PDA

Vis full versjon : Diesel på bensinmotor -VCCN superdupertest-



TeamBørnOut
07/01/10, 19:34
Det ble jo diskuter her om litt diesel på bensin bil kunne hjelpe på forbruket.
Jeg har helt diesel på bensin biler før (for å være en kødd, det ryker jo noe helt sinnsykt haha). Men noen mente at det kunne hjelpe på forbruket!

Så det ble å teste dette :D

Motor: B6254 1995
halvfulltank ca 40-50 liter tipper jeg og 50kr i disel(litt over 4 liter).

Test tur: Spydeberg - Bislet kebab - spydeberg

Konklusjon: Bilen brukte MYYYYYE suppe haha! det er griseglatt ute så det går ikke å ligge i 200 heller. mye trafikk så her er det kø kjøring!
Jeg prøvde å høre etter knakking men hørte ingenting. Skal jo sies at bilen er godt isolert også!
Hvor mye bensin brukte bilen?: Mye! tror ikke det er 150kr igjen i bensin engang nå! jeg var nesten redd for å ikke komme meg helt hjem!
Hvorfor?: min teori er at jeg ikke hørte bankinga og bilen pøste på med bensin (fordi dieselen har selvantent ).

Det kan nok kanskje fungere som noen sier på noen biler. men kanskje forgasser biler? som får rensa opp litt i systemet?

Fra nå av skal kun diesel på bensinbilen for å kødde med folk for min del :D

DieselDriver
07/01/10, 19:59
Diesel* At du gadd og gjøre det forsøket!

TeamBørnOut
07/01/10, 20:08
Hvorfor? folk lurte? Er null stress å kjøre en bensin bil på ren diesel. så det er ikke farlig å ta på litt disel heller. hadde en subaru for noen år siden jeg kun kjørte på diesel! :D

DieselDriver
07/01/10, 20:11
Diesel*

Volvo-Power
07/01/10, 20:12
ta neste test, en dieselbil, å kjøre på ren soyaolje, frityrolje eller lignende:) vet det fungere, men aldri prøvd i praksis:)

TeamBørnOut
07/01/10, 20:16
Diesel*

Er det ikke "lov" å skrive disel i norge? mener jeg ser dette i masse anonser etc. vet at det egentlig skal skrives diesel. men trodde det var blitt "norsket" med?

TeamBørnOut
07/01/10, 20:18
ta neste test, en dieselbil, å kjøre på ren soyaolje, frityrolje eller lignende:) vet det fungere, men aldri prøvd i praksis:)

Det fungerer. Jeg gjorde dette når de solgte billig frityr olje på havaristen haha :D 50kr for 40litere ellerno :)

slevjus
07/01/10, 20:35
Onkeln min kjører på brukt frityrolje som er silet, på en liten lastebil, det får han gratis :P

DieselDriver
07/01/10, 20:42
Hvis du hører godt på uttalen så hører du at det er en e der. Ser ut som du dysleksi nåe du skriver det på måten du gjør.

TeamBørnOut
07/01/10, 21:32
Hvis du hører godt på uttalen så hører du at det er en e der. Ser ut som du dysleksi nåe du skriver det på måten du gjør.

Joa. men jeg har bare lagt merke til at det står disel i enormtmange annonser etc.
Litt dysleksi følger med når man har ADHD :D

men det gjør det nåe man skriver andre feil også ;) (måtte bare)

Morgis
07/01/10, 21:33
savner film av mythbuster prosjektet ditt :)

TeamBørnOut
07/01/10, 21:41
Disel på bensin bil? det eneste var at den bruke mye suppe. ikke andre forskjeller. syns ikke det røyk spesielt en gang (men det er jo 20minus ute...)
ganske kjedelig test :P

DieselDriver
07/01/10, 21:47
Joa. men jeg har bare lagt merke til at det står disel i enormtmange annonser etc.
Litt dysleksi følger med når man har ADHD :D

men det gjør det nåe man skriver andre feil også ;) (måtte bare)

Haha du har rett den e skulle ikke vært der;) Dreit på leggen der! Jeg hadde 3 i norsk når jeg gikk på ungdomskolen og nå har jeg 5. Dumme og naive lærere har ikke skjønt at det er rettskrivingsprogram på dataen.

