PDA

Vis full versjon : Plutselig feil i automatkasse og antisladd.



Chals
04/05/23, 11:06
Er det noen som hva dette kan være, og vet hva som antagelig må gjøres?

Volvo XC70 2005

Dette skjedde med noen minutters mellomrom.
Feilmeldinger:
Trengs service på antisladd.
Trengs service på automatgir.

Kjørecomputer viser ikke nåværende forbruk og snittforbruk.Turteller virker ikke. Oljetemperatur vises plutselig ikke. Analogt speedometer virker, vet ikke om det er riktig.

Revers vibrerer og har en grovere lyd. Rykker når den settes i revers.

Vet ikke om bilen skiftet gir etter feilmeldingene, tror ikke det. Kjørte i 30-60km/t

jiha1968
04/05/23, 11:19
I første omgang trengs det avlesing av feilkoder med Volvotilpasset diagnoseapparat for å se om alle moduler er på nett, og hva de eventuelt klager over.

Chals
04/05/23, 13:52
Får lest av feilkoder i kveld og undersøker hva de betyr i morgen.

Chals
07/05/23, 10:35
Flere feilkoder som tyder på ledningsbrudd i styringsmodul for automatkassa. Slettet feilmeldinger og kjørte en tur dagen etter. Kom en ny feilmelding, antisladd tllf. slått av. Ny start og stopp, feilmeldingen forsvant. Har noen erfaring med noe lignende?

jiha1968
07/05/23, 11:12
Fint om du skriver opp alle feilkodene som dukker opp samtidig med symptomet.

Chals
14/05/23, 13:24
Etter sletting av feilkoder gikk bilen som normalt tross en feilmeldin; anti-sladd serv erfordras. Samme melding i går, bilen gikk normalt i 4 mil, så etter stopp og start, samme feilmelding. Men bilen gikk i nødmodus, kun 3dje gir og hard innkobling til revers. Har tenkt å kjøpe feilkodeleser Biltema, (men icarsoft i906 hadde kanskje vært bedre, har ikke tid til noe postgang). Håper det ikke blir dyrt. Kan det være en abs-ring, hvis den også sender signaler til angi-sladd-systemet?

Her er feilkodene:

Feil Isolert til girkasseelektronikk (antagelig vis).

FSCF
A00B
A500
E000
5310

TCM
E000 kan være 0001 (?) solnioider???Ingenkommunikasjon med (icarsoft)

ABS
0041 se bort i fra (sbf)

CCM
0040. Sbf

CEM
1A59. Sbf
0009

DEM
0006

jiha1968
14/05/23, 19:10
Beklager spørsmålene men: Skal vi forstå de fem øverste kodene som ECM-xxxx koder? (koder som er satt i ECM, motorstyringen)
Og hva er FSCF?

PS:
Forøvrig bør du ikke se bort ifra ABS (BCM) kode 0041, den påvirker antiskrenssystemet, men tror ikke den skal få TCM/ECM til å flippe ut.
Koden sier at bremsemodulen mener at hastighet på høyre bakhjul ikke stemmer med de andre hjulene.
(den aktuelle hastigheten på det hjulet med lavest hastighet i øyeblikket, avviker fra teoretisk hastighet for dette hjulet, kalkulert ut fra de andre hjulenes hastighet og rattutslag)
Verdt å sjekke om SAS (rattvinkelsensor) kommuniserer normalt, og ikke har feilkoder, hvis årsaken til BCM-0041 ikke lar seg finne

Chals
14/05/23, 22:57
Takk for hjelpen så langt. Jeg skrev av kodene jeg fikk fra naboen. Så jeg vet ikke om de er ECM koder. Jeg har nok endel å lære. Prøver med egen kodeleser mandag.

Kanskje jeg burde sjekke dekktrykket på høyre bakhjul også?

jiha1968
14/05/23, 23:49
Feilkoder gir oss en liten pekepinne mot hva som foregår, veldig sjelden de kan brukes til å peke direkte på hva som er galt.

Satser på at jeg har tydet feilkodene til riktig enhet:
ECM-A500 : generell CAN-bus kommunikasjonsfeil, denne feilkoden kommer kun sammen med andre CAN-bus relaterte feil og trenger ikke feilsøkes i første omgang.
ECM-5310 : ECM klager over feil i kommunikasjonen med TCM, denne er som regel en følgefeil av en TCM-feil.
ECM-A00B : ECM klager over feil i kommunikasjonen med TCM. Symptom: hard giring
ECM-E000 : CAN-bus var blokkert og ECM gikk derfor offline fra CAN-bus inntil tenning av/på. Symptom: varsellampe, ingen cruise, rykkete akselerasjon/motorbrems/tomgang.

TCM-E000 : CAN-bus var blokkert og TCM gikk derfor offline fra CAN-bus inntil tenning av/på. Symptom: varsellampe/tekst, skifter ikke gir.


Når det gjelder CAN-bus så går den fra CEM til TCM, og går ut av TCM til ECM som er siste modul i den enden av CAN-BUS.

Man kan nok begynne å lure på om at TCM har intern feil ja, men det er litt rart av hverken ECM eller TCM er etterlyst av CEM og BCM.
Så kanskje like greit å utrede BCM-0041 på høye bakhjul først og se hva som skjer om du får den under kontroll, misstenker sprekk i ABS-ring, slakke i hjullager, rustspreng ved sensor osv, men vi har hatt en sak i forumet tidligere på en XC90 (tror jeg) der SAS (rattvinkelmodulen) ikke ville oppføre seg normalt, og bilen satte sensorkode BCM-0041 ved sving på rattet. (kommunikasjon og data fra SAS kan sjekkes i diagnoseapp. , men tror ikke at SAS-symptomårsak på BCM0041-feilkoden er vanlig, det normale med den koden er mek.feil på høyre hjullager)


DEM-0006 : DEM (Haldex) klager over at strømtrekket fra pumpe er feil, enten for høyt eller for lavt. Antar defekt pumpe, men sjekk pumpens forfilter og filter i AOC. Symptom: ingen AWD

PS: tror du skal ha ekstremt stort avvik på dekktrykk før det gir utslag i feilkoder, men for all del...

