 2011 V70 D3 Summum
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?share_fid=15334&share_tid=73625&share_pid=1064521&url=http%3A%2F%2Fforum%2Evccn%2Eno%2Fshowpost%2Eph p%3Fp%3D1064521&share_type=t&link_source=app


Sent from my iPhone using Tapatalk

JohnE
08/08/23, 20:49
Prøvde idag med pumpa fra 2002 V70 2.4t(bilen er krasjet og holder på å plukke deler fra den), koblet den opp provisorisk, siden den pumpa mater med 3 bar. Bilen starta med en gang. Da er man sikker på feilen.

jiha1968
08/08/23, 21:12
Se der ja, sånt liker vi:)
Teoretisk sett kan du fremdeles ha kontaktfeilen Børge Vikebø nevner,
men sannsynligheten for at en slik feil skulle få pumpen til å lage akkurat 1 Bar er ikke stor, så du har nok funnet synderen.