PDA

Vis full versjon : Volvo xc70 D5 2005 Går dårlig. Uten feilkoder



Stilun7
28/01/23, 16:58
Hei!

Har nylig kjøpt meg en XC70 2005 D5 (163hk euro 3)
Men den har et lite problem...

Bilen går ufattelig dårlig, spesielt når den er kald. Tar 5 sekunder å kjøre igang om morgenen!

Kan føles litt som man har 2tons henger på slep!
Den bruker også veldig mye diesel, ca 2l på mila!

Har byttet turbo, map sensor, vakumslanger, blendet motorfeste, sjekket for ladeluft lekkasje, sjekket retur på dyser.
Prøvde også å kjøre uten eksos i tilfelle katalysatorer var blitt tett. Men uten noe hell...

Har tilgang på Vida, og har kjørt rundt med parametere oppe, og det er ingenting "synlig" feil der!

Noen som har noen idé om hva det kan være?

Takk! :)

vict0r
29/01/23, 07:15
Har tilgang på Vida, og har kjørt rundt med parametere oppe, og det er ingenting "synlig" feil der!


-

Stilun7
29/01/23, 08:47
Hei! Det er jeg litt usikker på. Hvis de ligger under ECM i Vida, så har jeg nok sjekket de!

Stilun7
29/01/23, 09:07
Googlet litt raskt her nå. Oksygensensor er lamda ? Det er ingen lamda på euro 3 motor såvidt jeg vet. Har sjekket rail pressure hvis det var det du mente:)

jiha1968
29/01/23, 12:14
Hei!
Har nylig kjøpt meg en XC70 2005 D5 (163hk euro 3)
Men den har et lite problem...
Bilen går ufattelig dårlig, spesielt når den er kald. Tar 5 sekunder å kjøre igang om morgenen!
Kan føles litt som man har 2tons henger på slep!
Den bruker også veldig mye diesel, ca 2l på mila!
Har byttet turbo, map sensor, vakumslanger, blendet motorfeste, sjekket for ladeluft lekkasje, sjekket retur på dyser.
Prøvde også å kjøre uten eksos i tilfelle katalysatorer var blitt tett. Men uten noe hell...
Har tilgang på Vida, og har kjørt rundt med parametere oppe, og det er ingenting "synlig" feil der!
Noen som har noen idé om hva det kan være?
Takk! :)

Byttet dieselfilter?
Sjekket at alle temperatursensorer viser normale verdier?
Sjekket luftfilterboks for ubudne gjester? (MAF-verdier?)
Sjekket at ingen bremser henger på (blir varme)
Prøvd å blende av EGR midlertidig?

Stilun7
29/01/23, 12:50
Har byttet dieselfilter. Sjekket temp i Motor og luftinntaket. Viste normale verdier!
Prøvde å kjøre uten luftfilter for å se, ingen bedring..
Bremsene er bra, kan rulle alle fire hjul når dem er på bukken.

Har bestilt egr blendeplate, tror du det kan hjelpe?

jiha1968
29/01/23, 13:55
EGR-blendingen var bare et skudd i mørket, tvilsomt, men billig og kjapt å teste. (trenger ikke nødvendigvis en fancy blendeplate til det)
Sjekk at du har skikkelig luftgjennomstrømming i intercooler, de kan samle kondens som fryser om vinteren.
Sjekk like gjerne timing av motoren (av med vakuumpumpe og startmotor, bruk tolker beregnet til formålet)

Stilun7
29/01/23, 14:58
Kan jeg ta av slangen som går ut av intercooler for å sjekke det?
Hvis den er tett, burde ikke noen andre slanger sprekke av trykket?

Har sjekket timingen av motoren på regreim. Er ikke det godt nok?

Map sensoren måler vel trykket på utsiden av intercooler? Der hadde jeg hvertfall 2.3bar (inkludert atmosfære trykk) ved fullt pådrag.

vict0r
29/01/23, 23:07
Bilen går ufattelig dårlig, spesielt når den er kald. Tar 5 sekunder å kjøre igang om morgenen!