Chals
16/05/23, 00:17
15/5 Antispinn service erfordras kommer etter 6km. Automat ok.

Etter 40km, start/stopp, girsjalter markerer ikke posisjon av girskift med lys for hver posisjon. Feilmelding växelåda service erfordras.
Gikk fra nødmodus til normal-modus i løpet av 3-4km. (Tror den startet i 3dje, girer fint etterhvert.

Ny start/stopp fra Akim. Automat virker fint. Begge feilmeldingene kan hentes frem. Anti-service erfordras kommer opp i displayet, erstatter nåværende forbruk. Ser ut til å være i høyresvinger. ( litt fort i svingen, skrenselyd fra bakhjul).

Er nybegynner på XC70, null skrukompetanse. Viser fram din tolkning av feilkoder på verkstedet neste gang. Det vil øke sjansen til å finne rette feil.

Foreløbig beslutning; Kjøpte ikke feilkodeleser, bruker pengene på verksted isteden. Er det abs-ringen burde det gå greit.

Skal spørre naboen om han kan lese ut nye koder en dag det passer.

Følger opp med utviklingen.

Chals
17/05/23, 09:31
Nytt symptom.

16/5 anti-spinn kode dukker opp. Girer fint. Vått føre. Start/stopp etter 7km, høyresving på asfalt, kraftig rykk/lyd fra høyre bakhjul. Anti-sladde serv erfodras. Marker med lys på PRND blir borte. Står I P, men bare D lyser orange. Plutselig begynte P å lyse (uten giring).

Växelåda serv erfodras kom på. Bilen girer normalt.

jiha1968
17/05/23, 12:08
Kan være en ide å begynne å se på signalet (hastighetsinfo) fra ABS-sensorene, spesielt høyre bak sett opp mot de andre, og signalet som SAS (rattvinkelsensor) sender til BCM (bremsemodulen) , for å sjekke at disse viser normale verdier, ikke bare rattvinkel men også verdien for dreieretning på rattet.
Så gjelder det å få provosert fram feilen, så du kan se hva som skjer når rykk/lyd i høyresving oppstår. (Krever Volvo-tilpasset diagnoseapparat)

I tillegg bør du sjekke at senterbolten for drivakselen HB ikke er løs (sjekk gjerne alle med å pelle av senterkopp på felgene) , jekk opp bilen, kjenn etter slakke i hjullager bak, og når du allikevel har sjansen, roter hjulet sakte og lytt etter klikkelyder i hjullageret, skurringen fra bremseskive/P-bremsesko får du prøve å "overhøre" mens du lytter etter hjullagerklikkelyder.
Ta bort caliperbrakett inkl caliper og klosser HB i ett stykke etter å ha klemt tilbake stemplet/klossen litt, for så å ta bort bremseskiven for å sjekke at friksjonsbelegget på P-bremsseko ikke har løsnet fra bremseskoen slik at det kan periodisk låse høyre bakhjul.
Se om du får løsnet ABS-sensoren HB, sjekk for rustspreng på montasjeflaten, og inspiser ABS-ring.

Litt etter som hvordan det går med signalmåling/P-bremsesjekk, vurder å få tak i en (brukt?) ABS-sensor HB fra Bosch/Volvo (30773743) , ikke en "noname-Kina". Den er lik på S60/S80/V70/XC70 med P2-chassis, men ikke XC90

Chals
18/05/23, 09:34
Hvordan måler jeg signalet fra ABS-sensoren?Har ikke feilkodeleser. Rykket/lyden i HB har kun skjedd én gang. Har tenkt å kjøpe Biltemas diagnoseapparat for Volvo.

jiha1968
18/05/23, 10:44
15/5 Ny start/stopp fra Akim. Automat virker fint. Begge feilmeldingene kan hentes frem. Anti-service erfordras kommer opp i displayet, erstatter nåværende forbruk. Ser ut til å være i høyresvinger. ( litt fort i svingen, skrenselyd fra bakhjul).

+

16/5 anti-spinn kode dukker opp. Girer fint. Vått føre. Start/stopp etter 7km, høyresving på asfalt, kraftig rykk/lyd fra høyre bakhjul. Anti-sladde serv erfodras

De to hendelsene du beskriver over her ser ut til å være ganske like , og siden XC70 ikke akkurat innbyr til å kjøre sideveis gjennom svingene på bart underlag så antar jeg at bilen på egen hånd har tendens til å bremse/låse høyre bakhjul i kraftig høyre sving.
Om du skulle kjøre så hardt i svingen at bilen skrenser naturlig, vil antiskrenssystemet (DSTC i BCM) forsøke å rette opp skrensen, men neppe med å bremse indre bakhjul, mer sannsynlig de ytre hjulene.
Så jeg ser ikke logikken i bilens oppførsel, og antar at BCM får feil informasjon fra bilens sensorer som f.eks en av ABS-sensorene eller rattvinkelmodulen, og utfører handling deretter.

I og med at du ikke har feilkodeleser som kan se hjulhastighet fra ABS-sensorene eller rattvinkeldata, så anbefalte jeg å sjekke mekaniske ting inntil videre som også kan forårsake lignende oppførsel.
Det er mulig at jeg er inne på et blindspor, og Antiskrens-feilmeldingen er et resultat av problemet med TCM/ECM, men siden bilen hadde feilmelding på høyre bakhjul, og periodisk unormal oppførsel i høyresving, virket det som et greit sted å begynne feilsøkingen.

