Vis full versjon : Vibrasjon ved gasspådrag - 2008 XC70 med 245000 km
Når jeg gir bra med gass, så rister det i bilen. Jeg antar at det skyldes ubalanse i drivakselknuter. Har også diskutert dette med verksted personel hos Volvo, og de har istemt. Så spør jeg, dette skjer på tørr asfalt, d.v.s. uten inngrep av firehulskobling/haldex. Så spør jeg, roterer mellomakslingen " konstant " uten at firehjulstrekken er koblet inn? Om den gjør det så kan det også være kryss i aksling eller opplagring midt på om det finnes. Takknemlig for tips.
Mellomakslingen roterer "konstant", i takt med framhjulene. (det er Haldex-clutchen i bakenden som regulerer driften av bakhjulene)
Tørre drivknuter på mellomakslingen (oftest foran pga varme) forekommer oftere enn feil med oppheng.
Kjenn på drivakslingene både foran og bak, aksial slakke er normalt, men radial-slakke bør det ikke være, da det som regel vil gi vibrasjon.
Ved misstanke om problem med mellomaksel så kan den demonteres midlertidig for testing, men det er ikke en 5-minuttjobb, og man bør ha tilgang til lift.
LockUp-shudder (automat) er også en mulighet, men vibrasjonsfrekvensen, oppførselen/voldsomheten er annerledes.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.