Ryker godt med diesel på bensinbil ja men ryker dobbelt så mye med kraftig oppjustert dieselpumpe som laurel/volvo diesel har.

TeamBørnOut
07/01/10, 21:53
Den subaruen jeg hadde som jeg kjøre på diesel kunne jeg (helt seriøst) se at jeg hadde kjørt med i skauen 3 kvarter etterpå. den røyken som kommer hvis man kjører bensinbiler på diesel er helt enorm haha :D
trengte bare noen min med kjinning.. litt tid på å gå på alle cyl (den var klar når tomgangen gikk på 3000). så merka man ikke forskjell på motoren hvertfall (men jeg var vell 14år gammel på den tia hehe)

Gneizten
07/01/10, 22:18
Det fungerer. Jeg gjorde dette når de solgte billig frityr olje på havaristen haha :D 50kr for 40litere ellerno :)

En som jeg kjenner kjører på ren frityr og andre motor og giroljer som han får rundtforbi, på sin Mercedes 190 diesel :P men når det er så kaldt som nå har det lett for at frityren stivner, men tror han har laget til tankheating for litt forvarming :)

DieselDriver
07/01/10, 22:26
Går det ja men gearolja lukter ikke akkuratt godt!

kermitt
07/01/10, 22:39
lukter ikke akkurat godt av diesel heller :P
bensin to-takt. det er god lukt det!

TeamBørnOut
07/01/10, 22:48
hvis det er brukt motuls røde olje ja :D smaker tannkrem. lukter digg :D

TeamBørnOut
08/01/10, 01:01
er på vei til oslo nå. Bilen gikk lett å starte. Men den "bluddret" litt til jeg fikk kjørt en halv kilometer. Men mens den begynte å bli varm så gikk den en del bedre en vanlig hvis jeg ga bare litt gass. Men det gikk fort over. Ryker ikke noe av bilen heller. Ser kun litt røyk hvis jeg gir fullgass.. Midt mellom enebakk og oslo nå. Ser ut som om vi må stoppe på esso på ryen å fylle... Den har brukt mye suppe. Ligger i 70 for spare mest mulig :p

JohnCmannen
08/01/10, 01:41
Ryker godt med diesel på bensinbil ja men ryker dobbelt så mye med kraftig oppjustert dieselpumpe som laurel/volvo diesel har.
En kamerat av meg har en Opel Vectra 1.7 TDi, han justerte diesel-trykket "litt" mer enn han burde. Røyken hang igjen enda når vi kom kjørende tilbake 20 min etterpå :D

Gneizten
08/01/10, 01:44
Kjør på frityr og du blir sulten av lukten, lukter gatekjøkken lange veier :P

Joakim-G_R
08/01/10, 11:08
Hvis du hører godt på uttalen så hører du at det er en e der. Ser ut som du dysleksi nåe du skriver det på måten du gjør.

Tja. Man sier jo egentlig "disl"..

Har sett det med frityrolje på Discovery, men mener de raffinerer olja på ett vis, de som "driver stort" ?

henrik940
08/01/10, 11:46
Tja. Man sier jo egentlig "disl"..

Har sett det med frityrolje på Discovery, men mener de raffinerer olja på ett vis, de som "driver stort" ?

+1
Jeg sier ikke "diesel" :P

boman
08/01/10, 14:12
Sier dere disl? Jeg sier disel jeg ;) Men det spiller da ingen rolle, alle skjønner hva som menes..

