PDA

Vis full versjon : dieselvarmer virker ikke



ola normann
09/09/22, 10:19
Dieselvarmeren på bilen til junior virker nok ikke, han har dieselvarmer uten timer.

Vi får opp feilmelding cem-dd11 - Communication with CPM control module Signal missing, noen som har stalltips hvor man skal begynne?

Sikring er hel, samlesikring sammen med dim og klima.

Hvis man får den til å virke, er det mulig å få lagt inn software for å få den tidsstyrt?

2007 v70 2,4d 163hk

jiha1968
09/09/22, 22:29
CPM (Ardic Dieselvarmer) har to sikringer, i tillegg til overopphetingsikringen på varmeren. (sistnevnte er ikke misstenkt denne gang)

Sjekk sikring 4 (25A) i motorrom.
(Ut av teksten din forstår jeg det som at kun sikring 10 på CEM er sjekket)

Skulle sikring 4 være hel, av med støtfangerplast og feilsøk strømtilførsel/jording og Lin-bus til CPM-modulen.
Kommer det batterispenning på både den røde og den lilla-hvite ledningen, ingen spenning på jordingen (sort) , og
LIN-bus på grønn-hvit kabel viser rundt 7-9 Volt. ( kan være 20-80% av batterispenningen)
Er alt dette i orden, antas defekt CPM-modul, sjekk for fuktinntrengning/korrosjon.

Ja du kan kjøpe programmering/SW hos Volvoverkstedet for å få tidsstyring m.m. Husk å lade batteriet ukentlig, og hold tanknivået oppe.
Vurder å legge inn bensinvarmer-programvare for å slippe autostart til enhver tid.

jerognal
10/09/22, 10:52
Har balt mye med disse varmerne. Og på begge xc70'ene våre ble det lodding av ledningene som fikk fyr i systemet igjen. Disse kontaktene er dårlige. Kan sef være annet gale men ville no prøvd det først

ola normann
12/09/22, 07:28
CPM (Ardic Dieselvarmer) har to sikringer, i tillegg til overopphetingsikringen på varmeren. (sistnevnte er ikke misstenkt denne gang)

Sjekk sikring 4 (25A) i motorrom.
(Ut av teksten din forstår jeg det som at kun sikring 10 på CEM er sjekket)

Skulle sikring 4 være hel, av med støtfangerplast og feilsøk strømtilførsel/jording og Lin-bus til CPM-modulen.
Kommer det batterispenning på både den røde og den lilla-hvite ledningen, ingen spenning på jordingen (sort) , og
LIN-bus på grønn-hvit kabel viser rundt 7-9 Volt. ( kan være 20-80% av batterispenningen)
Er alt dette i orden, antas defekt CPM-modul, sjekk for fuktinntrengning/korrosjon.

Ja du kan kjøpe programmering/SW hos Volvoverkstedet for å få tidsstyring m.m. Husk å lade batteriet ukentlig, og hold tanknivået oppe.
Vurder å legge inn bensinvarmer-programvare for å slippe autostart til enhver tid.



Har kun sjekket 10a, skal sjekke det andre, takk for tips!

ola normann
12/09/22, 07:28
Har balt mye med disse varmerne. Og på begge xc70'ene våre ble det lodding av ledningene som fikk fyr i systemet igjen. Disse kontaktene er dårlige. Kan sef være annet gale men ville no prøvd det først

Hvilke kontakter er dårlige? ved cem eller ved varmer?

ola normann
12/09/22, 15:46
CPM (Ardic Dieselvarmer) har to sikringer, i tillegg til overopphetingsikringen på varmeren. (sistnevnte er ikke misstenkt denne gang)

Sjekk sikring 4 (25A) i motorrom.
(Ut av teksten din forstår jeg det som at kun sikring 10 på CEM er sjekket)

Skulle sikring 4 være hel, av med støtfangerplast og feilsøk strømtilførsel/jording og Lin-bus til CPM-modulen.
Kommer det batterispenning på både den røde og den lilla-hvite ledningen, ingen spenning på jordingen (sort) , og
LIN-bus på grønn-hvit kabel viser rundt 7-9 Volt. ( kan være 20-80% av batterispenningen)
Er alt dette i orden, antas defekt CPM-modul, sjekk for fuktinntrengning/korrosjon.

