PDA

Vis full versjon : Instrumentpanel i "svart" V70 D5 2003



Jan L
05/07/22, 08:22
Strammet håndbrekket på min V70 i går ettermiddag. Ved oppstart kom melding om SRS airbag service snarest og like etter det gikk hele instrumentpanelet i svart og ingen ting virker.
Når tenning settes på er det kun lys i tegnet for motor.

Kjørte en tur i dag, feilmelding om service på SRS kom opp men alt annet fungerte - etter ca. 2 km kom rød varseltrekant og alt av lamper lyste noen få sekunder før alt ble dødt og ingen ting virker i instrumentpanelet. Blinklysene er også ute av drift så bilen er parkert i garasjen, skal prøve å ta av strømmen fra batteriet men det spørs om det hjelper.

Kan feilen her ligge i instrumentpanelet ?, klokken der har levd sitt eget liv en god stund men ellers har alt fungert.

Ser for meg at instrumentpanelet må en tur til Tunheim men før jeg tar dette ut er det mulig at feilkilden er andre steder?

Jan L
05/07/22, 12:39
Bilen fungerer igjen etter å ha stått i ro en times tid. Det vil si at feilmeldingen for SRS airbag service er der men alle andre funksjoner virker igjen. Prøvde også å koble fra batteriet i 20 min men det fjernet ikke feilmeldingen. Da blir det å forsøke å få time hos Volvo til å lese av feilkoder med Vida.

jiha1968
05/07/22, 19:02
SRS-feilmeldinger må slettes med diagnoseutstyr, selv om feilen er "reparert".
Når det er kommunikasjonsfeil mellom DIM (instrumentpanelet) og SRS settes feilkoder,
relaterte feilkoder fra andre enheter kan gi en pekepinn på hvilken modul som egentlig skaper problemet.
Motorlampe (og bremsevæskenivå?) er direktekoblet til aktuelt varsellys i DIM

Hvis blinklysene dør samtidig med DIM, burde det bety CAN-bus feil (mellom SWM og CEM), og vanligvis vil flere funksjoner falle ut etter hvert når dette skjer, så blinklysfeilen kan være naturlig om f.eks SRS eller DIM skaper feil på CAN-bus.

Sjansen er stor for at DIM har feil, men sjekk at jord og spenninger er ok når feilen er tilstede (bruk gjerne varme for å fremkalle feil) , med tenning på.
pinne 1 Lilla-hvit "+12V",
pinne 14 Brun 0V/jord
pinne 8 og 2 CAN-high (gjennomsløyfing) ca 2,6V på hver pinne i forhold til jord
pinne 9 og 3 CAN-low (gjennomsløyfing) ca 2,4V på hver pinne i forhold til jord

Om du skal bruke bilen uten DIM, lag to kortslutninger på kontakten for DIM, der du kobler pinne 2 og 8 sammen , deretter ny kortslutning mellom pinne 3 og 9, for at dører, klima, airbag osv skal fungere midlertidig, ellers bør batteriet frakobles mens du venter på eventuell reparasjon av DIM.

PS: håndbrekket står nært SRS-modulen, skjedde det noe spesielt i forbindelse med wire-justeringen?

Jan L
05/07/22, 19:39
Takk for utfyllende svar. Nå er det konstant dødt i displayet og blinklysene er ute av funksjon så i praksis er bilen parkert. Når jeg justerte håndbrekkwire lå det et lite grått deksel som ser ut til å ligge over festebraketten for wire. Det har jeg ikke sett før ved justering av brekket. Hvor sitter SRS modulen plassert?
Prøvde i går å feilsøke med en OBD2 (tror jeg) instrument men der kom det ikke frem noen feilkode.
Pr. nå er det bare blinklys som er ute av drift, klima, elvinduer, vifte og alle lys er OK. Så hvis de koblingene du beskriver kan få bilen kjørbar igjen så er det verd et forsøk.
Kontakter Tunheim i morgen vil jeg tro.

jiha1968
05/07/22, 21:43
SRS-modulen ligger omtrentlig under drikkeholderne i midtkonsollen.
Feilkoden/SRS-feilindikator skyldes nok bare at SRS vil varsle at den har hatt komm.-feil med "SRS-lampen" i DIM.

Det lille grå dekslet skal egentlig sitte fast på håndbrekket ja, slik at du ikke så lett kan kjenne wireskrue, metallhandtaket o.l. gjennom trekket til handbr. ,
ikke uvanlig at den biten knekker av.

Siden stort sett alle moduler virker, misstenker jeg at blinklysfeilen din skyldes andre ting enn DIM'en.
Hvis vindusvisker og spyler er normal, inkl rattknapper og fjern/nær-lys bryter, så har rattmodulen (SWM) kommunikasjon med resten av bilen, og feilen antas å ligge i spaken/SWM.

"Kortslutningen" av CAN-bus sløyfen er for å kunne bruke bilen uten DIM ja, ellers får du ikke låst dører, vifta går av seg selv osv.

Jan L
06/07/22, 09:12
OK. Fikk sjekket ut litt mer i dag morges. Når bilen ble startet i morges var det funksjon på alt i DIM. Blinklys fungerte, lys, vindusvisker og spyler, cruicekontroll osv.

Etter å ha fylt diesel på bilen og skulle starte med varm motor var alt borte igjen i DIM og blinklys ute av drift. Sjekket at lys, vindusvisker/spyler og cruicectrl. virket og det gjør det. Kun blinklys er ute når DIM er ute men virker når DIM virker. Kan vel tyde på en sammenheng her?

Jan L
22/07/22, 18:38
Da har instrumenthuset hatt en tur til Tunheim Auto og kom tilbake i dag. Alt virker nå som det skal, klokken er stabilisert, blinklys fungerer både med kald og varm bil det ligger fremdeles feilmelding om SRS service men skal få time hos Volvo og få slettet feilkoden. Så det ser ut til at det var DIM som rotet til det meste, håper jeg...

jiha1968
22/07/22, 19:08
Stusset først litt på hvordan defekt DIM kunne stoppe blinklysene mens vindusviskerne virket, men med nærmere ettertanke så har viskerne (og hornet) en backup-løsning med egen kabel direkte til CEM i tillegg til databus via SWM, i tilfelle at CAN-bus dør av f.eks defekt DIM.

Så jeg tror vi kan gratulere deg med nyreparert bil:)

Jan L
22/07/22, 21:56
Takk for det, håper sletting av feilkoden vil fungere slik at den er borte fra minnet. Satser på at alt vil ordne seg nå.

Jan L
17/08/22, 12:45
Da har lokalt Volvo verksted slettet feilkoden som var kommet grunnet feil på DIM og nå er alt i orden. Glimrende service på Frydenbø Kristiansand og ordningen med fast mekaniker som kjenner bilen synes jeg er et stort pluss.