PDA

Vis full versjon : ABS-sensor bak XC70 -12



Larssin
08/08/22, 08:12
Jeg må bytte en ABS-sensor bak og har sjekket pris. Den koster ca 1200,- på Volvo inkl rabatt og Mekonomen selger ATE sensor for 384,- Er det dumt å kjøpe ATE sensoren?

Sjansen for feil og problemer er mindre hvis jeg kjøper på Volvo men det er jo relativ stor forskjell i pris. Så, jeg trenger råd fra noen som har mer kunnskap om dette en meg.

jiha1968
08/08/22, 08:29
ATE og Bosch burde være ok.

Larssin
08/08/22, 09:00
ATE og Bosch burde være ok.

Så bra.

Ser i mailen jeg fikk som varsel på at noen har svart, at det ser ut som om du spør om jeg er sikker på om at det er sensor og ikke lageret. Det er et meget godt spørsmål og en grunn til at jeg ønsker å prøve sensor i fra ATE i førsteomgang. Jeg har byttet alle hjullager de siste 2 år, bortsett i fra på den siden som avlesing av feilkoder sier at det er et problem. Hadde bilen for feilavlesning på Volvo ifm bytte av batteri til On-call og da så jeg at det stod noe med sensor venstre bakhjul. Bilen sier også i fra at det er et problem og jeg merker det i bilen rett før varsel om problem med ABS/DSTC kommer opp.

jiha1968
08/08/22, 09:50
Slettet "Hjullager-teksten" da jeg mener å huske (se) at du byttet hjullager bak nylig, og sjansen for defekt lager var liten. (trodde du byttet begge)
Siden sensoren koster lite svette i forhold til hjullagerbytte, så hadde jeg tatt samme vei, spesielt om feilen er periodisk. (i tillegg til sjekk/manipulering av sensorkabel)
Ofte så kan feilkoden gi en pekepinn på hva som forårsaker symptomet.

Larssin
08/08/22, 10:16
Slettet "Hjullager-teksten" da jeg mener å huske (se) at du byttet hjullager bak nylig, og sjansen for defekt lager var liten. (trodde du byttet begge)
Siden sensoren koster lite svette i forhold til hjullagerbytte, så hadde jeg tatt samme vei, spesielt om feilen er periodisk. (i tillegg til sjekk/manipulering av sensorkabel)
Ofte så kan feilkoden gi en pekepinn på hva som forårsaker symptomet.

Det stemmer:), jeg byttet hjullager bak for snart et år siden, men byttet bare det ene. Byttet begge fremme samtidig litt før det.

Fikk dessverre ikke sett selve feilkoden, bare tekst som sa sensor vs bak. Da skal jeg titte/bevege kabel litt før jeg evt. bestille ny ATE sensor

Larssin
09/08/22, 13:16
Da har jeg fått tak i feilkoden og den er BCM-C003607.

jiha1968
09/08/22, 14:44
Da kan du først sjekke at det ikke har havnet et lite rustflak på hjullagerets sensorring, deretter bytte hjullager.
(sensoren får du gjemme til en annen gang)

Larssin
10/08/22, 09:57
Blåste rent rundt sensoren før jeg tok den ut for å forsikre meg om eller minimere sjansen for at ikke noe skulle ramle ned da jeg fjernet den. Har også tittet på hjullagerets sensorring i en hel omdreining, men så ikke noe spesielt. Tok sjansen på å blåse på sensorringen i en hel omdreining også. Ikke prøvekjørt ennå, så usikker om det har gitt resultat.

Oppdaget noe interessant på den gamle sensoren og det er at det ikke burde være noe problem å kjøpe en ATE-sensor.
7985
7986

Dessverre må jeg nok sette bort jobben med et evt. bytte av lageret. Det er kjedelig, for da kunne jeg "spart" 4-4500,- hvis jeg hadde kjøpt for eksempel et FAG-lager selv. Mener å huske at på min gamle -02, så satt boltene andre veien.

