PDA

Vis full versjon : Volvo C30 1,6D med feil på boost pressure sensor



AleksanderK
04/02/23, 10:56
Hei!
Har en C30 facelift med 1,6d motoren. Får feilmelding ECM-1600 Boost pressure sensor, signal too high.

Dette resulterer i at bilen går i nødmodus etter oppstart, og viser feilmelding i DIM som er relatert til DSTC. Etter man har begynt å kjøre forsvinner feilmelding ved å ta tenningen av og på. Kommer tilbake når man står stille.

Ingen kortslutning mellom noen av de 3 ledningene til sensoren, alle ledninger har ca. 0.2ohm fra ende til annen.
Måler 4,9v på 5v supply mot jord. Ingenting mellom sensor jord, og motorjord. MEN jeg måler 6,3v mellom signal og jord.
Har forsøkt å måle ohm fra signal mot alle andre ledninger som går til kontakter ved ECM, men får ikke utslag. Vil derfor gjette at det ikke er noen ledninger som er kortsluttet mot denne.

Noen tips her? Frykter at det er noe galt med ECM. Dette vil vel være en betydelig kostnad å få byttet ut og kodet mot bilen?

Svirre
04/02/23, 16:46
Ville ha forsøkt å bytte sensor for å se om det hjelper. Virker som om den ute og kjører basert på signalvolten, men igjen så kan dette være pulserende spenning mellom jord som kan gi høyere volting enn inngående matespenning.

Hvis den er enkel å bytte, så kan det være en kurrant feilkildetesting :) Ellers vil jeg tro at dette kan komme av defekt/treg trykksregulering fra turbo om den styres mekanisk (enten med vakuumspjeld eller elektromotor).

vict0r
04/02/23, 17:38
jeg måler 6,3v mellom signal og jord.

Med eller uten sensoren tilkoblet?

AleksanderK
04/02/23, 22:57
Det er uten sensor tilkoblet.
Broderen har en V50 med samme motor og fikk samme måling, så jeg skal teste med hans sensor og se om feilen forsvinner.

AleksanderK
05/02/23, 17:52
Testet med broderen sin sensor i dag, og alt fungerte fint. Da blir det bestilt ny sensor så er alt ok igjen.

vict0r
07/02/23, 14:49
Det er uten sensor tilkoblet.

Det begynte å ringe en bjelle her. Jeg fikk også muligheten til å måle på en bil med samme motor og fikk samme resultat.

Det virker som at dette er et tilfelle av at det ikke er brukbart å måle uten at sensoren er tilkoblet. (Jeg har ikke fått testet dette.)