PDA

Vis full versjon : 940 : Registerreim



gasgasboy
24/07/10, 13:54
Heisann folkens !

Jeg er som sagt helt grønn på det her, og jeg fant ingen tråd om dette, så jeg velger da å lage en der folk kan komme med innspill og erfaringer :)

Skal bytte simringer prundt kammen, hjelpeaksel til oljepumpa, og veiva, derfor må jeg da såklart av med registerreima ..

Problemet mitt er at dekselet på baksiden av registeret er knekt tvers av oppe ved kammen, så jeg har ikke noe som er 100% å måle etter .

Har fått tips om at jeg bare kan merke med sprittusj på kammen, veiva og oljepumpe akselen før jeg rører noe sm helst .. Er dette noe som vil bli nøyaktig ? Altså merke reima og ned på reimhjulet, så jeg vet akkurat hvor reima skal stå ?

Hvilket moment skal kammen, veiva og oljepumpeakselen strammes til ? Har hørt at de skal stå på 60 NM, er dette riktig ? :)

Setter stor pris på svar !

MVH Magnus ! :)

depress
24/07/10, 14:33
på kammen jeg fikk fra kgtrimning sto det max 5kpm som blir ca 50nm

depress
24/07/10, 14:42
dumt jeg ikke leste den ideen din om å tusje før nå. bytta toppakning og noen andre deler på motorn i natt. å nå står den sammen satt igjen men vil fankern meg ikke fyre. sliter med at jeg ikke har dekselet bak til å stille inn etter. men har funner 0 punkt på syl1. og tenninga tar jeg ved å se på rotorn. er tenning fra 240.som er montert framme på motorn. kam merket har jeg men dekselt er løst. er ikke første gangen jeg setter på regreim så husker jo sånn ca hvor den skal stå. merket på kam og veiva skal stå ca kl 12. og tennings hjulet skal stå kl 1. snakker om de hvite merkene. noen som har en god idee eller tips på hvordan fikse deT?

gasgasboy
24/07/10, 16:04
Blir det riktig, om jeg merker på alle hjula, tar av hjulet som sitter på hjelpeakselen til oljepumpa, bytter simringen, og monterer igjen så merket på reima matcher det merket på hjulet ?

Kom med innspill folkens ! Jeg er hvertfall helt grønn på det her :P

lasse940
24/07/10, 17:08
har du ikke merker på hjula da??
hjelpeaksel og kamaksel 50nm veiva 60nm + vinkeldra 60 grader.

ChrML
24/07/10, 22:32
Nede på veiva har du merker på plastdekslet og på reimhjulet. På hjelpdrevet har du også merker. Kamdrevet skal stå akkurat på kl 12 rett opp i forhold til toppen/motoren. Ikke rett opp i forhold til bakken, men toppen. Du kan fint merke reima og dreva på forhånd, ja. Sett motoren i 0 først og merk ivei. Blir riktig det sålenge det var riktig fra før.

Quality
25/07/10, 12:06
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2085.jpg

blystad-racing
26/07/10, 22:35
Skal du merke med tusj eller maling er det vel lite viktig å sette motor i 0,merk opp på 3 plasser(hjul og rett ut på blokk/topp),riv av reim og sett den på igjen med alle 3 merker riktig.tut og kjør!!!

ChrML
27/07/10, 05:18
Skal du merke med tusj eller maling er det vel lite viktig å sette motor i 0,merk opp på 3 plasser(hjul og rett ut på blokk/topp),riv av reim og sett den på igjen med alle 3 merker riktig.tut og kjør!!!
Er strengt tatt ikke vits, nei, men da har man mulighet til å dobbeltsjekke med noen punkter etterpå.

gasgasboy
27/07/10, 13:59
Har fått hjelp nå, men det at dekselet på baksiden er helt harva, knekt i alle mulige ender, så valgte vi å få tak i ett nytt .. SÅ når jeg får tak på det er det vel bare å rive av reima, skru av alle reimhjul, sette dit dekselet, bytte simringer etc, og sette hjula på de merkene som er på dekselet ? :)

ChrML
27/07/10, 14:32
Har fått hjelp nå, men det at dekselet på baksiden er helt harva, knekt i alle mulige ender, så valgte vi å få tak i ett nytt .. SÅ når jeg får tak på det er det vel bare å rive av reima, skru av alle reimhjul, sette dit dekselet, bytte simringer etc, og sette hjula på de merkene som er på dekselet ? :)
Det stemmer. Ikke dumt å vri motoren en runde eller to når dere er ferdig eller for å se at alt går som det skal. Så løsne og stramme mutteren til strammeren en gang sånn at reima strammer seg opp litt hvis den ble litt slakk.

Regreima skal vel etterstrammes etter litt kjøring uansett ved å løsne og stramme strammehjulet.

Kalsn
27/07/10, 15:03
Det stemmer. Ikke dumt å vri motoren en runde eller to når dere er ferdig eller for å se at alt går som det skal. Så løsne og stramme mutteren til strammeren en gang sånn at reima strammer seg opp litt hvis den ble litt slakk.

Regreima skal vel etterstrammes etter litt kjøring uansett ved å løsne og stramme strammehjulet.
skal vell etterstrammes etter 15 000?

ChrML
27/07/10, 15:09
skal vell etterstrammes etter 15 000?
Mulig det :p. Men skal også etterstrammes når motoren har gått i noen minutter. Sånn at eventuellt slakkheter har gått seg til så den kan strammes inntil litt til.

gasgasboy
27/07/10, 16:34
Men da er jeg vel snart i mål takket være deres kloke ord da ! :D

Hørt at den skal være så stram at du klarer og vri den 45 grader .. Altså twister reima til siden, så skal max være 45 grader, stemmer det ? Sånn som den er nå så klarer jeg å vri den 50 grader ca :)

ChrML
27/07/10, 16:50
Nja, skal bare være stram. Sålenge fjøra til strammeren er i orden så blir den automatisk så stram som den skal være. Så sikkert bra det :).

gasgasboy
28/07/10, 00:17
Åjaa ! Men da er det jo greit da ! :) Tusen takk for hjelpen, og generelt hjelpen jeg pleier å få av deg i andre sammenhenger ! :D

vegarols1
21/08/12, 21:53
skal det være sånn at jeg klare å vri reima nesten 70 grader? eller går det seg til etter at jeg har startet motor, så løsnet og strammet strammeren en gang? :)