Jeg tror ikke TCM/ECM-feilkodene er direkte relatert til feilmeldingen på høyre bakhjul, de kodene ligner mest på intern feil i TCM, men jeg blir litt forstyrret av at f.eks CEM og BCM ikke setter koder på manglende kommunikasjon med TCM/ECM eller generelle CAN-bus feil-koder fra alle modulene på samme CAN-bus når TCM/ECM melder feil på bussen, som burde ha kommet om f.eks bilen hadde kontaktfeil på CAN-bus mellom CEM og TCM/ECM.
Begynner å lure på om feilmeldingen fra CEM angående 15-spenningen fra tenningslås kan ha noe med dette å gjøre (CEM-0009) , men du trenger feilkodeleser for å se om den feilmeldingen kommer samtidig med noen av de andre, eller i verste fall fysisk måle 15-spenningen på f.eks CEM under kjøring når bilen gir feilvarsler.

Kort fortalt så blir bilen din svært vanskelig å feilsøke uten brukbart diagnoseutstyr, og ikke så veldig mye enklere med:rolleyes:
(jeg har ikke sjekket hva Biltema-leseren klarer, men du er avhengig av å kunne se bilens sensorverdier "live", ikke bare feilkoder)

Chals
18/05/23, 15:43
18/5 Växelåda serv erfodras kom på. Bilen girer normalt.

Senterbolt strammet, høyre forhjul.
Ingen lyder fra HB, snurrer pent.

Tok 4 km før anti-sladd serv erfordras kom opp. Den kom over en tverrgående asfaltskjøt (2cm i 40-50), kjørte rett fram.

Stoppet i P. Sjaltet til R, rykk bakover. Lysmarkering ved D lyser fortsatt. Rykker ved endring av girposisjon bortsett fra til N. Feilmelding (växelåda serv. erfodras)for girkasse kommer ikke opp.
Motor av/på, ingen endring.

Etter 25min, Motor av/på, «antisladd» borte. Ingen repetisjon over afaltskjøten, men kom på i en venstresving (gåfart) med stort rattutslag på grus. «Växelåda meld» var der ved start, men sjaltingen gikk normalt, lysmarkeringer virker igjen og ingen rykking ved endring D-R-N osv.

Gikk ikke i nødmodus.

Srudde ikke av caliper og skive.

jiha1968
18/05/23, 21:37
Tok en titt på bruksanvisningen til Biltema-feilkodeleseren og den ser ut til å ha mulighet for å vise sensorverdier,
ikke i X-Y diagram, men vanlige tallverdier, så den vil kunne hjelpe deg videre vil jeg tro.
Omtrentlig samme apparat finner du hos Jula (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/annet-bilverktoy/feilkodeleser-015177/), til enda lavere pris.

Hvis du f.eks ønsker å kalibrere SAS (rattvinkelsensor) og kjøre toveis kommunikasjon for å aktivere solenoider osv i bilen, så må du opp i pris til iCarsoft VOL v2 (https://diagnosebutikken.no/produkt/icarsoft/icarsoft-vol-2-feilkodeleser-volvo-saab) eller iCarsoft VOL V3.0 (ev. CR MAX) for å få grafisk fremstilling (X/Y-diagram) av sensorverdier, og slik fortsetter det...
Et annet alternativ er en DiCE m/Vida fra Volvo på PC, men det er ikke helt rett frem pga lisens/copyright på programvare.
Du får vurdere kostnad opp mot nytte, men om du har lyst til å skru selv, kommer du ikke langt uten ett eller annet diagnoseapparat til bilen din.


Du trenger iallfall en feilkodeleser for å ha en sjans til å komme videre i feilsøkingen nå, eller så får du kanskje sveive igang delebyttebaletten, med "ny" SAS og ABS-hjulsensor etter å ha renset kontakter på ECM og TCM, kanskje handle inn brukt ECM,TCM,CEM og en nøkkel * fra "identisk bil" for å se om feilen ligger i modulene eller bilen, neppe billig det heller, så da bør man kanskje sjekke hva verkstedene tar for å diagnosere og reparere bilen...


* Alle nevnte moduler må i tilfelle byttes samtidig, kan bli behov for DIM også, og man må sørge for at chip fra "ny nøkkel" blir lest istedenfor den gamle.
Dette fører til at bilen får annet elektronisk VIN-nummer og KM-stand blir feil. Dette er ikke en foretrukket metode, men en utvei uten behov for å klone eventuell defekte moduler.
"identisk bil" = samme årsmodell og utstyr som f.eks El-stoler, fellbare speil, automat osv.
Skulle du komme dit at det blir behov for å klone f.eks TCM, tror jeg at det skal være mulig med en DiCE og vDash (https://d5t5.com/) programvare.

PS: ikke meningen å "skremme" med dyre løsninger, for feilen(e) i bilen din trenger ikke nødvendigvis å være dyre feil, men de kan være tidkrevende å finne:)

Chals
21/05/23, 18:16
Kjøpte feilkodeleser på Jula, takk for tipset.
Fikk disse meldingene:

DTC
P0700
1/4
Generic
¿Current
Transmission Control System
(MIL Request)

DTC
P0600

Generic
Serial Communication Link


DTC.
P0571
Generic
Brake Switch A Circuit

Skjønner forløbig ikke hva det betyr i praksis.

Tror det peker på kabelbrudd, sprukket absring og/eller abs-sensor til HB.

Og kabelbrudd, kortslutning i styreelektronikk til automatkassa. Det er en periodisk feil, bilen går i nødmodus av og til. Meldingen blir ikke borte ved start stopp. Men symptomene forsvinner. En strek foran klokken i stedet for P,R,N,D. markerer nødmodus tror jeg.