Men TBO, har forbruket gått ned nå etter du fylte diesel?
Hva brukte bilen pr mil før? Og hva bruker den nå? ;)

TeamBørnOut
08/01/10, 14:27
Den gikk vell på rundt litern før(aner ikke hvorfor denne bruker mer en min gammle med automat).
Den brukte utrolig mye mer med diesel på tanken. Men om forbruket gikk ned på vei hjem i dag vet jeg ikke helt (jeg må kjøre litt mer.. men jeg syns den brukte mindre. men det kan være innbilning + at jeg kjørte pent (var sliten)).

hah! kom på en ting. hva sier katalysatoren til dette? Ikke det at den skal sitte der så veldig lenge(til det blir varmere ute hvertfall...). men tetter seg kanskje fort med diesel på tanken?

Ekren
10/01/10, 13:04
om det er sundt for katalysator eller ikke, null peil..
men diesel bilerkan partikkelfilter og dette rælet få skader av og få for mye parafin blandet inn i dieselen:D

kompiss kjørte en gammel opel på ren diesel, måttes dog startes på startgass:D

TeamBørnOut
10/01/10, 13:27
Man må ikke bruke startgass hvis man kinner lengenok (fant jeg ut på subaruen hvertfall ) :P

jonass
10/01/10, 13:30
fyllte diesel på bilen, og nå så får jeg ikke feil kode på lambdan lenger på tomgang så noe må den gjøre

DieselDriver
10/01/10, 13:49
Var jo mange før som kjørte 140 serien på parafin.

kermitt
10/01/10, 13:55
omtrent samtlige volvo traktorer med bensinmotor ble kjørt på parafin etter at de var kjørt varme på bensin.

TeamBørnOut
10/01/10, 14:14
stemmer det! man hadde en kran man slo over! Ble pen røyk :D

Soulair
10/01/10, 14:26
Interressant eksperiment! Men du, jeg stusser litt over denne


min teori er at jeg ikke hørte bankinga og bilen pøste på med bensin (fordi dieselen har selvantent ).

Jeg mener at du må ha minst 14-15:1 i kompresjon for at dieselen skal selvantenne, og da kjøres dieselen inn når stemplet er topp, eller hva?;)

TeamBørnOut
10/01/10, 14:29
neida. jeg har som sagt kjørt diesel på en gammel subaru. fungerte fint egentlig. og diesel antennes på trykk. cylindertrykket som blir når bensinen antennes tenner garrantert dieselen :)
Men jeg tror dieselen anntente før den skulle og ga tenningsbank signaler til motoren. halv tank holdt nesten ikke tur, retur oslo :P

Shaiko
10/01/10, 14:54
Jeg mener at du må ha minst 14-15:1 i kompresjon for at dieselen skal selvantenne, og da kjøres dieselen inn når stemplet er topp, eller hva?;)


Nå må du ikke glemme at en disel bil blir ikke like varm som en bensin bil.

Ved forbrenning på bensin motor så blir det fort 1800grader over stempelet.

Og da brenner diselen ganske lett.

Forbrenningstempraturen i en diselmotor er jeg ikke sikker på. men den er langt lavere. derfor må den ha mye høyere komprisjon og en fin pærledusj ut av dysa for og funke.

jonass
10/01/10, 15:46
stemmer bra som shaiko sier, det at man blander diesel og bensin slik at bensinen hjelper til og tenne dieselen, tror ikke man får selv antendelse i en bensin motor.

TeamBørnOut
10/01/10, 15:59
jo, det er derfor det er farlig å ta formye :) aner ikke om en innsprut bensin motor kan gå på ren disel. noen som har prøvd? jeg har alublokk så skal hvertfall ikke prøve :D

Modalen
10/01/10, 16:02
Kan godt tenkes at det ikke oppnås tilstrekkelig kompresjonstrykk til å få en fullstendig forbrenning, og da vil uforbrente hydrokarboner havne i eksosen. Selv når forbrenningen er i gang og trykket/temperaturen stiger, så er det for sent til å få en fullstendig forbrenning. Dette er jo tillstander som kan skape tenningsbank på en bensinmotor, med bensin. Om dette får dieselblandingen din til å detonere vil jeg ikke spekulere i.

