PDA

Vis full versjon : Ønske om et budsjettanlegg



locked
07/01/10, 19:35
Dama har en 240 sedan, den har noko gammalt pappgreier i dørene framme, dei har eg funne erstatningshøgtalarar til.

I hattehylla står det to runde greier fra buss (dei spelar ingen bass...)

Montert ny radio/cd, type blaupunkt buenos aires 200, http://www.blaupunkt.de/index.php?id=73&no_cache=1&tx_ddfproducts_pi1[view]=229&l=1 Har ikkje studert men iflg. spes på den sida har den forsterkerutgang om det er nødvendig. Kan evt. bytte den ut til ex. en http://www.blaupunkt.de/index.php?id=72&no_cache=1&L=1&tx_ddfproducts_pi1[view]=415 om det er nødvendig. Blaupunkt blir det uansett, det er et rabattspørsmål.

Det ho ønsker seg er et ok stereoanlegg med litt bass i. Det inkluderer ikkje nødvendigvis ein stor sub i bagasjerommet. Kanskje ein eller to aktive subba under framsetene? Ikkje noko voldsomme greier. Ikkje stor sub bak av to grunnar, plass og skal ikkje spele for heile bygda.

6X9 høgtalarar må ho ha i hattehylla i alle fall, dei gjere mykje for lyden men kanskje gjere dei jobben eit par frå biltema?

Senterhøgtaler? Sett Jula har noko som ser ut til å passe i dash'en til 240'en.

Nokon som har eit godt forslag til korleis løyse problemet, eg har lite peiling på stereo!

Forslag med høgtalera, sub/forsterker osv. mottas med takk. Det elektriske er null problem men å velge ut komponentar osv. er ikkje enkelt.

Takker for forslag!

locked
07/01/10, 22:12
Kan denne(link) (http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12799) vere et ok alternativ?

Volvo-Power
07/01/10, 22:14
Kan denne(link) (http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12799) vere et ok alternativ?

Litt skeptisk til at en 8" vill gi tilfredstillende bass..

men en billig 12" koster ikke mange kronene.. se etter Basspakker.
der kan du få 12" sub, 2 6x9 å forsterker til å drive alt.. trenger ikke koste mer enn 2k for et slikt sett, om du ikke er opptatt av merke..

locked
07/01/10, 22:26
en bra 8" bass inni bilen gir sikkert like bra bass som en billig 12" sub med billig forsterker i bagasjen.

dessuten blir 12" sub aaalt for stort. skal jo ha bagasjerom igjen etterpå.

Med skikkelig bra rabatt på den der kan jeg heller gi noe for litt bedre 6x9 høyttalere. Det har jeg tross alt rimelig greie erfaringer med i 240 fra før. Hadde noen cadence som spilte bra...

Øyvind G
07/01/10, 23:17
denna spiller faktisk imponerende bra (for å være så liten og koste så lite). jeg har det i min sedan og syns det spiller greit nok til mitt bruk. en kammerat satte en sånn i sin 245 og kan ikke si annet enn at jeg blei imponert ;)

edit. glemte linken:

http://www.biltema.no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Aktiv-woofer-8/

Aashome
08/01/10, 11:25
En god 8" kan gjøre jobben sin den!

Du kan jo evt. bygge en 8" ned i reservebrønnen da? Hvis ikke går det ann å lage en liten kasse i bagasjerommet på 10-15 liter.

Joakim-G_R
08/01/10, 12:21
Skal ikke kimse av små høyttaller-størrelser. Mulig det er forskjell på bil og "hifi", jeg har iallefall høyttalere i hjemmekino'n med 2x6.5" bass i hver front, og det trøkka faktisk rimelig godt når jeg kjørte ordentlig forsterker på det.

Locked: I min 240 hadde jeg noen relativt dyre AudioMac 6x9 i hattehylla,sammen med Kicker Impulse 4" i framdørene, og drev alt med en alpine-forsterker i bagasjen. Jeg ble fornøyd med lyden, så ville kanksje prøvd noe lignende, FØR "aktiv subbass under-sete-versjon".

Har også hatt noe lignende du linket til, i firmabilen, bak seteryggen i en Hiace. Reiv ikke akkurat setet ifra hverandre.. Noe "bedre" ble det jo, men jeg ville nok satset på høyttalere i hattehylla.