Har bestilt time på verksted 5/6.

jiha1968
21/05/23, 18:56
Lurer meg på om du har sjekket feilkoder i OBDII-modus fremfor "Volvo-modus" på feilkodeleseren, men har oversatt litt:

P0700 = ECM-5310 Denne hadde du fra før: ECM klager over feil i kommunikasjonen med TCM, denne er som regel en følgefeil av en TCM-feil.
P0600 = ECM-E000 hadde du også fra før: CAN-bus var blokkert og ECM gikk derfor offline fra CAN-bus inntil tenning av/på. Symptom: varsellampe, ingen cruise, rykkete akselerasjon/motorbrems/tomgang.
Men P0600 kan også være disse ECM-E003: Konfigurasjonsfeil, ECM-A500: CAN-bus feil, ECM-A02B: Kom.feil med ABS/BCM-modul , eller ECM-A00B: komm.feil med TCM, så vi får anta at det er ECM-E000 som ditt diagnoseapparat mener for den generiske P0600-koden. (må sjekkes i "Volvo-modus")

P0571 = ECM-9400 Denne var ny og meget interessant: Bremseposisjonsføler gir feil signal (og/eller ECM-940A Bremsepos.føler gir signal utenfor tillatte verdier)
Denne vil gi feil i antiskrenssystem (BCM) ,sjekk om koden kommer tilbake etter sletting når bilen varsler antiskrens-feil på nytt. Sjekk at bremselysbryter fungerer normalt (tenner bremselysene umiddelbart og hver gang når du såvidt trykker ned pedalen).
Deretter feilsøk bremseposisjonsføler, den står på bremseservoen i motorrom.

Chals
21/05/23, 19:35
Stilte inn feilkodelesere på Volvo. Nøkkelen i posisjon ii, motor ikke igang. Fikk disse kodene:

TCM-E000 Control Module
Communication. Faulty
Communication

ABS-0094 Communication
Between Control modules.
Communication Problems With Active On Demand Coupling.

ABS-0148 Communication
Between Control modules.
Faulty Configuration ID.

ABS-0115 Communication
Between Control modules.
Communication With The Steering Angle sensor. Signal Missing.

ABS-0097 Communication
Between Control Modules.
Communication Problems With The Central Electronic Module
(CEM)

ABS-0100 Communication
Between Control Modules.
Communication Problems With The Engine Control Module
(ECM)

ABS-0094 Communication
Between Control modules.
Communication Problems With Active On Demand Coupling.

CEM-1A59 Communication
With The Audio Module (AUM).
Signal Missing. (Har innstalert skjerm med alle funksjoner på iphone, ryggekamera osv).

CEM-9C03 Antenna / Light
Ring. Signal Missing

CEM-164 Communication
With The Differential Electronic Module (DEM). Signal Missing

CEM-1A61 Communication With The Transmission Control
Module (TCM). Signal Missing.

CEM-3F83 Immobilizer Signal.
Signal Too Low

DEM 0006 Feed Pump. Faulty Signal

Steering Wheel Angle Sensor Modul > Det finnes ingen feiloder

Jeg tror jeg er imponert av feilkodeleseren.
Men, skremmende mange feilkoder.

ola normann
21/05/23, 20:22
låner tråden litt... hvilket diagnose utstyr anbefaler du jiha1968, jeg har vida, men kunne tenke meg noe mer bærbart/lettvindt, for de lettere oppgavene? har du noen erfaring med icarsoft cr max?

jiha1968
21/05/23, 22:26
Jeg tror jeg er imponert av feilkodeleseren.
Men, skremmende mange feilkoder.

Det ble andre boller med Volvo-modus på feilkodeleseren din ja!

Sjekk skjøtekontakten for CAN-bus til DEM, den ligger under venstre sittepute 2.rad, en 4-pinns gul og en 2-pinns oransje kontakt (ikke til airbag/beltestrammer), se etter korrosjon/søl/skader, samme med kontaktene på DEM (modulen på Haldex/diff under bilen)
Årsaken til at jeg vil sjekke der er at på 2005 AWD-modellene så går CAN-bus for BCM (ABS) en liten runde igjennom den 4-pinns gule kontakten før signalet når fram til CEM sammen med signalet fra DEM.
Deretter sjekk kontakten på BCM (ABS bremsemodulen) for korrosjon/søl/skader

Om alt er ok så langt, så har jeg misstanke om korrosjon på kontaktene oppe på CEM pga vanninntrengning, tilgang får du med å ta bort viskere og dekslet over viskertrauet, og så lokket over CEM. (gjør bilen helt strømløs før du løsner på noen kontakter her)

Så til de nye feilkodene:
CEM-3F83 immobilizer, CEM klager på avvik mellom girvelgerens posisjon (PNP-bryter) og hva TCM sier den har som girposisjon via CAN. Kan skyldes kontaktfeil i/mellom PNP-bryter og CEM, eller kan muligens skyldes at TCM ikke kommuniserer på CAN periodisk (siste er ikke listet opp som årsak fra Volvo).
CEM-1A61 CEM klager over komm-feil med TCM, CAN-bus brudd eller feil på strøm/jording til TCM
CEM-9C03 Antenna/Light ring. Skift lyspære for belysning av tenningslås. (ikke kritisk)

Ser ut til at du ikke har feilkode på høyre bakhjul nå, men den kan jo komme tilbake... (ser ikke ABS/BCM-0041)

Chals
21/05/23, 22:43
Skal sjekke i morgen. Skal sjekke kodene en gang til også, det kan være jeg ikke valgte ut for abs, det kom en lang liste hvor jeg måtte velge én og én. Da er det vel flere feilkoder i vente.

