PDA

Vis full versjon : 940 Turbo : Få av veivaksel reimhjul på automat ?



gasgasboy
23/07/10, 21:06
Heisann !

Jeg har en tidligere tråd om dette, men får ingen svar der atm ..
Skulle hatt av dette veivaksel reimhjulet, men problemet er at jeg har automat, så jeg får ikke låst motorn så det ikke går rundt .. Noen som har noe innspill ? :)


Mvh Magnus

locked
23/07/10, 21:12
bruk startmotoren...

pipe med forlenger så den tar i rammevangen.

MrX
23/07/10, 21:26
Ellers så bruker det og funke med en luftskralle eller en liten muttertrekker.

TurboHansen
23/07/10, 21:35
Eller latmannsarm og en hammer ;)

gasgasboy
23/07/10, 21:48
Fikk den av ! Woho :D

Men ser nå at det lekker fra det reg reimhjulet på midten av registeret, hva er det for en ? Har aldri tima en eller stramma registerreim, så jeg tørr nesten ikke ta det av : s

T90
23/07/10, 21:54
Når ikke mutte trekker funker så surrer du reimhulet fast med laste stropper.
Å drar til med lat arm.

lasse940
23/07/10, 22:02
Fikk den av ! Woho :D

Men ser nå at det lekker fra det reg reimhjulet på midten av registeret, hva er det for en ? Har aldri tima en eller stramma registerreim, så jeg tørr nesten ikke ta det av : s

det reimhjulet er til hjelpeakselen som driver oljepumpa!

gasgasboy
23/07/10, 22:07
Okei :) . Da har jeg riktig simring !

Kan noen forklare punktvis åssen man stiller registerreima ? Jeg er helt grønn på det her, men er ute etter å lære deet :)

lasse940
23/07/10, 22:12
Hva tenker du på da? har du dekslet som skal sitte bak og over registeret?? der skal punktene være merket og så er det merke på reimhjulene.

gasgasboy
23/07/10, 22:14
Ja, dekselet på baksiden er der, men det fremste er tatt av .. Men det jeg tror kanskje er ett lite problem er at dekselet på baksiden er knekt tvers over rett under kammen ,, :s

lasse940
23/07/10, 22:22
Ja, dekselet på baksiden er der, men det fremste er tatt av .. Men det jeg tror kanskje er ett lite problem er at dekselet på baksiden er knekt tvers over rett under kammen ,, :s
du får prøve plassere det på og lage et merke på toppen der øvre dødpunkt er da så ta av dekslet igjenn og spare det til nestegang du skal av med regreim. Er nok ikke så lurt å ha det dekslet liggende løs bak kamdrevet kan fort begynne bevege seg etter drevet og slå i stykker reima di!

gasgasboy
23/07/10, 22:24
Så jeg skal lage ett merke på reim og reimhjul oppe og ett nede, demontere det, fjerne det dekselet og montere igjen ? Ja, er ganske så enig .. Syntes det var litt på kanten selv, har aldri sett det før, må være noe forige eier har fått til -,-

lasse940
23/07/10, 22:30
Ja tror det er det lureste :) eller kanskje du kan merke på selve toppen og nede i bunn i selve blokka så du er sikker på at det ikke blir feil, hjelpeakslen er faktisk det ikke så kritisk med om den er ute av sitt merke.

gasgasboy
23/07/10, 22:37
Okei ! Så hvem syntes du jeg burde merke da? Kamakselen bare ?

Når jeg løsner reg reima, skrur jeg bare ut et reimhjul, eller løsner jeg på den lille nærmest kammen ? :)

lasse940
23/07/10, 22:45
først må du løsne bolten på spennrullen det lille hjulet med en fjør skrått imot når bolten er løsnet så presser du hjulet mot fjøra så du ser et lite hull i staget som fjøra er tredd over der stikker du inn en liten spiker så den holder igjenn fjøra. så fjerner du reima og skrur løs kamdrevet, nei du må merke både til kamen og veiva de to er veldig viktig at er sammkjørte :)

gasgasboy
23/07/10, 22:52
Okei ! Da skjønner jeg mer vet du ! :)
Da holder det altså med at jeg merker på kammen, og veiva ? Veiva er altså det store hjulet jeg løsnet for å få av dekselet forand regreima ? :) Skal jeg merke hjelpeakselen også ?

lasse940
23/07/10, 23:02
Okei ! Da skjønner jeg mer vet du ! :)
Da holder det altså med at jeg merker på kammen, og veiva ? Veiva er altså det store hjulet jeg løsnet for å få av dekselet forand regreima ? :) Skal jeg merke hjelpeakselen også ?
Veiva er det store hjulet ja og innen for den sitter et lite derev som regreima går på skjekk styre splinten på den så du er sikker på at det store reimjulet viser riktig, det er en styrepinne inni drevet som sitter i selve veiva så er det en opphøyning utenpå som styrer det store reimhjulet så merkene på den treffer 0 punktet som er merket på dekslet ;)
ja du kan jo også merke plasseringen på hjelpeakslen også når du først er i gang;) så skal allt skrus sammen i riktig moment igjenn. kamdrevet og hjelpeaksel drevet i 50 NM
veivakselen skal i 60 NM og vinkeldras yttligere 60 grader.

gasgasboy
23/07/10, 23:09
Da må jeg ha tak i momentnøkkel jeg da gitt .. Men altså, det store hjulet på utsiden av dekselet, skal det dras til i moment også ? For om det også skal det, så må jeg ut å handle imorgen ..

lasse940
23/07/10, 23:18
ja i den store bolten (24 mm) på det hjulet sitter det lille drevet til veiva også fast i. Da jeg nettop har vært gjennom det samme som du nå er dro jeg ikke til i riktig moment der nede dro bare til så hardt jeg klarte med å holde fast reimhjulet og dra til det jeg kunne, har ikke fått kjørt bilen så mye etter det så kan ikke si for sikkert at det holder ;)

gasgasboy
23/07/10, 23:24
Jeg skjønner !
Da blir det å få tak i en momentnøkkel imorgen da :) Vet du om noe spesielt sted det er greit å kjøpe det, eller har biltema etc det ? :)

lasse940
23/07/10, 23:32
billigste er vell på biltema 20 - 210 NM lønner det seg nok å kjøpe koster 499,- tenkte å kjøpe meg den selv da den jeg har nå starter på 40 nm. og steg 1 for tiltrekking av toploksboltene er 20nm.

gasgasboy
23/07/10, 23:43
Da skal jeg innvestere i en momentnøkkel gitt ! Greit å ha en som begynner lavt ja, så får man brukt den til litt flere ting ! Er det knekk på den, eller er det måler ?

lasse940
23/07/10, 23:49
er nok knekk tenker jeg, står i annonsen vindu som viser innstilt moment og låsefunksjon for innstilt moment. maks avvik er +-4%..
Du får gi tilbakemelding om hvordan den er da :)

gasgasboy
23/07/10, 23:51
Å denne får jeg på biltema ? :) Ja, det skal jeg gjøre vet du ! Så blir det vel orden på bilen min takket være deg og ! tusen hjertelig takk for alle svarene jeg har fått ! :D :D

lasse940
23/07/10, 23:55
Ja den får du på biltema gitt ;) Artikkelnummeret er 10-241....
Ikke noe problem bare hyggelig å kunne hjelpe :)

s4nd3r
26/07/10, 07:25
under automat kassa di, der er det ei lita inspeksjons luke, (plastik rist) pirk ut den, så får du noen til og stikke inn ett skruhjern og kjile start kransen, og holder sådan i gjenn motoren.. :)