René Fredriksen
21/08/22, 16:10
er ate som leverer disse orginalt :)

Larssin
22/08/22, 07:43
er ate som leverer disse orginalt :)

Volvo, og de andre merkene, har jo underleverandører til bilene sine. Når man (jeg) får litt mer kunnskap om dette merke, så finner man ut slikt. :)

Larssin
24/08/22, 05:03
Valgte å bestille hjullager selv for nå er jeg ganske lei av å ikke kunne bruke cruise kontroll, men jeg må nok prøve å finne et uavhengig verksted som kan hjelpe meg å bytte det. Det er jo litt spennende å se hva det står på lageret når man bestiller FAG-lager. Det stod SKF denne gangen også.

René Fredriksen
24/08/22, 07:40
Valgte å bestille hjullager selv for nå er jeg ganske lei av å ikke kunne bruke cruise kontroll, men jeg må nok prøve å finne et uavhengig verksted som kan hjelpe meg å bytte det. Det er jo litt spennende å se hva det står på lageret når man bestiller FAG-lager. Det stod SKF denne gangen også.

Veldig skjeldent at det er hjullager som er synderen for at ABS ikke fungerer, Er stort sett enten kabel eller sensor.
Angående FAG og SKF så er begge gode lagre, men skal jeg velge så velger jeg lett SKF over FAG, Men hadde vært fornøyd med begge :)

Larssin
24/08/22, 21:34
Veldig skjeldent at det er hjullager som er synderen for at ABS ikke fungerer, Er stort sett enten kabel eller sensor.

Det enkleste hadde nok vært å prøvd å bytte sensor, i hvert fall ettersom jeg har ny liggende. :) Jeg har byttet de 3 andre hjullagrene det siste 1 1/2 året, ikke pga abs problemer, men pga støy. Lurer på å selge bilen, så da kan det være like greit å ha byttet alle.

Larssin
28/08/22, 16:53
Hmm, valgte å bytte ABS-sensoren på torsdag da jeg skulle ut på en litt "lang-tur". Har nå kjørt nesten 60 mil og det har ikke kommet opp varsel om ABS feil. Så da har også cruise-kontroll virket.

jiha1968
28/08/22, 21:27
Da ser det ut til at jeg tok feil med mitt utsagn, der jeg var sikker på at symptomet skyldtes hjullageret.
(Jeg har byttet fler hjullager med ABS-problem enn sensorer, motsatt av René Fredriksen, kan kanskje skyldes ulikt klima, eller at han har større "statestikkgrunnlag"...?)

Synes det er litt pussig at det var sensoren, feilkoden BCM flagget forklares med at modulenen registrerer repeterende avvik i minst 15 hjulrotasjoner etter hverandre, uten at det er samtidig registrert kabelbrudd/kortslutning, samsvarer mest med magnetringen i hjullageret, men vi krysser fingrene for at sensoren led av hikke.

Larssin
29/08/22, 06:39
Da ser det ut til at jeg tok feil med mitt utsagn, der jeg var sikker på at symptomet skyldtes hjullageret.

Det går helt fint for min del, hadde planer om innkjøp/bytte av det siste hjullageret i nær fremtid uansett.

René Fredriksen
29/08/22, 17:46
(Jeg har byttet fler hjullager med ABS-problem enn sensorer, motsatt av René Fredriksen, kan kanskje skyldes ulikt klima, eller at han har større "statestikkgrunnlag"...?)

Nå Sier ikke jeg 100% at det ikke er sensoren da :) Men basert på min "statestikk" som i allefall 8 år på Volvo verksted så er det ganske stor andel av ABS sensorer og kabelbrudd framfor lagerskifte ved ABS feil. Men som alt annet her i verden, alt kan ryke, spørsmålet er bare om tid, så for all del, det kan være lageret, men skal jeg skyte fra hoften så sier jeg skift sensor, men nå er en sensor å ufattelig mye billigere/enklere/raskere å skifte enn et hjullager.

EDIT: Blandet sensor og lager :P