Vis full versjon : Priming av dieselfilter V70 III D4162T 1.6 2014
post@reaktormedia.no
15/10/22, 09:43
Hei
Skal skifte dieselfilter for første gang. Har søkt frem det jeg klarer å finne på youtube og nettet, men føler ikke jeg har funnet et sikkert nok svar på priming av filteret og evt utlufting av systemet:
- Må jeg åpne filteret og forhåndsfylle det?
- Filteret er selvprimende og selvluftende, bare å sette tenningen i posisjon I fem ganger før jeg forsøker å starte så pumpa fyller det opp?
- Jeg må få tak i manuellpumpe og fylle filteret med det utstyret?
- Bare å starte så ordner alt seg av seg selv?
Håper noen har erfaring her og kan gi meg et endelig svar :)
Bilde av filteret : https://1drv.ms/u/s!Ap4w2vgHKKXknGVfPZJTsKifwT0_?e=j3Nfnk
Espen
V70 III D4162T 1.6 2014
Min måte er å bruke vakuumpumpe på utløpet fra filteret for å fylle det opp med drivstoff fra tanken, deretter suge ut resterende luft via skjøten på returrøret like bak oljelokket.
I noen tilfeller kan det bli nødvendig å kjøre starteren for å hjelpe til med utsugingen, men det er større risiko for luft til dysene da.
Hvis vakuumutstyr ikke er å oppdrive, kan man på egen risiko benytte regulert (svak) trykkluft i returledningen til tanken og på denne måten tvinge drivstoffet gjennom filter/pumpe.
Pumpebelg (https://www.biltema.no/redirect/article/2/nb/250200) alá påhengsmotor er billig men synes ikke det er akkurat morsomt å bruke dem, anbefaler heller noe som ligner på disse: A (https://www.biltema.no/redirect/article/2/nb/191531) B (https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-trykkluftdrevet-2000032440) eller C (https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/vakuumtesterbremseluftingssett-2000040925) om du vil ha noe mer kompakt.
Vær obs på at de to første krever trykkluft, ganske mye trykkluft...
post@reaktormedia.no
16/10/22, 18:09
Takk for grundig svar.
Er du kjent med akkurat denne modellen av filter og bil? Spør siden en mekaniker-bekjent mente nyere biler selv kunne prime og lufte filteret selv. Men vet ikke om han har erfaring med akkurat denne modellen heller :cool:
Tørr ikke ta noen sjanser her. Din løsning er nok uansett den sikreste. Spurte mekanikeren min på Volvo, men forventer ikke at de tørr å gi svar til hobbymekanikere... :p
Din bil har så vidt jeg vet ingen forpumpe i tanken, da høytrykkspumpen på PSA-motorene er selvsugende. (mange av Peugot-utgavene av denne motoren har "pumpebelg" for lufting originalt)
På f.eks Volvos D5xxx motorer så ligger det en forpumpe i tanken, slik at luftingen er adskillig enklere. (pumpen er ganske lett å høre når tenningen aktiveres)
René Fredriksen
17/10/22, 13:33
Takk for grundig svar.
Er du kjent med akkurat denne modellen av filter og bil? Spør siden en mekaniker-bekjent mente nyere biler selv kunne prime og lufte filteret selv. Men vet ikke om han har erfaring med akkurat denne modellen heller :cool:
Tørr ikke ta noen sjanser her. Din løsning er nok uansett den sikreste. Spurte mekanikeren min på Volvo, men forventer ikke at de tørr å gi svar til hobbymekanikere... :p
På Volvo så suger vi med vacuum suger på den grønne nippelen som er på toppen av register dekselet ditt :)
Helt korrekt som Jiiha skriver, er ikke noe pumpe i tanken på disse, så diesel må dessverre suges fram. Volvo har ikke noe "enkel" måte å gjøre det på slik som franskmennene har i sine biler med håndpumpe/belg
post@reaktormedia.no
17/10/22, 13:45
På Volvo så suger vi med vacuum suger på den grønne nippelen som er på toppen av register dekselet ditt :)
Helt korrekt som Jiiha skriver, er ikke noe pumpe i tanken på disse, så diesel må dessverre suges fram. Volvo har ikke noe "enkel" måte å gjøre det på slik som franskmennene har i sine biler med håndpumpe/belg
Takk :)
Fikk også svar privat av en som har gjort dette på samme motor før : "Dette filteret må luftes manuelt, du har en av slangene fra luftfilteret som går til venstre bak på motoren, har rødfarget ås på slangen, ta av denne og luft derfra."
René Fredriksen
17/10/22, 13:51
Gikk litt fort her, du har jo 8 ventiler, så ikke at det var en 14 modell. Ja da er denne slangen du skal suge på bak motoren, denne har rødt klips, det er helt korrekt =) Sug på den enden som har en tupp, ikke på den med klipset :)
Det er 16 ventileren som har den grønne oppe på registerdekselet. 8ventileren kom rundt 2012 :)
post@reaktormedia.no
20/10/22, 10:19
Ut av nyskjerrighet, hva skjer hvis jeg kjører bilen tom for diesel? Ikke bare å fylle på og starte da, men må få "pumpa" den igang igjen?
René Fredriksen
20/10/22, 19:06
Jepp, akkurat samme prosedyre som med filter skifte. :) så om du er smart, så kjører du den ikke tom :D
Biler med 5 cyl diesel er lettere, de har føde pumpe i tanken å er selvluftende :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.