Det du skriver om CEM-3F83 ser ut til å være en helt nøyaktig diagnose, det er akkurat det dom skjer og Volvoen ender opp i nødmodus.

Holder det at jeg tar av ledningen til den negative polen i motorrommet?

jiha1968
21/05/23, 22:50
låner tråden litt... hvilket diagnose utstyr anbefaler du jiha1968, jeg har vida, men kunne tenke meg noe mer bærbart/lettvindt, for de lettere oppgavene? har du noen erfaring med icarsoft cr max?

Spørs på ambisjonene og behovet:

Kun Volvo, ikke behov for toveis-komm/grafisk visning: En billig Jula/Biltema-leser fungerer fint
Kun Volvo, toveis komm. men ikke behov for grafisk visning: iCarsoft VOL v2
Kun Volvo: toveis komm. og grafisk visning: iCarsoft VOL v3 (ikke så lett å få tak i, dyr i forhold til hva du får på CR MAX)

Alle disse kan også lese generiske OBDII motor-feilkoder, som er viktig, da bilene ofte kan gi simulerte verdier fra div. sensorer ved relaterte feil.
(i tillegg leser de generiske motorkoder fra andre merker)

Hvis du skrur på alt mulig rart, så trenger du noe ala iCarsoft CR MAX som minimum, den funger stort sett ok på det meste, men mangler søkefunksjon i PID-lister, som f.eks når du jobber med ett VAG-produkt med "256 PID'er ganger 3" i motorstyringen. Det blir utfordrende å finne riktig sensor for å sjekke verdiene på den når listene blir så lange, og det ikke kan søkes i listen... (ikke et problem på Volvo, listene er mye kortere)
Men skal man ha noe bedre så koster det adskillig mere, så en får tenke over behovet. (tror ikke du finner noe bedre til prisen, men det finnes sikkert mange som er bedre)

PS: jeg har en CR Max selv, da man av og til blir "tvunget" til å skru på andre skrotdunger enn de Svenske.
Den dukket så beleilig opp på knalltilbud akkurat når behovet meldte seg, så da var det ikke til å unngå:rolleyes:

jiha1968
21/05/23, 22:54
Holder det at jeg tar av ledningen til den negative polen i motorrommet?

Du bør ta en tur bak i bilen og skru av jordingen på selve batteriet for sikkerhets skyld.
( i teorien skulle det gå greit på din årsmodell å løsne i motorrommet, men gjør det til en vane å ta av på batteriet, sjansen for ubehagelige overraskelser er adskillig mindre)

Chals
22/05/23, 16:30
22/5-23
Løftet av plastdekselet ( en mus hadde spist av isolasjonen) over motoren og under sittepute bak venstre side. og så etter ledningsbrudd. Alt så fint ut. Slettet alle feilkoder.

Bremselys virker som det skal.

Start, kjørte til butikken (7km). Ikke en eneste feilmelding kom opp.
Start/stopp, så etter 10km. Merker et lett rykk, omtrent som å gå av gasspedalen, men noe mer markert, pluss et vagt «dunk», rett i nødmodus.
Kun antisladd erfordras. Men girspaken lyser kun ved D, lyset flytter seg ikke PRN.

Stoppet. Växelåda serv erfodras kommer ved tenning i pos ii.
Antisladd serv erfodras dukker opp.

Start/stopp og kjørte videre etter 12km,
ingen växelåda serv erf.

Slettet de vanlige feilmeldingene.
Parkerte og inn i butikken.

Start. ingen meldinger. 100 meter, antisladd serv erf. På. 500 meter, vagt rykk og nødmodus. Växelåda serv erf dukker opp.
Kjører videre uten å stoppe. Etter 3-4km, bilen gikk ut av nødmodus (mens jeg kjørte) og ble normal.
Har parkert sånn at jeg kan jekke opp bilen i morgen.


(Tenkte å legge ved et par bilder, men fant ikke ut av det).

Chals
22/05/23, 16:43
Siden jeg kjørte i 2-3mil uten noen feilmeldinger i Volvoen; kan det tyde på at det er en felles årsak til begge meldingene? (Og de som dukker opp i den geniale feilkodeleseren til Jula, jeg trodde i 2 lykkelige mil at den faktisk hadde reparert bilen).

jiha1968
22/05/23, 19:14
Både girkasse og antiskrenssystem er avhengig av at alle berørte moduler (ECM,TCM,BCM,SAS og DEM +CEM) kan kommunisere med hverandre og presenterer gyldige data.
Så de to hovedsymptomene/varslene kan godt stamme fra samme årsak.

Om du har (hatt) mus i bilen må du saumfare kabelstammene i de områdene de har vært f.eks hele motorrommet. spesielt kabel til bremsemodulen, motorstyring og girkassemodul.

Chals
04/06/23, 18:48
Har sett etter muse-gnaging, har ikke funnet noe. Ingen feilmeldinger ang automatkassa, växelåda serv erfordras de siste 3 dagene. Antisladd serv erfodras dukker opp med en gang hjulene rører på seg. Har time på verksted mandag kl.09.00.

Chals
06/06/23, 10:25
Nå er bilen feilsøkt. Det vil koste 33.190 å fikse feilen. Er det noe håp om å komme billigere unna? Feil på antisladd er EU-feil, må utbedres innen 30/6-24. Det pr i dag den eneste feilmeldingen som kommer opp. Växelåda serv erfodras kommer ikke opp lenger, og bil girer fint og går ikke nødmodus.


