Logg inn

Vis full versjon : Volvo v60 D3 eletrisk problem (CEM)



njh
14/04/23, 22:59
Volvo v60 D3 eletrisk problem (CEM)
Hei, vi har en 2012 D3 V60 i familien. den har fungert supert fram til nå. begynte uten forvarsel med att etter en kjøretur ,så ble bilen stoppet noen minutter,når jeg da skulle starte den,fikk jeg flere feilkoder i display. Startsperre.servofeil.bremsefeil abs feil airbag . etter ca 30-40 sek så høres en eletrisk dur i mortorrom og bil kan startes. neste dag starter bil fint, stopper den, og den får samme problem med startsperre feil,servo.bremse airbag osv.. vente ca 1 min med tenning på ,alt ok. Har nyere hovedbatteri som er oppladda og god spenning. bytta hjelpebatteri (start/stop) som var dårlig,håpte att feil forsvant. Neste dag startet den ,men når jeg slo den av og prøvde igjen samme symton. byttet nøkkel(til reservenøkkel) da har bil fungert fint 5-6 dager. men i dag kom samme problem etter en kjøretur på ca 3 min. bilen sto stille en times tid,og ville ikke starte når . Samme regla med masse CEM feil. har lest ut feilkoder med vida. der kom det opp maaange feil i cem. har ikke bilder av dei(enda) Hva kan dette være??. Leste om en mann med v60 som hadde lignende problem,men han opplevde att bilen kunne stoppe under kjøring, med samme feilkoder. vår bil har ikke stoppet under kjøring. På den andre volvoen fann dei ut til slutt att det var ett rele som hadde kortsluttet, som ga strøm til blant annet cem. vart vist ett avlastings rele.. kan dette være problemet her? (ligger cem sentral bak hanskerom?) kan det være en ide å sjekke kabel under batterikasse. desse kan vist også gi trøbbel som setter maange rare feilkoder pga slitasje på isolsjon på kabelen.. andre forslag ?? Håper noen kan komme med noen forslag til feil-leting. vi har en lang vei til volvo verksted, så må prøve endel hjemme først. . Har vida ,og har lang erfaring med skruing på volvo, men dette var nytt å komplisert.
innlegget forsvant etter forsøk på å redigere,så måtte legge inn på nytt

jiha1968
15/04/23, 00:12
Hei, rakk å se noen av feilkodene dine før det opprinnelige innlegget forsvant.
Dette ligner på en SRS-modul (Airbag-modul) som er syk, men før bekymringen setter seg:
Sjekk at du har spenning på sikring 20 (18,19,20) på CEM under hanskerommet når feilen er tilstede. (tenning på)
Mangler spenningen, feilsøk videre til Relé 7 i motorrom (Reléet for "15-spenning") via sikring B17 (20A) i motorrom.

Var spenningen ok, ta av batterijord, mål motstand på CAN-bus, f.eks i OBD-kontakten (pin 6 og 14) , hvis ikke ca 60 Ohm, feilsøk CAN-bus.

OK buss-motstand, men fortsatt feil på bilen :
napp ut pluggen på HCM (hovedlykt-kontrollmodul, en liten modul nede i viskertrauet) , og på PBM + PAM (P-brems og Park.assist. modul, bak i bilen).
Se om bilen oppfører seg bedre da, (slik at den får kontakt med BCM/TCM, og kan starte bilen) , eventuelt demonter midtkonsoll og ta napp ut kontakten på SRS-modulen (Airbag-modulen)
NB: ikke løsne SRS kontakten/modul før bilen har vært uten batteri i 15 minutt , koble tilbake batteri og se om bilen vil starte nå.
Eventuelt feilsøk CAN-bus og spenning/jordning på kontakten til SRS-modulen.

Visuell inspeksjon av de kontaktene som løsnes, kabelstamme ved batteriet og andre kabelstammer som er utsatt for klem, vann, varme eller vibrasjoner anbefales, og gjerne løsne-remontere alle kontakter på CEM.


