PDA

Vis full versjon : Bi-Xenon 2004 XC70



bjornas
26/04/22, 20:37
Hei!
Har nettopp skifta ut dei gamle hovedlampene til fordel for eit sett med Bi-Xenon på min 2004 mod XC70. Lampene og høydejusteringssensor blei tatt frå ein 2004 modell, altså same årsmodell.
Lampene fungerer fint på både fjern og nærlys, men eg får ikkje høgdejusteringa til å fungere...Dvs dei flipper opp når eg slår på fjernlys, men ikkje ellers.
Har sensoren demontert frå bakaksel, og når eg beveger armen skjer det ingen ting med lampene. Derimot får eg utslag på REM parameter i VIDA. Denne går frå 0,5 - 4.5V etter som eg beveger armen. Prøvde deretter med ei kalibrering av sensor, men får melding om "operation failed"
All den tid at min bil ikkje blei levert ny med xenon lamper, må eg aktivere denne funksjonen på noko vis?

jiha1968
26/04/22, 22:07
Hei, bytte fra original Halogen til original Xenon eller omvendt, skal ikke la seg gjøre sånn uten videre har Volvo bestemt... (de har nok aldri tenkt tanken)
Så vidt jeg vet må CEM omprogrammeres (i CarConfig bl.a for å kunne benytte seg av høydejusteringsdata fra REM) og dette lar seg ikke gjøre med Vida eller hos Volvo.
Det er ikke uløselig, men krever bl.a. cracking av PIN i CEM m.m. , eller mange timer med Arduino-programmering og eventuell CAN-sniffing.
Omkobling av nærlysstrøm i CEM er også nødvendig for å unngå lampevarsel, pga annen kurs fra Nærlys-Shunten.

bjornas
27/04/22, 20:54
Takk for svar!
Ser ut som det er best å droppe dette.