PDA

Vis full versjon : XC90 04 glødeproblemer



toringehu
04/12/22, 09:48
Hei har en xc90 04mod som jeg sliter med å få til å gløde
Sjekket glødeplugger og byttet gløderele inne i sikringboks. Sjekket alt av sikringer, også de som ligger på undersiden i sikringsboks i motor rom.
Sjekket med diagnoseapparat ingen feilmeldinger.
Har sett at flere modeller med omtrent samme årstall har gløderele i området rundt luftfilterboks/forlykt. Har prøvd å leite der uten å finne noe men kanskje det er flere rele på bilen?
Eller er det noen kjente feil/problemer som noen av dere vet om?

Tips mottas med takk!

jiha1968
04/12/22, 12:35
Hei, hvordan ble glødepluggene sjekket?

Det er kun ett gløderelé i "sikringsboksen" på 2004-modell: FMA3, pluss to sikringer: A1 60A og B11 20A
(mener det er først rundt 2007 at du finner GCU-modul istedenfor et vanlig relé til glødingen)


Følg feilsøkingen trinnvis:

Sjekk at du har hovedstrøm til Reléet (12V på en av de store pinnene / nr30, mål med voltmeter først, deretter med belastning, f.eks en hovedlyspære)
Koble samme hovedlyspære mellom de to store relékontaktene 30 og 87 (fjern reléet) pæra vil lyse sterkt om det er kontakt med glødepluggene og strømtilførsel er ok.

Sjekk at du har tenningsstyrt strøm til reléet (12V på en av de små pinnene / nr86, mål med belastning, f.eks en parklyspære/prøvelampe)


Ved helt vinterkald motor:

Mål med voltmeter på pinne 85 på reléet og se om ECM (motorstyringen) trekker ned spenningen til jord, i det du vrir om tenningsnøkkelen (mål med reléet på plass)
Hvis 85 blir trekt til jord, sjekk om du får spenning ut på 87 med et Voltmeter (med reléet på plass) , hvis 85 er ok, men ingen spenning på 87, da er relé defekt.
Får du spenning ut på 87 et øyeblikk ved tenning på, men ikke på glødepluggene, sjekk på nytt om det er brudd mellom relésokkel og glødeplugger.

Hvis ECM ikke trekker ned p85 til jord ett øyeblikk ved tenning på:
Sjekk med diagnoseutstyr om bilens temp-sensorer viser normale verdier, spesielt kjølevæsketemp. og omgivelsestemp (ikke ute-temp'en du ser i instrumentpanelet)
Deretter sjekk forbindelse mellom 85 på reléet og pinne B50 på ECM, brun kabel.

toringehu
04/12/22, 14:28
Takk for svar. Testa glødepluggene med en batterilader

toringehu
04/12/22, 15:03
Testa med lyspære og den lyste sterkt. Målte spenning ut på 87 og den holdt seg iallfall 20 sekunder eller mer. målte med prøvelampe strøm ut til hver plugg. Måten jeg testa glødepluggene på var å plukke de ut og sette en batterilader på de for å se om de ble varme og det gjorde samtlige. Kan jeg ha ødelagt glødepluggene med laderen kanskje?

jiha1968
04/12/22, 19:45
Batteriladeren burde ikke ha skadet glødepluggene, måtte isåfall ha kjørt dem mye lengre enn nødvendig.
Husker ikke eksakt strømtrekket pr plugg, men antar 6-8 Ampere, så hvis laderen har egen Ampere-måler, eller du har annet Amperemeter å sette imellom, så kan du sjekke strømtrekk på hver enkelt glødeplugg.
(kan også bruke Ohm-meter, og burde ha 1-2 ohm pluss motstanden i ledninger m.m. , men det er bedre å sjekke strømtrekk enn Ohm når motstanden er så lavohmig)

En kjapp sjekk er å bare ta en kabel fra den store pluss-polen på sikringsboksen, og dytte bortpå hver enkelt glødeplugg mens de står i motoren, og se at det gnister like bra på alle pluggene...

Om du har startvansker så kan det like godt skyldes slapt batteri eller småtreg startmotor, like godt som slitte dyser, HP-pumpe eller glødeplugger.