PDA

Vis full versjon : DSTC lever sitt eget liv - S60 T5 2001 mod



Ketil
04/05/22, 17:38
Hei,

Nylig har dstc begynt å slå inn når man kjører helt normalt, gjerne i lave hastigheter.
Man merker at effekt forsvinner og dstc\antiskrens lampe begynner å blinke i instrumentpanelet.

Ved å holde dstc knappen inne får jeg deaktivert systemet og bilen oppfører seg som normalt.
Jeg har lest ut feilkoder i VIDA, men det er ikke registrert noe feilkode på dette.

Første gang symptomene viste seg var i lav hastighet, 20kmt i sving på tørr asfalt. Nå virker det som om dstc slår inn litt her og der både ved rett fram kjøring etc.

Lurer derfor på om det er noen her inne som har opplevd det samme og erfart hva som evt. kan ha gått i stykker her.
Hvor begynner jeg å lete etter feilen?

Bilen:
S60 T5
2001 mod
Manuell
Km 269 000

TurboNoob
04/05/22, 17:51
Jeg hadde lignende problem på min V70. Det kom i starten bare i høyresvinger. Det var ABS-ring på venstre framhjulene som hadde sprukket.

jiha1968
04/05/22, 23:53
Veldig sannsynlig med en av ABS-ringene ja, men sjekk noe så banalt som at rattet står rett ved kjøring rett frem, at det er normalt lufttrykk i hjulene, og at ikke drivakselskruene har løsnet/knekt.
Finner du ingen åpenbar feil, mål hjulhastighet (grafisk) i Vida under kjøring og se hvilket hjul som avviker.

Ketil
05/05/22, 15:58
Mange takk for gode svar. Jeg poster en oppdatering etter overnevnte er sjekket.

Ketil
08/05/22, 16:24
Oppdatering

Rattet står som det skal ved kjøring rett frem, rattvinkel avlest som ok i VIDA .
Dekktrykk er ok.
Drivakselskruer er ok.

Tok en kjøretur med logging av "ABS - velocity" i VIDA. Som man kan se på bildet fra linken nederst,
skiller venstre fremme seg ut (blå graf). Tolker det som en indikasjon på at problemet ligger her.

Er det noen enkle måligner man kan foreta seg for å utelukke sensor-feil? Evt. hvor måler man og hva er referanse verdi?
Er det vanlig å bytte kun ABS-krans\ring om denne er gått i stykker eller bytter man både sensor og krans\ring samtidig?

Bilde fra avlesninger i VIDA:

https://ibb.co/6b2WffH

TurboNoob
08/05/22, 16:36
Jeg byttet bare ringen og problemet ble løst. Men den var sprukket og datt av når jeg dro drivknuten ut av navet.

jiha1968
08/05/22, 23:33
Oppdatering
Tok en kjøretur med logging av "ABS - velocity" i VIDA. Som man kan se på bildet fra linken nederst,
skiller venstre fremme seg ut (blå graf). Tolker det som en indikasjon på at problemet ligger her.
Er det noen enkle måligner man kan foreta seg for å utelukke sensor-feil? Evt. hvor måler man og hva er referanse verdi?
Er det vanlig å bytte kun ABS-krans\ring om denne er gått i stykker eller bytter man både sensor og krans\ring samtidig?

Vanligvis er det så enkelt å sjekke tilstanden på ABS-ringen(e) at dette blir gjort før alt annet, og som regel er det ringen(e) i 9 av 10 tilfeller.
Skulle ringen være hel og fin, så blir jeg overrasket, men du har isåfall mulighet til å kontrollmåle, kryss-koble/bytte med sensoren HF.
Ringen byttes alene såfremt ikke sensoren har fått for mye juling av en sprukken ring.
Puss godt rent, spander litt fett (Fluidfilm?) på drivleddet der ringen sitter for å bremse rustspreng på nytt.