Fra Bilbutikk1 (Slitu)
Kundekommentar
Antisladd service og grikasse krever service i DIM
Mäleverdier
"CEM-1A64 Kommunikation med DEM-styrenhet. Signal saknas". "BCM-0094 Kommunikation mellan styrenheter
Kommunikationsproblem med DEM"
Arbeidsbeskrivelse
Feilkode utlesning/feils.k avdekker at styreenhet fyrehjulsdrift (DEM) ikke svarer. Kontrollert spenningsmatning og signal til denne og deter OK. Koblet bort olje-pumpe da denne kan gi feil i DEM, men dette utgior ingen forskiell.
Kontrollert olje-pumpe og funnet at denne ikke fungerer.
Ingen aktiv feil/feilmelding/feilkode pä girkasse ved
kontroll hos oss. Denne har iflg kunde ikke vert aktiv den siste tiden.
Benevnelse
Avlese/nullstille feilkoder styreenhet
Antall
1.00
Salgspris
Mk
2
Belop
Resultat
Trenger byte av DEM og oljepumpe for evt videre feilsok. Kan ikke utelukke andre feil for dette er utbedret.

Resultat:

Benevnelse
Skiftet styreenhet firehjulsdrift, DEM pris 2268,00
Programmert styreenhet pris 963,90
Skiftet oljepumpe til clutch, AOC pris 4677,75
Kalibrering med VIDA pris 652,05
Dem omladdning(VO 8688783) pris 733,13
Styrenhet, bytes(VO 36001750) pris 17465,63
Oljepumpsats (VO 30783079) pris 5246,88
Oljefilter(VO 30787687) pris 484,44
Transmissionsolja(VO 31367940) pris 698,63

Tilsammen NOK 33 190,39

(Min kommentar, ingen ting er gjennomført)


Fra Vida:
CEM-1A64 kommunikasjon med DEM-styreenhet. Signal saknas

Obs! Vid CEM -1A6X feilkoder ska inte CEM bytas, då felkoden peker på kommunikasjonsfeltet i CAN-nätet!

Ersättningsvärde.
Inget

Felorsak
Spänningsmätning til styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) saknas.

Avbrott på jordledningen till styrenhet fyrhjulsdrift (DEM)

Kontaktresistans i anslutningar

Avbrott på ledninger för CAN-höghastighetsnät til styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).

Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) är inte avses för detta fordom, til exempel begagnad styrenhet med annan mjukvara/hårdvara.

Om flers felkoder är lagrade i CEM för komunikasjonsfel med andra styrenheter i höghastighetnänetet tyder detta på något gemensamt fel i CAN-nätet, se kopplingsschema.

Felsymtom

Fyrhjulsdrift fungerer inte
Meddelende i textdisplay
Generell varningslampa tänd


BCM-0094 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med DEM
Felkodsinformation
Kommunikationsproblem med styrenhet fyrhjulsdrift (DEM)
Felkodsinformation
Villkor
Obs!
Felkoden gäller endast bilar trustade med AWD och DSTC.
Styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) meddelar styrenhet bromssystem (BCM) när fyrhiulsdriften är aktiverad. Vid fyrhiulsdrift ska inte styrenhet bromsystem (BCM) aktivera stabilitetsfunktionen pä grund av risk för störning av styrenhet fyrhiulsdrift (DEM). Om styrenhet bromssystem (BCM) registrerar att signalen frän styrenhet fyrhjulsdrift (DEM) saknas, eller om signalen indikerar att fyrhjulsdriften inte fungerar, sätts fel-
koden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning pá.
Ersättningsvärde
SC blockeras.
TC blockeras (AWD TRACS blockeras utan att tända nagon varningslampa).
AYC blockeras.

Tips:
Felorsak
Avbrott eller kortslutning pä ledningarna för CAN.
Skadad styrenhet fyrhjulsdrift (DEM).

Felsymtom
Varningslampa antispinn tänd (t.o.m. äm 2002).
Generell gul varningslampa tänd (fr.o.m. äm 2003).
Antispinn fungerar inte.
Stabilitetsfunktionen fungerar inte.
Antisladdfunktionen fungerar inte.

——————-

Dette skrev du tidligere, kan det være en alternativ løsning på problemene?:


«Om alt er ok så langt, så har jeg misstanke om korrosjon på kontaktene oppe på CEM pga vanninntrengning, tilgang får du med å ta bort viskere og dekslet over viskertrauet, og så lokket over CEM. (gjør bilen helt strømløs før du løsner på noen kontakter her)»

jiha1968
06/06/23, 20:30
Så lenge det er kommunikasjon mellom BCM (ABS-modulen) og CEM/ECM så kan vi anta at CAN-bussen som passerer kontaktene oppe på CEM er OK.
For etter at girkassen har roet ned feilmeldingene ser det ut til at DEM har pakket sammen, (eller at girkassen har roet ned pga at DEM sluttet å spamme CAN-bussen når den døde) muligens pga langvarig overbelastning fra pumpen.

Utifra teknikerens rapport har han sjekket strøm/jordning og CAN-signal på kontakten til DEM og funnet det i orden, det burde være nok til å dømme ut DEM for bytte.

Mitt råd:
få tak i en brukt DEM fra samme årsmodell og bytt den på egen hånd. (vanligvis lett å bytte)
Men ikke koble til den gamle pumpen til den nye modulen. (klipp av og isoler kabelstumpene til pumpen og la pluggen til pumpen stå igjen i modulen for å beskytte kontakten)
Nå bør komm.feilene med DEM forsvinne, og du bør få tilbake feilkode på pumpen.

Pumpen/filteret kan være utfordrende å bytte, da jeg mener at flensen for mellomakslingen på AOC (Haldex) må bort før du kan bytte pumpe. Utfordringen ligger i at akselen ruster fast i flensen, og de to hullene for press-skruer i bakkant av flensen er også så rustet at det er vanskelig å få skrudd inn skruene til å tvinge ut mellomakslingen, og mutteren som fester flensen på AOC skal trekkes med riktig moment.
Det er ikke så veldig morsomt å streve med dette på rygg under bilen med nesen 2 cm unna, løftebukk anbefales.
Avhengig av pågangsmot og arbeidsforhold, vurder å sett bort jobben med pumpe/filterbytte til verkstedet på hjørnet om du ser at flensen er godt rustet.
Pumpe, olje og filter kan du sjekke pris på hos Skandix.de , vparts.se m.fl. om ikke verkstedet har et godt tilbud/gjør store påslag på medbragte deler.

