PDA

Vis full versjon : Automatkasse XC70



Dag Thomas
23/07/10, 20:54
Hei.

Min xc er fra 2002 2,4 T. Kassa har rykket og nappet litt den siste tiden, men ikke verre enn at jeg har levd med det. Skiftet olje på kassa for ca. 1 år siden uten noe særlig effekt. Fikk meg dog en overraskelse idag da jeg hadde bilen på service i Sverige. Fikk annmerking at jeg burde skifte olje ved neste service da oljen virket gammel. Aner meg nå at Bil butikk 1 (som har tatt oljeskift) kun har tappet oljen og fylt på ny?! Kan det lønne seg å koste på seg nytt skift, eller er det bare å skifte kassen??

Bilen har rulla 215.000 km.

Takk for svar:)

locked
23/07/10, 21:10
Skift alltid oljen først.

Den må flushes skikkelig, og siden du har gammel olje går det med minimum 12liter om det skal bli skikkelig!

Er nok desverre vanlig at det slurves med oljeskiftene, men jeg snakte med en mekaniker på volvo i sverige og han sa at taxiene der nede gikk 600 000km uten å skifte girkasse, men der ble oljen byttet for hver 40 000km. Var ikke noe problemer med kassene.

Dag Thomas
23/07/10, 21:21
Ante meg dette. Skal ringe Bilbutikk 1 for å få info om hvor mye olje som ble brukt. Det ble skiftet olje første gang på rundt 200.000 km. Hovedproblemet nå er at den virker som den ikke klarer å få opp trykket ved skifte fra feks. park til drive. Må vente 1 sek ekstra før jeg gir gass eller så napper det.

Dag Thomas
02/08/10, 20:29
Da fikk jeg snakket med Bil Butikk 1 Sarpsborg. De hadde kun tappet ut 4 liter og fylt på 4 liter. Dette ble gjort selvom jeg presiserte at den SKULLE flushes! Kommer aldri til å sette mine bein der igjen.

Er det noen her som har hatt god effekt med flushing, gi lyd fra dere!:) Eller er det kun bare å kaste penga ut av vindu når kassa har begynt å tulle?

_tormod_
02/08/10, 21:46
Gjør som regel susen. Men når kassa har begynt å gire hardt, må man bruke rikelig med olje som nevnt over.
Få samtidig oppgradert softvare, gjerne på motor og gir samtidig

Dag Thomas
09/08/10, 12:05
Gjør som regel susen. Men når kassa har begynt å gire hardt, må man bruke rikelig med olje som nevnt over.
Få samtidig oppgradert softvare, gjerne på motor og gir samtidig

OK.

Noen god fremgangsmåte på hvordan dette gjøres. Har tilgang til løftebukk.

aarnes
09/08/10, 12:24
Ligger flere steder på forumet.
Søk litt først så skal du se at du finner noe.
gjerne kjent som "flushe" kassa

J-R
10/08/10, 13:03
En ting som også er ekstremt viktig er at det brukes riktig olje på disse kassene. Du MÅ ha en JWS3309 olje! F.eks Volvo original, Mobil 3309, Toyota T-IV

Spør gjerne verkstedet som skiftet olje på kassa de hva slags olje de brukte.. Dersom ikke riktig olje benyttes risikere du havari på kassa

Dag Thomas
10/08/10, 19:33
En ting som også er ekstremt viktig er at det brukes riktig olje på disse kassene. Du MÅ ha en JWS3309 olje! F.eks Volvo original, Mobil 3309, Toyota T-IV

Spør gjerne verkstedet som skiftet olje på kassa de hva slags olje de brukte.. Dersom ikke riktig olje benyttes risikere du havari på kassa


Takk for tipset. Nå står det mellom å kjøre full flusing samt rense alle ventiler. En bekjent som er volvomekaniker kan gjøre dette for meg. Eller skal jeg bare reise til automatlådor og skifte kassen. Har dessverre lite tro på dette med flushing når kassa har begynt å tulle. Mekanikkeren mente at det samla seg spon i ventilene som gjorde at dette hang. Ved å rense så skulle man få bort med problemet!

Runis
11/08/10, 10:32
Hei,har lest på ett svenskt forum att det har vært vellykket å rense ventilpakken.Ville prøvd dette først før evt ny kasse.

Dag Thomas
11/08/10, 12:39
Hei,har lest på ett svenskt forum att det har vært vellykket å rense ventilpakken.Ville prøvd dette først før evt ny kasse.

