PDA

Vis full versjon : Sotfilter fullt! løst med icarsoft



årnes
06/01/23, 13:15
Monterte dieselvarmeren etter å byttet og sjekket lit deler, stressa litt å prøvde starte bilen uten og gløde og fikk da ved oppstart beskjed om "SORFILTER FULLT SE MANUAL" ( ikke garantert en sammenheng men merkelig åkkesom).
Leser rundt på nettet og meningene skifter mellom å besøke Volvo verksted, kjøre på 3500rpm en halvtimes tid og kjemikalier, mest drastiske var o demontere filteret og rense det eller ta ut innmaten. Handla inn Icarsoft når jeg kjøpte bilen og koblet på den ( med god varm motor) , fant endel nye feilmeldinger men ingen løsning , før jeg kom til å huske at under " servic" er det flere valg og det viste seg da at et av de var å rense partikelfilteret, i undermenyen har du 3 valg, et er å tilbakestille timeren, et om du bytter til nytt filter ( trur jeg det betyr) og siste er å rense filteret. valgte siste og etter endel advarsler kom jeg endelig til start. Motoren gikk da sakte opp til 2200 rpm, ble stående der i ca 35 minutter, etter ca 20 minutter slukker feilmeldings lampa og feilmeldingen ble borte.
Det kom lukter som ikke var direkte gode under akten og all isen under utløpet til eksosen forsvant fort, den eksosen som kom ut var veldig varm.
Finnes sikkert andre metoder som fungerer like bra, men jeg har spart veldig mye på den kodeleseren fra Icarsoft som er beregnet for Volvo. Til våren blir det og ta av filteret så får jeg se om det blir en grundig rens så det blir som nytt eller om jeg tar ut innmaten.

vict0r
06/01/23, 15:37
Leser rundt på nettet og meningene skifter mellom å besøke Volvo verksted, kjøre på 3500rpm en halvtimes tid og kjemikalier, mest drastiske var o demontere filteret og rense det eller ta ut innmaten.


Ikke ta ut innmaten. Det kommer til å bli sjekket på eu-kontroll framover.

Hvilken motor sitter i bilen?

årnes
06/01/23, 15:43
Ikke ta ut innmaten. Det kommer til å bli sjekket på eu-kontroll framover.

Hvilken motor sitter i bilen?

Var det jeg tenkte ja så planen var å sjekke ut det nøye før jeg eventuelt gjorde det til våren. Når jeg ser på nett hvor tette disse kan bli og hvor mye dritt som kommer ut når du tar de ut for en ordentlig rens så trur jeg det er verdt jobben det er å ta den ut og inn.
2.4 D 120hk 2007mod

vict0r
06/01/23, 16:08
Vær klar over at partikkelfilteret blir tett av enten sot eller aske. Sot betyr at forbrenningen ikke fungerer som den skal. Asken er av forbrent sot.

Det er sjelden at et partikkelfilter blir defekt. Det kan tømmes/rengjøres for både sot og aske.

Børge Vikebø
06/01/23, 16:25
Vær klar over at partikkelfilteret blir tett av enten sot eller aske. Sot betyr at forbrenningen ikke fungerer som den skal. Asken er av forbrent sot.

Det er sjelden at et partikkelfilter blir defekt. Det kan tømmes/rengjøres for både sot og aske.

Tett partikkel betyr en av flere ting. Oftest er det mye småkjøring som ikke gir tilstrekkelig varme for å starte regenerering av filteret. Svært sjelden at det er forbrenningen, du får som regel andre aktive feilkoder mot dyser om du hsr feil på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

locked
06/01/23, 16:52
Vær klar over at partikkelfilteret blir tett av enten sot eller aske. Sot betyr at forbrenningen ikke fungerer som den skal. Asken er av forbrent sot.

Det er sjelden at et partikkelfilter blir defekt. Det kan tømmes/rengjøres for både sot og aske.
Feil,

Forbrent diesel blir til sot, som kan brennast vekk
Forbrent motorolje blir til aske som ikkje kan brennast vekk.

Det er derfor bilar med partikkelfilter skal bruke spesiell motorolje, typ long life eller low-ash osv. Alle motorar brenne litt olje så det er uunngåeleg i lengda, men riktig olje løyser det meste.

vict0r
06/01/23, 18:03
Hvor har du det fra at det ikke blir aske av forbrent sot?