Ja du kan kjøpe programmering/SW hos Volvoverkstedet for å få tidsstyring m.m. Husk å lade batteriet ukentlig, og hold tanknivået oppe.
Vurder å legge inn bensinvarmer-programvare for å slippe autostart til enhver tid.

Sikring nr 4 var gått, byttet sikring den nye gikk med en gang den ble dyttet i. (tenning var av)

jiha1968
12/09/22, 18:10
ok, demonter støtfangerplast, koble løs kontakten på selve CPM-modulen med å trekke ut den lilla/røde låsen, eller koble ut skjøtekontakten for CPM over/bak brenneren/i innerskjerm.
Holder sikringen nå, så har du kortslutning etter den kontakten du løsnet. (mest sannsynlig kortslutning i CPM-modulen, og trenger du "ny" bør den minimum være 2005-modell)
Mål/sjekk kortslutning i kabler om sikringen fremdeles ryker med utkoblet CPM-modul.

jerognal
13/09/22, 11:21
Eg mente den store kontakten oppi innerskjerm som hele brennerdritten er koblet til på. Aner ikkje ka alle disse forkortelsene dokker nevner er for noe.... men lodding av alle ledningene løste alle problemer som sagt hos meg i nevnte kontakt. Overhalte hele brenne med ny flammevakt, ny spreder, overhalte viftemotor, byttet om på hjerner.... nada funket. Men når eg klippet vekk hele pluggen og loddet våkna møkka og funker enda.

ola normann
14/09/22, 19:13
Det gikk ikke som planlagt... Hvordan i all verden får man av kontakten på cpm modulen?

Fikk presset den røde låsen ca 5mm, men det var ikke snakk om å få ut pluggen... Skal den røde låsen flyttes mer en ca 5mm? den stoppet ganske markant etter ca 5mm.

Skjøtestykket nådde jeg ikke frem til.

cortinaterje
14/09/22, 19:41
7990

Du får "rugge" litt samtidig

ola normann
14/09/22, 22:19
Den røde skal tydeligvis mye lengre ut enn hva jeg fikk til.
Da får vi prøve igjen.

Finnes det elektrisk skjema over varmeren?
Hvilke ledninger som går til hva fra kontollboksen

jiha1968
14/09/22, 23:25
Den røde skal tydeligvis mye lengre ut enn hva jeg fikk til.
Da får vi prøve igjen.
Finnes det elektrisk skjema over varmeren?
Hvilke ledninger som går til hva fra kontollboksen

Trykkluft, WD40, litt mer trykkluft, beveg på kontakten samtidig som du kjører den røde/lillla låsesleiden ut/inn.

Du kan ta en titt på denne (https://drive.google.com/file/d/1JiwKKTTBFUCMNgKxyc14XkUGxxdDfgdf/view?usp=sharing) for å finne ut hvor ledningene går.

Sirkulasjonspumpen kan du teste med å koble den til 12V, mens drivstoffpumpen er ikke av samme type, den skal kun ha korte pulser med 12V for å "slå"/pumpe. Og merk deg at drivstoffpumpen er avhengig av at overopphetingssikringen på varmeren ikke er utløst/defekt.
Skulle du få behov for å teste glødepluggen, bruk 6-9V, eller svært korte pulser på 12V , men vær forsiktig så den ikke går i stykker.

ola normann
15/09/22, 10:53
Takk for info. Siden sikringen under panseret går, når bilen er av så vil jeg tro det er en kortsluttning tidlig, kanskje og forhåpentligvis i ledningen til varmeren, eller styringsenheten.

ola normann
16/09/22, 15:17
oppdatering, sikringen går ikke når vi tar av pluggen ved varmeren. Det er to av ledningene som ikke har riktig fargekode, pos 12 er svart og hvit, skal være blå og hvit. Pos 1 er svart men skal være gul.

Jeg måler 0,9 ohm mellom jord og + inn til varmeren. Jeg målte også 0,9 ohm på glødepluggen, men jeg husker ikke hvor den andre målepinnen var :confused:

Jeg målte også brudd mellom 12 og 11 (vannpumpen)
Jeg målte også brudd mellom 11 og 10 (vifte?)

De siste målingene begynner jeg å tvile på, mulig meteret sto på for liten motstand slik at resultatet var over måleområdet.

Tror jeg må ut med styreenheten å se om det kan være noe der.

ola normann
26/10/22, 08:16
Oppdatering; kontrollboksen til varmeren var svartsvidd inni, får prøve å få tak i en ny og prøve.