Takk Runis for svar. Dette blir da nå gjort på tirsdag. Kommer tilbake til hvordan resultatet blir.

volvobertil
19/08/10, 08:52
Hei.


Automat som rykker ved å settes i drive er softw. dette kan fjernes med oppdatering.


Automatlådor kan anbefales i fra min side.
Kjørt nå 1,5 år nå uten problemer etter overhaling derifra.

Per Turbo
19/08/10, 09:34
Flushing vil si at du drar igjennom en god del olje.. 12 til 20 liter, avhengig av hvordan oljen ser ut og hvor nøye du vil være med dette.
Men i de tilfellene jeg har vært borti, så har flushinga gjort kassene mye bedre.. men klart, i noen tilfeller så er det kjørt så det må ny kasse til. Men en skikkelig flushing er uansett riktig sted å starte. Renser du i tillegg ventilene så har du gjort det du kan gjøre. :)

gaupe
19/08/10, 10:15
Nokon som kjenner til dette forresten?
http://www.ipdusa.com/Volvo-V70XC70-2001-2007/Transmission-&-Drive-Train/B4-Servo-Cover-Update/p-127-389-5212/

Dag Thomas
19/08/10, 11:07
Da var flushing gjort samt rens av ventiler. Oljen var køl svart så den var ikke bra. Måtte hele 16 liter til for å få ren olje. Nulla adoption på kassa. Bilen girer nå mye bedre. Er fortsatt litt slåing når jeg setter den i D. Fikk også beskjed at momentstaget på kassa var slitt. Veit ikke hva det har å si. Tror ikke jeg fikk ny software. Kan dette gjøre at denne rykkinga fra P-D blir borte?

En annen ting er også at ved kø kjøring (sakte fart) napper den litt, ikke mye men nok til at det merkes. Fikk beskjed at det aldri hadde vært skiftet plugger på bilen (har nå rulla 217.000km) kanskje feilen ligger her?

Skifte av plugger: Skru av begge deksla, dro opp kontakten, skru ut pluggen, smør ny plugg med alupasta, sett tilbake plugg og kontakten. Korrekt?

Per Turbo
19/08/10, 11:21
Om det dunker eller rykker ved overgang fra P til D og fra D til R kan det være differensialen i kassa som er sliten.. når du har bilen oppe i bukk eller noe så ta tak i venstre frem hjul og dra det litt frem og tilbake, da kjenner du dødgangen på kassa. Litt skal det være riktignok.

Momentstaget er girkassefeste i underkant. Sitter mellom girkasse og traversrammen.

gaupe
19/08/10, 11:51
Momentstag/girkassefeste, er vesentleg når det gjeld slåing i kassa. 800 kr og du får omtrent ny bil :)

Dag Thomas
19/08/10, 11:54
Momentstag/girkassefeste, er vesentleg når det gjeld slåing i kassa. 800 kr og du får omtrent ny bil :)

Dette hørtes positivt ut. Skal skifte dette til uka. Håper det bedrer seg da, bilen girer ellers bra. Hva med pluggene? Hvordan er det å skifte momentstaget selv=?

gaupe
19/08/10, 12:00
Dette hørtes positivt ut. Skal skifte dette til uka. Håper det bedrer seg da, bilen girer ellers bra. Hva med pluggene? Hvordan er det å skifte momentstaget selv=?

Etter at du har fått bilen på bukkar, så tek det sann ca 5 minutt å bytte denne, tre boltar, veldig fort gjort. Var stor forskjell på vår 2000 R AWD når eg bytta denne, var nesten som ny girkasse, og den var heller ikkje synleg øydelagd, berre mjuk.

Per Turbo
19/08/10, 12:02
Sitter omtrent slik, så veldig enkelt og greit å bytte :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1244.jpg

Dag Thomas
19/08/10, 12:05
Takk for bilde. Er ikke veldig god på å skru bil, men lærer så lenge man lever.

Guape: Hva var symtopene før skifte av momentstag?

per Turbo: Det dunker ikke fra P til R kun til D.

gaupe
19/08/10, 12:09
Takk for bilde. Er ikke veldig god på å skru bil, men lærer så lenge man lever.

Guape: Hva var symtopene før skifte av momentstag?

per Turbo: Det dunker ikke fra P til R kun til D.

Slag i drivlinje, ved pådrag, oppbremsing, altså endring av belastning.