CEM-B10A202 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-B10A202)
CEM-B10A215 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-B10A215)
CEM-B10A206 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-B10A206)
CEM-U010100 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-U010100)
CEM-U012100 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-U012100)
CEM-U015100 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-U015100)
PAM-U042200 (https://www.dtcdecode.com/Volvo/PAM-U042200)

njh
15/04/23, 08:36
Tusen hjertelig takk for raskt svar. Selfølgelig måtte dette skje når bilen ikke var hjemme (3 mil å kjøre) Kan det første å enkleste være å ta ut cem modul og rengjøre den aller først ? (sjekke koblinger og relerer, og rense desse med rett type spray? ser på nett att dette kan være ett problem til mange feilkoder. Eller er det like greit å starte med den rekkefølgen du satte opp (godt forklart :-) ) En liten tanke er. da det oppsto første gang hadde bilen gått ca 25 min ,før jeg stoppet, alle dagene den virket sammenhengende gjikk bilen kun korte strekk til jobb ol. på 10 min. Når dette skjedde igjen var det etter en biltur på 25 min. kan det da være noe som oppstår etter en viss tid bilen går (varmgang på en viss komponent? ) bare en løs tanke. tror att der er et overordna problem som sette alle feila ja. men synes det var rart att flere feil skulle komme (feil på lys-bil ikke i park- feil på parkbrems) og att ikke en fikk slå av tenning, det var mulig førte gangene feilen oppsto. men en dårlig modul/komponent kan vel forårsake dette? Til slutt, om en modul må byttes(eller cem ) kan en da kjøpe brukt fra høggeri? må det da eventuelt programeres på volvo for å virke ,å må det være fra identisk modell, altså en D3 eller kan moduler fra 1,6 drive bilene også brukes. (er maaange flere av dei å velge i)

njh
15/04/23, 13:16
Har da målt, ig får ikke spenning på sikring nr 20 i CEM. sjekker videre på nr 17 i motorrom. Får ikke strøm der heller. Skal da sjekke rele nr 7,men finner ingen med dei nummer. Der er 3stk like grå og ett mindre svart som sitter i A. Er der flere under (c) hvilke er nr 7?

njh
15/04/23, 13:53
Svart 4 pols rele funnet under i C sikringer R7. Kan dette være det du meiner. Har 30-87 og 85-86. ohm 0,46 på 85-86 O.L på 30-87 sette strøm på 30-87 uten å få kikk på det, så slår ikke inn. Er dette kanskje løsningen. Hele CEM får jo ikke strøm når rele ikke åpner

vict0r
15/04/23, 19:24
Du skal teste det ved å sette strøm på 85-86, men ikke gjør det siden det måler 0,46 ohm.

njh
15/04/23, 20:04
har prøvd å sette strøm på 85-86. men rele "klikker ikke inn" så får ikke strøm til cem (må det vel bli) er vel det releet som skal åpne på 30-87 for å gi strøm gjennom sikring B17 til CEM. får vertfall ikke strøm på sikring 20 i cem.(men lurer på om jeg skal dobbel sjekke dette, begynner å lure på om jordingpunkt ikke var ett punkt som gikk til jord når jeg målte med multimeter)Vart mye å passe på i dag så fort gjort å glemme det enkleste ,som er å være sikker på att jordingspunkt virker) har ikke strøm på sikring B17 (brukte samme jordingspunkt,så må dobbelsjekke her med) . I sentral C (under -A) fant jeg svart 4 pols rele R7 som ikke vil klikke (åpne) med test med 12v eksternt batteri . Konklusjon må vel være att rele ikke virker? Er dette et spesielt volvo rele, eller kan ett identisk 12v rele med samme fysiske mål brukes? Andre forslag? om dette ikke stemmer,hva er neste sjekkpunkt?

vict0r
15/04/23, 20:31
Det høres ut som det er defekt.

Jeg tror du må kjøpe det hos en volvo forhandler.

jiha1968
15/04/23, 22:29
Tusen hjertelig takk for raskt svar. Selfølgelig måtte dette skje når bilen ikke var hjemme (3 mil å kjøre) Kan det første å enkleste være å ta ut cem modul og rengjøre den aller først ? (sjekke koblinger og relerer, og rense desse med rett type spray? ser på nett att dette kan være ett problem til mange feilkoder. Eller er det like greit å starte med den rekkefølgen du satte opp (godt forklart :-) ) En liten tanke er. da det oppsto første gang hadde bilen gått ca 25 min ,før jeg stoppet, alle dagene den virket sammenhengende gjikk bilen kun korte strekk til jobb ol. på 10 min. Når dette skjedde igjen var det etter en biltur på 25 min. kan det da være noe som oppstår etter en viss tid bilen går (varmgang på en viss komponent? ) bare en løs tanke. tror att der er et overordna problem som sette alle feila ja. men synes det var rart att flere feil skulle komme (feil på lys-bil ikke i park- feil på parkbrems) og att ikke en fikk slå av tenning, det var mulig førte gangene feilen oppsto. men en dårlig modul/komponent kan vel forårsake dette? Til slutt, om en modul må byttes(eller cem ) kan en da kjøpe brukt fra høggeri? må det da eventuelt programeres på volvo for å virke ,å må det være fra identisk modell, altså en D3 eller kan moduler fra 1,6 drive bilene også brukes. (er maaange flere av dei å velge i)

