PDA

Vis full versjon : Elektrisk vindusheis passasjeside foran feiler



Siberiantiger
22/05/23, 06:17
Hei. Når jeg skal kjøre opp vindu på passasjersiden foran, går vinduet helt opp, men går umiddelbart ned igjen av seg selv. Men om jeg holder knappen til vinduet er oppe og litt til, blir det stående. Hvordan kan jeg fikse dette?

jiha1968
22/05/23, 10:30
Hei, det kan du fikse med å søke etter "Vindu auto opp" i dette forumet, så finner du denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?78005-V70-2005-AUTO-opp-p%C3%A5-vindu-gj%C3%B8r-at-den-g%C3%A5r-til-topp-og-g%C3%A5r-ned-igjen-av-seg-selv&p=1079660&viewfull=1#post1079660) med løsningen:

Når man har forsikret seg om at vindumekanismen er ok, programmeres endestoppene med VIDA/DICE.
(det trengs altså ingen ny programvare til DDM/PDM, men en kalibrering)

Uten riktig "verktøy" til jobben kan man gjøre følgende:

1. Finn ut hvilken sikring som går til den aktuelle døren/vindusheisen. (gavl på dashbord, førerside)

2. Mens du kjører ruten nedover, tar du ut sikringen.

3. Slipp knappen...

4. Sett tilbake sikringen (DDM/PDM har nå mistet tellingen til/fra endestoppene)

5. Kjør ruten oppover og ikke slipp knappen før minst 5 sekund etter at ruten er oppe.

Nå skal DDM/PDM ha lært seg sin nye endestopp.

(DDM = dørmodul førerside, PDM = dørmodul passasjerside)


PS: det er noen årsmodeller som må gjøres på andre måter, men prøv først...

PS2: hvis problemet kommer tilbake, mistenkes det feil på strøm/jording til dørmodul, mekaniske problem i heismekanisme, eller periodisk feil i en av de to hall-sensorene i heismotoren.