Per Turbo
19/08/10, 12:09
Er ikke helt sikker, men foringene ser i så fall tørre og sprukne ut og du kan bevege mye på den midtre delen der.. da er den myk og gammel. Er en god investering å bytte uansett om du ikke vet om den er tatt før. Like lett å bytte denne som ett hjul på bilen så det klarer du..

Har ikke skrudd på bil før jeg heller, men nå har jeg lært min V70 snart ut og inn på ett år. Er overraskende enkel bil å skru på, selv om jeg har 98 modellen så er likhetene veldig mange på disse.

Og hjelp får du alltid her inne, alltid noen som vet noe :)

Dag Thomas
19/08/10, 12:21
Supert:) Skal bestille opp momentstaget. Gaupe: Jeg har kun slag fra P-D. Har sterk misstanke at dette kommer av sliten kasse.:mad:

gaupe
19/08/10, 12:28
Supert:) Skal bestille opp momentstaget. Gaupe: Jeg har kun slag fra P-D. Har sterk misstanke at dette kommer av sliten kasse.:mad:

Greitt å prøve å bytte den foringa uansett :)

Dag Thomas
19/08/10, 19:04
Da var momentstag og plugger skiftet. Riktig så enkelt:) Momentstaget var råttent, så det måtte jeg ha skifta uansett. Kassa girer som en drøm kontra før. Stort sett alle girskift går smertefritt. Dunkinga når jeg setter den i D er der fortsatt (det er ikke veldig mye), men såpass at det irriterer litt. Skal nå la den få noen mil og se om adoptionen ordner dette. Hvis ikke er det til å leve med det. I R er det ingen problem. Alt i alt begynner jeg å bli fornøyd. Bilen har tross alt rulla noen mil.

Runis
19/08/10, 20:21
hei,bra at det ordnet seg.Når dere renset ventil pakken i kassen.Var det noen ventiler som åpenbart ikke fungerte,var de tette av koks,byttet dere noen ventiler.Hva renset dere med.Er bare litt nysgjerrig.Mange kasser rundt omkring som blir byttet av disse syptomene du hadde.Hvis det hjelper med en rens så er jo dette et mye billigere alternativ enn å kjøpe bytte kasse av volvo.

Dag Thomas
19/08/10, 20:41
Hei.

Alle ventiler fungerte som de skulle. Ingen feilmeldinger på kassa, alle solonider var ok. Kassa virka bare rett og slett sliten. Etter oljeskift på 16 liter ble ventilene renset og dratt over med magnet, mener jeg han mekanikkeren sa. Girksifta ble som sagt betydlig bedre, men klonkinga når jeg setter den i D er der fortsatt. Dette jeg håper forsvinner. Uansett så lenge kassa girer såpass bra som den gjør nå, syntes jeg det er tull å skifte den.

Har man ikke muligheten til å gjøre denne jobben selv, tror jeg at byttekasse fra feks. automatlådor er en bedre løsning. En jobb med rensing osv hos. feks Volvo koster fort 8-10 tusen.

J-R
19/08/10, 21:21
... Nulla adoption på kassa. ...

Mener jeg leste på volvoxc.com forumet at man etter nulling av adoption må gå gjennom en lengre prosedyre for å "kjøre" inn kassa eller lære den å gire på nytt.

Husker ikke detaljene, men var no sånt som at man skal kjøre sakte avgårde og la bilen gire seg forsiktig gjennom alle girene. Tilsvarende når den skal gire seg tilbake til 1. gir

Dag Thomas
19/08/10, 21:26
Mener jeg leste på volvoxc.com forumet at man etter nulling av adoption må gå gjennom en lengre prosedyre for å "kjøre" inn kassa eller lære den å gire på nytt.

Husker ikke detaljene, men var no sånt som at man skal kjøre sakte avgårde og la bilen gire seg forsiktig gjennom alle girene. Tilsvarende når den skal gire seg tilbake til 1. gir

Mye mulig, den tulla i hvertfall i starten, men ble bedre å bedre. Hørte noe om at man måtte kjøre ca. 50-60 mil før den var utlært:)

locked
19/08/10, 21:38
Slark ved overgang mellom gira: dersom du ruller fremover i neutral, stopper og legg i R uten klunk er det nok diffen som er slitt. Dunker det beveger motor/kasse seg for mye.