Chals
06/06/23, 22:26
I dag kom feilmelding med växelåda igjen, nødmodus, oljetemp og turtall sto også på null. Jeg skal snakke med en mekaniker i nabolaget om det er noe han kan gjøre. Fikk også tips fra Bilbutikk1 om Simco i Råde, de kan muligens fikse styreenheten. Det kan ta litt tid før jeg kommer i gang med dette. Legger ut resultater her etterhvert. Takk for hjelpen

vict0r
06/06/23, 22:29
kan det være en alternativ løsning på problemene?

DEM var i live for et par uker siden. Sjekk om diagnoseapparatet ditt nå får kontakt med modulen.


DEM 0006 Feed Pump. Faulty Signal

jiha1968
06/06/23, 22:56
I dag kom feilmelding med växelåda igjen, nødmodus, oljetemp og turtall sto også på null. Jeg skal snakke med en mekaniker i nabolaget om det er noe han kan gjøre. Fikk også tips fra Bilbutikk1 om Simco i Råde, de kan muligens fikse styreenheten. Det kan ta litt tid før jeg kommer i gang med dette. Legger ut resultater her etterhvert. Takk for hjelpen

Vict0r er inne på noe, DEM var i live da du hadde "girkassefeil" sist, men girkassefeilmeldingen/symptomet har vært borte i noen dager samtidig med at DEM antagelig har vært etterlyst av CEM og BCM (ref. "mãleverdier" i siste rapport fra verkstedet på Slitu)

Mitt råd blir da å: ta ut sikting 23 (7,5A) fra REM for å gjøre DEM død, og se om girkasse/limp/instrument-problemet fortsatt dukker opp da.
(du vil få feilkoder relatert til DEM/Antiskrens når sikringen er ute)

vict0r
07/06/23, 22:43
Strengt tatt ser det ut som CEM etterlyste DEM samtidig som diagnoseapparatet kunne lese av feilkoder i DEM:



CEM-164 Communication
With The Differential Electronic Module (DEM). Signal Missing

DEM 0006 Feed Pump. Faulty Signal


Det hadde vært interessant å fått spesifisert om feilkodene var for periodiske eller permanente feil.

vict0r
12/06/23, 09:46
"CEM-1A64 Kommunikation med DEM-styrenhet. Signal saknas".
"BCM-0094 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med DEM"
Arbeidsbeskrivelse
Feilkode utlesning/feils.k avdekker at styreenhet fyrehjulsdrift (DEM) ikke svarer.


Hvordan går dette? Får du kontakt med DEM ved å bruke feilkodeleseren din?

Hvis DEM svarer diagnoseapparatet er det ikke usannsynlig at feilen ligger et annet sted.

jiha1968
12/06/23, 11:18
Hvis DEM svarer diagnoseapparatet er det ikke usannsynlig at feilen ligger et annet sted.
...eller at feilen rett og slett ligger i DEM, men er periodisk, slik som symptomene er, uten at det utelukker flere feilkilder da bilen har flere ulike symptomer.

Årsaken til hypotesen om defekt DEM er at rapporten fra Bilbutikk1 på Slita viser at CEM og ECM etterlyste kommunikasjon med DEM når de testet bilen, og når tilsynelatende ingen av de andre modulene i bilen etterlyste hverandre, antar vi at de andre modulene er ok i øyeblikket, bortsett fra DEM-modulen (strøm og CAN-bus til den var ok selv om feilkodene viste komm-feil, men her antar jeg at feilkodene er aktive, da det ikke vil være fornuftig å måle ellers)
Fjerning av sikring til DEM og/eller bytte* av DEM-modul vil gi flere pekepinner mot hva som er feil på bilen.

Frys-info i feilkodene vil også kunne hjelpe videre feilsøking

* Er ikke tilhenger av å bytte deler i blinde, men ut av de siste feilkodene og verksted-målingen på DEM så er sannsynligheten for (periodisk) defekt DEM veldig stor.

Chals
12/06/23, 11:30
Startet bilen, rygget og satt den i D. Så trykket jeg ned knotten W. Poenget mitt var å slippe det hørlige rykket hvis bilen går i nødmodus. Det gjorde den, merket ikke noe rykk. Feillding på kassa var der fra før jeg startet. Den har typisk gått i nødmodus de siste dagene fra 4-7 meter etter start (muligens ved brå venstresving hver gang). Da stopper jeg ganske snart. Starter på nytt etter minst 10 sek. Bilen er i normalmodus. Har ikke gått i nødmodus før neste start. (Men det tror jeg kan skje).

Tok ut sikring 23 (7,5A) fra REM for å gjøre DEM død.

Feilmeldingen ang girkassa er borte selv om jeg ikke slettet den. Bilen gikk heller ikke i nødmodus på en kort kjøretur ( ink stopp og start på nytt).

Har lagt sikringen i midtkonsollen. Bør kanskje ha den der til feilmelding/nødmodus slår til igjen?

Vil dette si noe om permanent/ periodisk feil.

Chals
12/06/23, 11:36
Her er meldingene fra feilkodeleseren:

CEM-1A64 Communication
With The Differential Electronic
Module (DEM). Signal Missing

CEM-9C03 Antenna / Light
Ring. Signal Missing

CEM-1A61 Communication With The Transmission Control
Module (TCM). Signal Missing.

