PDA

Vis full versjon : Klimaanlegget blåser bare kaldluft (XC90 08)



LarsHolmen
24/06/22, 15:01
I påsken sluttet klimaanlegget og blåse varmluft. Når man skrur opp varmen på anlegget slutter det å blåse i de to midtre dysene (dette er vel vanlig?), mens dysene i front ved fører- og passasjersida blåser kaldt. Termostaten som viser motortemp. fungerer. Det er en aktiv feilkode på "air quality sensor internal fault", dog har denne vært aktiv siden før problemer oppstod. Noen som har noen tanker om hva det kan være?

jiha1968
25/06/22, 00:13
Kjenn på slangene til/fra varmeapparatregistret i motorrommet (varm motor), du kan ha blokkering i den sløyfen.
(sløyfen går om dieselvarmer/sirk.pumpe før den går tilbake til motoren)
Sjelden med helt tett varmeapp.register, mest vanlig med lekkasje mellom tur/retur inne i registret, men da får du som regel varme et kort øyeblikk ved start av kupevifte etter å ha stått med motoren i gang (og varm) uten å kjørt vifta de siste minuttene.

Defekt AQS kan jamme LIN-bus, og sette det høyre temperatur-spjeldet, spjeld for defrost/frontrute, og resirkulasjonsspjeld ute av spill, men ikke begge temp-spjeld...
(dette gjelder venstrestyrt bil)
Om du ikke vil bruke et par-tre tusenlapper på AQS-sensor, ta bort vindusviskerne og plastdekslet over viskertrauet, stikk handa ned i luftinntaket til varmeapparatet, vri løs AQS-sensoren, løsne pluggen og strips fast kabelen enten utenpå sensoren (utilkoblet) eller i festehullet for sensoren i luftinntaket.

Hvis setevarmemodulen (SHM) har tatt kveld på førersiden, vil også temp-spjeldet for samme side kunne bli påvirket av dette slik at spjeldets LIN-bus kan jammes.
(samme med setevarme / temp.spjeld på passasjersiden)

Det er også en sikring til spjeldmotorene og AQS-sensoren, men du burde ha flere feil i bilen om den var defekt. (Sikring 10 på CEM under dashbordet)

Sjekk temperaturverdi på "kupé-temp.sensor" og gjerne evaporator-sensor for å se om de har normal verdier i forhold til omgivelsene.

Demonter litt deksler nede på sidene av midtkonsoll og under dashbord, sjekk bevegelse/lyd fra de ulike spjeldmotorene ved betjening av klimaanlegget.

LarsHolmen
29/10/23, 17:57
Etter å ha latt problemet ligger lenge, endte jeg til slutt med å bytte varmeregisteret. Problemet var nok at denne var defekt -- nå kommer det varmluft! Noe er fortsatt rart: Når blir går på lavt turtall/tomgang blir lufta vesentlig kaldere. Jo høyere turtall, jo varmere blir lufta. Man kjenner stor temperaturforskjell i løpet av få sekunder med økt turtall.

jiha1968
30/10/23, 13:51
Ikke så unormalt med mindre varme på lavt turtall siden mindre kjølevæske passerer gjennom v.registeret, som igjen avgir mindre varme til luften.

Hvilket fabrikat register byttet du til?

PS: symptomet kan bedres med å være litt kreativ med sirkulasjonspumpen for dieselvarmeren...
Sjekk gjerne at det ikke har lagt seg til en liten luftlomme i registeret (sjokklufting under trykk) , og at ingen slanger mellom motor, register og dieselvarmer har kommet i klem )

LarsHolmen
30/10/23, 20:41
Ny del er fra Vparts, så er vel proparts tenker jeg. Mtp. at symptomet minket etter en del kjøring tenker jeg kanskje det kan være luft. Bør jeg åpne korken på ekspansjonstanken med jevne mellomrom for å lufte i en periode?

jiha1968
30/10/23, 21:49
Min erfaring er at kun Behr/Mahle/Volvo (eksakt samme register) fungerer 100% på disse bilene.
Nei, jeg har ikke har testet enhver kopi, men selv v.register fra en renommert produsent som "Nissens" er tilnærmet verdiløst når utetemperaturen går under 0'C, så det kan tenkes at effektiviteten på Vparts-registret ikke er helt på samme nivå som originalen , og det vil forsterke "lavturtalls-problemet".
Virker som kopiene er laget for mildere klimasoner, der utetemp sjelden synker under 5 grader.
(ikke umulig at det kan finnes unntak fra "regelen"...)