Ta gjerne en rens av kontaktene på CEM (ta av batterijord først), men jeg tror du har en modul som jammer CAN-bus i bilen, heller ikke uhørt at symptomet kan være temperaturavhengig, så du bør prøve å koble ut de modulene jeg nevnte.

Når en modul i bilen får krupp og jammer nettverket den står i, kan omtrentlig hele bilen koble ut/henge seg samtidig.

Når det gjelder eventuelt modulbytte så er f.eks CEM, BCM, og ECM låst til bilen (hverandre) med VIN-nr, så der kreves det litt mer datakunnskaper og utstyr enn det hvermansen har for kloning, eller endring av f.eks VIN og Car-config.
Enklere moduler som HCM, PBM og PAM-modulene kan som regel byttes ut med en brukt fra tilsvarende bil.


Så til feilsøkingen, det er CEM selv som aktiverer Rele 7 (ved "tenning på") når den får beskjed fra tenningslås/startknapp.
CEM har egen konstant drivspenning fra sikring A1 og A2. (begge 50Amp)

Aktivering av relé 7 betinger at CEM klarer å legge den ene siden av reléspolen (vanligvis 85) til jord når den har fått beskjed om "tenning på", mens det står konstant spenning på andre siden av reléspolen (86) . Er det samtidig konstant spenning på reléets "matestrøm 30", men ingen ting ut på 87, da er det reléet defekt.
Har reléet spenning på 30, og både på 85 og 86 når det står i sokkelen, så betyr det at CEM ikke jorder reléspolen, f.eks fordi at den ikke får beskjed fra tenningslåsen/startknappen om å "våkne" og slå på tenningen (aktivere relé 7) , eller at det er dårlig forbindelse til pinne 13 i kontakt C1 på CEM.

Skulle reléspolen (85-86) på relé 7 fremdeles måle 0,46 Ohm når reléet er ute av bilen, så betyr det kortslutning i reléspolen og dermed defekt sikring B27 (5 Amp) , men antar at motstandsverdien skyldes en liten måle/avlesningsfeil.


Nå er jeg ikke helt sikker hvordan bilen din oppfører seg akkurat nå, så du må gjerne beskrive symptomene på nytt; hva som virker og hva som åpenbart ikke virker for øyeblikket...

njh
16/04/23, 15:05
Ta gjerne en rens av kontaktene på CEM (ta av batterijord først), men jeg tror du har en modul som jammer CAN-bus i bilen, heller ikke uhørt at symptomet kan være temperaturavhengig, så du bør prøve å koble ut de modulene jeg nevnte.

Når en modul i bilen får krupp og jammer nettverket den står i, kan omtrentlig hele bilen koble ut/henge seg samtidig.

Når det gjelder eventuelt modulbytte så er f.eks CEM, BCM, og ECM låst til bilen (hverandre) med VIN-nr, så der kreves det litt mer datakunnskaper og utstyr enn det hvermansen har for kloning, eller endring av f.eks VIN og Car-config.
Enklere moduler som HCM, PBM og PAM-modulene kan som regel byttes ut med en brukt fra tilsvarende bil.


Så til feilsøkingen, det er CEM selv som aktiverer Rele 7 (ved "tenning på") når den får beskjed fra tenningslås/startknapp.
CEM har egen konstant drivspenning fra sikring A1 og A2. (begge 50Amp)

Aktivering av relé 7 betinger at CEM klarer å legge den ene siden av reléspolen (vanligvis 85) til jord når den har fått beskjed om "tenning på", mens det står konstant spenning på andre siden av reléspolen (86) . Er det samtidig konstant spenning på reléets "matestrøm 30", men ingen ting ut på 87, da er det reléet defekt.
Har reléet spenning på 30, og både på 85 og 86 når det står i sokkelen, så betyr det at CEM ikke jorder reléspolen, f.eks fordi at den ikke får beskjed fra tenningslåsen/startknappen om å "våkne" og slå på tenningen (aktivere relé 7) , eller at det er dårlig forbindelse til pinne 13 i kontakt C1 på CEM.

