PDA

Vis full versjon : XC 70 D5 2006 Feil ECM - 4405



jerognal
08/08/22, 10:31
Byttet turbo og bilen går som en kule, men så dukket denne feilen opp. Display i bilen sier sotfilter Fullt. (Bilen har ikke DPF).
EGR-feil sier Vida.
Er det bare å få programmert vekk hele EGR,en nå? Har sperret med plate delvis for flere år siden og aldri gitt feil før.
Når feilmelding kommer har eg ingen symptomer. Bilen går som den skal.

jiha1968
09/08/22, 08:13
Motorstyringen klager på at målt verdi for luftgjennomstrømningen i MAF ikke stemmer med forventet verdi.
(kalkulert av turtall, belastning, ladetrykk, temperatur osv)
Kan ha skjedd ett eller annet under arbeidet, litt avhengig om feilkoden går på for høy eller lav gjennomstrømming, så er lekkasje et sted mellom MAF og innsugsventilene sannsynlig,
Avprogrammering av EGR kan kanskje rette på saken, men siden feilkoden ikke var til stede før turbobytte så ville jeg brukt litt tid på å lete etter årsak...
En brå endring i adapsjonsverdier etter turbobytte kan kanskje være med på utløsning av feilkoden.

Går utifra at du har en av de få 2006 Euro3 motorene uten virvelspjeld siden den har gått med blokkert EGR uten å klage tidligere?

jerognal
09/08/22, 09:32
Ja har ikke virvelspjeld.
EGR Flow too low sier vida

gaupe
09/08/22, 13:01
Ja har ikke virvelspjeld.
EGR Flow too low sier vida

Har du EGR-ventil eller EGR-mikser?

jerognal
10/08/22, 09:49
Har du EGR-ventil eller EGR-mikser?

Hva er forskjellen?

jerognal
10/08/22, 09:58
Gikk nå i går uten feil.....

gaupe
10/08/22, 20:19
EGR-mikseren var den som kom på euro IV-motoren, er eit langt rør som går langs toppen som er kobla på eksosmanifoldet, Her skal eksosen blandast inn i innsugslufta ved hjelp av spjeldet i mikseren og i innsuget, er eit meir avansert opplegg enn på euro III. På Euro III er det ein ventil berre.

jerognal
12/08/22, 12:56
Har Euro 3 og ventil.
Men nå har ikke feilen kommet opp på 3 dagers kjøring, så var vel hjernen som ble overrasket av en turbo som plutselig virket.... :)

jerognal
10/09/22, 10:48
Kom igjen noen ganger.
Så mannet eg meg opp til å skifte bakre vacum-motorfeste som har vært defekt en tid. Har kjørt i lange tider med blendet vacum(uten feil).
Byttet feste og koblet opp igjen vacumslange.
Nå har merkelig nok ikke egr feilen kommet... får håpe det varer.

jerognal
13/09/22, 10:09
Da kom meldingen tilbake. Men har fått et lite forbruk av kjølevæske. Fyllte opp i går og i dag kom feilen igjen. Noen sammenheng? Går det kjølevann i egr ventil?