Kjølesystemet er normalt sett selvluftende når det får bli helt avkjølt før neste oppvarming, uten å løsne på noe.
Men i vanskelige tilfeller så kan man sjokklufte registeret ved varmkjørt motor/trykksatt kjølesystem, ved å løsne utgående/"øvre" slange fra registeret... (bruk passende verneutstyr!)

René Fredriksen
08/11/23, 20:10
Jeg bare Backer Jiiha her, Eneste som duger er Behr/Mahle/Volvo, absolutt ingengting annet kommer i nærheten.

Ta min Xc90 2009 r-design som et eksempel, denne skulle tilsynelatende ha flett nytt varmeregister, Når kulden nå kom merket jeg fort at det ikke ble stort mer en lunkent i kupén.
Tok ut register og så det var et Nissen register, Nissen er generelt et ok merke, satt i Mahle register og målte etterpå 46°c i kupé ( Tortur test på vei hjem ifra jobb :P, ja jeg var kald den dagen xD )

Dette er noe jeg har bevitnet mange ganger på kunde biler, Årsaker er at kanalene som er i endel uorginale register er for store, slik at varmen ikke får spredd seg utover og vannet bare "passerer".

De 3 nevnte registerne som er å anbefale har en helt annen oppbygging og bredde på vannkanalene slik at varmen ifra vannet blir utnyttet maskimalt.

FredFlintstone
21/03/24, 14:22
Hei
Kjøpte nylig brukt xc90 og lærer fort at dette er en bil med mye elektronikk.
Hadde tilsvarende problem i min XC90: feilkode på Air Quality sensor (AQS) + lunken luft ved maks varme i hele bilen.
Uten mye erfaring, kjøpte jeg ny AQS (sensor til ca. 1000,-), iCarsoft 3.0, og ny viftemotor. Alle tre fra Skruvat.no
Skiftet AQS og slettet feilkode. Men da kom ny feilkode: "lin-bus 2 incorrect data". Ved kjøring fikk jeg varm luft på venstre side, og iskald på høyre.
Er det noen kvikk fiks for å rette dette, eller burde jeg bare koble ut AQS og sende den i retur?

Og skulle lest meg opp på varmeregisterne nevnt ovenfor før jeg handlet :) KJøpte modellen til Nissens

jiha1968
21/03/24, 17:00
Hei
Kjøpte nylig brukt xc90 og lærer fort at dette er en bil med mye elektronikk.
Hadde tilsvarende problem i min XC90: feilkode på Air Quality sensor (AQS) + lunken luft ved maks varme i hele bilen.
Uten mye erfaring, kjøpte jeg ny AQS (sensor til ca. 1000,-), iCarsoft 3.0, og ny viftemotor. Alle tre fra Skruvat.no
Skiftet AQS og slettet feilkode. Men da kom ny feilkode: "lin-bus 2 incorrect data". Ved kjøring fikk jeg varm luft på venstre side, og iskald på høyre.
Er det noen kvikk fiks for å rette dette, eller burde jeg bare koble ut AQS og sende den i retur?

Og skulle lest meg opp på varmeregisterne nevnt ovenfor før jeg handlet :) KJøpte modellen til Nissens

Hei, sannsynligvis feil versjon AQS (eller bare en normal ny-defekt Kina noname sensor) , så den kan du koble ut og se hva som dukker opp av koder etter sletting og et par omstarter.
Hvis temperaturen på høyre side fortsatt er fraværende men noenlunde ok på venstre, så antar vi feil i spjeldmotoren.
Det er vanligvis kun luft-resirkulasjon som må stilles manuelt av/på med Resirc.-knappen når AQS er borte.

PS: for å kunne hjelpe deg best mulig trenger vi feilkodene som er lest ut, og helst hvilken modul kodene stammer fra (som f.eks: CCM-DD20) , årsmodell bil, motor og girkassetype i tillegg når vi først er i gang.