CEM-1A62 Communication
With The Engine Control
Module (ECM). Signal Missing.

CEM-1F00 ECM, Software.
Faulty Signal

CEM-3F83
Immobilizer Signal.
Signal Too Low

jiha1968
12/06/23, 11:42
La gjerne sikringen til DEM være ute noen dager, så kan du se hva som er igjen av feilkoder/symptomer etter hvert.
(i Winter-modus på girkassa, så starter den i 3.gir, og da blir nok oppførselen noe annerledes)

Chals
12/06/23, 12:41
Skal gjøre det. Jeg ser også på displayet for girinnstillinger/klokke , der er det bare en strek foran klokkeslettet i steden for feks D. Slår av W når jeg er kommet opp i litt fart. Skal jeg slette det som er av feilkoder nå?

jiha1968
12/06/23, 12:58
Du kan godt slette kodene, siden det ikke ser ut til at bilen har problemer med å reprodusere dem:rolleyes:

Streken istedenfor gir-indikator er et tegn på at det er kommunikasjons-feil med GSM/TCM (GSM: Gir-velger modul)

Chals
12/06/23, 15:09
Kjørt 7-8mil. Flere start stopp. Ingen feilmeldinger ang girkassa, ingen nødmodus. Kun en feilmelding «anti-sladd serv erfordras». Men det hendte noe positivt (hvis det ikke kamuflerer en annen feil). Siden jeg fikk bilen har det vært vibrasjoner i rattet ved kraftig pådrag. Det var fullstendig borte nå. Det eneste jeg har gjort er å fjerne sikring nr.23 under venstre (sett bakfra) bakvindu, og noen meter med kraftig vaskebrett på grusveien her, det kom litt brått på.

jiha1968
12/06/23, 15:35
Sikringen (REM 23 7,5A) kobler ut DEM og dermed belastningen på mellomaksel og drivakslinger. (Haldex-clutchen mister forspenning fra hydraulikk-pumpen)
For andre med AWD som vil teste denne "vibrasjonsfjerneren" uten å ta ut sikringen, løft handbrekket ett hakk slik at lampen tennes, så kobles DEM/bakhjulstrekket ut...

Chals
12/06/23, 15:50
Genialt. Før jeg gasset på tror jeg at forbruket var lavere (?), gjelder det isåfall med håndbrekktrikset også?

jiha1968
12/06/23, 16:31
Har ikke målt, men skal ikke se bort ifra at forbruket kan minske bittelitt når DEM/AWD er dektivisert.
Vil uansett ikke anbefale å kjøre med handbrekket oppe til vanlig, spesielt ikke om det er riktig justert :rolleyes:
(nåja, bryteren kan vel alltids modifiseres litt)

vict0r
14/06/23, 08:49
Skal jeg slette det som er av feilkoder nå?

Ja, absolutt. Forsøk også å lese av feilkoder i DEM for å sjekke at feilkodeleseren gir beskjed om at den ikke kan kommunisere med den (siden sikringen er ute).


Kun en feilmelding «anti-sladd serv erfordras».

Det betyr at det er feilkoder som kan leses av. Les av feilkoder i alle moduler på nytt etter at du har slettet alt av feilkoder og denne meldingen dukker opp igjen.

Et viktig poeng: Feilkodeleseren skal informere om feilkoden er "permanent" eller "intermittent". Dette er viktig informasjon som du må skrive ned og informere om.

vict0r
18/06/23, 16:51
Feil på antisladd er EU-feil, må utbedres innen 30/6-24.

Du har god tid på å utbedre dette? Drøyt 24 måneder?

locked
24/06/23, 22:11
Styreenhet DEM kan kanskje reparerast av eit firma som er spesialisert på området. Det er ikkje utenkeleg at det er fukt i modulen, det har eg vore borti før.

Desverre så er tilgangen til brukt DEM frå 2005 veldig vanskeleg sidan du ikkje kan bruke verken frå 2004 eller 2006 på grunn av endring av CAN bus hastighet og Haldex generasjon.

Ta av kontakten på DEM å sjå etter grønt irr på pinnane i DEM. Du kan og åpne modulen å sjå etter fukt, men då risikerar du at eit verksted ikkje vil reparere den om den har vore åpna.

Chals
20/07/23, 00:08
Jeg har kjørt Volvoen med fred i sinnet etter det gode tipset om å ta ut sikring 23. Kun forhjulsdrift nå. Bilen girer perfekt. Kun feilmelding om antisladd. Simco i Råde sier de kan reparere DEM. Ca 8000 pluss progarmering. Meget taknemmelig for tipsene jeg fikk her på forumet. Det har reddet sommerferien. Bilen får ny rute (steinsprut) og service 25/7. Hvis Volvoen blir EU-godkjent uten firehjulsdrift kan jeg fikse Haldexpumpen senere. EU-kontroll er innen 39/6-24.

locked
20/07/23, 23:09
Jeg har kjørt Volvoen med fred i sinnet etter det gode tipset om å ta ut sikring 23. Kun forhjulsdrift nå. Bilen girer perfekt. Kun feilmelding om antisladd. Simco i Råde sier de kan reparere DEM. Ca 8000 pluss progarmering. Meget taknemmelig for tipsene jeg fikk her på forumet. Det har reddet sommerferien. Bilen får ny rute (steinsprut) og service 25/7. Hvis Volvoen blir EU-godkjent uten firehjulsdrift kan jeg fikse Haldexpumpen senere. EU-kontroll er innen 39/6-24.
Den blir nok ikkje EU-godkjent.

Men, eit dirty trick.. ta å åpne instrumentpanelet, så teipa du over trekanten og køyrecomputeren med svart tape (eg har brukt svart fleece tape en gang) og det fungerte alldeles utmerket. Årsaken var akkurat det samme som du strir med.