PDA

Vis full versjon : Alternative fjørbein til 4c



jerognal
29/04/23, 13:48
Nå er jeg lei av å bytte de hersens Monroedemperne. Levetid er jo som en smørklatt i varm steikepanne.
Tenker å få kodet vekk Four C og kjøpe noe kvalitet som varer. Er det bare å kjøpe komplette fjørbein til en xc70 eller er det noe spesielt å passe på?

FroBe
29/04/23, 17:38
Du kan ikke kode vekk 4C, men om du flytter de firkantede sensorene til de nye demperne så skjønner ikke elektronikken i bilen at de styrbare demperne er forsvunnet.
Tar du vekk knappen over girvelgeren så slipper neste eier av bilen å bli lurt til å tro at det er elektronisk styrte dempere i bilen.

jiha1968
29/04/23, 19:34
Har ikke gjort konvertering av 4C , men i tillegg til at akselerometrene (3 på karosseri + 2 på fjærbein) må være innkoblet,
må spolene på demperne løsnes (uten å ødelegge spolene) og modifiseres med ny jernkjerne på spolene foran m.m , så vidt jeg kan se.
(på 2004 og eldre kan tilsynelatende spolene på demperne erstattes med 8ohm-20W motstander)

jerognal
29/04/23, 20:04
Joda hele 4c kan deaktiveres med vdash. Men aksellerometer må beholdes på et vis. Må bare finne noen med fungerende vdash. Men om det er tut og kjør med standard fjørbein? Karrosseri er jo det samme...
2006 modell dette.

jiha1968
29/04/23, 20:43
Vil tro at Vdash endrer på CarConfig i CEM m.m fra 4C spec. til standard, og det vil kreve dekoding av CEM "PIN-kode" for å kunne programmere inn endringen, noe som betyr at man må levere CEM til noen som er kapabel til "PIN-dekoding".
(P2 chassis skiller seg fra P3 på PIN-dekoding, om det ikke har skjedd noe nytt)

Du kan bruke standard XC70 fjærbein, men ikke glem å kjøpe sjøsyketabletter i samme slengen:rolleyes: (neida, det er ikke så ille, bare deilig mykt)

PS: i tillegg må venstre høydesensor bak kobles om, med å flytte sensorledningene fra SUM til REM. (kun ved vdash-omprogramering)
Hvis Vdash-programmeringen heller fjerner 4C-feilvarslet istedenfor endring av CarConfig, så skulle det ikke være behov for omkobling. (har ikke sjekket)

jerognal
30/04/23, 07:42
Ja det er den pinkoden som er problemet. Krever visst noe ekstra hardware som eg har null innsikt i. Hmmm..... klart det enkleste er jo nye monroes igjen for 3. gang men det suger..
Sjøsyke blir det ikke med f.eks. bilstein dempere..

jiha1968
30/04/23, 09:03
Hmm, tror ikke Bilstein lager dempere til XC70 (P2-chassis) , selv om jeg ser at noen selgere tar med XC70 på listen over S60/V70-Bilstein front-dempere.
Hvis demperen skal kunne passe begge de to bilene må den ha skikkelig ovale hull til "Camberboltene", eller selges med justerbare Camberbolter...
Bak er det vel ennå verre, da jeg mener at Bilstein ikke har P2 AWD-dempere.

Hvis noen har funnet løsning på ekstra gode støtdempere til P2-chassis med AWD, så håper jeg de kan skrive et par ord her!

jerognal
30/04/23, 11:47
Om noen vet om noen som kan få ut pinkode på cem så gi meg en lyd.