Hva med en 8" i midten, og 2 6.5" coaxer/komponentsett på sidene i hattehylla, sammen med ett frontsett i framdørene? Får jo 5-kanalers forsterkere også, som fungerer mer enn bra nok. MÅ ikke koste 15-20 000 for den løsningen.

Ville kanskje tatt en helgetur til TVboden på Svinesund, da de har gode produkter og ofte gode priser.. De gir deg tilbud hele tiden.. (regner vel om fra svensk til norsk kurs, og drar av littegrann, så det høres bedre ut.) Har handlet der flere ganger, og alltid vært storfornøyd med både service og produkter som jeg har endt opp med.

locked
08/01/10, 17:08
var å så på den fra bilxtra i dag og den går ikke under setene i bilen uten vinkelsliper. så ble med tanken.

bytta ut de orginale i dørene i dag og det hjalp jo en liten smule, skal så få tak i noen ok 6x9'er og prøve. blir det fortsatt for slapt må jeg få en kompis til å bygge kasse til 2stk 6x9 og en 10" (han visste om en til 11liters kasse...)

treboR87
08/01/10, 22:42
pioneer har en sub som skal ha så liten kasse at det er bare så vidt subb elementet går inn i kassen.. var vell 11 liter 12" trengte..

Daruu
08/01/10, 23:28
Hertz sin ES serie er også noe å vurdere.
Spiller veldig bra i små kasser

mrstfu
13/02/10, 23:29
skal du spare penger, hadde jeg droppa alt i hattehylla, å ha diskant og mellomtone bakfra er som å dra på konsert og stelle seg med ryggen mot scenen. bare min mening selvfølgelig. jeg spiller kun for meg, og med 5.25" i dørene og diskanter i dashen har jeg lyd som passer meg gull. i tillegg til bassen i bagasjen selvfølgelig.

torshov bilrekvisita selger en stereoserie som heter A/D/S. jeg har en 5kanals 2800Wmaks (1000W RMS trur jeg) som jeg er veldig fornøyd med. den heter P2000.5, kan dra 4x60 + 1x120W RMS ved 4 ohm... koster 1099,-. kjøp i tillegg komponentsettet deres med to 5,5", diskanter og delefilter (250w maks, mener det er 100 eller 120W RMS)
så har du en rimelig grei løsning, som holder følge med mye annet.

ang bass: det er to måter å "føle" bassen på, enten ved vibrasjoner i chassi, eller ved å kjenne lufttrykket. jeg har en 10"rør i bagasjen på min 850 sedan, skrudd til ene baksetet. da får jeg plass til MYE, samtidig som jeg kan vippe frem setet, bassen inne i kupeen, og mer plass i bagasjen. ADS har et 10" aktivt bassrør som ligger på rundt 800 trur jeg, men dette veit jeg ikke noe om.

hvis dama di ikke er ute etter high end lyd, men noe som spiller høyt nok til øresus, samtidig som det er rimelig god kvalitet på det, er ikke dette så dumt.

viktig å tenke på her, er at det er ikke nødvendigvis sånn at jo mer W, jo bedre lyd. jeg har hørt et pioneer sett til rundt 3000,-, med kanskje 300W RMS på fire høyttalere og en basser, spiller fletta av himkokte systemer på mange tusen W RMS, når det kommer til hvilket lydnivå du orker inne i bilen. fakta er at du ikke trenger, langt mindre orker mange tusen W til daglig bruk. fett å showe med, men still. lyd på over 100dB kan bli ubehagelig, så et mindre anlegg, godt bygd på noen hundre W, kan være veien til gull og velstand. husk at spilleren din ikke leverer mer enn 4x45 til 4x50 W på høytalerutgangene, drar du mer enn dette er det mulig spilleren brenner seg.

uansett, jeg kan garantere deg at jo flere ting/forsterkere/bassere du har i anlegget ditt, jo mer vil du skru og fikle med det, finnes ikke noe som låter sånn du vil out-of-the-box, for å si det sånn. lykke til, kamerat.

Steen
15/02/10, 15:01
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4103&katid=40&mid=m436&id=&vn=736