PDA

Vis full versjon : Oljelampe mangler, føler eller bare slik Volvo er?



årnes
11/01/23, 14:21
Byttet olje og filter i dag på dieseldyret, når jeg startet igjen la jeg merke til at det ikke var noe som helst varsel om lavt oljetrykk, noe det burde hvert da det tar et sekund eller to før trykker er tilbake ved bytte av filter, ser og at det ikke er noe oljelampe-symbol når mann skrur på tenninga. Mulig oljetrykksføler feil, selv om jeg ikke får feilkode på det eller det enda et av Volvo sine påfunn? Synes å huske noen rykter om at Volvo ikke hadde det på alle bilene, av en eller annen merkelig grunn.

jiha1968
11/01/23, 22:36
P1 og P2-chassis med 5-sylindret Euro4 Diesel har kun oljenivå/kvalitetsensor, med eventuell varseltekst i "kjørcomputeren".
"Vart dåkk skræmt (https://www.youtube.com/watch?v=XRooNAD4H08) no ja":p
Men som regel så står det en oljetrykksføler i blokka (utilkoblet), så for den som ikke er like kaldblodig som Volvo, så kan man rigge seg en varsellampe på egen hånd.

For å være snill med Volvo, kan man jo si at om det er nok olje i bunnpanna, men ikke oljetrykk, så er løpet uansett kjørt for den motoren, med eller uten varsellampe.

årnes
11/01/23, 22:44
P1 og P2-chassis med 5-sylindret Euro4 Diesel har kun oljenivå/kvalitetsensor, med eventuell varseltekst i "kjørcomputeren".
"Vart dåkk skræmt (https://www.youtube.com/watch?v=XRooNAD4H08) no ja":p
Men som regel så står det en oljetrykksføler i blokka (utilkoblet), så for den som ikke er like kaldblodig som Volvo, så kan man rigge seg en varsellampe på egen hånd.

For å være snill med Volvo, kan man jo si at om det er nok olje i bunnpanna, men ikke oljetrykk, så er løpet uansett kjørt for den motoren, med eller uten varsellampe.

Ok, takk, da vet jeg det :)

René Fredriksen
12/01/23, 07:18
Det er bare slik volvo er, dessverre en av de mindre i gjennomtenkte løsningene deres. Men blir litt som Jiha1968 skriver uansett, om dette hadde blitt tent under kjøring så er motor som regel kjørt mtp at trykket har nok vært lavt en stund før denne tennes og når den endelig blir tent må du ta oppmerksomhet til fører inn i kalkulasjonene, så motor/turbo har gått noen runder rundt før den endelig blir avstengt.

Men, det har sine negative sider å at den ikke er der, for og dra fram et eksempel.
Hadde en kollega på Volvo verksted som sjonglerte litt med 3 kunde biler hvor han da hadde oljeskifte på den ene.
Denne nevnte bilen ble det tappet olje av, bunnplugg ble strammet, nytt oljefilter satt i og kjørt ut. Jepp du leste riktig, ingen olje ble fyllt xD
Denne kom seg 5-6 mil. Kunde ringte når denne var begynt og trekke dårlig :) kom med Viking tilbake til verkstedet.

Det var en artig motor og skru i biter og titte inni :) Så ikke ut i måneskinn :D

Dette hadde blitt avdekket om det bare var en oljetrykk sensor ( og en litt mer våken mekaniker som ikke tok tur med lukkede ører)