Uforbrent drivstoff måles i alle fall som en mager blanding av Lambdasonden, så det kan jo tenkes at motorstyringa trimmer opp dysetidene litt, derav monsterforbruk :)

Shaiko
10/01/10, 16:07
jo, det er derfor det er farlig å ta formye :) aner ikke om en innsprut bensin motor kan gå på ren disel. noen som har prøvd? jeg har alublokk så skal hvertfall ikke prøve :D

Jeg kjørte den gamle fk motorn min på 100% disel. (grønn)

Da måtte motorvarmeren stå på om natta. hadde en blokk og en slange varmer. om jeg kjimma litt da så starta den og gikk. men den gikk langt fra rent og kunne ikke gi gass før motoren hadde nådd ca 75grader.

jeg fikk bank ved ladetrykk over 0.6.


Før jeg fikk på motorvarmere så måtte bilen taues 3km for og starte for og få tempratur i sylindrene =P

TeamBørnOut
10/01/10, 16:13
Jeg kjørte den gamle fk motorn min på 100% disel. (grønn)

Da måtte motorvarmeren stå på om natta. hadde en blokk og en slange varmer. om jeg kjimma litt da så starta den og gikk. men den gikk langt fra rent og kunne ikke gi gass før motoren hadde nådd ca 75grader.

jeg fikk bank ved ladetrykk over 0.6.


Før jeg fikk på motorvarmere så måtte bilen taues 3km for og starte for og få tempratur i sylindrene =P
Det er nok fordi det er litt lav komp i motoren.
Subarun jeg hadde gikk greit. men som du sier. måtte bli varm før den gikk rent å pent :D
jeg kjørte opp all den grønne dieselen på gården i løpet av en uke jeg var alene hjemme :D på slutta var clutchen så dårlig at bilen ikke gikk å stoppe før bilen gikk tom for suppe haha :D (jeg var 14år og tenkte ikke på å tette innsug :P)

Soulair
10/01/10, 21:53
Nå må du ikke glemme at en disel bil blir ikke like varm som en bensin bil.

Det vet jeg


Ved forbrenning på bensin motor så blir det fort 1800grader over stempelet.

Og da brenner diselen ganske lett.

Forbrenningstempraturen i en diselmotor er jeg ikke sikker på. men den er langt lavere. derfor må den ha mye høyere komprisjon og en fin pærledusj ut av dysa for og funke.

Og det har du helt rett i, men jeg snakket om selvantenning.;) Her blir dieselen tydeligvis antent av bensin som har antent av tennpluggen, altså dieselen har ikke selvantent:p



min teori er at jeg ikke hørte bankinga og bilen pøste på med bensin (fordi dieselen har selvantent ).

Her nevner han selvantenning, så egentlig var dette bare pirking fra min side.:D Sorry, TBO

Autotech
19/01/10, 22:02
Fyltte bensin som var fyllt feil på en diesel bil,og helte det på 740n jeg hadde,med F motor,var ikke veldig mye diesel i blandinga,men det holdt til at bilen fjuska og ikke ville gå på tomgang når den var kald....

geirao
21/01/10, 21:26
gamle toyota 16v motorer går iaf. ikke på bensin/dieselblanding:). en tidligere kollega av meg fyllte tanken med en blanding vi tappa av en feil fyllt bil en gang. Lukta, og virka som det var så og si rein bensin, men bilen ville seg ikke i det hele tatt. endte med rådelagerhavari.. Virka som dieselen rant rett nedi bunnpanna, for det lukta diesel som fy av oljen, og den var veeeldig tynn!

Berg Performance
09/02/10, 13:58
gamle toyota 16v motorer går iaf. ikke på bensin/dieselblanding:). en tidligere kollega av meg fyllte tanken med en blanding vi tappa av en feil fyllt bil en gang. Lukta, og virka som det var så og si rein bensin, men bilen ville seg ikke i det hele tatt. endte med rådelagerhavari.. Virka som dieselen rant rett nedi bunnpanna, for det lukta diesel som fy av oljen, og den var veeeldig tynn!

Du må fylle dieselen på tanken og ikke i lokket på toppen av motoren veit du :rolleyes::D