PDA

Vis full versjon : Problem med integrert handsfree i XC90 (blåtann)



Siberiantiger
11/02/22, 11:12
Hei

Min XC90 D5 AWD R-design 2012 modell har en utrolig dårlig høyttaler funksjon på den innebyggede handsfree blåtann tilkoblingen.

Jeg kobler til med en Huawei P30 Pro med blåtann. Det er ikke mulig å stille lyd på anlegget for telefonfunksjonen. VOlum på mobil står på full guffe. Ennå så har jeg problemer med å høre de andre snakke til meg. Blir litt mumling, lavt - mørk tone.

Musikk spilles av fint på mitt originale Volvo Premium anlegg. Ingen ting å si på sang eller tale spilt av fra mobilen via blåtann f.eks fra en radio app eller fra spotify.

Hva kan være årsaken og er det noe å gjøre med det?

jiha1968
12/02/22, 12:15
Om det ikke allerede er prøvd, så står dette i beskrevet i en eller annen bok som ingen leser:

"Samtalevolum
Du kan justere samtalevolumet under samtalen. Bruk knappene på rattet.

Lydsystemets volum
I telefonmodus (TELEFON) kan lydsystemets
volum (fra andre kilder) justeres som normalt med VOLUME-knapp på selve lydsystemet.

Andre lydkilder i lydanlegget kan dempes automatisk ved innkommende samtale under TELEFONMENY
TELEFONINNSTILLINGER LYDER OG
VOLUM , SLÃ… AV LYDEN PÃ… RADIOEN."

Siberiantiger
12/02/22, 13:23
Nettopp dette som ikke virker. Hverken volumknapp på selbe anlegget eller knappene på rattet reagerer når telefon er tilkoblet med blåtann og er i samtale. Jeg har ikkr prøvd den innebyggede mobilen, da jeg ikke har ekstra sim kort. Mulig det er der den virker med volum?

jiha1968
13/02/22, 12:54
Ingen reaksjon, hverken opp eller ned?
Det jeg klipte ut av bruksanvisningen var under "Bluetooth-avsnittet" , og hvis knappene fungerer normalt ved annen bruk (radio) så høres det jo litt snedig ut.
Har du testet med en annen telefon? (ikke samme merke)

For morsomhets skyld kan du jo spille bluetooth (helst samtale) på en annen BT-enhet/handsfree, skru ned lyden på minimum, før du kobler deg til bilen på nytt.
(du må være i "samtale" for å justere handsfree BT-lydstyrken)
Sjekk også om det er noen forskjell på om du spiller radio på "full guffe" når du setter igang en samtale, eller om lydanlegget er nedskrudd til minimum.

Utover dette så tror jeg du må få tak i noen som har omtrentlig samme bil, for å sjekke funksjonaliteten der. (Se om du finner noen eiere av tilsvarende XC90 i andre tråder)
Eventuelt høre med Volvoverkstedet om det finnes en oppdatering til lydanlegget, slik som på SPA-chassiet for "svak BT-lyd")

Siberiantiger
13/02/22, 22:39
Tusen takk for innspill jiha1968. Jeg spurte faktisk verkstedet da jeg bestilte time til noe annet her nylig. De mente at Premium anlegget er det beste anlegget på lyd, men samtidig det anlegget som er svakest teknisk med at det tar dagen lett. Og i dette tilfellet mente de at en høyttaler var defekt. Mener de sa noe om passasjer siden foran som typisk var gjenganger. Men når jeg spiller musikk er det god lyd både på bass og diskant (stemme). Så jeg skjønte ikke den. De mente også at det ikke var mulig å stille lyden på disse. Måtte bare ha lyden på telefonen på full guffe.

Nei, jeg har ikke fått testet med et annet merke telefon. Jeg har en Samsung s10+ liggende jeg kan teste med.

jiha1968
14/02/22, 02:11
Godt mulig det er større feilprosent på Premium Sound-anlegget, men det kan like godt skyldes at "Premium-eieren" er mer lydinteressert og observant på om lydanlegget fungerer som det skal, som at det skulle være bygd opp av "svakere" komponenter.
(Forøvrig så er ikke Premium Sound i 2003-utgaven av XC90 det samme som i 2013 naturlig nok, så det vil være diverse ulikehter mellom årsmodellene)

Jeg har ikke testet BT-handsfree i XC90, men antar at samtalelyden kjøres ut i førerdøren, og hvis høyttalerne i den døren klarer å gjengi stemmer og musikk uten å lage dårlig eller forvrengt lyd, så burde lyden være ok på handsfree også. (neida, en filtrert telefonlyd og musikk er ikke det samme, men...)
All lyd i anlegget overføres digitalt på MOST-nett (optisk fiber) fra de ulike enhetene i lydanlegget til forsterkermodulen under passasjersetet foran, og så til høyttalerne rundt omkring i bilen, altså benyttes samme forsterker og høyttaler(e) ved både musikk og telefonsamtale. Det minste anlegget (Performance) har ikke egen forsterkermodul under P-sete, men en mindre og integrert forsterker i IAM ("CD-spilleren)

Dette gir dessverre fortsatt ikke svar på hvorfor handsfreelyden oppfattes som svak/dårlig, men gir forhåpentligvis et lite innblikk i oppbyggingen av anlegget.

Siberiantiger
14/02/22, 18:18
Etter en nullstilling og litt testing, fungerer det igjen med lydnivå på handsfree under samtale. Så lyden er mer enn god nok nå som jeg kunne hatt konsert med den som ringer om så var aktuelt 🙈😂 Veldig fornøyd med at det faktisk var en enkel løsning. Og rart Volvo verksted mente noe helt annet..

jiha1968
14/02/22, 18:58
Ser man det ja, av og til er det best å ordne saken på egen hånd! Gratulerer med en velfungerende handsfree:)