J-R
19/08/10, 21:39
Fant litt:

It's more than drive normally, you have to drive absurdly slow, accelerating in short cycles shifting at 1800 RPM's, Then at 2000, then at 2500, etc.
This takes only about 10 minutes but you need a place with no traffic so you can actually drive that slowly!
Shifting so it will shift at at 1800 rpm is literally laying your foot on the pedal without pushing it down

Disconnecting the battery partially resets the tranny adaptors, then you need to do the drive cycle I described above so it can re adapt properly.
The CORRECT drive cycle is VERY important!
(Otherwise you can make it worse)
The problem is ALL the adaptions are not reset this way, the correct way is thru the Volvo computer

Essentially yes, but you must START the drive cycle the minute you reset the adaptors, not a mile down the road, RIGHT THEN.
Briefly, you start off driving as slowly as you can, let it shift at 1800 rpm thru 4th gear.
Stop repeat, letting it shift at about 2200 rpm, then 2500 rpm and finally 3000rpm.
If it's not shifting smoothly after that, repeat from the beginning until it does


You should ALWAYS do the adaption process when installing new software.
Flush as described, (either you or the dealer), then take it there, have them download the latest software, it includes removal of the stop neutral.
Have them reset the adaptors and at that price you were given I would think it includes the 20 minute or so drive cycle to set the adaptions
This is a SPECIFIC drive cycle and MUST be done the first time it's driven after the adaptor reset.
It is important!
After that it will take about 2-300 miles for the tranny to fully adapt, then you will fell the full effect of all of this and you WILL feel it.
It may shift strangely for the first few start/run cycles but every one should feel better and better until you hit that 2-300 miles mark.
The more you do a start/drive cycle, the quicker it adapts

Dag Thomas
19/08/10, 21:55
Slark ved overgang mellom gira: dersom du ruller fremover i neutral, stopper og legg i R uten klunk er det nok diffen som er slitt. Dunker det beveger motor/kasse seg for mye.

OK. Veit ikke helt om jeg forsto deg. På min bil er den ingen klunk ved å sette den i R, men derimot D. Differnsialen i girkassa?

Dag Thomas
20/08/10, 11:24
Mulig jeg spør dumt. Men hvis differnsialen er slitt, er dette mulig å skifte*?

Dag Thomas
23/08/10, 07:29
Da har jeg kjørt noen mil og kassa blir bare bedre og bedre:) Dunkinga er også borte. Denne operasjonen kan jeg trygt anbefale til andre:D

RoJo
23/08/10, 10:56
Gratulerer med "ny kasse" og et forhåpentligvis fortsatt godt volvo-liv :)
Kanskje er dette noe som andre kunne gjort og spart seg dyrere reparasjoner/ kassebytter? Uansett, gledelig at vogna ruller og du er happy.

Per Turbo
23/08/10, 11:06
Hadde en kunde innom jobben fredag, han hadde hatt bilen på service i Sverige for kort tid siden og bedt om å bytte olje på kassa.
Samme her, flushet en runde med 4 liter og det var det. Oljen hans var rødbrun, nesten svart faktisk. Og luktet ikke spesielt bra heller så han skulle følge mitt råd om å kjøre igjennom en haug med litere.

Glad du er fornøyd så langt, og at dette kan vedvare. Litt hyggeligere enn ett kassebytte som du kanskje først fryktet? :)

Dag Thomas
23/08/10, 14:36
Hadde en kunde innom jobben fredag, han hadde hatt bilen på service i Sverige for kort tid siden og bedt om å bytte olje på kassa.
Samme her, flushet en runde med 4 liter og det var det. Oljen hans var rødbrun, nesten svart faktisk. Og luktet ikke spesielt bra heller så han skulle følge mitt råd om å kjøre igjennom en haug med litere.

Glad du er fornøyd så langt, og at dette kan vedvare. Litt hyggeligere enn ett kassebytte som du kanskje først fryktet? :)

Jeg var faktisk innstilt på kassebytte:cool: Men hvis dette vedvarer er det selvfølgelig bra. Tok rett og slett litt tid før kasse begynte å bli bra. Mulig det har noe med adoptionen å gjøre? De automatservice verkstedene jeg har snakket med, mente at det å kun skifte olje, spesilet hvis det ikke har blitt gjort før og km er høy, må man flushe MEGET grundig. Det nye oljen har mye bedre egenskaper og skitt vil løsne i kassa som vil forverre problemet. Noen tok det så langt som å si at å flushe uten ventilrens ikke var noe poeng.

gaupe
23/08/10, 14:46
Jeg var faktisk innstilt på kassebytte:cool: Men hvis dette vedvarer er det selvfølgelig bra. Tok rett og slett litt tid før kasse begynte å bli bra. Mulig det har noe med adoptionen å gjøre? De automatservice verkstedene jeg har snakket med, mente at det å kun skifte olje, spesilet hvis det ikke har blitt gjort før og km er høy, må man flushe MEGET grundig. Det nye oljen har mye bedre egenskaper og skitt vil løsne i kassa som vil forverre problemet. Noen tok det så langt som å si at å flushe uten ventilrens ikke var noe poeng.