Skulle reléspolen (85-86) på relé 7 fremdeles måle 0,46 Ohm når reléet er ute av bilen, så betyr det kortslutning i reléspolen og dermed defekt sikring B27 (5 Amp) , men antar at motstandsverdien skyldes en liten måle/avlesningsfeil.


Nå er jeg ikke helt sikker hvordan bilen din oppfører seg akkurat nå, så du må gjerne beskrive symptomene på nytt; hva som virker og hva som åpenbart ikke virker for øyeblikket...

Hei igjen. Da har vi vært å sjekket bilen igjen. Tok først å kontrolerte R7 rele grundig. koblet strøm på 86 og 30. jord på 85 og målte ut på 87. ingen spenning ut,å rele klikker ikke inn. så det er defekt. satte det tilbake i bil(midlertidig) og satte på tenning.Sikring 20 på CEM får ikke strøm men er hel ,sikring B17 får ikke strøm men er hel. glemte selfølgelig å måle på OBD(pin 6-14) Kan det da være mulig att første gangene bil fikk problemer (trolig utløst pga dårlig modul en plass) så gikk det ca 30-40 sek og det virket, att R7 rele da fortsatt slo inn etter dei 30-40 sek og det da var mulig å starte bil,men nå er det helt dødt,og bil vil ikke starte? Skal på høggern å få tak i ett brukt R7 rele i morgen (må vel ha ett identisk eller?? ) vil da sette i nytt rele,koble av PBM + PAM (P-brems og Park.assist. modul, og eventuelt HCM modul å prøve å starte da. PBM + PAM moduler er lokalisert, MEN den på HCM (hovedlykt-kontrollmodul, en liten modul nede i viskertrauet) var vanskelig å finne? ligger den rett under viskermotor bak batteri? eller kan du spesifisere akkurat hvor det ligger? Starter bilen IKKE i morgen ,etter desse tiltakene,så er jeg usikker på videre feilsøking. Det var da eventuelt den SRS modulen under midtkonsoll,men ser ut som det er litt jobb å komme ned til den for å koble ut. Burde jeg prøve å koble ut SRS om ikke det andre virker?? Håper ting blir positivt i morgen,elles nærmer det seg tur med bilbærger til Volvo. En tanke til slutt, første gang problemet oppstod,var etter bilen ble slått av og rett etterpå ble EL parkbrems satt på. Kan der være ett lite håp om att det da er PBM modul som er synderen,eller var kansje dette helt tilfeldig? dener jo enkel å bytte ,der den ligger bakerst i bil på venstre side (er jo lov å håpe )

jiha1968
16/04/23, 20:17
Mulig at de fleste modulene er ok, for når jeg ser på feilkodene i lys av defekt relé 7, så kommer trolig feilkodene av at de aktuelle modulene ikke får spenning/har hatt ustabil spenning fra Relé 7 ("tennings-spenning") og jeg antar at reléspolen har hatt en termisk feil (brudd når den ble varm) som har utviklet seg til fult brudd.
Setter pengene på at du får fikset bilen med et nytt relé!

Du bør prøve å finne identisk relé ja, pga spolemotstand/driverkretsen i CEM, og reléets belastbarhet (antall Ampere reléet er beregnet for)
Til kortvarig testing kan lignende relé brukes (eller enkel forbikobling med en utvendig bryter med ledninger tilkoblet 30-87)

Hvis det fortsatt er kommunikasjonsproblemer etter nytt relé er montert, koble ut de modulene vi har nevnt, ta de som er enklest å komme til først...
HCM bruker å ligge i viskertrauet (Kald-sonen i motorommet) halvveis mot passasjersiden fra midten?, såvidt større enn et par fyrstikkesker.

njh
17/04/23, 17:59
Da ble det en lykkelig slutt på alle feilkodene og en bil som ikke ville starte. Feilen var R7 Releet fremme i sikringsentral i motorrom. Når dette releet ikke virket satte det en mengde med feilkoder på molduler (flest i CEM) Satte i (brukt rele fra "høggern") og da startet bilen uten problem. Vil rette en STOR TAKK til " jiha1968 " for veldig god hjelp til å spore opp denne feilen :-)

jiha1968
17/04/23, 21:32
Hyggelig å kunne være til hjelp, så jeg takker for gode ord og gratulerer med resultatet! :o