Kjører den igang like tregt både forover og bakover?

jiha1968
29/01/23, 23:52
Kan jeg ta av slangen som går ut av intercooler for å sjekke det?
Hvis den er tett, burde ikke noen andre slanger sprekke av trykket?
Har sjekket timingen av motoren på regreim. Er ikke det godt nok?
Map sensoren måler vel trykket på utsiden av intercooler? Der hadde jeg hvertfall 2.3bar (inkludert atmosfære trykk) ved fullt pådrag.

Ta av slangene der du synes det er enklest, den ene mellom turbo og IC , og den andre mellom IC og innsugsmanifold.
Skal ha ganske mye overtrykk for å sprenge slanger som ikke er skadet på annet vis.

Nei, du kan ikke være sikker på at timingen er riktig med kun å se på reimhjulsmerkene, f.eks så er reimhjulet på kamakslingen stillbart.

Mener din årsmodell har TMAP-sensoren på intercooleren ja, de første årene hadde den på innsugsdekslet, trykket høres fornuftig ut.


Ble bilen anskaffet som "treg" fra dag en, og hva var isåfall forrige eiers forklaring på symptomet?

Er du kjent med den normale oppførselen på disse automatene når de er kalde? (slurekasse deluxe inntil oljen kommer opp i temp)
Hvis du med "Tar 5 sekunder å kjøre igang om morgenen" mener det tar 5 sek før bilen beveger etter å satt den i Drive, så vil jeg misstenke tett filter i kassa, eller ekstremkulde.

Stilun7
30/01/23, 11:15
Kjører den igang like tregt både forover og bakover?

Den går tregt begge veier ja!

Stilun7
30/01/23, 11:49
Skal få sjekke slangene på intercooler. Og skal få en mekaniker fra Volvo til å skru av ventilkåpa for å sjekke at timingen på kammene stemmer.

Bilen ble anskaffet treg ja. Kjøpte den av et bilfirma for en billig penge. De hadde tatt den i innbytte ved et salg, så viste ikke spesielt mye om den.
Har prøvd å kontakte forrige eier, uten mye hell.

Ser de siste 3-4 Servicene inkludert et regreim skifte er gjort av noen andre enn verksted.

Det tar minimum 5sekunder før bilen i det hele tatt flytter på seg når bilen er kald, Den bare står der å "durer".. Og nei, det er ikke noe ekstremkulde her nede i østfold:)
Såvidt jeg har klart å lese meg opp til, så er det ikke noe filter å bytte på AW50/51 AWD Girkassa?

jiha1968
30/01/23, 21:04
Filtret i kassa er dessverre et "livtidsfilter", ikke byttbart uten full demontering, så filterbytte blir ikke gjort alene da clutcher og bremsebånd i kassa regnes som oppbrukt når filtret begynner å bli tett. (det er stort sett restene fra disse slitasjene som tetter filteret)
Det finnes en RedNeck-hack som består i å borre og gjenge opp ett nytt "dreneringshull" ved inntaket til filteret under kassa, spyle rent filtermaterialet for grovsmussen som sitter på overflaten, gjerne med tilgang på et endoskop, så blir det bedre gjennomstrømming for en viss tid.

Ventil/innsugsdeksel trenger ikke i utgangspunktet å løsnes for timingsjekk, men startmotor for å kunne skru ut pluggen til veivakselens timinghull, og vakuumpumpen for timinghullet til kamaksel, og så reimdekslet for å kunne stille timingen. (neppe noe nytt for volvomekanikeren din, såfremt han ikke kun jobber med nyere biler)
Med utvide misstanker fjernes injektorer og innsugsdeksel for å sjekke timingen mellom kamakslene (mekanisk drev) og tilstand på vippearmer, løftere og kamaksler.

Be Volvomekaikeren om å ta seg en prøvetur før sjekk, det er straks lettere å danne seg et inntrykk av årsak med problembarnet i hendene.


Hvor treg er egentlig bilen?
Om du med varm motor/girkasse og stillestående bil trår-til det remmer og tøy holder, hvor lang tid tar det før du er oppe i 100km/t? (Om forsøket er gjennomførbart)
Fabrikktall var 10,5sek i beste fall.

