Logg inn

Vis full versjon : V70 III 1.6 2010 - Mister motorkraft



aleron
10/04/23, 09:18
Hei! Jeg har en Volvo V70 III 1.6d som sliter på langkjøring. Bilen mister motorkraft når den møter motstand. Dette skjer på turtall mellom 1500 og 2500 litt avhengig av hvilket gir jeg ligger i. Innimellom hører jeg en pipelyd/hylelyd akkurat når den mister motorkraft, som om noe prøver å bytte opp trykk men ikke klarer å holde på det, men det skjer ikke hver gang. Når bilen lugger skyter den ut sort eksos. Jeg har historisk sett ikke hatt store problemer med dette på korte turer, men når motoren blir varm blir det verre og verre. Det hjelper å stoppe i noen minutter før jeg kjører videre. Etter langtur i påsken skjer dette på hver tur, men det det hender jeg klarer å "lure" motoren til å la meg akselerere.

EGR ventil er skiftet, to dyser skiftet og turboen suser litt og spytter litt olje(luftfiltersiden), dieselfilter byttet, topppakning byttet.

Feilkoder:
P0087 – Fuel rail/System Pressure – Too Low Bank 1
P049C – EGR B Flow Excessive Detected
ADM - U300362 - Additive Dosing Module - Battery Voltage - Algorithm based failures. Signal compare failure

Jeg har ingen feilkoder på DPF, men det har slått meg at den bør skiftes. Bilen har tross alt kjørt 220k km.
Jeg har hatt bilen inne hos to forskjellige verksteder uten at de har klart å stille en diagnose. Frydenbø vil adapsjonskjøre dysene, men det er ikke basert på noen undersøkelser.
Noen som har noen tanker om hvor jeg starter her, eller? =)

vict0r
11/04/23, 10:48
Er feilkoden på egr avlest etter at egr ventilen er byttet?

Hva slags diagnoseapparat har du brukt til å lese av feilkodene?

aleron
11/04/23, 11:01
EGR ventilen ble byttet fordi verkstedet leste av feilkode på EGR. Hvilket diagnoseapparat han bruke da, vet jeg ikke.

Denne gangen har jeg brukt en nokså fersk leser fra Biltema «for» Volvo. Den skal jo kunne lese enkle feilkoder, men jeg er ikke trygg på at jeg får hele bildet fra den :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

vict0r
11/04/23, 16:14
leser fra Biltema «for» Volvo

Jeg kjenner ikke denne. Kan den lese av live data? F.eks. drivstofftrykket og egr-ventilens åpning?

aleron
11/04/23, 18:02
Ja, den leser noe live data. Har lagt ved noen bilder som viser noe av informasjonen jeg fant.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/3.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/4.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/7.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

vict0r
12/04/23, 02:48
Det er noe man kan bruke der.

Hva skjer når du sletter feilkodene? Er EGR koden tilstede umiddelbart (uten start av motor)?

aleron
12/04/23, 06:16
Nei, jeg slettet feilkodene i går. Etter to turer med bilen er de ikke tilbake, men bilen fungerer fremdeles ikke som den skal.

Jeg prøvde å holde et øye med leseren mens jeg kjørte. Det virker til at dieseltrykket dropper kraftig rett før den mister kraft. En pumpe som er gåen? Tette slanger kanskje.. ?

vict0r
12/04/23, 11:23
Mulige feilkilder er (iflg Volvo):

Tett dieselfilter
Lekkasje på høytrykkside
Lekkasje på lavtrykkside
Skadede injektorer
Skadet sikkerhetsventil (dieseltrykk)
Skadet trykksensor
Skadet trykkreguleringsventil
Skadet høytrykkspumpe

Ble det brukt injektorrens rett i det nye filteret før montering?
Hvorfor ble de to injektorene byttet?

aleron
12/04/23, 11:42
Filteret ble byttet samtidig med en annen reparasjon på verksted, så jeg vet ikke om de har brukt injektorrens.

Den første var før jeg fikk bilen for et par år siden, den andre ble byttet da mine problemer startet og verkstedet leste ut sporadiske feilkoder på en dyse.

vict0r
12/04/23, 11:48
Biltema apparatet ditt har en funksjon som heter "spredertilpasning". Jeg regner med at dette er adapsjon av dysene. Det er ikke sikkert apparatet klarer det på denne type motor, men det kan forsøkes. Adapsjonen kan ta drøyt 10 minutter.

aleron
12/04/23, 12:14
hmm, den har jeg ikke sett. Skal se om jeg finner etterpå =)