PDA

Vis full versjon : Ryggelys og parkeringssensor bak V70 III 2008 mod



Rolf1
09/03/22, 10:11
Ryggelysene har sluttet å fungere. Det har også parkeringssensoren bak gjort.
Jeg antar at dette kan ha en sammenheng, da parksensor ikke er aktivert uten at giret står i revers.
Jeg har sjekket følgende:
1. Begge lyspærer, OK
2. Ryggelysbryter er tatt ut og testst, OK
3. Sikring F11 i CEM er sjekket, OK.

Jeg har fått tak i komplett el.skjema for bilen. Der viser det at relè K3 aktiveres av ryggelysbryteren. Rele K3 står loddet på kort i CEM.
Men det er ingen av releene som er nummerert. (Har hatt ute CEM modulen)

Er det noen andre som har vært borti tilsvarende feil, evt som har byttet K3 og kan forklare/vise hvilket relè som er K3?

jiha1968
09/03/22, 18:47
Parkeringssensoren (PAM) er ikke avhengig av revers-reléet, men heller det at CEM får "revers-beskjed" fra ryggelysbryteren.
Så ryggelysbryteren varsler CEM, CEM aktiverer PAM og ryggelysreléet. (på automat er det CAN-bus fra TCM til CEM som aktiviserer Revers/K3-reléet)
Det er ingen direkte elektrisk forbindelse mellom ryggelysbryter og relé K3 som på en "gammeldags bil" så vidt jeg vet.

NB: antar at du har manuell kasse...
Sjekk om pinne 26, kontakt C1 (Blå ledning) på CEM blir trekt ned til jord når girspaken settes i Revers
Sjekk for korrosjon og kontaktslitasjespor på pinne 26/C1 og tilhørende kontakt
(Du kan også jorde samme ledning for å simulere reversbryter)

Du kan også tilføre 12V til pinne 73 på kontakt C2 på CEM, Grønn-Brun ledning, for å se om alt er ok med ryggelysene etter reléet, men det skulle ikke være nødvendig i og med at PAM ikke våkner.

EDIT/PS: Om reléet var dårlig, ville jeg ha forventet feilkode CEM-C112015 ev. CEM-C112011
(CEM sjekker strømtrekk til ryggelysene når den får beskjed fra ryggelysbryteren)

Rolf1
09/03/22, 19:51
Takk for tilbakemelding.

Du antar riktig, det er manuell kasse.
Jeg har overstyrt/simulert reversbryteren vet å kortslutte kabelen som går inn på bryter. Denne får 12V frem når tenning er på, så ved å kortslutte pluggen blir som en aktiv bryter.

Samtlige plugger på CEM samt kretskortene ser veldig fin ut uten noen form for korrosjon.

Vedr "Sjekk om pinne 26, kontakt C1 (Blå ledning) på CEM blir trekt ned til jord når girspaken settes i Revers" slik jeg tolker det, skal det måles 12 volt på C1:26 når gir settes i revers. Er jo bare et åpen/lukket kontaktsett i den bryteren (3/10)

Men når jeg ser på skjemaet nå, så er det vel minus/jord som aktiveres via ryggelysbryter, og da skal det som du sier, C1:26 kobles mot jord ved aktivering av revers.
Må sjekke på nytt.

Takk for innspill.

jiha1968
09/03/22, 22:17
Du er på riktig vei, men skal prøve å presisere litt for eventuelle andre som finner dette:

Med først å måle at det virkelig står spenning på ene siden av reversbryteren,
for så å løsne pluggen og kortslutte den som du har gjort, så får du testet om bryteren er defekt,
men da må man også måle om "opptrekksspenningen" fra CEM forsvinner fra pluggen når den kortsluttes.
(at bryterens opptrekksspenning blir trekt ned til jord), for å sikre at jordforbindelsen til reversbryteren er i orden.

I tillegg til dette bør man måle at CEM pin 26, kontakt C1 (blå ledning) blir jordet av reversbryteren/kortslutningen du satte i pluggen.
Eller bare kortslutte pin 26 til jord, for en rask sjekk.

Det misstenkes foreløbig at bilen din, som så mange andre P3-chassis biler har problem med en kabelstamme som går under batterikassen og/eller inntil batterikassen inne ved torpedoveggen. Den får innvendig gnagsår, og kan skape ganske mye morro etter hvert.