Og volvo ville nok at du skulle bytte kasse, du kan trøste deg med at det er verre på BMW, der ser dei rart på deg om du ber om oljebytte. Botnpanna på kassa må byttast i såfall.

Dag Thomas
23/08/10, 15:05
Og volvo ville nok at du skulle bytte kasse, du kan trøste deg med at det er verre på BMW, der ser dei rart på deg om du ber om oljebytte. Botnpanna på kassa må byttast i såfall.

Hmm vet også at dette er problem på Audi også.:mad:Men derimot har jeg hatt flere bmwer med automat og aldri hatt problemer med hard giring, selv med høy km.

krs_xc
30/09/10, 18:25
Hmm vet også at dette er problem på Audi også.:mad:Men derimot har jeg hatt flere bmwer med automat og aldri hatt problemer med hard giring, selv med høy km.

Far min har gamle A8`n min som han nylig måtte ut med 36.000 i girkasseoverhaling på. Han hadde fått samme beskjed som jeg fikk da jeg hadde den, at det ikke var oljeskiftintervall på girkassa...

Jeg har også hatt "flushing" av girkassa på 90`n hos Bilbutikk 1 i Sarpsborg og var ikke fornøyd med jobben de gjorde. Jeg kjøpte inn 14 liter olje og ba de flushe den. Da jeg henta bilen hadde de kun brukt 8 liter. Fikk først ny time til ny flushing, men fikk kjapt kontra beskjed om ble fortalt at de hadde gjort det de skulle og bytta olje i kasse og converter... Er ikke helt overbevist, så jeg skal ta en ny flushing av den nå før vinteren tenkte jeg. Ca. 10.000km siden jeg fikk den flusha, så kan bli spennende å se hvordan olja ser ut.

Bra det ordna seg med kassa da! Fått testa swisswax`en enda da? :)

locked
30/09/10, 19:02
OK. Veit ikke helt om jeg forsto deg. På min bil er den ingen klunk ved å sette den i R, men derimot D. Differnsialen i girkassa?
Prøver igjen, litt vanskelig å forklare men du må se for deg hvordan drivverket beveger seg.

Dersom du kjører forover, stopper HELT opp og skifter fra D til R (Da har motoren prøvd å få drivverket til å rulle bilen forover). Dunker det da kan det vere diffen eller motorfester. (For da snur du retningen på drivverket og slark vil oppfattes som dunk)

Dersom du gjør det samme, men setter kassen i fri FØR du stopper opp (Nå er det snudd på hodet, hjulene har drevet med seg drivverket og da er slarken oppspist allerede). Stopper helt og legger i R. Dersom det da IKKE dunker så er det nok diffen som er slitt. Dunker det da er det motor/girkassefeste.

Om du ikke forstår hva jeg mener så må du nesten bare prøve i praksis, det gjelder det samme om du setter bilen i N mens du rygger bakover for så å legge i D. Merkes kanskje enda bedre da.

Jeg hadde dunk i min, bytta momentstaget og det var jo helt separert... Nå er den nesten helt bra merker bare litt slark når jeg tester oven. Har lagt meg til en vane å "alltid" la bilen rulle i N før jeg legger i neste gir (ruller altså motsatt vei av det jeg vil kjøre)

Ellingsen b.
04/10/10, 15:52
Fint at kassa ble bra til slutt. Bytta du staget også her? Jeg vurderer samme operasjon på Audin. Tror den kunne ha godt av ny fresh olje!

Dag Thomas
06/10/10, 13:01
KRC XC: Bilen ble blank med SW ja:D Hvem der?

Bjørn: Ja jeg har bytta momentstag. Bilen girer meget bra, dunkinga er til tider borte men kan plutselig dukke opp. Har lagt inn nye rutiner ved feks. parkering i nedoverbakker. Setter den da i N for så å dra brekket, slippe bremsen og så i park. Samme med retningsforandringer setter jeg den i N til hjula står stille.

locked
06/10/10, 19:54
jeg har troen på at man må nullstille adapsjonen etter å ha bytta momentstaget, adapsjonen fungerer jo opp mot giringskvaliteten og hvordan den legger merke til det veit jeg ikke...

krs_xc
07/10/10, 21:29
KRC XC: Bilen ble blank med SW ja:D Hvem der?

