PDA

Vis full versjon : Manglende trekkraft , svartrøyk V70 D5 2006



Børge Vikebø
21/08/22, 16:04
Spørsmål gjeldende S5 126 hk 2006, Euro4.

Eier har byttet virvelspjeld, dyser m.m. Ligger inne feilkode på bl.a blokkert virvelspjeld. Forsøkt å kjøre innlæring med og uten spjeld tilkoplet, er kun bevegelse i spjeldmotor uten at virvelspjeldet er tilkoplet.

Eier har byttet dyser da disse har hatt verdi utenfor angitt kompensering iflg Vida, med de nye er de også utenfor. Bilen er blitt tunet og angivelig tunet bort egr/partikkelfilter (er tilstede, ikke blokkert egr).
Eier har byttet intercooler, trykkrør skal være ok. Får også feilkode på overboost..

Ryker verre enn danskebåten på 80-tallet, lukter sterkt uforbrent diesel. Lugger når den står på tomgang oh kompenseringen begynner å være på bærtur.

Har bedt eier å laste inn original programvare, men er det noen som har opplevd lignende eller tilsvarende symptomer?

Se bilder for kompenseringsverdier og feilkoder
Merk; ECM-1F00 og ECM-7700 har ikke kommet tilbake etter sletting av koder.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/22.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/23.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

locked
21/08/22, 18:13
Eg tippar at det er for mange kobberskiver under injektorane.. Sånn sidan alle er skifta av (amatør?).

Eg hadde en XC90 der injektor 4 hadde doble kobberpakningar. Hjelpe meg så mykje røyk for ein så liten bagatell.

Børge Vikebø
21/08/22, 19:51
Eg tippar at det er for mange kobberskiver under injektorane.. Sånn sidan alle er skifta av (amatør?).

Eg hadde en XC90 der injektor 4 hadde doble kobberpakningar. Hjelpe meg så mykje røyk for ein så liten bagatell.

Skal være gjort skikkelig, han er visstnok nøye. Skal ha vært sånn før dyseskifte også, mulig det kan ha med programvaren å gjøre?


Sent from my iPhone using Tapatalk

locked
21/08/22, 22:00
Skal være gjort skikkelig, han er visstnok nøye. Skal ha vært sånn før dyseskifte også, mulig det kan ha med programvaren å gjøre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal vere ein bra dårleg programvare, men for all del sjekk med orginal om det går.

MEN: Dette er jo ein bil som skal ha partikkelfilter, dersom det er svart røyk så er det jo ikkje noko (fungerande)partikkelfilter der. Får muligens problem med org. program.

René Fredriksen
22/08/22, 06:39
Hei,

Har vært borti dette med dårlig programvare, mye bakgårds tunere ute å går.
Ser jo å det at det er mye kompensasjon på dyse 3 og spesielt dyse 5, ville skiftet disse 2 jeg. i allefall utført en retur lekkasje test på de.


Angående pakninger så er jeg litt mer i tvil, Jeg selv har 2stk vanlige pakninger pluss en i fra 1.6d på min cyl 2 xD Dette for det dysen knakk i hullet og det ble frest litt for mye, ( hadde toppen av og målte meg fram til at jeg måtte kompensere 5mm med pakninger, org pakning er 1.5 mm og 1.6d pakning er 2mm)

Faktsik Cyl 1-2-3 knakk dysne i nedre parti hvor spissen er gjenget. cyl 4 kom ut i deler og cyl 5 kom intakt. Ble 5 nye dyser :P

Børge Vikebø
22/08/22, 18:26
Hei,

Har vært borti dette med dårlig programvare, mye bakgårds tunere ute å går.
Ser jo å det at det er mye kompensasjon på dyse 3 og spesielt dyse 5, ville skiftet disse 2 jeg. i allefall utført en retur lekkasje test på de.


Angående pakninger så er jeg litt mer i tvil, Jeg selv har 2stk vanlige pakninger pluss en i fra 1.6d på min cyl 2 xD Dette for det dysen knakk i hullet og det ble frest litt for mye, ( hadde toppen av og målte meg fram til at jeg måtte kompensere 5mm med pakninger, org pakning er 1.5 mm og 1.6d pakning er 2mm)

Faktsik Cyl 1-2-3 knakk dysne i nedre parti hvor spissen er gjenget. cyl 4 kom ut i deler og cyl 5 kom intakt. Ble 5 nye dyser :P

Dysene her er bytta, stor variasjon på kompensering før og etter bytte. Dysene ble byttet samtidig som virvelspjeld skal ha vært byttet. Mulig det Locked mener er at om dysen kommer for langt opp så kan du få problemer med korrekt forstøving som vil gi svartrøyk/uforbrent diesel.

Oppdaterer når jeg får tilbakemelding når originalmap legges inn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
22/08/22, 18:28
Skal vere ein bra dårleg programvare, men for all del sjekk med orginal om det går.

MEN: Dette er jo ein bil som skal ha partikkelfilter, dersom det er svart røyk så er det jo ikkje noko (fungerande)partikkelfilter der. Får muligens problem med org. program.

Skulle vel normalt fått feilkode på fullt sotfilter , men igjen; er programmert bort og vil derfor kanskje ikke sette feilkode..


Sent from my iPhone using Tapatalk

soulberg
26/12/22, 18:05
Min 2,4d røyk noe inni heeeelsikke. Bilene bak forsvant inn i svartrøyken når jeg ga på. Haha. Var dobbel kobberpakning på den ene dysa. Fjerna dette og 99% av røyken forsvant. Hadde ikke noe feilmeldinger. Og dysene var innafor når jeg sjekka i Vida.

Den fuska noe sinnsykt og. Måtte blokkere egr fysisk så ble den fin :)


Sent from my iPhone using Tapatalk