PS: W-knappen ved girspaken for "Vinterstart" i 3. gir fungerer, henger ikke inne?

vict0r
30/01/23, 21:15
Du kan se parametre fra TCM i VIDA tilsvarende du gjorde med ECM. De 7 nederste parametrene og oil temperature er vel de mest interessante i første omgang. Er disse normale? Jeg tror den ene parameteren er dreiemomentsbegrensning. Den kan være interessant.

Det er mulig at girkassen ikke klarer å sette seg i første gir, bruker tid på det eller gir opp og velger et annet gir. Det finnes testprosedyrer for å teste dette og diverse. Problemet er vel at Volvo mener gikassen må byttes dersom testene feiler.

Stilun7
30/01/23, 22:12
Hvor treg er egentlig bilen?
Om du med varm motor/girkasse og stillestående bil trår-til det remmer og tøy holder, hvor lang tid tar det før du er oppe i 100km/t? (Om forsøket er gjennomførbart)
Fabrikktall var 10,5sek i beste fall.

PS: W-knappen ved girspaken for "Vinterstart" i 3. gir fungerer, henger ikke inne?

Ifølge Vida fungerer "W" knappen! Det var et av parametere man kunne sjekke.

0-100 trengs det motorvei for å gjennomføre. Dvs. Kommer ikke opp i 100 på noen vanlig vei, så lang tid tar det.
Den trenger typ nedoverbakke og hjemlengsel.

Stilun7
30/01/23, 22:15
Du kan se parametre fra TCM i VIDA tilsvarende du gjorde med ECM. De 7 nederste parametrene og oil temperature er vel de mest interessante i første omgang. Er disse normale? Jeg tror den ene parameteren er dreiemomentsbegrensning. Den kan være interessant.

Det er mulig at girkassen ikke klarer å sette seg i første gir, bruker tid på det eller gir opp og velger et annet gir. Det finnes testprosedyrer for å teste dette og diverse. Problemet er vel at Volvo mener gikassen må byttes dersom testene feiler.

Tittet faktisk litt på dette. Synes liksom de virket normale. Men kan få lånt meg vida igjen å ta et bilde for å legge ut her!

Noe flere parametere du/dere lurer på mens jeg først skal i gang:)

vict0r
30/01/23, 23:02
Da har du sett på det. Det gjenstår å teste diverse funksjoner i girkassen. Hvor nærmere bestemt i Østfold står bilen?

Stilun7
31/01/23, 08:04
Jeg holder til i Halden:)

Testet 0-100 på bilen idag, 28sekunder på flat mark...

René Fredriksen
31/01/23, 08:51
Hører du noen lyder fra turbo når den er treg? tenker på vanlige arbeids lyder, de freser godt i fra seg lyd messig på disse motorene. Spesielt om du holder den på ca 1600 omd i park/nøytral.

Har du noen feilmeldinger i displayet ditt nede til venstre? Motorprestanda nedsatt eller lignende?
VNT ventilen på blokken, bak den L formede innsugslangen, har du kontrollert evt rengjort denne?

Hadde vært artig og fått et screenshot av en VIDA utlesning før videre feilsøking

Stilun7
31/01/23, 10:18
Hører du noen lyder fra turbo når den er treg? tenker på vanlige arbeids lyder, de freser godt i fra seg lyd messig på disse motorene. Spesielt om du holder den på ca 1600 omd i park/nøytral.

Har du noen feilmeldinger i displayet ditt nede til venstre? Motorprestanda nedsatt eller lignende?
VNT ventilen på blokken, bak den L formede innsugslangen, har du kontrollert evt rengjort denne?

Hadde vært artig og fått et screenshot av en VIDA utlesning før videre feilsøking

Hører turboen gå fint ja, har også fint turbotrykk i Vida.
Ingen feilmeldinger i displayet
Har byttet VNT ventilen til en ny fra Volvo. Samme problemet!

Kan godt ordne print av vida, Men eneste feilkode jeg har er CCM-0040 Luftkvalitésensor. Intern feil Og CEM-1A59 kommunikasjon med AUM-Styrenhet. Signal saknas.