Så resultatet av SW`n idag når jeg slapp av ungene i barnehagen.. Så vanvittig blank og "våt" ut i lakken! Skammet meg litt der jeg parkerte med den møkkete 90`n min.. Ryddet garasjen idag så jeg kan få inn bilen igjen og få fyrt opp poleringsmaskinen og shine bilen litt før vinteren kommer for fullt.

Knut her :)

Dag Thomas
12/10/10, 07:32
Så resultatet av SW`n idag når jeg slapp av ungene i barnehagen.. Så vanvittig blank og "våt" ut i lakken! Skammet meg litt der jeg parkerte med den møkkete 90`n min.. Ryddet garasjen idag så jeg kan få inn bilen igjen og få fyrt opp poleringsmaskinen og shine bilen litt før vinteren kommer for fullt.

Knut her :)

Knut ja:) 90n ser jo bra ut den, fått på fine hjul ser jeg.

Veit ikke om du får opp denne linken?
http://www.detailersclub.no/forum/topic/6830-liten-show-and-shine-av-volvo-ocean-race-24-t/page__p__148207__hl__liten__fromsearch__1#entry148 207

Kanskje feil forum å legge ut på, men vurderer å bytte inn xc70n til en Range Rover. Har dessverre hørt at det er mye feil med dem. Noen med erfaringer?

krs_xc
13/10/10, 22:47
Linken virka som bare den.. Ser også du lurte på hvordan det var med lakk på riper ned til grunning/kaross. Bernhard tok en runde på panseret på 90`n forrige vinter og der hadde jeg et par steinsprut som var fylt igjen av forrige eier. Tilsynelatende klatta på med sånn lakkrep pensel man får hos Volvo. Selvom jeg var litt svett da Bernhard dro frem sandpapir(våtslipepapir såklart) og begynte å pusse på bilen, ble resultatet veldig bra. Kunne blitt enda bedre om jobben med lakkinga hadde vært gjort skikkelig.

Så du brukte Scholl S40 med hell på din.. Har tenkt å gå til innkjøp av S3 og S40selv og evnt en SW voks å avslutte med. Ble lagt Concorso voks på panseret av Bernhard og det så unektelig bra ut, men tror ikke jeg går for en så dyr voks.

En voldsom avsporing her dessverre men..

Sjakalen
21/12/10, 14:37
Jeg har også byttet momentstag. Synes ting ble mere "smooth" for å si det på godt norsk.

Ottern
29/12/10, 20:52
Hei!

Lest igjennom tråden din.

Vet du hvordan han renset ventilpakkene i kassa di? Kunne tenkt meg å kjørt samme prosedyre på bilen min, men lite lysten på å betale Volvo 10 lapper for å gjøre det.

-Fredrik

aarnes
08/09/11, 07:27
Må dra litt liv her ;

dette momentstaget sitter det på manuelle kasser og?

TommyG
08/09/11, 09:45
Det sitter på manelle kasser og ja. Ser helt likt ut om ikke jeg husker feil. hos Frydenbø skulle de ha 592,- Mekonomen skulle ha 675,- eller noe deromkring.

Mekonomen kaller det for motorfeste nedre, men husker ikke hva Volvo kalte det, men det var ikke momentstag i allefall. Jeg måtte peke på tegningen for å vise hva jeg mente der.

morrun
08/09/11, 11:44
Er momentstag noe man bytter selv, (jeg har 3år på vernepleiern og videreutdanning i psykiatri)?
Finnes det noen gode "gjør-det-selv" med fotos?

morrun
08/09/11, 11:57
Fy-fy til meg som ikke leste side 1 av tråden godt nok:o og takk til per turbo for flott fotografering. Si meg, er det fare for å få noe i hodet (sett bort i fra sand eller hele bilen) når jeg løsner dette, eller at ting kommer ut av stilling i forhold til hverandre, slik at det blir vanskelig å få på det nye momentstaget?

gaupe
08/09/11, 12:16
Fy-fy til meg som ikke leste side 1 av tråden godt nok:o og takk til per turbo for flott fotografering. Si meg, er det fare for å få noe i hodet (sett bort i fra sand eller hele bilen) når jeg løsner dette, eller at ting kommer ut av stilling i forhold til hverandre, slik at det blir vanskelig å få på det nye momentstaget?

Nei, dei andre festa held motor og girkass på plass.